Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

This site may earn commission on affiliate links.
7% bij 100K? Dat is enorm veel!
De eerste 50K km. ca. 5% degradatie. Iedere daarop volgende 50K km. ca. 1% degradatie. Na 800.000 km. heb je dan nog maar ca. 80% capaciteit over ;). Deze getallen hebben betrekking op MS/MX. Zelfs die US taxi's met 400-500K km. op de klok en uitsluitend SuC laden tot 95% zaten op dit schema. Reken maar na. Me dunkt dat de M3 beter zal scoren. Tesla's ervaring sinds 2012 met batterijen, BMS en opladen is enorm. Opladen tot max. 80-90% en waar mogelijk altijd aan een lader hangen. Dan komt het helemaal goed.
 
En hoe zie jij die degradatie van bijvb 6% dan?
De batterij op procenten zetten en dan kan je dus niet verder laden dan 94% ?

Terugrekenen naar bereik bij 100% lading. Mijn 3 had eerst ~499km bereik, nu 491/492. Iets van ~ 2% verlies na 17.5k km.

Kan je zelf doen, of bijv TeslaFi automatisch laten doen:
83515A70-0AC2-45D9-BEF2-380B15BDDFA8.jpeg
(Niet op x as letten, hoe ze dat plaatsen?! En y as is ook vertekend, maar je ziet wel duidelijk de drop in bereik nu)
 
Terugrekenen naar bereik bij 100% lading. Mijn 3 had eerst ~499km bereik, nu 491/492. Iets van ~ 2% verlies na 17.5k km.

Kan je zelf doen, of bijv TeslaFi automatisch laten doen:
View attachment 442869
(Niet op x as letten, hoe ze dat plaatsen?! En y as is ook vertekend, maar je ziet wel duidelijk de drop in bereik nu)

Oke en hoe kan ik dat zelf doen? (ik heb en wil geen TeslaFi)
Ik heb ergens in een filmpje gezien dat je iig niet van de km's uit mag gaan die de auto weergeeft omdat dit niet het juiste beeld geeft.
 
Het gaat mij niet alleen om de beste gezondheid en onderhoud van het batterijpak te verkrijgen, maar ook om de diepere "wiskunde" in dit geval de chemie te doorgronden. Dat op zich vind ik bijzonder interessant. Daarom maak ik het niet te moeilijk voor mijzelf en geniet ik zeker ook gewoon als ieder ander. Ben niet alleen maar een Nerd.

Ik herhaal toch nog even de vraag. Dus je plugt de auto elke dag/avond in en laat 'm elke dag / avond tot 90 % opladen; ook al heb je op een dag maar een paar km gereden en daardoor van 90 % naar bv 80% SoC terug laten vallen?
Ja, ook dan. Gewoon altijd tot 90% geladen.

Zo sta ik nooit voor een verrassing en kan ik direct ruim 350km rijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Oke en hoe kan ik dat zelf doen? (ik heb en wil geen TeslaFi)
Ik heb ergens in een filmpje gezien dat je iig niet van de km's uit mag gaan die de auto weergeeft omdat dit niet het juiste beeld geeft.

Ik heb de auto op percentage staan, maar, als je instelt dat je auto tot 90% laad (die lijn "snapt"), moet je zodra het laden is afgelopen kijken naar wat de auto aangeeft aan bereik (dan is er minste verlies geweest aan vampire drain). En dan terugrekenen naar 100%.

Dat is de tesla berekening (met volgens mij 15.1kW/100km), die afwijkt van de WLTP, maar beter past bij daadwerkelijk bereik. Nog steeds te hoog hoor, maar, dan heb je wel een vaste manier van berekenen. De Model 3 LR heeft bij iedereen bij aflevering 499/500 km bereik op 100%. Daarna dus berekenen wat je degradatie is.
 
Last edited:
Ik heb de auto op percentage staan, maar, als je instelt dat je auto tot 90% laad (die lijn "snapt"), moet je zodra het laden is afgelopen kijken naar wat de auto aangeeft aan bereik (dan is er minste verlies geweest aan vampire drain). En dan terugrekenen naar 100%.

Dat is de tesla berekening (met volgens mij 15.1kW/100km), die afwijkt van de WLTP, maar beter past bij daadwerkelijk bereik. Nog steeds te hoog hoor, maar, dan heb je wel een vaste manier van berekenen. De Model 3 LR heeft bij iedereen bij aflevering 499/500 km bereik op 100%. Daarna dus berekenen wat je degradatie is.

Oke dat is duidelijk. Maar er wordt dus aangegeven dat je die weergave dus niet kan gebruiken om je batterij verlies te bepalen.
Hier dat betreffende filmpje.
 
Ja, ook dan. Gewoon altijd tot 90% geladen.

Zo sta ik nooit voor een verrassing en kan ik direct ruim 350km rijden.
Ik heb dezelfde laadstrategie de laatste twee dagen aangehouden bij mijn M3 LR AWD en totdat ik weg moest vanochtend aan de TWC laten "hangen". Maar ik weet niet of dat voor mijn M3 met de 2170 batterijen wel goed is. Ik merkte dat de felheid en wat acceleratie weg waren. De auto is nog wel snel, maar veel minder dan eerder terwijl ik harder op het pedaal moet drukken. Toch weer even naar iets anders uitkijken denk ik dan maar en hopen dat het weer terug komt. Ik wil niet eindigen als een eend.
 
Last edited:
Ik heb dezelfde laadstrategie de laatste twee dagen aangehouden bij mijn M3 LR AWD en totdat ik weg moest vanochtend aan de TWC laten "hangen". Maar ik weet niet of dat voor mijn M3 met de 2170 batterijen wel goed is. Ik merkte dat de felheid en wat acceleratie weg waren. De auto is nog wel snel, maar veel minder dan eerder terwijl ik harder op het pedaal moet drukken. Toch weer even naar iets anders uitkijken denk ik dan maar en hopen dat het weer terug komt. Ik wil niet eindigen als een eend.

Wat vreemd. Na twee dagen klein beetje anders laden een ander rijgedrag... En geen nieuwe firmware of andere instellingen veranderd? Ik zou een harde reset doen en stuk voor stuk alle instellingen bekijken.

Ik twijfel geen moment aan je waarneming, maar dit is zo onlogisch..
 
Ik heb dezelfde laadstrategie de laatste twee dagen aangehouden bij mijn M3 LR AWD en totdat ik weg moest vanochtend aan de TWC laten "hangen". Maar ik weet niet of dat voor mijn M3 met de 2170 batterijen wel goed is. Ik merkte dat de felheid en wat acceleratie weg waren. De auto is nog wel snel, maar veel minder dan eerder terwijl ik harder op het pedaal moet drukken. Toch weer even naar iets anders uitkijken denk ik dan maar en hopen dat het weer terug komt. Ik wil niet eindigen als een eend.

Inderdaad heel vreemd dit en heeft ook niets met je batterij verlies te maken lijkt me.
Staat hij niet per ongeluk opeens op chill modus?
 
Ik heb dezelfde laadstrategie de laatste twee dagen aangehouden bij mijn M3 LR AWD en totdat ik weg moest vanochtend aan de TWC laten "hangen". Maar ik weet niet of dat voor mijn M3 met de 2170 batterijen wel goed is. Ik merkte dat de felheid en wat acceleratie weg waren. De auto is nog wel snel, maar veel minder dan eerder terwijl ik harder op het pedaal moet drukken. Toch weer even naar iets anders uitkijken denk ik dan maar en hopen dat het weer terug komt. Ik wil niet eindigen als een eend.
Ik twijfel niet aan je gevoel, maar dat ligt daar echt niet aan.

Een Model 3 kan je prima elke dag opnieuw tot 90% laden en altijd aan de TWC laten staan.

Ik doe dit ook met mijn S uit 2013 al 6 jaar (250.000km) en met de nieuwe S uit 2018.

Een 2170 cel is vooral een ander fysiek formaat, niet een totaal andere cel.

Maar laat je niet gek maken met moeilijke laadstrategieën. Plug and Play!

Gewoon altijd aan de stekker laten. Zo kan de auto als het echt moet zich ook koelen of verwarmen mocht het nodig zijn.
 
Wat vreemd. Na twee dagen klein beetje anders laden een ander rijgedrag... En geen nieuwe firmware of andere instellingen veranderd? Ik zou een harde reset doen en stuk voor stuk alle instellingen bekijken.

Ik twijfel geen moment aan je waarneming, maar dit is zo onlogisch..
Neen totaal niets anders. De software upgrade had ik woensdag avond,. Toen nog geen afwijkingen. Ook niet per ongeluk op de Chill mode!
Heeft de 2170 geen andere chemische samenstelling?
Volgende vraag. Kan de auto zich / de batterijpak niet koelen / verwarmen als deze niet aan de stekker staat????
 
Last edited:
Oke dat is duidelijk. Maar er wordt dus aangegeven dat je die weergave dus niet kan gebruiken om je batterij verlies te bepalen.
Hier dat betreffende filmpje.
Weet niet of ik heel veel waarde aan dit filmpje zou willen hechten. Vanaf plm. 2:40 geeft hij aan dat de voorspelde range niets te maken heeft met batterij conditie maar alles met (o.a.) rijstijl. Ik denk toch echt heel vaak iets anders te hebben gehoord, nl dat die waarde wordt bepaald door de hoeveelheid beschikbare energie energie te delen door 153 Wh/km (voor een M3 LR AWD).

Sowieso, wanneer hij zegt dat de weergegeven range onder andere afhangt van 'range', dan heb ik niet veel verwachtingen meer ;-)

Hij stelt ook dat als er degradatie is dat dat betekent dat je de batterij niet meer tot 100% op kunt laden. Zelf denk ik dat elke batterij tot 100% opgeladen kan worden (alleen wordt die 100% in absolute zin langzaamaan wat minder). Natuurlijk zou je kunnen beargumenteren dat het aangegeven % relatief is t.o.v. nieuw, maar dat zou heel gevaarlijk zijn. Want dat betekent dat als je 10% kwijt bent door degradatie en je laadt op tot 90%, dat je in werkelijkheid weer tot 100% hebt geladen.
 
En hoe zie jij die degradatie van bijvb 6% dan?
De batterij op procenten zetten en dan kan je dus niet verder laden dan 94% ?
Euh, gewoon 100% laden en zien hoeveel km hij aangeeft. Die km (typical) delen door de de waarde die hij nieuw aangaf bij 100% (in mijn geval 452 km) dat cijfer maal 100 geeft aan hoeveel percent je nog over hebt.

En natuurlijk vertrouwen dat er geen sjoemelsoftware in zit.

Er zit inderdaad enige onnauwkeurigheid in: calibratie, wat is 100%, afrondingsfout (1km = 0,25%...), maar dat scheelt bij mij nooit meer dan 0,5%.
 
Euh, gewoon 100% laden en zien hoeveel km hij aangeeft. Die km (typical) delen door de de waarde die hij nieuw aangaf bij 100% (in mijn geval 452 km) dat cijfer maal 100 geeft aan hoeveel percent je nog over hebt.

Ja dat zou je zeggen maar in het filmpje hierboven wordt dus beweert dat die km (typical) niets te maken heeft met je battery health.

Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens heb bij dit filmpje net als @DutchTM3 ook al terecht aangeeft zitten er wat vreemde uitspraken in.
 
Als je het ECHT wilt weten dan maak je een trip van 90% naar 10% en dan zie je hoeveel kW is verbruikt. Dan weet je wat je 80% capaciteit is en moet je enkel extrapoleren naar 100%. Van 100% naar 1% is natuurlijk nog beter :)
 
Als je het ECHT wilt weten dan maak je een trip van 90% naar 10% en dan zie je hoeveel kW is verbruikt. Dan weet je wat je 80% capaciteit is en moet je enkel extrapoleren naar 100%. Van 100% naar 1% is natuurlijk nog beter :)

kWh bedoel je denk ik.
Dat is inderdaad wel een goede methode denk ik maar dan moet je wel weten hoeveel kWh je batterij was toen je hem kreeg. Dat is niet voor elke auto hetzelfde en dus ook niet gelijk aan de fabrieksopgave van Tesla zelf.
Je kan natuurlijk wel nu gewoon een 0-meting doen en dan over een paar maanden/jaar weer eens.