Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

ik ben sinds 3 weken een super happy bestuurder van een MY.
Fantastische wagen, maar een aantal dingen werken niet (helemaal) zoals verwacht.

  1. Phone as key is voor mij bijna onbruikbaar. Met de phone in de (achter)zak zowat 5% slaagkans om de deur open te krijgen. Met "Kontje geven" zoals denk ik eerder gesuggereerd in deze thread lukt al wat beter maar nog niet echt goed dus nu neem ik al mijn phone in de hand op weg naar de auto maar zelfs dan triggert sentry mode meestal voor de auto open gaat, en zelfs al 1 keer meegemaakt dat met de phone aan het raam hij niet open ging en ik dus de app moest openen om de auto te unlocken (en ja, Bluetooth stond aan).
    Door al die fails natuurlijk een hoop sentry mode events en als mijn vrouw meerijdt (die een keyfob in haar handtas heeft) dan krijg ik wel makkelijk de deur open maar wordt steevast haar profiel geselecteerd.
    Doe ik iets verkeerd, of valt hier iets aan te doen (ik twijfel eraan ook een keyfob te kopen maar voor die prijs kan misschien even goed mijn phone upgraden naar eentje met betere bluetooth of zo?)

  2. TaCC werkt soms heel raar, wat betreft de Vmax. Op een bepaalde weg (waar stukken 50km/u zijn en stukken 70 km/u) werkt het soms perfect en soms verre van perfect (70 blijven rijden in zone 50 en/of omgekeerd). Een stuk bebouwde kom waar vroeger borden 70 stonden maar nu niet meer, en waar de Vmax dus 50 is, daar blijft hij hardnekkig 70 rijden (ik veronderstel dus dat de snelheid van de map komt en het "bebouwde kom" bord nooit herkend wordt).
    Op de R6 in Mechelen, op het laatste viaduct voor de aansluiting met de E19, waar 90km/u geldt, springt hij altijd plots naar 40km/u (wat elke keer zowel letterlijk als figuurlijk voor een schok zorgt). Waarom is een compleet raadsel (ik heb wel al gehoord over phantom braking *onder* een viaduct maar nog nooit *op* een viaduct, en tenzij ik het verkeerd begrepen heb, is dit niet echt phantom braking maar "gewoon" een foute snelheidslimite, i.e. op het scherm komt er dan ook (kort) een verkeersbord met 40 op).
    Dit is zo schrikken dat ik erdoor twijfel om AP/TaCC nog te gebruiken.
    Zijn dit gekende problemen? Kan ik zulke problemen die altijd op dezelfde plek voorkomen ergens melden (zodat er hopelijk iets aan gedaan kan worden)?

  3. Wanneer de radio aan staat en ik probeer als voice command "Zet radio 1 op" of "Zet Studio Brussel op" ervoor dat er van radio naar spotify wordt overgeschakeld een een playlist met naam "radio 1" or "studio brussel" in de naam wordt afgespeeld. Is het niet mogelijk om de radiozender te wijzigen met voice control?
    Gelijkaardig probleem met het gebruik van de knoppen op het stuur, staat de radio aan dan zou ik verwachten dat naar links/rechts"klikken" een andere zender zoekt, maar dan springt ook weer Spotify op (en niet de laatst geselecteerde playlist maar iets random).
    Is dit "expected behavior" of een bug ?
    Als ik dan een keer wel een spotify playlist wil spelen, lukt "speel afspeellijst<naam>" niet, er wordt dan een random playlist met die (of gelijkaardige) naam gespeeld, nooit mijn playlist met die naam. Doe ik iets verkeerd?

  4. Nog meer voice command troubles: "zet bestuurder stoelverwarming uit" zet de stoelverwarming een streepje hoger ipv uit. Is er ergens een lijst van nederlandstalige commando's die wel werken?

  5. Wanneer sentry mode afgaat, krijg ik geen melding in de app. Op 3 weken al een 30-tal sentry events gehad maar geen enkele melding. In de app settings staat onder "notifications" alles aan, dus ook "car alarm" en andere notifications werken wel ok (raam/frunk nog open, laden gestopt).

  6. Dankzij een referral kreeg ik 1500 gratis supercharge km's, maar die blijken nu maar 6 maanden geldig te zijn, wat natuurlijk erg jammer is als je het eerste half jaar geen reis gepland hebt. Is er enige manier om de geldigheid te verlengen?

  7. Met de ruitenwisser op "auto" gebeurt er niets tenzij ik zelf 1 keer de knop op de linkerhendel indruk (of misschien ben ik te ongeduldig? ik heb 1 keer gewacht tot de hele voorruit vol druppels zat en ik niets meer zag, en langer wachten te gevaarlijk werd). En als de "auto" functie dan werkt, is het vaak niet snel genoeg. Kan ik de gevoeligheid misschien ergens instellen? (of anders zouden de juiste voice commando's wellicht helpen - zie #4)

  8. Bij het instappen druk ik op de rem (en dan gaan alle "lampjes" aan) en druk dan de hendel naar beneden voor D, maar dan gebeurt er meestal niets en moet ik de hendel nogmaals naar beneden duwen. Doe ik het te snel, i.e. moet ik na het indrukken van de rem even wachten tot alle "lampjes" uit gaan en dan pas in D schakelen?

  9. Misschien niet een echte beginnersvraag maar Is er iets (makkelijk) te doen aan "curb rash" op de zwarte 20" Induction velgen? Ik was wat overmoedig bij het uitrijden van een erg smalle parkeergarage en op mijn vorige auto's vond ik die krassen nooit erg maar op deze prachtige wielen is het wel wat spijtig (vooral al na 3 weken :()
Alvast bedankt
Herbert
 
  • Like
Reactions: job-lek
  • Welke telefoon ? Is het ook zo met een andere telefoon ?
  • Is de weg onder de brug misschien 40km/u?
  • Zender veranderen beveurt bij mij door het rechter scrollwieltje naar links of rechts te drukken. Niet altijd even soepel, maar dan is dat omdat ik duw en druk en dus het geluid zelf “mute”.
  • Voice control in het Nederlands, een probleem met alle voice gestuurde apparaten. Wagen in het Engels zetten en anders zoeken naar de enkele bruikbare commando’s…
  • Bij Sentry mode krijg ik ook geen melding. Zal zo wel zijn. Is trouwens geen alarm.
  • Gratis verlengen? Dat kan ook niet bij Pearle als ik geen bril nodig heb… 😇
  • “Wisser aan” doet het bij mij, alsook “Wisser op 2” of “Wisser op auto”…
  • Lijkt me niet correct
  • Gelukkig nog niet meegemaakt, maar ik voel je pijn…
 
  • Like
Reactions: hbaerten
1. Toen ik 2 jaar geleden mijn M3 in ontvangst nam, had ik dezelfde problemen. Oude Android phone met Android6. Problemen waren meteen opgelost toen ik een nieuwe smartphone kocht (Android10/11). Geen 200€-brol, maar ook geen 1000€. Middensegment.

3.4. Voice commands beschouw ik als Spielerei. Soms werkt het, soms niet. Ik kan de auto sneller bedienen met touchscreen. Een uitzondering: Het GSM-bellen, "Bel NAAM" en het voorlezen van binnenkomende SMS en dikteren van nieuwe SMS werkt super, tenminste als je geen dialekt spreekt;) ! En dat is ook veel veiliger. Taal staat op NL.

5. Er is een verschil tussen Sentry events en car alarm. De normale sentry events, bvb iemand komt dicht bij je auto, komen nooit als notification op je smartphone. Deze events bekijk je in je Sentry/Dashcam viewer in je auto. Als iemand je auto raakt, dan krijg je wel een notificatie van car alarm op je smartphone.

9. Zwart of donker grijs ? Voor de mijne, donker grijs, heb ik deze gekocht: TESLA SONIC CARBON NEU-106E ALLOY WHEEL TOUCH UP PEN REPAIR PAINT BRUSH CURBING | eBay
 
Last edited by a moderator:
1. Toen ik 2 jaar geleden mijn M3 in ontvangst nam, had ik dezelfde problemen. Oude Android phone met Android6. Problemen waren meteen opgelost toen ik een nieuwe smartphone kocht (Android10/11). Geen 200€-brol, maar ook geen 1000€. Middensegment.

3.4. Voice commands beschouw ik als Spielerei. Soms werkt het, soms niet. Ik kan de auto sneller bedienen met touchscreen. Een uitzondering: Het GSM-bellen, "Bel NAAM" en het voorlezen van binnenkomende SMS en dikteren van nieuwe SMS werkt super, tenminste als je geen dialekt spreekt;) ! En dat is ook veel veiliger. Taal staat op NL.

5. Er is een verschil tussen Sentry events en car alarm. De normale sentry events, bvb iemand komt dicht bij je auto, komen nooit als notification op je smartphone. Deze events bekijk je in je Sentry/Dashcam viewer in je auto. Als iemand je auto raakt, dan krijg je wel een notificatie van car alarm op je smartphone.

9. Zwart of donker grijs ? Voor de mijne, donker grijs, heb ik deze gekocht: TESLA SONIC CARBON NEU-106E ALLOY WHEEL TOUCH UP PEN REPAIR PAINT BRUSH CURBING | eBay
Ik gebruik ook altijd voice control voor navigeren en muziek. Soms voor airco
 
  • Is de weg onder de brug misschien 40km/u?
Zou kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk omdat in Belgie 40km/u niet erg vaak voorkomt (bijna nooit voor zover ik weet, meestal ofwel 30 ofwel 50).
Ik denk niet dat ik dit ga kunnen zien van op de brug maar zal er op letten als ik er ooit onder door rijd.

  • Zender veranderen beveurt bij mij door het rechter scrollwieltje naar links of rechts te drukken. Niet altijd even soepel, maar dan is dat omdat ik duw en druk en dus het geluid zelf “mute”.

Het rechter scrollwieltje naar links/rechts wijzigt bij mij de afstand tot de voorligger.
Het linker scrollwieltje naar links doet (als de radio aan staat) niets, naar rechts duwen doet dus spotify opspringen, en ik heb net gemerkt dat er dan blijkbaar altijd een podcast begint. Vanaf dan is links duwen terugspoelen en (lang) rechts duwen naar de volgende podcast.

  • “Wisser aan” doet het bij mij, alsook “Wisser op 2” of “Wisser op auto”…

Ga ik proberen, bedankt!

1. Toen ik 2 jaar geleden mijn M3 in ontvangst nam, had ik dezelfde problemen. Oude Android phone met Android6. Problemen waren meteen opgelost toen ik een nieuwe smartphone kocht (Android10/11). Geen 200€-brol, maar ook geen 1000€. Middensegment.

Ik heb een Nokia 7 Plus, Android 10. Beschouw(de) hem zelf ook als middensegment.

3.4. Voice commands beschouw ik als Spielerei. Soms werkt het, soms niet. Ik kan de auto sneller bedienen met touchscreen. Een uitzondering: Het GSM-bellen, "Bel NAAM" en het voorlezen van binnenkomende SMS en dikteren van nieuwe SMS werkt super, tenminste als je geen dialekt spreekt;) ! En dat is ook veel veiliger. Taal staat op NL.
Tja in andere auto's zou ik dit ook meer als spielerei beschouwen maar als je anders alles op het touchscreen moet doen, wordt het toch wat functioneler (als het werkt). En veiliger, vooral dan de ruitenwisser - als het plots begint de stortregenen wil je niet liggen zoeken naar het juiste menu (maar ok, het helpt wel enorm dat als je de linker pook-knop indrukt, het ruitenwissermenu verschijnt).

5. Er is een verschil tussen Sentry events en car alarm. De normale sentry events, bvb iemand komt dicht bij je auto, komen nooit als notification op je smartphone. Deze events bekijk je in je Sentry/Dashcam viewer in je auto. Als iemand je auto raakt, dan krijg je wel een notificatie van car alarm op je smartphone.

Bedankt, dat verklaart waarom ik op youtube (Wham Bam Teslacam :)) vaak hoorde "X kreeg een melding op zijn phone en toen hij de sentry cam beelden bekeek ...".

9. Zwart of donker grijs ? Voor de mijne, donker grijs, heb ik deze gekocht: TESLA SONIC CARBON NEU-106E ALLOY WHEEL TOUCH UP PEN REPAIR PAINT BRUSH CURBING | eBay

Bedankt voor de tip!

De tip die voor mij hielp qua Bluetooth sleutel was het uitzetten van de spaarstand.
En oja, een beetje velgen reparatie of specialist kan die velg wel opknappen! Bij mij zit er eentje om de hoek, ik woon wel in het zuiden van Nederland dus kan je eventueel het adres toe sturen.

Dit lijkt inderdaad te helpen - in Settings gezocht op "Battery", een item "Battery optimization" gevonden, in de lijst van "not optimized" apps stond all Bluetooth maar daar ook de Tesla app aan toegevoegd, en een keertje getest, met de phone in de broekzak lukte het nu van de eerste keer. Zou toeval kunnen zijn maar ik ben alvast heel hoopvol, bedankt !!

Herb
 
Zou kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk omdat in Belgie 40km/u niet erg vaak voorkomt (bijna nooit voor zover ik weet, meestal ofwel 30 ofwel 50).
Ik denk niet dat ik dit ga kunnen zien van op de brug maar zal er op letten als ik er ooit onder door rijd.
Zelf heb ik een recente Model 3 (met de standaard AP, geen EAP of FSD) en herken je probleem. De borden van de maximum snelheid worden hierbij helaas niet gelezen en de max snelheid wordt op basis van kaartmateriaal vastgesteld. En die is zeker niet altijd goed.
Ook mijn Model 3 gaat dan soms automagisch een andere snelheid rijden dan die ik ingesteld heb. En daar is niets aan te doen, want er is geen instelling die je kunt doen om de maximum snelheid wel/niet automatisch over te nemen terwijl de cruise control al actief is. Enige optie is op het moment dat het gebeurt handmatig overrulen. Ik vind het zelf ook irritant, want ik wil zelf de ingestelde cruise snelheid bepalen.

Hierover zijn trouwens al meerdere disucssie op dit forum gevoerd.

P.S.: bovenstaande is dus wat anders dan de zgn phantom breaks die soms ook optreden. Bovenstaande kun je herkennen aan de weergegeven max snelheid in het display die dan afwijkt van hetgeen je verwacht.
 
Na ruim een jaar in een Model 3 rond gescheurd te hebben heb ik misschien toch een beginnersvraag... Hoe zit het met de verlichting van dat ding nou precies?

Gisterenochtend was het mistig en realiseerde ik me opeens dat de automatische verlichting "uit" was (dus alleen LED DRL voor en geen achterlicht). Snel in het menu dimlicht aangezet. Toen ik op mijn werk aankwam en het portier opende begonnen er belletjes te rinkelen: dimlicht stond nog aan. Dus ik dacht nog, goh, wat vreemd, zo'n auto die zoveel automatisch doet kan dan niet als je uitstapt automatisch het dimlicht uitdoen? Ik heb 'm toen terug op automatisch gezet.

Vanmorgen weer mistig. Dus ik dacht meteen aan het begin van de rit, alvast de verlichting handmatig op dimlicht zetten, dan hoef ik daar de rest van de rit niet meer op te letten. Toen ik een uur later op kantoor aankwam en de verlichting weer op automatisch wilde zetten, bleek die alweer op automatisch te staan. Huh? Heb ik nu door de mist gereden zonder juiste verlichting terwijl ik voor vertrek er juist aan had gedacht om die handmatig op dimlicht te zetten?

Beetje jammer dit. Mist bij daglicht is natuurlijk zo ongeveer de enige situatie waarin je handmatig de verlichting moet bedienen, maar als dat dan niet betrouwbaar werkt is dat wel een dingetje...
 
Ik had een soortgelijke ervaring. Gisteren handmatig dimlicht aangezet vanwege mist en vanochtend met ook weer mistige omstandigheden ging het dimlicht wel automatisch aan. Het zal net op de grens zijn geweest denk ik. Mijn ervaring is dat de automatische verlichting overigens beter schakelt dan bijv. in onze tweede auto (Kadjar), maar 100% betrouwbaar is het niet. Ik zou heel graag een optie willen om de achterlichten altijd te laten branden, dus ook in combinatie met alleen DRL aan de voorzijde.

Overigens hoef je de verlichting volgens mij niet per se weer op automatisch te zetten bij het verlaten van de auto. Zodra de auto op slot gaat zal de verlichting ook uitschakelen (dacht ik tenminste).
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mx. Alba
Overigens hoef je de verlichting volgens mij niet per se weer op automatisch te zetten bij het verlaten van de auto. Zodra de auto op slot gaat zal de verlichting ook uitschakelen (dacht ik tenminste).
Oh, dat wist ik ook niet en ook ik snapte ook nooit waarom m'n Jeep uit 2000 dat wel kan en m'n Tesla niet. Gaat ie de volgende keer dat je instapt dan ook weer aan of staat ie dan weer terug op de uit of automatisch stand?
 
Ook nog een vraag die ik elke keer vergeet te stellen: is er een optie om de voorgaande cruisesnelheid te hervatten (resumen)? Dus stel je rijdt ergens 80km/h op de cruise, je schakelt de cruise uit en daarna wil je weer 80km/h op de cruise rijden.
In de handleiding kan ik deze functie niet vinden.

P.S.: ik heb de standaard AP in een Model 3 (geen EAP, geen FSD).