TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Beetje off-topic over 24v zonnepanelen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ojee99, Aug 19, 2014.

1. ojee99

ojee99 Onno

#1 ojee99, Aug 19, 2014
    Last edited: Aug 19, 2014
    Hallo allemaal

Beetje off-topic maar ik WEET dat hier velen zijn met de kennis die ik zoek, en dit vast met me willen delen :)

Op mijn bootje wil in een automatische lenspomp (bilgepomp) installen. om regenwater weg te pompen. Deze zijn er in 12v en 24v uitvoeringen. (bijvoorbeeld)

Tevens heb ik een elektrisch 3pk buitenboord motortje met een afneembare accu die je natuurlijk thuis, maar ook tijdens het varen kan opladen.
    Daarvoor zou een 100W 24V (4 / 5A) waterproof zonnepaneel volstaan. Deze kan direct zonder tussenkastje/controller op de accu aangesloten worden (accu bevat zelf een ingebouwde lader), importeur bevestigd dit.

zonn.JPG

Ik heb geen zin in een extra accu (is weer gewicht, kosten, gedoe) om de lenspomp te voeden, dus wil ik eigenlijk het 100W 24V solar panel direct aansluiten op de lenspomp (en tijdens het varen op de motoraccu aansluiten om hem bij te laden/minder snel leeg te laten lopen). Ik accepteer dat de boot alleen leeggepompt wordt tijdens zonne-uren, dat is prima.

Kan dat dan zonder controllertje ofzo er tussen?

En als de motor voor het opladen van de accu maximaal 4A mag/wil hebben, is het dan erg als het paneel in het meest gunstigste geval (lekker zonnetje!) 5A levert? De lader in de accu pakt dan toch gewoon de 4A en laad die 1A extra voor wat íe is, toch?

YouTube

Share This Page