TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mergoscia, Aug 10, 2019.

Tags:
  1. horta

horta Electrified petrolhead

Het is sowieso niet goed om vaak bij een supercharger te laden... Een enkele keer zoals op vakantie kan geen kwaad, maar dagelijks of wekelijks is gewoon niet goed. Ook boven de 80 of 90% bij een supercharger of snellader laden is niet verstandig.

2. DeHakkelaar

DeHakkelaar Active Member

Dat is inderdaad juist, ook als je thuis een acculader hebt voor wat dan ook gaat dat altijd eerst door een AC/DC omvormer.

3. Gaston

Gaston Member

Van die mening zou ik graag een goed onderbouwde bron zien.

Het wordt hier namelijk ook vaak geroepen om de lokale SUCcers bang te maken. Jeweetwel, Tesla rijders die in de buurt van een SUC wonen en daar lekker gratis gaan laden. Dat wordt doorgaans niet op prijs gesteld, en dan mogen er blijkbaar onwaarheden worden verspreid om ze bang te maken.
    (ik zeg niet dat jij dit nu doet, ik vraag alleen om een goede onderbouwing)

• Like x 1
  4. DutCH_CourA_64

Electric car battery life explained

Het artikel geeft een toelichting op de technologie van een Li-ion batterij en waarom het vaak opladen bij een supercharger uiteindelijk leidt tot meer degradatie van de batterij, plus nog andere dingen.

• Informative x 1
  5. horta

• Informative x 1
  6. Gaston

Gaston Member

Bedankt. Deze artikelen ken ik.
    De eerste stamt uit 2010 en baseert zich vooral op literatuur uit de jaren 2003-2009.

Het artikel van Battery University vind ik erg theoretisch en kijkt te weinig naar de praktijk. Tesla heeft het namelijk erg goed voor elkaar met de actieve koeling tijdens het snelladen. Ook komt het woord silicon niet eens voor in het artikel. Een additief dat Tesla heeft toegevoegd voor minder problemen aan de anode.

Tesla geeft 8 jaar volledige garantie op de battery packs. Als snelladen "gewoon niet goed" zou zijn, dan zouden ze dit al lang beperkt hebben. En dan bedoel ik "veel lager dan 94 kW".

Een bron, gebaseerd op Tesla"s die uitsluitend superchargen en 200.000km per jaar rijden hecht ik zelf meer waarde aan. Trek je eigen conclusie uit hun gegevens: Tesloop's High Mileage Teslas — Tesloop

Mijn conclusie is: Wekelijks superchargen heeft een nauwelijks merkbare invloed op je batterij.

7. vana

vana Member

Vraag het maar eens aan de taxi chauffeurs.

8. Mergoscia

Mergoscia Member

Er wordt hier over een accu geschreven. Wellicht ben ik blond alhoewel in het echt roodharig, maar gaat het niet over het batterijpak?

9. Mergoscia

Mergoscia Member

Ik ben niet technisch onderlegd om een goede onderbouwing te verschaffen, maar de verschillende Vloggers (bijna allemaal geven dat aan). Daarnaast geeft Elon dat zelf ook aan. Vervolgens zijn er verschillende Vlogjes die het technisch uitleggen, maar ik begrijp dat niet omdat de diepere lagen die daaraan ten grondslag liggen niet worden verklaard. Ik kan het niet accepteren als ik iets zomaar moet aannemen. Dat druist tegen mijn analytisch vermogen en begripsvorming in.

10. DeHakkelaar

DeHakkelaar Active Member

Jazeker. Over het woordje "ook" heen gelezen?

• Like x 1
  11. Gaston

Gaston Member

Mee eens. Altijd zelf blijven nadenken en niet klakkeloos geloven wat er allemaal gezegd. c. q. nagepraat wordt.
    Kun jij mij doorverwijzen naar de uitspraak van Elon dat vaak superchargen slecht is voor de batterij? Die tweet (?) kende ik nog niet.

12. Gaston

Gaston Member

Dat lijkt me inderdaad een goede bron, als je inzage hebt in de feitelijke situatie van de Tesla van, zeg, minimaal 10 chauffeurs.
    Overigens is de door mij aangehaalde bron precies dat: een taxidienst met inmiddels meer dan 10 Tesla's.
    En wat ik weet van de Amsterdamse chauffeurs is dat ze vooral ontevreden zijn over het feit dat ze niet meer mógen superchargen (vanwege drukte aan de SUC, c. q. het kost Tesla teveel geld).

13. Gaston

Gaston Member

Hieronder de degradatie gegevens van de Model X 90D van Tesloop met 485.000km op de teller:

Tesloop regularly Supercharges its vehicles four times a day to up to 95% of the full battery’s capacity for the Shuttle service type. This Model X is grandfathered in with free Supercharging for life.

High Voltage Battery Degradation: After 2 years of extreme utilization the current battery pack has lost 12.6% of its original capacity yielding range of approximately 214 miles when the charge limit is set to 95%. Tesloop has noticed that their 2016 Model X’s degradation has essentially plateaued after about 9 months.

• Like x 1
  14. Mergoscia

Mergoscia Member

Met het bovenstaande artikel kan ik iets meer uit de voeten, maar dan nog blijft bij mij de diepere vraag hangen waarom er stress ontstaat in deeltjes door, een voor Lithium verwerkbare, te snelle oplading. Dat begrijp ik dan nog niet.

15. Mergoscia

Mergoscia Member

Volgens mij staat het in een link op pagina 1 van dit draadje.

• Funny x 1
  16. Gaston

Gaston Member

Ik kan dat daar niet vinden. Er staat wel een linkje naar Elon die zegt dat je beter niet tot 100% kan laden.

Dat heeft niets te maken met snelladen.

17. horta

@Gaston n=1 is geen bewijs. Sowieso is het geen bewijs dat het slecht is voor een battery pack als het toevallig goed gaat (vraag maar aan de rokers die allemaal een opa of oma hadden die wel 90 geworden is ondanks...). Zo werkt statistiek niet.

Hoewel 2010 niet heel nieuw is, is er nu ook geen wereldschokkende verandering geweest in de batterij technologie sindsdien.

Het klopt dat Tesla een zeer goed BMS heeft (waarschijnlijk zelfs het beste van dit moment), maar ook goede koeling gaat hotspots niet voorkomen. Hotspots kunnen leiden tot 'thermal runaway', oftewel een positieve terugkoppeling die de batterij kapot maakt (en brand kan veroorzaken, zie het artikel hieronder).

Hoge temperaturen zijn dus slecht voor accu's. BMS probeert dat te voorkomen. Zie de limitering die opgelegd is aan de 80 kWh Tesla's door een software modificatie. Die modificatie is niet zonder reden doorgevoerd.

@Mergoscia Ik kwam zojuist https://www.mdpi.com/1996-1073/12/6/1074/pdf tegen, wellicht helpt dat je?

18. Mergoscia

Mergoscia Member

#38 Mergoscia, Aug 15, 2019
    Last edited: Aug 15, 2019
    Maar goed......uiteindelijk weet ik nog niet wat de beste laadstrategie is. En ik heb vreselijk veel haast met de uitkomst............Moet nog minstens 8 jaar laden! Dus als iemand op korte termijn het ei van Columbus heeft of het lampje bij Lampje laat branden, dan graag......
    Verder discussieren over dit punt lijkt mij bijzonder interessant zeker als jullie nog meer wetenschappelijk materiaal aan kunnen dragen.

Totdat het mij duidelijk wordt ga ik misschien de strategie van wisselingen toepassen.
    Afwisselend een paar keer 80 -20 achter elkaar en dan weer eens een paar keer 90 - 10 op AC-punten / lage snelheid.
    En dan één keer in 3 jaar of 150. 000 km 100% - <10 om de batterij te calibreren.

19. Mergoscia

Mergoscia Member

Dan zal ik het opzoeken, maar dat gebeurt pas in een van de komende dagen

20. Mergoscia

Mergoscia Member

Dank. Dit artikel is ook iets voor de komende dagen.

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC