SparkyM3LR4WD
Elbert
Dag allemaal. Ik ben een Belgische ICE'er die héél geëinteresseerd is in de Model 3. Het is de enige Tesla die ik realistisch gezien kan betalen, maar zelfs dan zou het voor mij als (amper) middenklasser een serieuze investering zijn. Ik zit helaas nog met vele vragen, en enkele zorgen...
Ik heb diverse autofora afgezocht naar informatie over Tesla en EVs in het algemeen, en de feedback die ik zag (ook van eigenaars) van Tesla was op z'n minst vernietigend te noemen. Slechte afwerking, slechte kwaliteit (lak vooral, maar ook interieur), duur onderhoud, constante mankementen (die ik me met mijn budget niet kan veroorloven, zeker eens de garantie vervallen is) en rotslechte service (ze negeren je eigenlijk gewoon, eens ze je centen hebben). Letterlijk (ik verzin dit niet!) 95% van alle feedback was negatief. Dit deed me eigenlijk direct serieus twijfelen aan mijn plannen/dromen. Is het hele Tesla-gedoe dan toch gewoon een typisch Amerikaans verkoopspraatje in een strak jasje? Of zijn het dan toch allemaal "paid shills" voor big oil? Dit is een gok die ik me niet echt kan permitteren te verliezen. Als ik dan toch 50-60,000 euro aan een auto ga geven, wil ik wel kwaliteit.
Dan is er het opladen. Ik woon in een klein dakappartement in Brasschaat. Ik heb geen garage, parkeren is op straat. Thuis opladen is dus geen optie, en de meest dichtsbijzijnde Tesla-lader is helemaal in de richting van de haven van Antwerpen... Een serieuze rit elke week, gewoon maar om even te "tanken". Brasschaat heeft echter wél enkele laders van "Allego", die iets gebruiken dat "Chargemap Pass" heet. Tragere laders van 22kW, maar binnen wandelafstand van mijn thuis. Zijn Teslas compatibel met deze laders, of zit je zoals bij Apple gebonden aan laders van het merk Tesla?
En hoe zit het met bandenslijtage? Hier heb ik ook niet veel goeds over gehoord... Prijzen van vlotjes 200+ euro per band, en 4 versleten banden na amper 1-2 jaar? Kan ik door rustig te rijden dit rekken tot elke 4-5 jaar? Ik rij eigenlijk nooit echt "sportief".
Alvast bedankt!
Ik heb een vermoeden dat je weinig M3 rijders hebt gesproken. De MS en MX komen in de statistieken niet bijzonder gunstig naar voren maar de M3 waar je naar op zoek bent wel. Tip: ga eens naar een Tesla Supercharger en loop eens langs de auto's. Dan zie je vanzelf hoe vreselijk het gesteld is met afwerking en spreek je wellicht andere mensen (waarvan waarschijnlijk 95% M3 rijders positief is ipv negatief).
Wat laden betreft is alles bij Tesla universeel. De laders op loopafstand kun je gebruiken.
Wat banden betreft kun je met een normaal gedrag en redelijk wat rijksweg de 60-80k halen. Je kunt de banden idd wel in amper 1-2 jaar oprijden maar dan val je in de categorie "oh wat is ie leuk om mee te rijden, nog een rondje " De prijzen per band zijn bij de M3 gunstiger dan bij MS/MX. Bij de oudere MS met 2WD kon je inderdaad vlot een setje oproken maar bij de M3 zoekt de auto de grens van het slippen wat minder op waardoor de banden langer meegaan. MEt je rechtervoet heb je alles in de hand, ok de kosten voor banden