Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij garantie; vanaf welk moment?

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de terugkeer van de zomervakantie heeft 'kar' nogal wat kilometers verloren aan accu capaciteit. Er staat nu 40.000km op de teller (3-2014) en bij daily charge resteert er 334km (ipv 351 twee weken geleden). Helemaal vol geeft 368km tegen 391km twee weken geleden (en 410 max in het begin). Bij de eerste constatering heb ik diverse malen met Tesla contact gehad en de reactie is eigenlijk dat dit niet kan en er wat gereset moet worden.
Ik heb 1 keer ervaren dat er ineens 15km meer stond dan 2 uur eerder, dus toen zal Tesla wel iets gedaan hebben... Een terugkoppeling hierop heb ik niet mogen ontvangen (ondanks mijn vraag hiernaar).
Op 14-9 heb ik een service afspraak.

Nu vroeg ik me in het algemeen af wanneer er garantie gegeven moet worden op de accu en hoeveel verlies je moet accepteren.
Nu al 10% kwijt vind ik eigenlijk onacceptabel (gevoel).

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is acceptabel?
 
Ik kom na 100.000 km en navenant vaak laden dagelijks bij een daily charge (90%) op 334 km. Dat is al een al lange tijd zo en lijkt ook niet verder te veranderen. (vraag me niet hoe lang al -;)

Je haalt een belangrijk element aan: "daily charge tot 90%". Vanaf 90% zouden de cellen gebalanceerd worden wat niet het geval zou zijn als je gaat voor een lagere daily charge. Ik laad maar tot 70% en verwacht na verloop van tijd "abnormaal" lage range cijfers. Omdat ik dat verwacht maak ik er mij ook geen zorgen over. Het is immers heel moeilijk de capaciteit van een batterij te kennen zonder 2 a 3 volledige laad en ontlaad cycli te doen.

@karachy, wat je kan doen om eens te weten hoe je batterij er echt aan toe is, is hem helemaal leeg rijden, dan tot 100% laden, terug volledig leeg rijden en opnieuw tot 100% laden. Wacht vooral tot hij helemaal stopt met laden want het balanceren kan een tijdje duren. Dit soort test is ideaal als je op vakantie gaat natuurlijk want je bent er wel even mee bezig.
 
Op het SeC hoorde ik dat er minimaal 3 cycli nodig waren voor een volledige reset. Verder kunnen zij ook via het maintenance interface analyseren wat er met je pack aan de hand is, en resets uitvoeren.

Ik heb hier een MH-C9000 WizardOne lader / analyzer voor oplaadbare batterijen. Daar kan je allerlei leuke dingen mee doen om batterijen te analyseren en te "refreshen".
Uiteindelijk zitten er in een 85 kWh pack 7104 batterijtjes van het type 18650. Veel van wat geldt voor gewone oplaadbare batterijen is ook relevant voor ons oversized pack.
Hier wat info uit de handleiding:

Batterij vormen.jpg


Charge - Refresh & Analyze.jpg


Break-In & Cycle.jpg


Tabel.jpg


Batterijen weer tot leven brengen.jpg
 
Ik heb hier een MH-C9000 WizardOne lader / analyzer voor oplaadbare batterijen. Daar kan je allerlei leuke dingen mee doen om batterijen te analyseren en te "refreshen".
Uiteindelijk zitten er in een 85 kWh pack 7104 batterijtjes van het type 18650. Veel van wat geldt voor gewone oplaadbare batterijen is ook relevant voor ons oversized pack.
Hier wat info uit de handleiding:
Typisch dat die handleiding slechts spreekt over NiMh-accu's en nergens over Lithium. Die analyzer is wel geschikt voor Lithium?? :confused:
 
Typisch dat die handleiding slechts spreekt over NiMh-accu's en nergens over Lithium. Die analyzer is wel geschikt voor Lithium?? :confused:

Het punt dat ik wilde maken is hoe men de capaciteit kan meten of eventueel verbeteren. Hiervoor moet je een paar keer na mekaar volledig ontladen en volledig laden.

Wie alles wil weten over de werking van Lithium batterijen, kan veel plezier beleven op deze site: Charging Lithium-Ion Batteries – Battery University


Simple Guidelines to Prolong Lithium-ion Batteries

  • Do not discharge Li-ion too low; charge more often.
  • A random or partial charge is fine. Li-ion does not need a full charge.
  • Warm the battery to room temperature before charging. Do not charge below freezing.
  • Limit the time the battery resides at 4.20/cell (full charge), especially if warm.
  • Moderate the charge current to between 0.5C and 0.8C for cobalt-based lithium-ion. Avoid ultra-fast charging and harsh loading.
  • If the charger allows, lower the charge voltage limit to prolong battery life.
  • Keep the battery cool. Move it away from heat-generating environments. Avoid hot cars and windowsills that are exposed to the sun.
  • It is not necessary to unplug the laptop from the power grid when not in use. The charger stops charging on full charge.
  • When the SoC fuel gauge becomes inaccurate, calibrate smart batteries by applying a deliberate full discharge and charge.
  • Add some charge before a long storage. The charge level is not as critical as a cool storage.


Each battery chemistry delivers its own unique discharge signature. While voltage-based SoC works reasonably well for a lead acid battery that has rested, the flat discharge curve of nickel- and lithium-based batteries renders the voltage method impracticable. And yet, voltage is commonly used on consumer products to estimate SoC.
The discharge voltage curves of Li-manganese, Li-phosphate and NMC are very flat and 80 percent of the stored energy remains in the flat voltage profile. While this characteristic is desirable as an energy source, it presents a challenge for voltage-based fuel gauging as it only indicates full charge and low charge; the large and important middle section is difficult to estimate.


Om het battery management systeem toe te laten de SoC nauwkeurig te bepalen is het in het algemeen een goed idee om elke 3 maand eens een paar (2 a 3) cycli volledig te ontladen en volledig te laden.