Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand enig idee waarom in onderstaande afbeelding, de onderzijde van de grafiek groen is ipv oranje?
Was bij een afdaling, flinke berg af. Heb dit nog niet eerder gezien...

High Efficiency Image File Format-947698EAF2A4-1.JPG
 
Vraagje.. Ik was vandaag in SuC Emmeloord (waar het druk was overigens!), en wilde eens tot 100% laden.
Op een zeker moment was het nog 10 minuten, toen nog 5, en dan blijft het hangen op 'Calculating.. 5 minutes... calculating'.

Ik heb daar ongeveer een half uur op zitten wachten en toen was mijn geduld op. Ik neem aan dat ie toen aan het balancen was. Hoe lang zou dat moeten duren? Snelheid was toen nog 2 kW.
zat je in de auto ? met airco aan ?

dan kan je idd heel lang wachten, de wagen verbruikt dan ook wat stroom.
en zo kan er een evenwicht ontstaan tussen verbruik en laden. en kan die 5 minuten wel eens een uurtje duren.
 
Iemand enig idee waarom in onderstaande afbeelding, de onderzijde van de grafiek groen is ipv oranje?
Was bij een afdaling, flinke berg af. Heb dit nog niet eerder gezien...

View attachment 323128
flinke bergaf, ik denk dat het nog mee viel.

dit was 25km bergaf...

20180619_122457.jpg

zoals je ziet een negatief verbruik over de laatste 25km, maw de batterij is opgeladen tijdens het afdalen.
daar kan je beter aan denken als je de wagen oplaadt: indien er een flinke afdaling volgt, niet vol laden zodat je met regeneratie kan remmen.
met een volle batterij kan je uiteraard niet meer regeneren, en dan moet je alle energie kwijt via de remmen.
 
zat je in de auto ? met airco aan ?

dan kan je idd heel lang wachten, de wagen verbruikt dan ook wat stroom.

Op het laatste moment zat ik idd in de auto met airco aan. Als 't wat behagelijker is nog maar een keer proberen dan :)

Over 2 weken op vakantie, wellicht dat we tijdens de trip eens een dusdanig lange pauze hebben dat ik het nog eens kan proberen.
 
Ik heb flink gezocht of ik op mijn vraag al een antwoord zag maar ik kan het niet vinden.

Mijn nog te ontvangen MX komt met de gegarandeerde inruilwaarde na 5 jaar, mits het onderhoud bij Tesla gebeurd is.

- Tesla wil die jaarlijks... hier ontkom ik niet aan denk ik?
- Via een onderhoudsplan? Wat scheelt dit met los aankopen?
- Ik lees dat veel members nagenoeg geen onderhoud laten uitvoeren, buiten het noodzakelijke. Waar doe ik slim aan?

Alvast bedankt!
 
Ik heb flink gezocht of ik op mijn vraag al een antwoord zag maar ik kan het niet vinden.

Mijn nog te ontvangen MX komt met de gegarandeerde inruilwaarde na 5 jaar, mits het onderhoud bij Tesla gebeurd is.

- Tesla wil die jaarlijks... hier ontkom ik niet aan denk ik?
- Via een onderhoudsplan? Wat scheelt dit met los aankopen?
- Ik lees dat veel members nagenoeg geen onderhoud laten uitvoeren, buiten het noodzakelijke. Waar doe ik slim aan?

Alvast bedankt!

Vraag 1: Correct, zie: Onderhoudsplan onder het kopje
"Als ik ervoor kies mijn Tesla geen onderhoudsbeurten te laten ondergaan, wordt mijn garantie of restwaardegarantie dan ongeldig?"

In het kort: Is een vereiste

Vraag 2: Je krijgt wat korting. Volgens mij scheelt het niet zo heel gek veel. Ik kan het zo 123 ook inderdaad niet vinden, maar heb een keer een tabelletje gezien.

Vraag 3: Ik zou het onderhoud laten doen. Het is dan wel een EV, maar ook van een EV moet eens wat vloeistof bijgevuld worden en moeten wat filters vervangen worden. Is het relatief duur voor die paar druppels coolant en een fliter? Misschien. Zou ik het zelf doen? Nee. Als de auto nou 8 jaar oud is zou je kunnen zeggen het is dat geld niet meer waard. Maar een jonge auto is, tenminste op papier, wat meer waard als het netjes onderhoud gehad heeft.
 
  • Love
Reactions: Fransananas
Toen ik vanmorgen de MS100D thuis van de lader haalde, zag ik dat de range 430km was (ingesteld op 90%).
2 maanden geleden van 90% echter nog gelijk aan 458km.... Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.

Gaat de degradatie van de accu zo snel, of is er iets anders aan de hand? Iemand ervaring mee?
 
Toen ik vanmorgen de MS100D thuis van de lader haalde, zag ik dat de range 430km was (ingesteld op 90%).
2 maanden geleden van 90% echter nog gelijk aan 458km.... Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.

Gaat de degradatie van de accu zo snel, of is er iets anders aan de hand? Iemand ervaring mee?
Zoek eens op 'batterij balanceren'.
TL;DR MaxRange
Nog korter. Tot 95% volladen en daarna zo leeg rijden als je maar durft. En dat twee keer.
 
Toen ik vanmorgen de MS100D thuis van de lader haalde, zag ik dat de range 430km was (ingesteld op 90%).
2 maanden geleden van 90% echter nog gelijk aan 458km.... Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.

Gaat de degradatie van de accu zo snel, of is er iets anders aan de hand? Iemand ervaring mee?
Andere velgen 19/21 ingesteld misschien?
 
Toen ik vanmorgen de MS100D thuis van de lader haalde, zag ik dat de range 430km was (ingesteld op 90%).
2 maanden geleden van 90% echter nog gelijk aan 458km.... Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.

Gaat de degradatie van de accu zo snel, of is er iets anders aan de hand? Iemand ervaring mee?

Vannacht eens 100% laden om batterij te optimaliseren.
 
  • Informative
Reactions: vincentnl
Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.
Temperatuur heeft volgens mij geen invloed op de aangegeven range. Gemiddeld verbruik per km waarùee hij rekent is vast per wagen/batterijtype en wijzigt niet met de seizoenen. Bij mij, als ik gemiddeld zo'n 194Wh/km verbruik, dan haal ik exact de typical range.


Ben je zeker dat de range bij aankoop wel op typical stond?
 
Toen ik vanmorgen de MS100D thuis van de lader haalde, zag ik dat de range 430km was (ingesteld op 90%).
2 maanden geleden van 90% echter nog gelijk aan 458km.... Bij extreme temperaturen vind ik dit nog verklaarbaar, maar het was vannacht een graad of 15.

Gaat de degradatie van de accu zo snel, of is er iets anders aan de hand? Iemand ervaring mee?

Ik ben na meer dan 3 jaar en bijna 150000 km opgehouden om me daar druk om te maken. Range verandert soms na updates, soms na range mode off/on, soms om andere onverklaarbare reden.

Zo nu en dan 100%-0%-100%-0% rijden calibreert de boel wel eens in positieve zin.

Maar als ik jou was zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Just go.