Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat AC opladen beter is dan DC laden voor een batterijpak is zo langzamerhand wel bekend.
Maar wat de maximale bovengrens en de minimale ondergrens in percentages gezien het beste is voor de levensduur van batterijpakketten is nog niet duidelijk. De een zegt altijd opladen tussen de 20 en 80 %; de ander zegt tussen de 10 en 90 %. Met uitzondering van vakantiesituaties.
Tesla zelf is hier ook onduidelijk in.

Is hier enig uitsluitsel over?

Dan nog een tweede punt. Als AC geladen wordt is het dan voor de levensduur en density beter om met 16 A te laden of juist beter om met 5 A te laden? Langzamer / Langzaam laden is in het algemeen beter wordt gesteld, maar wat betekent dat?
 
Langzamer laden is beter maar bij li-ion maakt dat niet uit zolang je maar onder de geadviseerde C-rate blijft.
Omdat er een stuk of 30 batterijen parallel staan kun je gerust met 30A (30 keer 1A) laden zonder enige schade dan ook.
Let wel dat is dus de laadstroom aan de 400V DC/batterij kant.
Aan de 230V AC kant zul je dan een faktor twee (60A) kunnen hanteren, dus drie fasen AC laden op 16A is geen enkel probleem.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Gompie23 and horta
Wie heeft hier gelijk in gezondheid. levensduur en wijze van laadsessies van de batterij?

-
op 11:48 minuten,
-
beginnend op 2:30 minuten,
- en er is ook nog een filmpje waarbij gesteld wordt dat je elke avond, ongeacht de hoeveelheid km die je gereden hebt of zelfs helemaal niet gereden hebt, moet opladen tot 90 %. (Kon zo gauw het filmpje niet vinden.)

Weten jullie het antwoord?
 
Dan nog een tweede punt. Als AC geladen wordt is het dan voor de levensduur en density beter om met 16 A te laden of juist beter om met 5 A te laden? Langzamer / Langzaam laden is in het algemeen beter wordt gesteld, maar wat betekent dat?

Als je AC gaat laden op 16A duurt het 8 uur voordat de auto vol is, als je op 5A gaat laden duurt het meer dan 24 uur voordat de auto vol is.
Wat denk je dan dat langzamer laden betekent, met 16A of 5A?
 
Als je AC gaat laden op 16A duurt het 8 uur voordat de auto vol is, als je op 5A gaat laden duurt het meer dan 24 uur voordat de auto vol is.
Wat denk je dan dat langzamer laden betekent, met 16A of 5A?
Nou bij mij duurt een laadsessie op 16A meestal tussen de 4 tot 5 uur. Op 7A rond de 8 uur. 5A heb ik nog niet geprobeerd.

Maar mijn vraag gaat meer over tot hoeveel procent op te laden en tot hoeveel procent af te laden en de frequentie daarvan of wel 1 keer per week opladen of elke dag/avond. Wat is beter voor de levensduur van de batterij en wat is het beste batterij-onderhoud?
 
Nou bij mij duurt een laadsessie op 16A meestal tussen de 4 tot 5 uur. Op 7A rond de 8 uur. 5A heb ik nog niet geprobeerd.

Maar mijn vraag gaat meer over tot hoeveel procent op te laden en tot hoeveel procent af te laden en de frequentie daarvan of wel 1 keer per week opladen of elke dag/avond. Wat is beter voor de levensduur van de batterij en wat is het beste batterij-onderhoud?

Oke geen idee hoe dat precies werkt.
Ik laad gewoon op dezelfde manier als dat ik benzine tank.
Als hij bijna leeg is ga ik weer laden en natuurlijk kijk ik daarbij wel ook hoeveel km ik de volgende dag moet rijden en of dat haalbaar is.
Geen idee of dat het beste is voor de batterij.

Maar ik neem aan dat nu wel voor je duidelijk is wat langzaam laden betekent?
 
  • Like
Reactions: Rutger_lwd
Toen ik mijn auto haalde werden er twee dingen gezegd:
- a charging Tesla is a happy Tesla
- in plaats van het vroegere standaard naar 80% laden werd nu 90% aangehouden.

Dat laatste was op advies van een meneer EM, die aangaf dat er geen significante extra slijtage was bij 90%.

100% alleen als je daarna direct ging rijden.
 
Toen ik mijn auto haalde werden er twee dingen gezegd:
- a charging Tesla is a happy Tesla
- in plaats van het vroegere standaard naar 80% laden werd nu 90% aangehouden.

Dat laatste was op advies van een meneer EM, die aangaf dat er geen significante extra slijtage was bij 90%.

100% alleen als je daarna direct ging rijden.

En die slijtage is er volgens EM wel bij puur en alleen het laden tot 100%?
 
En die slijtage is er volgens EM wel bij puur en alleen het laden tot 100%?

In het algemeen wordt voor lithium-ion cellen aangehouden niet tot 100% op te laden maar daar net onder te blijven en ook niet volledig leeg te ontladen. Dit bevordert de levensduur aanzienlijk.
Standaard kan li-ion opgeladen worden tot 4.2V per cel (100%) maar meestal houdt men 4.0V of 4.1V aan.
Ontladen kan in theorie tot 2.5V maar alles onder de 3.0V levert weinig tot geen bruikbare capaciteit.
Echt leeg is dus in het algemeen 3.0V.
Ik weet niet of de percentages van Tesla zich verhouden tot de laadspanningen of tot de capaciteiten. Ik ga er vanuit dat het om Voltages gaat.
 
In het algemeen wordt voor lithium-ion cellen aangehouden niet tot 100% op te laden maar daar net onder te blijven en ook niet volledig leeg te ontladen. Dit bevordert de levensduur aanzienlijk.
Standaard kan li-ion opgeladen worden tot 4.2V per cel (100%) maar meestal houdt men 4.0V of 4.1V aan.
Ontladen kan in theorie tot 2.5V maar alles onder de 3.0V levert weinig tot geen bruikbare capaciteit.
Echt leeg is dus in het algemeen 3.0V.
Ik weet niet of de percentages van Tesla zich verhouden tot de laadspanningen of tot de capaciteiten. Ik ga er vanuit dat het om Voltages gaat.

Dan snap ik niet dat ze aangeven dat je wel kan laden tot 100% als je meteen gaat rijden want die slijtage wil je niet lijkt me.
Ook is het zo dat je die eerste 10% van 100 naar 90 relatief snel kwijt bent dus ze zijn ook nog eens van weinig toegevoegde waarde op je rit. Dan kan je beter iets langzamer rijden, dan haal je het ook als je die paar extra km écht nodig hebt.
 
Dan snap ik niet dat ze aangeven dat je wel kan laden tot 100% als je meteen gaat rijden want die slijtage wil je niet lijkt me.

Ik weet niet precies hoe het laadproces van de M3 loopt maar in het algemeen wordt geladen tot een bepaald voltage. Dat kan bijv het 100% voltage zijn. Daarna wordt op die spanning net zolang doorgeladen tot de laadstroom is afgenomen tot een bepaald punt en wordt het laadproces gestopt. Dan wordt de batterij als vol beschouwd.

Dus wat is 100% ?
Is dat laden tot de maximale eindspanning wordt bereikt (einde CC fase) ?
Is dat laden tot de minimale eindstroom wordt bereikt (einde CV fase) ?
Of is data laden tot een vooraf ingestelde capaciteit (in Ah) bereikt is ?
 
Ik laad als het uitkomt als ik onder de 50% kom, onder d 40 laad ik meteen die nacht, ik laad tot 70% tenzij dat ik weet meer nodig te hebben.

Ik heb 0,7% degradatie op 15.000km.

16A of 5A maakt geen verschil voor levensbehoud van je pack.
16A in de winter er voor zorgt dat je regen beschikbaar is als je zorgt dat het laden klaar is als je in de kou vertrekt.

16A is bij de huidige Tesla's optimaal en geeft de minste verlies in het AC/DC conversie proces en is dus het beste voor je energierekening.
 
Ik laad als het uitkomt als ik onder de 50% kom, onder d 40 laad ik meteen die nacht, ik laad tot 70% tenzij dat ik weet meer nodig te hebben.

Ik heb 0,7% degradatie op 15.000km.

16A of 5A maakt geen verschil voor levensbehoud van je pack.
16A in de winter er voor zorgt dat je regen beschikbaar is als je zorgt dat het laden klaar is als je in de kou vertrekt.

16A is bij de huidige Tesla's optimaal en geeft de minste verlies in het AC/DC conversie proces en is dus het beste voor je energierekening.

Ter overweging, de on-board lader (AC-DC) van de auto heeft wel een smeltzekering. 16A laden zal deze eerder laten verouderen. Geen idee of dat met de huidige generatie laders ook nog zo is, maar er zijn vroeger best wel wat laders al vervangen omdat er een fase het niet meer werkte. Zelf heb ik het laden thuis op 10 A gezet, dit is in mijn geval meestal voldoende om weer verder te kunnen. Natuurlijk gebruik ik wel gewoon 16A als het moet om eerder vol te zijn.
 
Dat AC opladen beter is dan DC laden voor een batterijpak is zo langzamerhand wel bekend.
Een accu wordt volgens mij altijd met DC opgeladen, alleen wordt bij de ene laadpaal de omvormer in de auto gebruikt en in het andere geval een omvormer in de kast bij de laadpaal. Het verschil zit in het vermogen: thuis 3-fase AC 11kW, bij de SuC DC 116kW (max.)
 
Ter overweging, de on-board lader (AC-DC) van de auto heeft wel een smeltzekering. 16A laden zal deze eerder laten verouderen.

Aan de AC kant heeft de Tesla (Model S) lader (tenminste de modellen die ik zelf open geschroefd heb) geen zekeringen, alleen aan de DC kant zitten twee 50A zekeringen waar max 30A doorheen gaat. Ik denk dat het dus wel meevalt met de veroudering eigenlijk.
Er zijn wel gevallen bekend van defecte zekeringen in de Model S lader maar of dat echt te maken heeft met veroudering betwijfel ik.
Hoe de Model 3 lader er intern uit ziet weet ik niet dus het kan daar totaal anders zijn.
 
Ik laad al jaren gewoon elke dag tot 90%. Zet de auto aan de lader zodra het kan en snellaad als ik dat nodig acht.

Op 5A, 16A, 24A of 32A laden doet geen pijn voor een accu van 75kWh tot 100kWh, dat is nog steeds druppelladen. Ook met 50kW is nog steeds peanuts.

Niet te veel zorgen maken en lekker laden! "A plugged in Tesla is a happy Tesla!"

Ik weet niet precies hoe het laadproces van de M3 loopt maar in het algemeen wordt geladen tot een bepaald voltage. Dat kan bijv het 100% voltage zijn. Daarna wordt op die spanning net zolang doorgeladen tot de laadstroom is afgenomen tot een bepaald punt en wordt het laadproces gestopt. Dan wordt de batterij als vol beschouwd.

Dus wat is 100% ?
Is dat laden tot de maximale eindspanning wordt bereikt (einde CC fase) ?
Is dat laden tot de minimale eindstroom wordt bereikt (einde CV fase) ?
Of is data laden tot een vooraf ingestelde capaciteit (in Ah) bereikt is ?
Ik meen dat het CC is. Elke cel wordt gemeten en als deze een bepaald voltage, ik meen rond de 4.15V bereikt stopt het laden.
 
Ik laad mijn Model 3 AWD met 5A tot 8A.
Eigenlijk voornamelijk omdat ik all-electric woon en dus soms in huis redelijk wat piekverbruik heb.
In geval van nood kan het laden verhoogd worden naar 16A maar met een warmtepomp in huis wil ik een beetje marge houden.
Max lading is bij mij meestal 80%.

Ik ga deze winter zeker gebruik maken van de ingebouwde scheduling zodat het laden klaar is vlak voordat ik vertrek, dan hoeft de batterij niet verwarmd te worden.

Ik heb eens gelezen dat een lithium batterij het liefst in een soort van evenwicht verkeert (rond 50% SoC, ionen verdeeld tussen de anode en kathode) dus als het voor je benodigde dagelijkse range mogelijk is, zou je zo dicht mogelijk bij die 50% SoC moeten blijven. Dus iets van een 40-60 of 30-70 of 20-80 regime.
 
Wat in ieder geval niet goed is, is constant laden bij Superchargers / snelladers (DC stations) tot 100 %. Kan en mag wel, maar dan alleen en incidenteel als je echt lange ritten moet maken op bv vakantie en meteen na het laden wegrijdt.
Thuis laden of via destination chargers (AC-laadstations) tussen de 5A en 16A wordt zeker aanraden boven DC stations.
De uiterste grenzen voor de meeste laadsessies zijn als bovengrens 90 % en minimale ondergrens 10 %.
Maar of dat de meest ideale grenzen zijn voor de gezondheid en levensduur van je batterijpak is voor mij nog een vraag. Misschien is het wel 80 of 85 tegenover 15 of 20 %.
Dan is nog de vraag hoe frequent je moet laden om de beste gezondheid te houden. Bv wanneer je het nodig is, 1 keer per week of elke dag /avond?
@Rammonneke.. ...Ik heb 0,7% degradatie op 15.000km.
Je kan het batterijpak blijkbaar opnieuw calibreren met een hard reset als je "nightly"een paar keer achter elkaar tot 90% oplaadt en de stekker erin laat. Dan moet het binnen een paar weken weer normaal zijn. Mocht dan de degredatie nog niet zijn verholpen dan kan je een laadsessie van 100% met de stekker erin laten er achteraan doen. Rijdt de auto leeg tot onder de 10 %. En dat 2 tot 3 keer herhalen totdat de kalibratie is voltooid, zo heb ik begrepen. (Trouwens moet er niet snel geconcludeerd worden dat er degradatie plaatsvindt. Zeker niet naar aanleiding van de hoeveelheid beschikbare kilometers die worden weergegeven op het scherm. Die berekende km's worden beinvloed door een aantal factoren. Pas na een succesvolle calibratie kan je een schatting maken van de degredatie zo heb ik begrepen).

Het derde filmpje kan ik nog steeds niet vinden. Het was een filmpje van deze week, maar van een voor mij onbekende vlogger. Als ik het weer vind dan deel ik het.