Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap niet waarom je zeer geïnteresseerd bent in een Tesla, als je daarna al die negatieve argumenten gaat opsomming. Ikzelf ben teslarijder van het eerste uur (2013)mijn eerste MS60 heb ik in 2012 besteld na een jaar wikken en wegen en een financiële zoektocht om de centen bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk kocht ik een auto die er alleen op papier was, aan het dubbele van de prijs van elke vorige auto, van een fabrikant die nog nooit een volledige auto had gebouwd. Maar hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad.:)
Ik ga niet al uw argumenten van tafel proberen vegen, maar heb Mercedes, Jaguar en vele andere merken gereden. En hier komt nooit nog een ICE binnen.
zelf rij ik een MS ( een nieuwe is in bestelling;)) en mijn echtgenote een M3.
Een andere mogelijkheid is (geen financieel advies) wacht met een aankoop van een M3 en koop nu TSLA aandelen met uw geld. De kans is groot dat je volgend jaar met gemak de M3 kan kopen en geld genoeg over hebt om vele jaren nieuwe banden te kopen. :cool:
Ik heb trouwens een goede vriend in de Pretlei in Brasschaat. Hij is ook Tesla rijder sinds 2013.

Best mijn comment nog eens lezen, denk ik. Dit zijn niet "mijn" argumenten, ik zeg alleen maar dat dit is wat de overgrote meerderheid van mensen op andere autofora zeggen. Mijn comment is geen statement, maar een VRAAG. Ik denk dat vragen stellen en twijfelen nog altijd toegestaan is?
 
  • Like
Reactions: Hayden
Als je volledig verkeerde info wil hebben, moet je zeker de "andere autofora" lezen.o_O

Tja, soms is het erg moeilijk te weten wie je moet geloven. Eigenaars van Tesla gaan in het algemeen eerder biased zijn in het merk z'n voordeel, en "buitenstaanders" gaan er eerder negatief over praten.

Ik heb nog enkele praktische vraagjes. Stel, ik besluit dat ik de wagen wil kopen. Koop ik hem online? Mis ik dan niet de kans om over de prijs te onderhandelen, of is dat iets dat Tesla niet doet? Ik neem ook aan dat (gezien dat ze als autobouwer hun eigen wagens rechtstreeks verkopen) ze geen oudere ICE-wagens overnemen? Bestaan er kortingen, of salondeals?
 
Tja, soms is het erg moeilijk te weten wie je moet geloven. Eigenaars van Tesla gaan in het algemeen eerder biased zijn in het merk z'n voordeel, en "buitenstaanders" gaan er eerder negatief over praten.

Ik heb nog enkele praktische vraagjes. Stel, ik besluit dat ik de wagen wil kopen. Koop ik hem online? Mis ik dan niet de kans om over de prijs te onderhandelen, of is dat iets dat Tesla niet doet? Ik neem ook aan dat (gezien dat ze als autobouwer hun eigen wagens rechtstreeks verkopen) ze geen oudere ICE-wagens overnemen? Bestaan er kortingen, of salondeals?
Dat is het grote voordeel bij Tesla. Er is niet te onderhandelen. Het enige voordeel dat je kan hebben is bestellen via een referral code van een huidige eigenaar. Dan krijg je momenteel 1500km gratis supercharge. Als je echt niemand met een Tesla kent, wil ik u mijn code wel bezorgen. Ik krijg dan ook 1500km supercharen;) je moet dan via de link naar de website gaan en uw bestelling plaatsen en niet via de gewone site. Want je kan nergens zelf de code ingeven.
Op stockwagens is er ook meestal een korting.
Normaal geven ze de 1500km gratis SuC niet als je in een service center besteld.
Ik denk dat je via de site een overnamebod kan vragen. Ook voor niet tesla's.
Screenshot_20210227-191936_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Tja, soms is het erg moeilijk te weten wie je moet geloven. Eigenaars van Tesla gaan in het algemeen eerder biased zijn in het merk z'n voordeel, en "buitenstaanders" gaan er eerder negatief over praten.

Ik heb nog enkele praktische vraagjes. Stel, ik besluit dat ik de wagen wil kopen. Koop ik hem online? Mis ik dan niet de kans om over de prijs te onderhandelen, of is dat iets dat Tesla niet doet? Ik neem ook aan dat (gezien dat ze als autobouwer hun eigen wagens rechtstreeks verkopen) ze geen oudere ICE-wagens overnemen? Bestaan er kortingen, of salondeals?

Tesla’s zijn uitsluitend online te bestellen, best via een referral zoals Xfrank reeds vermeld heeft, en de tarieven zijn niet onderhandelbaar. De referrals kan je krijgen van de Tesla eigenaars maar, indien ik mij niet vergis, mogen ze niet op dit forum vermeld worden. Stuur dus een privaat bericht naar één van de leden om zijn/haar referral te kunnen gebruiken.

De oude wagen verkoop je best zelf. Een garage geeft die meestal door aan opkopers waardoor je steeds een lagere waarde zal krijgen. Daarmee win je een paar duizend euro voor de aankoop van een extra set banden. Die kunnen van pas komen indien je moeilijk kan weerstaan aan het acceleratievermogen van de wagen.

Houd er wel rekening mee dat de leveringsdatum van Tesla steeds “ongeveer” is. :) Tesla maakt geen wagen op basis van jouw bestelling, maar produceert x-aantal wagens in configuraties volgens hun verwachtingen. Eens onderweg vanuit de USA of China, worden deze wagens gekoppeld aan de bestellingen. Verkoop jouw wagen dus pas nadat je de Tesla ontvangen hebt.
 
Tesla’s zijn uitsluitend online te bestellen, best via een referral zoals Xfrank reeds vermeld heeft, en de tarieven zijn niet onderhandelbaar. De referrals kan je krijgen van de Tesla eigenaars maar, indien ik mij niet vergis, mogen ze niet op dit forum vermeld worden. Stuur dus een privaat bericht naar één van de leden om zijn/haar referral te kunnen gebruiken.

De oude wagen verkoop je best zelf. Een garage geeft die meestal door aan opkopers waardoor je steeds een lagere waarde zal krijgen. Daarmee win je een paar duizend euro voor de aankoop van een extra set banden. Die kunnen van pas komen indien je moeilijk kan weerstaan aan het acceleratievermogen van de wagen.

Houd er wel rekening mee dat de leveringsdatum van Tesla steeds “ongeveer” is. :) Tesla maakt geen wagen op basis van jouw bestelling, maar produceert x-aantal wagens in configuraties volgens hun verwachtingen. Eens onderweg vanuit de USA of China, worden deze wagens gekoppeld aan de bestellingen. Verkoop jouw wagen dus pas nadat je de Tesla ontvangen hebt.

Of koop een auto uit de voorraad -> tijdens bestellen / configureren zie je deze optie staan.
Dan weet je qua levertijd waar je aan toe bent en soms ben je ook wat goedkoper uit.

Qua inruil zou ik altijd even informeren wat Tesla er voor geeft. De inruilauto's gaan inderdaad naar de handel maar soms valt de inruil mee en heb je minder gezeur. (ik heb de vorige auto zelf verkocht naar Litouwen maar heb ook veel positieve berichten vernomen van inruil bij Tesla -> hangt ook van in te ruilen auto af)

Je kunt de auto ook bij Tesla zelf samenstellen / configureren. Ook met gebruik van referral voor 1500 km gratis laden (een vriend van ons heeft dat gedaan) Echter niet vergeten om dit te melden, achteraf kan dit niet meer. (tip: zet het op een briefje met eventuele andere belangrijke punten/vragen zodat je het niet vergeet als je al dat moois ziet glimmen :)) Wij hebben de auto overigens online gekocht, net als in 2012 bij onze andere IEC ;)
 
Of koop een auto uit de voorraad -> tijdens bestellen / configureren zie je deze optie staan.
Dan weet je qua levertijd waar je aan toe bent en soms ben je ook wat goedkoper uit.

Qua inruil zou ik altijd even informeren wat Tesla er voor geeft. De inruilauto's gaan inderdaad naar de handel maar soms valt de inruil mee en heb je minder gezeur. (ik heb de vorige auto zelf verkocht naar Litouwen maar heb ook veel positieve berichten vernomen van inruil bij Tesla -> hangt ook van in te ruilen auto af)

Je kunt de auto ook bij Tesla zelf samenstellen / configureren. Ook met gebruik van referral voor 1500 km gratis laden (een vriend van ons heeft dat gedaan) Echter niet vergeten om dit te melden, achteraf kan dit niet meer. (tip: zet het op een briefje met eventuele andere belangrijke punten/vragen zodat je het niet vergeet als je al dat moois ziet glimmen :)) Wij hebben de auto overigens online gekocht, net als in 2012 bij onze andere IEC ;)

De vooraadautos waren voor mij duurder dan de zelf samengestelde auto, omdat die blijkbaar allemaal uitgerust waren met de geavanceerde autopilot en/of selfdrive. Dingen die ik voor verschillende redenen niet wil.
 
De vooraadautos waren voor mij duurder dan de zelf samengestelde auto, omdat die blijkbaar allemaal uitgerust waren met de geavanceerde autopilot en/of selfdrive. Dingen die ik voor verschillende redenen niet wil.

Dan heb ik een vermoeden dat er een verschil zit tussen NL-VRD en B-VRD.
Een paar weken geleden gekeken en nav je bericht zojuist even opnieuw -> verreweg de meeste M3 zijn uitgevoerd met alleen AP.
(er zitten ook nog iets goedkopere 2020 modellen bij met chromen details)
 
Dan heb ik een vermoeden dat er een verschil zit tussen NL-VRD en B-VRD.
Een paar weken geleden gekeken en nav je bericht zojuist even opnieuw -> verreweg de meeste M3 zijn uitgevoerd met alleen AP.
(er zitten ook nog iets goedkopere 2020 modellen bij met chromen details)
Die voorraad is inderdaad niet dezelfde. De locatie waar de wagen momenteel is staat er altijd bij, en die is overal oftewel Aartselaar, Gent, of "onderweg". Niks in Nederland.
 
Die voorraad is inderdaad niet dezelfde. De locatie waar de wagen momenteel is staat er altijd bij, en die is overal oftewel Aartselaar, Gent, of "onderweg". Niks in Nederland.
Als je iets specifieks zoekt! In de service centers kunnen ze de hele voorraad zien van Europa. Mijn huidige MS komt uit München. Het koste wel 500€ extra om hem over te brengen in 2015
 
"Krap" is relatief. Ik heb een zekere som geërfd waardoom ik de auto kan kopen en nog comfortabel geld over hebben. Alleen is mijn maandelijks inkomen eerder beperkt, dus mijn enige zorg is onderhoudskosten.
Naast de usuals (meestal in garantie): klinken, ruitenwissermotor, dakdragerdekseltjes, heb ik een serieuze panne gehad buiten garantie op reis in Engeland. 3500£.
Ik heb erg gevloekt en gekeken om hem weg te doen. Maar er was geen alternatief. Dan nog eens mijn TCO bekeken. Door het ontbreken van regulier onderhoud, zit ik ondanks de zware tegenslag nog steeds op dezelfde TCO op 4 jaar als met een Mercedes E die maar de helft kost in aankoop.
Ik heb maar weinig mensen gehoord die een panne hadden die meer kostte.
Als je het startkapitaal hebt, mag je het als een investering zien.
Er is 1 minpunt aan mijn kostenplaatje:
Ik heb veel meer blikschadekosten gehad, maar dat zal aan ons liggen. 1 keer verkeerde pedaal bij mijn vrouw, 1 keer vertrouwd op AP in de file, terwijl enkel Tacc op stond, 1 keer achteruit gereden op mijn met passagiersdeur nog open (wagen geeft wel alarm, maar er zijn zo veel alarmen die af gaan, gordel, schutting die te dicht komt dat ik die negeerde). Mijn verzekering is nu heel duur geworden.
 
  • Like
Reactions: MentalParadox
Naast de usuals (meestal in garantie): klinken, ruitenwissermotor, dakdragerdekseltjes, heb ik een serieuze panne gehad buiten garantie op reis in Engeland. 3500£.
Ik heb erg gevloekt en gekeken om hem weg te doen. Maar er was geen alternatief. Dan nog eens mijn TCO bekeken. Door het ontbreken van regulier onderhoud, zit ik ondanks de zware tegenslag nog steeds op dezelfde TCO op 4 jaar als met een Mercedes E die maar de helft kost in aankoop.
Ik heb maar weinig mensen gehoord die een panne hadden die meer kostte.
Als je het startkapitaal hebt, mag je het als een investering zien.
Er is 1 minpunt aan mijn kostenplaatje:
Ik heb veel meer blikschadekosten gehad, maar dat zal aan ons liggen. 1 keer verkeerde pedaal bij mijn vrouw, 1 keer vertrouwd op AP in de file, terwijl enkel Tacc op stond, 1 keer achteruit gereden op mijn met passagiersdeur nog open (wagen geeft wel alarm, maar er zijn zo veel alarmen die af gaan, gordel, schutting die te dicht komt dat ik die negeerde). Mijn verzekering is nu heel duur geworden.
Sorry voor de onwetendheid, maar wat is een TCO?
 
Het probleem met TCO is dat je het eigenlijk pas weet nadat je de auto weer verkocht hebt en dan ben je er niet echt meer in geïnteresseerd want je aandacht gaat dan naar de vervanger.:)
Ik heb nu wel teruggerekend en de realiteit heeft de beekening bevestigd. Inruilwaarde was grootste onbekende, maar lijkt correct in lijn met de inschatting. 175000 km weegt wel door in inruilwaarde (was ook zo met ICE), maar is kwestie van tijd voor men door heeft dat die bij een EV minder impact hebben.
 
Het probleem met TCO is dat je het eigenlijk pas weet nadat je de auto weer verkocht hebt en dan ben je er niet echt meer in geïnteresseerd want je aandacht gaat dan naar de vervanger.:)
Klopt inderdaad wat je zegt, op het moment dat je gaat verkopen denk je alleen nog maar aan de volgende auto.......

Mocht je toch een redelijk beeld willen hebben van de kosten dan geeft de ANWB wel een vrij goed beeld van de maandlasten. Ik weet niet of de tool voor Tesla een goed beeld geeft, maar voor mijn andere auto is de opgave van de ANWB in lijn met de werkelijkheid.
Autokosten berekenen
 
  • Funny
Reactions: René ZAP
Klopt inderdaad wat je zegt, op het moment dat je gaat verkopen denk je alleen nog maar aan de volgende auto.......

Mocht je toch een redelijk beeld willen hebben van de kosten dan geeft de ANWB wel een vrij goed beeld van de maandlasten. Ik weet niet of de tool voor Tesla een goed beeld geeft, maar voor mijn andere auto is de opgave van de ANWB in lijn met de werkelijkheid.
Autokosten berekenen
Daar heb ik weinig vertrouwen in. Nieuwwaarde €20k te laag. Bij 10 jaar in bezit Wegenbelasting (zonder uitleg) €920,- per jaar. Bij 1 jaar in bezit en 20000 km per jaar kost de auto mij 0,2 cent per kilometer.
 
Dag allen,

Sinds kort de eigenaar van een M3 (dec-2020) en wat mij opvalt is dat de batterij sommige nachten gelijk blijft of met 1/2% afneemt en sommige andere nachten meer dan 20% afneemt. Toen het -15 was een aantal weken gelden begreep ik waarom dit gebeurde, echter: afgelopen zaterdagavond (27-2) zat er nog 50%+ in en vanochtend toen ik weer bij de auto kwam vanochtend (03-01) nog 22% over. Bewakingsmodus staat uit en ik heb de app in de tussentijd ook niet gebruikt. Ervaren anderen dit ook? zo nee, is het normaal dat dit gebeurt en wat kan ik eventueel nog aan doen? (ik heb de tips van Tesla al gelezen en pas deze toe behalve dan het thuisladen omdat dit geen optie is). Ik heb al met Tesla gebeld en ze gaven aan dat dit kan gebeuren en dat ik hem altijd aan een laadpaal moet zetten maar ik vind het nogal veel dat meer dan 1/4 van de batterij leeg gaat in anderhalve dag dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
  • Like
Reactions: MentalParadox