Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
100% is daadwerkelijk 100% bij Tesla en is dus niet optimaal. Dit is oa aangetoond door wk057 van het US forum. De Depth of Discharge DoD heeft de meeste invloed op de degradatie. De DoD is 20% bij 80-60% en 40% bij 70-30%. Hoe vaker je dus tussendoor bijlaadt, des te kleiner de DoD en dus beter. Dit is een van de redenen waarom Tesla zegt dat het beste is om hem altijd aan het snoer te leggen (dan kan hij ook niet zelf wegrijden als je hem niet goed behandelt ;) ). Op batteryuniversity.com is veel info te vinden. Ook @jpet weet veel van batterijen. Ik heb wel eens begrepen dat bij een halvering van de DoD het aantal cycles (100-0-100%) verdubbelt. Overigens is dit wel werken in de marge. Als je normaal omgaat met de batterij (niet langer dan paar uur op 100% of 0%) dan gaat de batterij heel lang mee. Volgens JB Straubel CTO van Tesla zelfs minimaal 10 a 15 jaar.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
even terug naar de oorspronkelijke vraag; en die was of het wijs is om de batterij steeds tot 100% te laden.

Indien 100% werkelijk 100% zou zijn, dan is het nog duidelijker dat dit niet aangewezen is voor dagelijks gebruik.
En zou ik met nog iets meer overtuiging gaan voor 80% voor de dagelijkse korte ritten van de OP.


Dit gezegd zijnde : ik heb de testen van wk057 ook gelezen, in elk geval voor zover ik weet. (misschien zijn er nog gegevens waar ik geen weet van had en bijgevolg ook niet gelezen heb ;)).
Knap wat hij allemaal gedaan heeft; maar ik heb wel wat problemen met conclusies die anderen trekken op basis van de meetresultaten van wk057.
Sommige conclusies worden helemaal niet ondersteund door de metingen, en erger nog : ik heb conclusies gezien die gewoon haaks staan op de meetresultaten. Het lijkt soms wel een politiek spelletje, iedereen ziet zijn grote gelijk in dezelfde cijfers.
Maar dat doet allemaal niets af aan de "onze" aanbeveling : beter niet dagelijks tot 100% laden. 100% laden is oke als je de range nodig hebt, en dan bij voorkeur zo snel mogelijk beginnen rijden.


Eigenlijk zal datamining op de gegevens van die pakweg 150.000 batterijen die nu in gebruik zijn de enige manier zijn om juiste conclusies te trekken.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Tesla niets zou doen met die data - de resultaten zullen ze zeker niet aan de grote klok hangen; maar ik denk wel dat ze hun batterijmanagement aanpassen aan de resultaten en het voortschrijdend inzicht.
Misschien <speculatiemodus ON> is daar ook de sleutel te vinden van het abrupte lagere verbruik dat velen nu plots merken.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik haal drie tips uit Jan z'n post:
- Laad tot maximaal 90%.
- Probeer DoD onder 40% te houden. -> deze factor heeft de grootste impact op de levensduur.
- Iedere dag bijladen (tot max. 90%) is beter dan DoD laten oplopen.

Denk dat je bedoelt DoD boven de 40% houden. Tijdens langere ritten echt geen punt indien dat wel gebeurt alleen daarna wel meteen aan de oplader.
 
Zo, nu 4 dagen aan het rijden en het bevalt uiteraard uitstekend.
Vooral file rijden is nu echt leuk geworden. Tenminste, veel leuker dan dat het was.

Wel zijn er een aantal dingen die me opgevallen zijn waar ik wat vraagjes over heb:

* Autopark: hoe krijg je dat gecalibreerd, geactiveerd? Hoe langzaam ik ook rij en wat ik ook probeer, ik zie nooit een P staan op het dashboard. Terwijl ik toch heel wat parkeerpl;aatsen heb geprobeerd, ook bij Tesla in Amsterdam.

* TuneIn: Ik kan niet inloggen met mijn TuneIn account (tesla zegt: login error, werk wel op mijn tel/pc) nb: het is een gekkoppeld Google Account.
* TuneIn: Ik kan geen zenders zoeken?

* Apps: is het aantal apps uit te breiden?
 
Zo, nu 4 dagen aan het rijden en het bevalt uiteraard uitstekend.
Vooral file rijden is nu echt leuk geworden. Tenminste, veel leuker dan dat het was.

Wel zijn er een aantal dingen die me opgevallen zijn waar ik wat vraagjes over heb:

* Autopark: hoe krijg je dat gecalibreerd, geactiveerd? Hoe langzaam ik ook rij en wat ik ook probeer, ik zie nooit een P staan op het dashboard. Terwijl ik toch heel wat parkeerpl;aatsen heb geprobeerd, ook bij Tesla in Amsterdam.

* TuneIn: Ik kan niet inloggen met mijn TuneIn account (tesla zegt: login error, werk wel op mijn tel/pc) nb: het is een gekkoppeld Google Account.
* TuneIn: Ik kan geen zenders zoeken?

* Apps: is het aantal apps uit te breiden?

@Kleijne: gefeliciteerd. Ik heb op dezelfde dag geleverd gekregen, we zijn Tesla broertjes...(of zusje, dat kan ik niet zien :))

TuneIn is een geweldige service, maar in combinatie met Tesla een bekend probleem. Ik kon ook niet inloggen en heb het uitgezocht: kennelijk kan niemand inloggen. Al een jaar niet, is nog niet gefixt.
Ik vind het ook erg jammer dat je geen zenders kunt zoeken. Bijvoorbeeld van veel Amerikaanse zenders weet ik niet uit welke staat deze komen (internet-only zenders), is dus niet erg praktisch. Ik heb ook de indruk dat we een deelverzameling van de TuneIn zenders te zien krijgen, al kan ik dat niet hard maken. Ik hoop van harte dat het hele TuneIn nog gaat verbeteren.

Maar... ik was weer aangenaam verrast dat DAB+ inmiddels standaard wordt geleverd. Volgens de website en de handleiding zou DAB+ alleen beschikbaar zijn als onderdeel van het Ultra Hifi etc pakket, maar dat blijkt niet te kloppen.
 
@Kleijne: gefeliciteerd. Ik heb op dezelfde dag geleverd gekregen, we zijn Tesla broertjes...(of zusje, dat kan ik niet zien :))

TuneIn is een geweldige service, maar in combinatie met Tesla een bekend probleem. Ik kon ook niet inloggen en heb het uitgezocht: kennelijk kan niemand inloggen. Al een jaar niet, is nog niet gefixt.
Ik vind het ook erg jammer dat je geen zenders kunt zoeken. Bijvoorbeeld van veel Amerikaanse zenders weet ik niet uit welke staat deze komen (internet-only zenders), is dus niet erg praktisch. Ik heb ook de indruk dat we een deelverzameling van de TuneIn zenders te zien krijgen, al kan ik dat niet hard maken. Ik hoop van harte dat het hele TuneIn nog gaat verbeteren.

Maar... ik was weer aangenaam verrast dat DAB+ inmiddels standaard wordt geleverd. Volgens de website en de handleiding zou DAB+ alleen beschikbaar zijn als onderdeel van het Ultra Hifi etc pakket, maar dat blijkt niet te kloppen.
DAB is een tijdje standaard geworden op alle modellen.
 
@Kleijne:
TuneIn is een geweldige service, maar in combinatie met Tesla een bekend probleem. Ik kon ook niet inloggen en heb het uitgezocht: kennelijk kan niemand inloggen. Al een jaar niet, is nog niet gefixt.
Ik vind het ook erg jammer dat je geen zenders kunt zoeken. Bijvoorbeeld van veel Amerikaanse zenders weet ik niet uit welke staat deze komen (internet-only zenders), is dus niet erg praktisch. Ik heb ook de indruk dat we een deelverzameling van de TuneIn zenders te zien krijgen, al kan ik dat niet hard maken. Ik hoop van harte dat het hele TuneIn nog gaat verbeteren.

Vreemd, bij mij werkt dat feilloos, al drie jaar. Nu kan het natuurlijk zijn dat mijn login instelling met alle updates gewoon goed mee zijn gegaan. Ik heb indertijd vooral de iPhone app gebruikt om zenders te zoeken, en die zag ik dan netjes opduiken in de Tesla. Wel heb ik recentelijk regelmatig last van haperingen, of van meldingen dat er onvoldoende bandbreedte is voor een bepaalde zender. Alles wordt in versie 8 opgelost, toch?
 
@Kleijne:/../

TuneIn is een geweldige service, maar in combinatie met Tesla een bekend probleem. Ik kon ook niet inloggen en heb het uitgezocht: kennelijk kan niemand inloggen. Al een jaar niet, is nog niet gefixt.
Ik vind het ook erg jammer dat je geen zenders kunt zoeken. Bijvoorbeeld van veel Amerikaanse zenders weet ik niet uit welke staat deze komen (internet-only zenders), is dus niet erg praktisch. Ik heb ook de indruk dat we een deelverzameling van de TuneIn zenders te zien krijgen, al kan ik dat niet hard maken. Ik hoop van harte dat het hele TuneIn nog gaat verbeteren.
//..//

ik heb geen DAB, en gebruik TuneIn vrij veel. Geen grote problemen, en ik kan zowel locale zenders beluisteren als exoten.

Vroeger een paar keer gehad dat TuneIn niet werkte, dat bleek omdat er uitgelogd was op één of andere duistere manier.
Reboot was dan de oplossing.

Ik gebruik het voorgeselecteerde Tesla-account.