Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Recent opende in mijn buurt een nieuw Optimile snellaadpunt. Het laadpunt zag er indrukwekkend uit en de snelheden in de Shell Recharge app met 230 kW en 322 kW erg veelbelovend. Bij laden komt de snelheid echter nooit boven 26 kW, dus min of meer een "gewone laadpaal". Wat zie ik over het hoofd?


View attachment 757369
Gebruik je de juiste connector? En hoe vol was je batterij al? Met pakweg 85% batterijnideau kan je al zien dat je niet voorbij de 30kW zal geraken.

Denk er ook aan dat een Model S momenteel maar zal pieken tot zo een 150kW onder ideale omstandigheden (accu op temperatuur, zo een 10% resterende energie over) en een Model 3 of Y Long Range of Performance gaan pieken op 250kW.
 
Gebruik je de juiste connector? En hoe vol was je batterij al? Met pakweg 85% batterijnideau kan je al zien dat je niet voorbij de 30kW zal geraken.

Denk er ook aan dat een Model S momenteel maar zal pieken tot zo een 150kW onder ideale omstandigheden (accu op temperatuur, zo een 10% resterende energie over) en een Model 3 of Y Long Range of Performance gaan pieken op 250kW.
Ja, de CCS connector (2018 Model X met CCS upgrade). Laadniveau was 70%, dus misschien was dat idd de oorzaak, al had ik toch iets hogere snelheid verwacht.
 
Battery type, charge, temperature are all factors that change the speed of charging.
Model X already has a top charging rate of about 150kW at the right SoC and temperature, because this is not a Tesla Supercharger, the car does not warm up the battery ahead of the charging session, result means even lower power.


Here there are some more info: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/205418987-Charging-with-a-Tesla-Model-S-X

The charge curve below shows the charging behaviour of this car when the battery is in optimal conditions (around. 30 °C). A colder (or warmer) battery can result is a significantly lower charge speed. More information about what influences the charge speed can be found on this page.
ModelS_X_022020.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, een snellader vlak bij thuis is een vloek en een zegen.

Een zegen als je van een lange trip naar huis snel even wil vol laden. Een vloek, want als je dacht om thuis niet te laden en op een half uurtje je batterij vol te gooien, je met een koude batterij van een kale reis zal thuis komen.
 
26kW vind ik wel erg laag bij 70% SOC Ik begin eigenlijk nooit te laden bij een snellader bij zo'n hoge SOC maar volgens mijn data zou je tussen de 60 en 70 kW moeten halen.
26 kW is zelf voor regeneratie weinig. Dus nog maar eens een test doen als je accu wat warmer is.
 
Al een tijdje drukte ik op de laadklep om te gaan laden bij het gebruik van de Type 2 kabel. Nu heb ik recent bij vorst gemerkt dat de laadklep vast bleef zitten en dat het wat moeizamer was en wat hulp nodig had om de klep open te maken. Helaas lukt het mij nu niet meer om door het drukken op de laadklep daadwerkelijk de klep te openen. Hij opent en sluit prima via de app en via het scherm, hij blijft nergens op hangen en maakt geen rare geluiden.

Is dit iets wat sinds de laatste software update gewijzigd is, of kan het toch zijn dat de druk-functionaliteit beschadigd is geraakt door het los maken tijdens de vorst? Hoor graag of er anderen zijn met een Model 3 die dit gemerkt hebben!
Ik meen me te herinneren dat er in de laadklep een klein plaatje/magneetje gekleefd zit en als dat er afvalt, de druksensor niet meer werkt. Zie bv
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ga ik eens nakijken! Dank voor de tip.
Let ook op dat je niet een foutcode hebt. Toen mijn laadklep bij aanraken niet wou openen had ik de foutcode cp_a05 terwijl het via de app en scherm nog wel gewoon ging.

Mobile service heeft het initieel gekalibreerd, toen werkte het weer een tijdje goed, maar sporadisch kreeg ik de fout weer. Uiteindelijk hebben ze het in zijn geheel vervangen en het lijkt nu al een half jaar goed te werken.
 
Let ook op dat je niet een foutcode hebt. Toen mijn laadklep bij aanraken niet wou openen had ik de foutcode cp_a05 terwijl het via de app en scherm nog wel gewoon ging.

Mobile service heeft het initieel gekalibreerd, toen werkte het weer een tijdje goed, maar sporadisch kreeg ik de fout weer. Uiteindelijk hebben ze het in zijn geheel vervangen en het lijkt nu al een half jaar goed te werken.
Die ga ik ook checken. Heb geen foutcode gezien, maar ook niet specifiek naar gezocht.
 
Let ook op dat je niet een foutcode hebt. Toen mijn laadklep bij aanraken niet wou openen had ik de foutcode cp_a05 terwijl het via de app en scherm nog wel gewoon ging.

Mobile service heeft het initieel gekalibreerd, toen werkte het weer een tijdje goed, maar sporadisch kreeg ik de fout weer. Uiteindelijk hebben ze het in zijn geheel vervangen en het lijkt nu al een half jaar goed te werken.
Je hebt gelijk. Had diezelfde foutcode, net een afspraak met een ranger ingepland voor 07 Feb. Ben benieuwd wat het probleem is (en vooral wat het veroorzaakt heeft, toch de vorst in combinatie met openen van de laadklep?)
F35FE3D1-2FE1-44B7-9138-D6C0F3F7DF35.jpeg
 
Je hebt gelijk. Had diezelfde foutcode, net een afspraak met een ranger ingepland voor 07 Feb. Ben benieuwd wat het probleem is (en vooral wat het veroorzaakt heeft, toch de vorst in combinatie met openen van de laadklep?)View attachment 758455
Goed dat het duidelijk is wat er nu aan de hand is.

Op je vraag of het door vorst komt, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar als je op de fout zoekt op google dan zie je het vaak genoeg voorbij komen. In mijn geval was er het uit zichzelf ineens stuk, vreemde bij mij was wel dat het soms ineens wel weer werkte en dan weer niet...
 
  • Informative
Reactions: Nielsjah95
Ik heb even een vraagje, ik heb een M3 LR besteld op 29 december.
Momenteel zie ik heel wat mensen die een 'VIN' nummer krijgen en een duidelijke delivery date.

De delivery date was een hele tijd weg van mijn app, en is er vandaag plots terug opgekomen als 'EDD: May'.
Nu zie ik dat er mensen zijn die een VIN toegewezen krijgen voor exact dezelfde bestelling als mij, die later dan mij besteld hebben.

Enig idee hoe dit kan gebeuren en waarom ik plots een estimated delivery krijg in mei 2022?
First time Tesla here, so no clue.
 
Zaterdag gaan rijden met een MY LR en dat is me enorm bevallen!
Ik kom van een leuke 525 6cyl (beste motor ooit gemaakt imo) en ik mis op zich wel het geluid.
Maar ik voel wel dat verbrandingsmotoren aan hun einde zijn gekomen.

De testrit was met 20inch, nu wil ik graag toch de Performance nemen, vermits er eigenlijk maar 5k verschil is en je grotere velgen krijgt, carbon spoiler, rode remklauwen, betere remmen? en snellere 0-100. Alleen heb ik schrik van de 21 inch velgen en het gebrek aan adaptive luchtvering. Vermits België één van de slechtste wegen in Europa heeft, hoe groot is het probleem? In mijn 525 is werkelijk alles super soft en geluid is bijna volledig afwezig (de 6cyl maakt in lage toeren bijna geen geluid).

Ik kan in Hasselt geen Performance testen helaas. Iemand ze al vergeleken?