Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Sinds kort de eigenaar van een M3 (dec-2020) en wat mij opvalt is dat de batterij sommige nachten gelijk blijft of met 1/2% afneemt en sommige andere nachten meer dan 20% afneemt. Toen het -15 was een aantal weken gelden begreep ik waarom dit gebeurde, echter: afgelopen zaterdagavond (27-2) zat er nog 50%+ in en vanochtend toen ik weer bij de auto kwam vanochtend (03-01) nog 22% over. Bewakingsmodus staat uit en ik heb de app in de tussentijd ook niet gebruikt. Ervaren anderen dit ook? zo nee, is het normaal dat dit gebeurt en wat kan ik eventueel nog aan doen? (ik heb de tips van Tesla al gelezen en pas deze toe behalve dan het thuisladen omdat dit geen optie is). Ik heb al met Tesla gebeld en ze gaven aan dat dit kan gebeuren en dat ik hem altijd aan een laadpaal moet zetten maar ik vind het nogal veel dat meer dan 1/4 van de batterij leeg gaat in anderhalve dag dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dat is erg veel verlies, staat "gepland vertrek" soms aan?
Dan gaat de auto voorverwarmen op de geplande vertrektijd, dat kost aardig wat energie.
Ik zou niet weten waarom de auto anders van +50% naar +22% zou gaan.....

Edit: ik gebruik het zelf niet maar optie staat onder aan scherm bij "laden" als ik het goed heb (een keer op accu symbool drukken en/of laadklep openen en dan in midden onderaan)
 
EV Database

Daar staan de meeste modellen. Wil je een ouder model vinden dan moet je even via Google zoeken want EV database toont niet zo maar de oude modellen.

Beetje late reactie, maar ik kom tegenstrijdige berichten tegen. Kom voor de Tesla Model 3 Standard Range Plus 2020 model uit op 238 pk als ik zoek op AutoWeek.nl. Als ik zoek in archief zoals hieronder aanbevolen, zie je ook 325 PS staan... :eek:

Onderaan de voorpagina van EV-database.nl staat de knop 'ARCHIEF' die toegang geeft tot de gegevens van oudere modellen.

Begin al helemaal te wennen aan de Tesla. De eerste 2.600 km's zitten er op. Zal binnenkort de Sentry mode eens instellen (eerst even USB zoeken).

Hebben jullie ook dat je berichten ontvangt van vrienden/familie als er weer eens een item in het nieuws is over Tesla? Vandaag was op RTL Nieuws dat spiegels van Tesla's gejat worden. Had gelijk van twee personen berichten hier over o_O
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Sinds kort de eigenaar van een M3 (dec-2020) en wat mij opvalt is dat de batterij sommige nachten gelijk blijft of met 1/2% afneemt en sommige andere nachten meer dan 20% afneemt. Toen het -15 was een aantal weken gelden begreep ik waarom dit gebeurde, echter: afgelopen zaterdagavond (27-2) zat er nog 50%+ in en vanochtend toen ik weer bij de auto kwam vanochtend (03-01) nog 22% over. Bewakingsmodus staat uit en ik heb de app in de tussentijd ook niet gebruikt

Simpelweg is dit niet "zomaar" mogelijk.

Ik raad aan een Tesla Logger te gebruiken. Full service via Teslafi TeslaFi.com Tesla Model S 3 X Y Data Logger en als je zelf een beetje handig bent met TeslaMate https://docs.teslamate.org/

Dit is echt de enige manier om inzicht te krijgen. De rest is speculeren en waarschijnlijk onjuiste aannames.

ps. Je kunt ook eerst met Teslafi beginnen, 4 weken ipv 2 weken met b.v. mijn referral Sign Up en in de tussentijd een TeslaMate installatie opzetten en je Teslafi data exporteren/importeren.
 
Beetje late reactie, maar ik kom tegenstrijdige berichten tegen. Kom voor de Tesla Model 3 Standard Range Plus 2020 model uit op 238 pk als ik zoek op AutoWeek.nl. Als ik zoek in archief zoals hieronder aanbevolen, zie je ook 325 PS staan... :eek:
Volgens de handleiding van Tesla zelf heeft de M3 SR+ 239kW=325pk.
Maar is vermogen zo belangrijk? Volgens mij gaat het meer om de algehele indruk van de auto en of je de auto lekker vind rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Kanaga
Maar is vermogen zo belangrijk?

Nee, voor mij eigenlijk absoluut niet. Maar krijg wel eens de vraag hoeveel vermogen zo'n Tesla heeft en dan moest ik het antwoord schuldig blijven. De algehele indruk van de auto is prima. Afwerking e.d. kan uiteraard wel beter, maar het rijdt heerlijk. Ben al helemaal gewend aan het elektrisch rijden en de opties op de auto
 
mijn tesla app geeft zeker 3x per week aan dat de ramen niet gesloten zijn - maar bij checken vd auto staat er echt niks open. iemand hier ook last van?

Je kan de ramen hercalibreren. Misschien gaan ze net niet ver genoeg dicht. Ik denk in de P stand de ramen openen, terug sluiten en de knop nog 30s blijven induwen na het sluiten.
Indien niet, zoek eens op het forum.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Als het goed is heb je ook een instelling dat de ramen bij het afsluiten van de auto automatisch ook gesloten worden. Als je die aan hebt staan gebeurt het dan nog steeds?
je kreeg me al enthousiast maar die optie blijkt enkel op de model 3/Y te bestaan, niet op de S/X

Je kan de ramen hercalibreren. Misschien gaan ze net niet ver genoeg dicht. Ik denk in de P stand de ramen openen, terug sluiten en de knop nog 30s blijven induwen na het sluiten.
Indien niet, zoek eens op het forum.
dat lijkt de meest gangbare oplossing inderdaad.
raam omhoog + 5 Sec knop vasthouden
raam omlaag + 5 Sec knop vasthouden
raam omhoog + 5 Sec knop vasthouden

dan zou het moeten werken
 
Iemand bekend met een geluid uit de MCU alsof er een zender verkeerd staat afgesteld? Softe reset gedaan, geluid kwam nog even terug maar is daarna weggebleven. Leek gekoppeld te zijn aan TuneIn maar dat lijkt me onlogisch. Alsof er een kabel niet goed aangesloten is.
 
Sinds vandaag in het bezit van een model 3 lr uit 2019. Ik ben natuurlijk gelijk aan de slag gegaan met het koppelen van de auto aan mijn account maar dat gaat via de website niet vlekkeloos. Ik krijg daar constant een foutmelding. Klopt het dat je ook kan mailen naar: [email protected]?

Tweede vraag: op dit moment is autopilot alleen beschikbaar als passief cruise control, dus zonder adaptieve eigenschappen. Onder het kopje Autopilot kan ik ook geen autosteer inschakelen of afstand tot de voorganger instellen. Komt dit pas beschikbaar als de auto is gekoppeld aan mijn account of kan ik dit op een andere manier werkzaam krijgen?

De laatste update 2021.4.11 is geïnstalleerd.

Alvast bedankt
 
Sinds vandaag in het bezit van een model 3 lr uit 2019. Ik ben natuurlijk gelijk aan de slag gegaan met het koppelen van de auto aan mijn account maar dat gaat via de website niet vlekkeloos. Ik krijg daar constant een foutmelding. Klopt het dat je ook kan mailen naar: [email protected]?

Tweede vraag: op dit moment is autopilot alleen beschikbaar als passief cruise control, dus zonder adaptieve eigenschappen. Onder het kopje Autopilot kan ik ook geen autosteer inschakelen of afstand tot de voorganger instellen. Komt dit pas beschikbaar als de auto is gekoppeld aan mijn account of kan ik dit op een andere manier werkzaam krijgen?

De laatste update 2021.4.11 is geïnstalleerd.

Alvast bedankt

Het zou kunnen dat er geen autopilot op deze wagen zit. De LR Rwd is maar een aantal maanden beschikbaar geweest en om het het prijsverschil met de AWD te benadrukken zijn ze een tijdje geleverd zonder autopilot. Ikzelf heb ook een LR en heb toen hemel en aarde moeten bewegen opdat Tesla mij deze optie gratis zou bijleveren zoals het standaard op alle Teslas’s zit.
 
Sinds vandaag in het bezit van een model 3 lr uit 2019. Ik ben natuurlijk gelijk aan de slag gegaan met het koppelen van de auto aan mijn account maar dat gaat via de website niet vlekkeloos. Ik krijg daar constant een foutmelding. Klopt het dat je ook kan mailen naar: [email protected]?

Tweede vraag: op dit moment is autopilot alleen beschikbaar als passief cruise control, dus zonder adaptieve eigenschappen. Onder het kopje Autopilot kan ik ook geen autosteer inschakelen of afstand tot de voorganger instellen. Komt dit pas beschikbaar als de auto is gekoppeld aan mijn account of kan ik dit op een andere manier werkzaam krijgen?

De laatste update 2021.4.11 is geïnstalleerd.

Alvast bedankt
Je moet je even goed inlezen of je het laatste zo erg vindt. TACC heeft voordelen maar ook nadelen zoals phantom brakes en ongewenste snelheidsveranderingen door oude kaartdata etc. Ik zou graag de mogelijkheid van domme CC hebben.
Ik vind mijn EAP leuk maar mijn vrouw haat het en rijdt er niet mee. De TACC gebruikt ze wel maar de domme van haar Volvo werkt veel lekkerder hoor ik iedere keer.
 
Kort na het plaatsen van m’n bericht kwam ik er inderdaad achter dat er geen basic autopilot op mijn LR awd zit. Heel dom van me, maar ik was in de veronderstelling dat dit bij alle awd versies aanwezig was.. Daar moet ik dus mee leven of een upgrade van €3200,- uitvoeren. Ik ben wel benieuwd wat jouw situatie was en hoe je alsnog autopilot hebt gekregen @Gamechanger. Mag ook in een Pm!

Wat betreft de koppeling van mijn auto: is inmiddels gelukt na een belletje met de delivery afdeling. Vriendelijk te woord gestaan en de documenten per mail aangeleverd. Binnen 10 minuten opgelost.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Kort na het plaatsen van m’n bericht kwam ik er inderdaad achter dat er geen basic autopilot op mijn LR awd zit. Heel dom van me, maar ik was in de veronderstelling dat dit bij alle awd versies aanwezig was.. Daar moet ik dus mee leven of een upgrade van €3200,- uitvoeren.

Wat kost de upgrade voor de EAP dan bij jou ? Voor ons is dit 3.800,- euro. Indien je deze voor hetzelfde bedrag kan krijgen, dan is de keuze vlug gemaakt. De upgrade naar FSD is bij ons trouwens 7.500,- euro.

De mogelijke upgrades en hun tarieven vind je terug in de Tesla app.
 
Kort na het plaatsen van m’n bericht kwam ik er inderdaad achter dat er geen basic autopilot op mijn LR awd zit. Heel dom van me, maar ik was in de veronderstelling dat dit bij alle awd versies aanwezig was.. Daar moet ik dus mee leven of een upgrade van €3200,- uitvoeren. Ik ben wel benieuwd wat jouw situatie was en hoe je alsnog autopilot hebt gekregen @Gamechanger. Mag ook in een Pm!

Bedankt voor jullie reacties!

In het begin (Q1 - 2019) zijn er inderdaad een serie M3 geleverd zonder Autopilot. Dat was een optie en stond ook duidelijk vermeld op de website. Vlak nadat de eerste M3 geleverd waren heeft Tesla de prijzen opeens verlaagd en men ging ook standaard met Autopilot leveren. De early adopters waren hier niet zo blij mee...... Men kon de auto ook nog binnen een periode kosteloos terugbrengen NA levering. Dat gebeurde ook -> men bestelde vervolgens een nieuwe auto tegen een lagere prijs en met Autopilot. Op dat moment heeft Tesla tegen protesterende klanten toegezegd dat men alsnog gratis Autopilot zou leveren (of FSD tegen gereduceerd tarief). Iedereen die aannemelijk kon maken dat deze belofte is gedaan kreeg alsnog Autopilot.

Nu zijn we een jaar verder en ben je niet de eerste eigenaar. Ik verwacht niet dat je in deze situatie kunt rekenen op coulance.
 
  • Like
Reactions: Epyx