Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij Standard range+

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd nu een maand met (Bijna) volle tevredenheid met mijn standard range+. Toch kan ik nog steeds niet uit aan de waardes die de auto aangeeft voor mijn batterij. Ik heb een 'tipical range' die in lijn ligt met wat ik lees op dit forum. Hij geeft momenteel 337km aan als de batterij 90% geladen is. Echter als ik ga rijden stelt er zich iets vreemd. Na 200 km rijden heb ik 30kw verbruikt (ook in lijn met 'het normale' 15kw/100km) maar geeft de auto aan dat ik dan nog maar 26% batterij over heb. Ik verbruik dus op 200 km 64% van mijn batterij(90-26). Nu als 64% 30kw is is dan zou 100% minder dan 47kw zijn. Terwijl de cijfers die ik lees over de batterijcappaciteit van de SR+ eerder gaan over 55 tot 62kw. Ik heb hier al mails over naar Tesla geschreven maar hier blijft het heel stil. Hebben anderen op dit forum gelijkaardige ervaringen of is er iets met mijn batterij? De aangegeven range van 337km zijn voor mijn auto een volledige utopie... denk ik...
 
Is de 200km 1 rit? Of is dat over meerdere dagen?
Bij mij klopt het aardig (long range). Ik haal rekenkundig telkens tussen de 72 en 75 kWh.
Factoren:
- Sentry mode (drain buiten ritten wordt niet meegenomen)
- Oververhittingsbeveiliging (zal met dit weer het nieu zijn)
- Vampire drain
- Apps op de achtergrond
- Unbalanced BMS (gebeurd vaak als je de uiterste van de batterij lang niet hebt opgezocht)
 
Is 1 enkele rit, ik heb wekelijks een dag dat ik een verplaatsing heb van 260km heen en terug. Lukt momenteel aardig met die 90% (ik heb bij terugkomst nog een 15% over)maar ik maak me wat zorgen over de winter als de temperatuur rond of onder het vriespunt ligt. Nu heb ik wel een Supercharger op mijn traject waar ik een 10 tal minuutjes kan laden. Maar het blijven vreemde cijfers. Ik zie een duidelijke stijging van de wh/km als de temperatuur s'ochtends al killer is. Ik zou gewoon wat duidelijkheid willen over hoeveel Kw de batterij van een Sr+ is(Of zou moeten zijn).
 
Vanuit de WLTP verwacht ik dat je 55 kWh moet hebben (75/560*415=55.5). Omdat de SR+ iets minder verbruikt door de enkele motor en lagere gewicht zal die 55.5 iets lager zijn. Moet toch echt ruim boven de 50 kWh uit komen vind ik. Kortom: ff naar de SeC zou ik zeggen
 
Ok, dank voor het antwoord. Ik ga toch maar eens een afspraak maken. Blijft voor de rest een fantastische auto. En dankzij het supercharger netwerk niet echt een range probleem. Ik erger me er gewoon aan dat Tesla niet antwoord op deze vraag.
 
Heb sinds eind Juni een Model 3 SR+
Ooit tot 10% leeg gereden en dan 44 kWh geladen tot hij 100% had .
Dus net geen 50 kWh , denk dat je batterij gewoon in orde is hoor.
Laad meestal tot 80% op en kreeg dan in het begin 300 km rijbereik te zien.
Als ik nu tot 80% ga een bereik van 294 dus al 2% verloren op 9000 km rijden. Dus die 50 zal bij mij eerder een 49 kWh zijn.

Die WTLP is een norm die te benaderen of zelf te overtreffen op een mooie dag zonder wind en veel binnendoor wegen aan 80 km/uur
maar na meer als 9000 km heb ik een verbruik van 149 Wh/km dus Max 330 km van volledig leeg naar vol.
Heb dezelfde ervaring als je, dat op een kille ochtend het verbruik al aanzienlijk stijgt en dat zeker als Sentrymode opstaat er een stevige vampiredrain van 20 km per nacht is.

Ben benieuwd naar wat de winter gaat geven. Verwacht zelf dat ik op een koude natte dag 20 % extra verbruik ga hebben.
Dus die rit van 260 km die je nu makkelijk doet kan op een echte winterdag nipt worden.
 
Ok, heel geruststellend. Ligt in lijn met mijn ervaring. Anderzijds is die WLTP van 409km dus heel er utopisch. Blijft wel dat die 149wh/km fantastisch zuinig is als je ziet dat een Audi Etron rond de 240wh/km zit. Gelukkig zijn er voldoende supercharger waar je op pakweg 10 minuten 100km extra range laadt om op bestemming te raken. Op de autosnelweg (gemiddeld 120km/h) zit mijn verbuik op ongeveer 175wh/ km trouwens. Wat een autosnelweg-range geeft van ongeveer 280km(100%-0%) wat ook niet echt enorm is. Het traject van de supercharger in Heusden-zolder tot Arlon is een 240 (niet vlakke) kilometers. Tijd voor een supercharger in Luik dus. En dit is een traject dat velen onder ons op de weg naar het zuiden moeten doen.
 
De extra supercharges in Luik en de Ardennen staan in de planning en zouden meer als welkom zijn , want in de winter wel nodig vrees ik.
Juist 10 dagen een roadtrip naar Trier en de Ardennen gedaan. Vlot verlopen maar de openbare laadinfrastructuur in Wallonië laat wel wat te wensen over. Dan zijn supercharges een leuke backup.Maar wel zalig cruisen op de Ardeense binnenwegen.
En die Audi Etron raakt met zijn veel grotere batterij even ver als onze SR+ en heeft geen supercharger netwerk dus we mogen niet klagen.
 
  • Like
Reactions: Mod3 C3PO
Ja, is een absurde vergelijking. Maar hebben beide vergelijkbare range en ik wou even in de verf zetten hoe efficiënt een Tesla wel is. De meesten zitten met een verbruik van 150 a 160wh/km voor de SR+. De Audi komt even ver met een batterij die het bijna het dubbele is.
 
Vanmorgen vriendelijk telefoontje gekregen van Service center Hasselt met antwoord op mijn vragen(op zaterdag). Bevestigde inderdaad mijn verhaal dat de Sr+ iets minder dan 50kw ter beschikking heeft voor 'aandrijving' en dat de rest wordt opgesoupeerd door boordelectronica, stuurbekrachtiging, verwarming, airco, scherm etc. En dat mijn berekening (zie eerder) min of meer correct was. Maakt het nu iets makkelijker om aan de hand van mijn verbruik (150 a 160 wh/km) mijn echte range in te schatten. Raadt trouwens aan om zeker in de winter de verwarming s' morgens een half uur tot een uur voor het vertrek op te zetten zodat hij de auto en batterij op voorhand conditioneert op netstroom en niet meer moet doen op batterijstroom.
Jammer dat het zo moeilijk is om iemand van vlees en bloed aan de lijn te krijgen.
Tot nu toe zeer aangenaam verrast door SeC Hasselt...
 
Last edited:
Let bij het vergelijken van je accucapaciteit op het verschil tussen nominale en bruikbare capaciteit. De 50 of 55 kWh die je op het Internet ziet rondgaan is meestal nominaal.

De 337 km die je ziet is afgeleid van de Amerikaanse EPA-norm, die iets strenger is dan de WLTP. EPA 100% = 240 mijl = 386 km. 90% daarvan is 347 km. Ik had 344 bij 90% toen de auto nieuw was.

Die normen zijn erg theoretisch, dat is algemeen bekend. Daar kun je niet veel rechten aan ontlenen, en het is maar een richtgetal voor het verbruik in de praktijk.

Die normen zijn een mix van stad, provinciale weg en snelweg. Bij een EV is het verbruik op de snelweg juist het hoogst. En dat is precies waar je de meeste km's maakt als je een lange rit gaat maken. En bij een lange rit ben je het meest geïnteresseerd in het bereik. Dus meestal leidt dat tot een verkeerde vergelijking en teleurstelling. De Leaf en Zoe die ik hiervoor had, lieten een nog veel grotere afwijking zien, met name omdat die auto's hun officiële bereik vooral uit het stadsverbruik haalden. De aerodynamica was niet zo goed, en op de snelweg kwam je er dus niet ver mee. De Model 3 (en ook S en X) hebben dankzij hun superieure aerodynamica veel minder last van dit effect.

Bij fossiele auto's is de afwkijking van de WLTP trouwens zeker zo groot, zo niet groter. Overigens is de WLTP al een flinke verbetering tov NEDC.

Als je je beperkt tot 90 op de snelweg denk ik dat je behoorlijk dicht in de buurt van die 337 gaat komen. Natuurlijk moet je hem dan wel tot 0 leegrijden en dan hopen dat er precies op die plek een laadpaal staat. :)

Na 2 x 100 km woon-werk heb ik meestal nog iets van 80-110 km over en dan rij ik stukken 100-130.
 
  • Like
Reactions: Mod3 C3PO
Wij ervaren bij onze Model 3 basic range eenzelfde probleem. De model 3 wordt elke dag gebruikt voor woon werkverkeer, maar gisteren tijdens een rit vanuit onze woonplaats naar Brussel (200km) vertrokken wij met de batterij maximaal opgeladen (overigens 376km ipv de opgegeven 420km)
Eenmaal in Brussel, tijdens een rustige rit van gemiddeld 120km/h-125km/h was er van de range maar 72km over. Waar dat verschil van 100km is gebleven en te verklaren is...
Overigens haalt de model 3 zoals eerder aangegeven ook de maximaal opgegeven range niet met opgeladen batterij 376km in plaats van 420km. Dat verschil is toch al 11% dat lijkt op de Nissan Leaf batterij degradatie. Heeft hier iemand suggesties?
 
Die 376 km is een gemiddelde waarbij er niet vanuit wordt gegaan dat er continue 120+ gereden wordt. Daarnaast is het nu natuurlijk ook wat kouder aan het worden, maar dat was misschien gisteren niet helemaal van toepassing.

Kijk maar eens dit filmpje. Rangetest van de SR+.


Daarnaast is de 420 km ook WLTP waar Tesla zelf in de auto niet mee werkt aangezien die toch wel redelijk ver van de werkelijkheid is. Nu kun je zeggen dat dat ook geldt voor 376 km die Tesla gebruikt. Ik zelf ga uit van dat ik bij alleen maar snelweg rond de 300 km max kan rijden. Kwestie van een beetje plannen mbt laden.
 
Wij ervaren bij onze Model 3 basic range eenzelfde probleem. De model 3 wordt elke dag gebruikt voor woon werkverkeer, maar gisteren tijdens een rit vanuit onze woonplaats naar Brussel (200km) vertrokken wij met de batterij maximaal opgeladen (overigens 376km ipv de opgegeven 420km)
Eenmaal in Brussel, tijdens een rustige rit van gemiddeld 120km/h-125km/h was er van de range maar 72km over. Waar dat verschil van 100km is gebleven en te verklaren is...

Het zal niet het meest betrouwbare zijn maar ik kijk vaak op onderstaande site voor info. Als je daar naar kijkt hebt je met een volle accu in de winter (-10°C) 245km en in de zomer (23°C) 320km. Dat je na 200km nog 72km over had kan dus kloppen.

Tesla Model 3 Standard Range Plus


Praktische Actieradius:
Stad - Winter 320 km
Snelweg - Winter 245 km
Gecombineerd - Winter 280 km

Stad - Zomer 505 km
Snelweg - Zomer 320 km
Gecombineerd - Zomer 395 km

Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
 
Ja, klopt allemaal. Maar wat ik eigenlijk wil weten is wat nu de echte capaciteit is van de batterij. Volgens mijn berekening (zie eerste) is die slechts een 47 a 48kw groot. En zeker geen 55kw zoals vaak staat geschreven. Ik reed onlangs vanuit 100% lading 252km verbruikte hierbij 40kw (een zuinige 158wh/km dus) en had nog 15% batterij over. Welnu als 40kw gelijk is aan 85%, dan zou 100% 47kw moeten zijn, niet? En dat wetende kan je zelf je range uitrekenen naar gelang je verbruik. Als je er dan in slaagt om onder pakweg 150 wh/km blijven (doenbaar in de zomer of zolang het niet erg koud wordt) dan zou je een maximum range kunnen halen van 315km...
Is er dan iets mis met mijn batterij, of komen anderen tot dezelfde capaciteit van 47,... kw? Ik was voor aankoop namelijk uitgegaan van 55kw en dan haal je 365km met een verbruik van 150wh/km en dat is al wat meer in de richting die Tesla zelf aangeeft. Is die capaciteit van de batterij trouwens meetbaar door een service center?
 
Op de foto denk ik 19" velgen en banden te zien? van en paar collega's en andere M3 rijders heb ik begrepen dat de 19" tov de 18 een substantieel meer verbruik hebben.
Je schrijf dat een rit van 260km 85% van de accu capaciteit vergt hetgeen mij best wel goed lijkt want dan kom je op een haalbare range van 330km op een volle accu en dat (misschien) met 19"velgen.
Allemaal geen WLTP cijfers helaas maar die haalt (bijna) niemand.
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Op de foto denk ik 19" velgen en banden te zien? van en paar collega's en andere M3 rijders heb ik begrepen dat de 19" tov de 18 een substantieel meer verbruik hebben.
Je schrijf dat een rit van 260km 85% van de accu capaciteit vergt hetgeen mij best wel goed lijkt want dan kom je op een haalbare range van 330km op een volle accu en dat (misschien) met 19"velgen.
Allemaal geen WLTP cijfers helaas maar die haalt (bijna) niemand.
Precies, en dan nog met Aero velgen