Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!


Ik heb een vermoeden dat je weinig M3 rijders hebt gesproken. De MS en MX komen in de statistieken niet bijzonder gunstig naar voren maar de M3 waar je naar op zoek bent wel. Tip: ga eens naar een Tesla Supercharger en loop eens langs de auto's. Dan zie je vanzelf hoe vreselijk het gesteld is met afwerking en spreek je wellicht andere mensen (waarvan waarschijnlijk 95% M3 rijders positief is ipv negatief).

Wat laden betreft is alles bij Tesla universeel. De laders op loopafstand kun je gebruiken.

Wat banden betreft kun je met een normaal gedrag en redelijk wat rijksweg de 60-80k halen. Je kunt de banden idd wel in amper 1-2 jaar oprijden maar dan val je in de categorie "oh wat is ie leuk om mee te rijden, nog een rondje ;)" De prijzen per band zijn bij de M3 gunstiger dan bij MS/MX. Bij de oudere MS met 2WD kon je inderdaad vlot een setje oproken maar bij de M3 zoekt de auto de grens van het slippen wat minder op waardoor de banden langer meegaan. MEt je rechtervoet heb je alles in de hand, ok de kosten voor banden :)
 
Veel van de Tesla eigenaars tot nu toe hebben de wagen als firmawagen. Ze doen er meer dan gemiddeld km mee. Bij veel km gaat ook meer kapot dan bij weinig km. Als het kapot gaat is het vaak ook vervelender. De wagen is onmisbaar.
Er wordt mogelijks ook wat minder behoedzaam mee omgegaan.
Leasemaatschappijen hadden aanvankelijk dezelfde twijfel als jij en een EV leasen was abnormaal duur. Ze zijn 1 voor 1 aan het bijdraaien.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!
Ik heb mijn M3 sinds september 19’ en heb die als één van de weinige hier privé aangekocht. Na een kleine 25k km’s kan ik je zeggen dat ik geen problemen heb met deze auto. Buiten een darmpje van de ruitensproeiers die losgekomen was en vocht in een achterlicht heb ik nog niets voor gehad. Alles werd hier op de oprit thuis netjes opgelost door Tesla. Verder is onderhoud onbestaande, mijn banden slijten even snel als op mijn vorige wagen en voor de rest is het gewoon genieten.
Wat de kwaliteit betreft,
Ik heb nog een bmw in mijn huishouden en kom uit een audi dus kan ik wel vergelijken.
Geen rammels of kraken te horen tijdens het rijden, hooguit wat windgeruis maar is ergens wel normaal als je geen ronkende motor hebt om dit te overbruggen. De kwaliteit van het interieur is top beter dan mijn bmw en audi’s die ik gereden heb. Geen harde plastic te vinden, zachte super comfortabele stoelen en heel zen door het minimalistische. De famous panel-gaps vallen heel goed mee en zijn intussen al een flink stuk beter. De lak dan, tja die is niet top. Let wel, ik ben een hobby-detailer en zie daardoor kritischer naar zo'n zaken. De lak is zachter dan bij andere merken plus hier en daar is het ook te dun aangebracht. Goed kijken bij aflevering en dan lossen ze het wel op. Kleine noot, andere merken hebben ook geen perfecte lak. Ik heb hier al Porches gedetailed waarvan de orangepeel niet te overzien was. Tesla werkt aan het proces maar het is nog steeds niet op punt. Maar voor de rest een heerlijke wagen om mee te rijden. Hier in de straat woont er ook iemand die niet thuis kan laden maar die gaat, wanneer het nodig is, s’avonds gewoon naar de publieke laadpaal in het dorp en zet Netflix op tot hij opgeladen is.
Succes met je beslissing, niet eenvoudig want het blijft een grote som voor een auto.
 
  • Like
Reactions: RobPet
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!

De eerste waren goed en de huidige zijn goed.
Tussen de eerste en de start van de massa productie zie je dat er nog wat te leren is hoe ze dat moeten doen.
Verwacht geen BMW, Audi afwerking qua panel gaps. Een Tesla heeft andere kwaliteiten. Mijn zoon heeft een Alfa met veel Italiaanse details in het stiksel etc. Hij wordt daar helemaal wild van en neemt daardoor de rest van *sugar* van een Italiaanse auto voor lief.
Een Duitse auto is intense saai en burgerlijk maar wel degelijk.

Bandenslijtage ligt aan je eigen rechtervoet.
Met mijn Model S doe ik ca. 70KKM met een setje zomerbanden. Ik heb op een ICE ook wel eens in minder dan 25KKM een set banden glad gereden.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...
Dat zijn een hoop zorgen, sommige zorgen lijken me wat ongerelateerd aan een EV (bandenslijtage, hoe meer je scheurt hoe sneller het gaat?) en andere zijn eenvoudig te beantwoorden (met een Tesla kun je overal gewoon laden, stekkers zijn in vrijwel heel Europa hetzelfde). Tesla's staan niet bekend om hun "Duitse" afwerking, als je dat zoekt dan kun je dit merk beter links laten liggen. Wil je graag elektrisch rijden dan is een Tesla een interessante kandidaat. Mijn ervaring met onderhoud is dat het niet veel duurder is dan de andere merken uit dezelfde prijsklasse. Sommige onderdelen zijn wel erg snel versleten (draagarm na 30k) maar de meeste van dat soort fabricagefouten uit de beginperiode van Tesla lijken inmiddels opgelost.

Het grote risico bij een Tesla (en iedere andere EV) is natuurlijk de batterij. Je kunt pech hebben, het blijft immers een groot pack met duizenden points-of-failure. Het risico is enigszins vergelijkbaar met het vastlopen van een verbrandingsmotor: De kans is klein maar als het gebeurt zul je diep in de buidel moeten tasten. Inmiddels ontstaan er bedrijfjes die de batterijtechniek van Tesla hebben ontrafeld en die een pack kunnen reviseren tegen een fractie van de kosten van wat Tesla rekent. Ik hoop dan ook dat mijn batterij nog jaren meegaat en dat tegen de tijd dat het pack aan revisie toe is het voor een acceptabele prijs te reviseren is.

Wat ik ook lees in je verhaal is dat je je geen enkele financiële tegenvaller kunt veroorloven, in dat geval zou ik je echt aanraden om in een andere prijsklasse te gaan winkelen. Een EV die normaal functioneert heeft inderdaad lagere onderhoudskosten maar daar zou ik in deze relatief nieuwe markt niet op willen gokken.
 
Ik heb een misschien grotere sprong gewaagd, Ik heb een 2017 MX in de buurt van jouw prijsrange gekocht van een particulier. En gisteren reed ik hem over de 80.000km dus nu is ie ook uit de garantie.
Maar ik heb niets te klagen over de Tesla service. Ze nemen vrij snel de telefoon op en lukt doorverbinden niet dan wordt je teruggebeld.
Bij mij zaten er wel enkele garantie werkzaamheden aan toen ik hem kocht, maar daar heb ik mooi de prijs mee naar beneden kunnen krijgen.
Thuis kunnen laden is een genot maar niet noodzakelijk zoals al gezegd.
Het is lastig om advies te geven maar en het is aan ieder om de keuze zelf te maken. Ik heb bewust niet voor een 3 gekozen omdat ik het dashboard en het uiterlijk niet mooi vind.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!
Ik heb de Model 3 particulier aangeschaft in mei 2019. De auto heeft inmiddels 40.000 km op de teller met de oorspronkelijke banden. Ben alleen 1 maal bij een Tesla vestiging geweest voor de HW3 retrofit. Tot nu nog niets uitgegeven aan onderhoud. Onderhoud laat ik misschien in mei (na 2 jaar) doen.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!

Ben zelfstandig IT'er en heb woensdag mijn Model 3 in ontvangst genomen. Ik heb dezelfde commentaren ook allemaal gelezen, en mijn conclusie denk is: Het hangt er wat vanaf en je kan soms pech hebben. Ik zou'm niet op't einde van een jaar bestellen, dan durven ze wel al eens wat besparen op kwaliteitscontrole.

Ik heb bij levering mijn auto grondig nagekeken en kon buiten een vuiltje op de voorbumper geen enkel mankement bespeuren. Geen panel gaps / krasjes / wat dan ook. De enige 2 puntjes waren dat er nog wat tape aan de binnenkant op het plafond kleefde, die heb ik er gewoon afgetrokken en dat mijn koplampen te hoog stonden ingesteld zodat al mijn tegenliggers naar mijn flikkerden. Die heb ik zelf lager ingesteld en meteen aan de service desk laten weten dat ik ze juist wou laten afstellen. Binnen een paar uur antwoord dat ik gewoon mocht binnenkomen in Aartselaar tijdens openingsuren om ze te laten afstellen.

Delivery ging ook super vlot. Ivm met corona gaat alles contactloos. Ik heb zelfs niemand van Tesla gezien. Auto staat klaar op de parking, en je krijgt via een sms een pincode waarmee je het handschoenkastje kan opendoen en daarin zitten dan je sleutels. Instappen en wegrijden pretty much, hij was zelfs 80% volgeladen.

Ik woon zelf in Deurne en heb thuis ook geen mogelijkheid om op te laden tenzij met een verlengkabel over de stoep en het fietspad maar jen kan in principe bij alle laadpalen terecht. Je hebt een type 2 en CCS contact en dat is gewoon de Europese standaard. In Amerika gebruiken ze een eigen plug, dus daar vind je wel negatieve commentaar over.

Er zijn in mijn buurt best een aantal laadpalen van Blue Corner. Het is wel wat een gepuzzel welk abbonement je nu best moet nemen maar ik heb nu gewoon een kaartje van Blue Corner voor thuis in mijn buurt te laden en een kaartje van plugsurfing om bij andere laadpunten te laden (Allego etc). Plugsurfing heeft ook een abbonement zodat je een vast bedrag per kwh betaalt dat lager is dan wat je bij Blue corner kan krijgen, maar dat moet ik nog eens goed uitdokteren. Maar als je er in je buurt voldoende laadpalen zijn zou ik me zeker geen zorgen maken. Op een paar uur ben je aan zo'n Allego of Blue Corner paal gewoon weer opgeladen.

Superchargen is meer voor als je lange afstanden wilt doen, maar werkt wel echt super vlot. Geen pasje scannen, gewoon inpluggen en laden. Gisteren voor de lol de supercharger in Ekeren eens gaan testen en vond die nu wel alles behalve gezellig.

Banden kan ik nog niets over zeggen, enkel dat je de weg wel echt goed voelt. Staan op 3 bar opgepompt wat best hard is. Ben een BMW1 gewoon en die voelde toch een stuk zachter aan.
 
Last edited:
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!
Wij hebben de M3 in december 2019 gekocht en tot op heden 30k gereden.
Op de afwerking valt weinig aan te merken, alleen de achterklep die wat moeilijk sloot, maar dat is snel via Tesla aan huis opgelost. Afwerking is wat mij betreft niet beter of slechter dan andere merken.
Bandenslijtage is hetzelfde als bij mijn ICE en is naar mijn ervaring alleen afhankelijk van je rijstijl. Banden zijn wel wat duurder dan van de gemiddelde middenklasser, maar zeker onder de €200,—
Wat betreft lak is er voor zover ik heb begrepen per kleur wel verschil in kwaliteit. Wij hebben grijs en tot op heden geen klachten.
Onderhoud tot op heden geen kosten gehad, allen de wasstraat en ruitensproeier vloeistof.
Thuis laden heeft altijd de voorkeur, maar je kunt gewoon bij elke laadpaal laden. Het hangt natuurlijk wel af van hoeveel je rijd want het is wel een verschil of je elke dag moet laden of slecht een enkele keer per week.
Als je wilt weten waar je kunt laden, dan zou je eens de app’s van abrp (abetterrouteplanner), Shell Recharge of Chargemap kunnen bekijken, daar kun je zien wat er bij je in de buurt beschikbaar is en wat de kosten zijn.
 
Wel, ik woon in Brasschaat en heb letterlijk naast mij een Delhaize waar je tot 2 uur gratis mag opladen als je komt winkelen. En ik woon in een klein appartement (zonder trap!) dus ik ga daar dagelijks winkelen zodat ik niet te veel in 1 keer moet dragen. Handig, als ik daar dagelijks een uurtje kan laden. En bij het gemeentehuis (300m van m'n deur) staat een lader van Allego.
 
Wel, ik woon in Brasschaat en heb letterlijk naast mij een Delhaize waar je tot 2 uur gratis mag opladen als je komt winkelen. En ik woon in een klein appartement (zonder trap!) dus ik ga daar dagelijks winkelen zodat ik niet te veel in 1 keer moet dragen. Handig, als ik daar dagelijks een uurtje kan laden. En bij het gemeentehuis (300m van m'n deur) staat een lader van Allego.
Een uurtje laden op 11kW is ongeveer 60km range.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!
Ik snap niet waarom je zeer geïnteresseerd bent in een Tesla, als je daarna al die negatieve argumenten gaat opsomming. Ikzelf ben teslarijder van het eerste uur (2013)mijn eerste MS60 heb ik in 2012 besteld na een jaar wikken en wegen en een financiële zoektocht om de centen bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk kocht ik een auto die er alleen op papier was, aan het dubbele van de prijs van elke vorige auto, van een fabrikant die nog nooit een volledige auto had gebouwd. Maar hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad.:)
Ik ga niet al uw argumenten van tafel proberen vegen, maar heb Mercedes, Jaguar en vele andere merken gereden. En hier komt nooit nog een ICE binnen.
zelf rij ik een MS ( een nieuwe is in bestelling;)) en mijn echtgenote een M3.
Een andere mogelijkheid is (geen financieel advies) wacht met een aankoop van een M3 en koop nu TSLA aandelen met uw geld. De kans is groot dat je volgend jaar met gemak de M3 kan kopen en geld genoeg over hebt om vele jaren nieuwe banden te kopen. :cool:
Ik heb trouwens een goede vriend in de Pretlei in Brasschaat. Hij is ook Tesla rijder sinds 2013.
 
Ik snap niet waarom je zeer geïnteresseerd bent in een Tesla, als je daarna al die negatieve argumenten gaat opsomming. Ikzelf ben teslarijder van het eerste uur (2013)mijn eerste MS60 heb ik in 2012 besteld na een jaar wikken en wegen en een financiële zoektocht om de centen bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk kocht ik een auto die er alleen op papier was, aan het dubbele van de prijs van elke vorige auto, van een fabrikant die nog nooit een volledige auto had gebouwd. Maar hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad.:)
Ik ga niet al uw argumenten van tafel proberen vegen, maar heb Mercedes, Jaguar en vele andere merken gereden. En hier komt nooit nog een ICE binnen.
zelf rij ik een MS ( een nieuwe is in bestelling;)) en mijn echtgenote een M3.
Een andere mogelijkheid is (geen financieel advies) wacht met een aankoop van een M3 en koop nu TSLA aandelen met uw geld. De kans is groot dat je volgend jaar met gemak de M3 kan kopen en geld genoeg over hebt om vele jaren nieuwe banden te kopen. :cool:
Ik heb trouwens een goede vriend in de Pretlei in Brasschaat. Hij is ook Tesla rijder sinds 2013.
Omdat we niet allemaal zo’n fanboys zijn xfrank, niet slecht bedoeld. Die man wil een belangrijke particuliere aankoop doen en doet zijn onderzoek alvorens de stap te zetten. Als je dan begint de googlen dan komen de negatieve ervaringen naar boven want daar wordt er meer over gepost, we lopen niet allemaal te verkondigen hoe geweldig goed gebouwd onze Tesla’s zijn als we er geen problemen mee hebben. We hebben hier de uber fanboys die zelfs als ze op de pechverhelping zitten te wachten nog geen kwaad woord over Tesla uitspreken en die weinig objectief zijn op deze vraagstelling. Iemand die een auto least zal er ook minder wakker van liggen want ze "huren" toch maar en het is fiscaal zeer interessant. Maar als je zoals ik 50k plus van je spaargeld aftikt, ook al kan ik het mij veroorloven, dan denk je toch drie keer na want het is ook een stap in het ongewisse dat je zet. Er doen de wildste verhalen over elektrisch rijden en uit de directe omgeving krijg je veelal ook tegenkanting als je aanhaalt dat je een ev wil kopen. Verstandig van TS dat hij zijn research doet en weet dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is maar dat is evengoed bij andere merken. De laatste generatie Tesla’s zijn gewoon goed, niet beter maar ook niet slechter gebouwd. Wat tech en techniek betreft hebben ze ook nog altijd een streepje voor.
 
In 2012 zat ik in diezelfde situatie (ook financieel) en was ik ook nog geen fan boy. Alleen was er toen niks te onderzoeken omdat er nergens iets te vinden was. Ik heb toen op goed geluk gesprongen en heb daar geen spijt van. Mij ga je zeker nooit iets horen zeggen over super afwerking of bouwkwaliteit. Maar dit is ondergeschikt aan het rijplezier. voor mij is de kwaliteit niet superieur maar gewoon degelijk.

Ga er ook vanuit dat de tevreden mensen meestal niets schrijven, maar wel de ontevreden mensen. dus ga je ook meer negatieve reactie vinden dan positieve.

Ik ben niet als fan boy van tesla geboren. ik ben dit geworden door ermee te rijden en door tesla op de voet te volgen. En ben gepassioneerd door de missie van tesla. Ik ben ook enorm fier dat ik samen met vele anderen door de aankoop van mijn Tesla’s ertoe heb bijgedragen dat tesla staat waar ze nu staan.

En meegeholpen heb met de omschakeling naar hernieuwbare energie.
 
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...

Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.

Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?

En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".

Alvast bedankt!

Beste @MentalParadox. Indien het budget zo krap is, dan is het beste advies dat ik kan geven : doe het niet.

Dit is niet denigrerend bedoeld, is evenmin te wijten aan de negatieve recensies of aan problemen die je met de wagen kan verwachten. Het is wel absurd om je financieel blok te zetten voor een vervoermiddel. Stel jouw aankoop nog 1 à 2 jaar uit. Door het grotere aanbod aan EV’s zal ook Tesla zijn tarieven laten dalen. Dan heb je meer financiële marge en zal de GF in Berlijn op volle toeren draaien, wat de afwerking enkel maar ten goede zal komen.

Het aanbod aan laadpalen zal ook toenemen (is één van de Vlaamse doelstellingen) waardoor een eigen laadpaal geen vereiste meer is. Laden aan de snelladers is vooral bedoeld voor wie onderweg is, en niet zozeer voor buurtbewoners die er wekelijks gaan laden. Het laden aan die hoge vermogens is niet goed voor de batterij en beperk je best.

Tenslotte; ik heb mijn M3 LR AWD nu bijna 2 jaar. Indien ik vandaag een nieuwe wagen moet kopen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk opnieuw een Tesla zijn. Tesla heeft zeker zijn minpunten, maar ik zie bij de concurrentie nog geen gelijkwaardig alternatief.
 
De Tesla's uit China zijn qua kwaliteit ook nog weer een stukje beter en met de laatste update is de LFP batterij echt bruikbaar.

De kwaliteit van de Fremont is ook stappen vooruit gegaan. En het vermoeden is dat Berlijn ook echt een stap vooruit gaat zijn in bouwkwaliteit; dus als je geen haast hebt zou je daar op kunnen wachten.

Ik lease sinds december een M3, maar afgezien van een niet uitgelijnde kofferbak en een achterdeur waarvan het open knopje vervangen moet worden (=lees hele binnendeur) is er niets op aan te merken.

Tesla pakt dat gewoon op en alleen die deur is niet op voorraad, dus dat duurt wat lang.
 
Wij hebben onze M3 LR AWD bijna 2 jaar --> 54.000km en alle 4 de banden hebben nog minimaal 4mm profiel, ik verwacht ongeveer 70.000km te halen met deze banden.

De Standaard Michelin banden zijn duur en maken veel rolgeluid zodra deze banden op zijn stap ik over op een ander merk banden en die gaan ongeveer 150,- euro/per band kosten inclusief montage.


Omdat we thuis niet kunnen laden breng ik de auto 1 keer per week 's avonds naar een publieke laadpaal en haal hem de volgende morgen weer vol op. (90% opgeladen)


Wij hadden ook wat problemen:

1. De voorruit zat scheef en is onder garantie vervangen.

2. De comfort stand van het knipperlicht (3 keer knipperen) werkte soms niet dit is ook onder garantie vervangen. (bij ons thuis)
 
Beste @MentalParadox. Indien het budget zo krap is, dan is het beste advies dat ik kan geven : doe het niet.

Dit is niet denigrerend bedoeld, is evenmin te wijten aan de negatieve recensies of aan problemen die je met de wagen kan verwachten. Het is wel absurd om je financieel blok te zetten voor een vervoermiddel. Stel jouw aankoop nog 1 à 2 jaar uit. Door het grotere aanbod aan EV’s zal ook Tesla zijn tarieven laten dalen. Dan heb je meer financiële marge en zal de GF in Berlijn op volle toeren draaien, wat de afwerking enkel maar ten goede zal komen.

Het aanbod aan laadpalen zal ook toenemen (is één van de Vlaamse doelstellingen) waardoor een eigen laadpaal geen vereiste meer is. Laden aan de snelladers is vooral bedoeld voor wie onderweg is, en niet zozeer voor buurtbewoners die er wekelijks gaan laden. Het laden aan die hoge vermogens is niet goed voor de batterij en beperk je best.

Tenslotte; ik heb mijn M3 LR AWD nu bijna 2 jaar. Indien ik vandaag een nieuwe wagen moet kopen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk opnieuw een Tesla zijn. Tesla heeft zeker zijn minpunten, maar ik zie bij de concurrentie nog geen gelijkwaardig alternatief.

"Krap" is relatief. Ik heb een zekere som geërfd waardoom ik de auto kan kopen en nog comfortabel geld over hebben. Alleen is mijn maandelijks inkomen eerder beperkt, dus mijn enige zorg is onderhoudskosten.