Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Kort vraagje: ik ben deze namiddag een testwagen gaan ophalen in afwachting van de levering van mijn wagen op 1 december. Ik kreeg de waarschuwing mee dat ik "bij gebruik van AP(1.0) zelf zeker moet kijken voordat ik de richtingaanwijzer aanzet, want de auto gaat gewoon onmiddellijk van vak wisselen of er nu plaats is of niet".

Dat strookt toch niet met er gezegd werd/wordt over lane changing of heb ik het dan zo fout begrepen????
Daarnaast is het zo dat als ik de richtingaanwijzer opzet, die vrolijk in zijn baan blijft maar wel met een groen pijltje naast naast de wagan op dashboard. Klein duwtje aan stuur heeft 1 keer geholpen, alle andere keren was duwtje te hard (vermoed ik) en ging de AP uit. Wat gaat er fout?

PS: de grap is dat tijdens één van de eerdere testritten met Tesla verkoper naast mij net hetzelfde gebeurde. Richtingaanwijzer aan bij AP1.0 en bleef lekker strak is zijn vak zitten. Toen zei Tesla-man: "dat ga ik eens laten nakijken waarop hij niet naar het andere vak gaat".

HI Dries,

Een herkenbaar verschijnsel. De waarschuwing dat de auto zonder pardon van baan wisselt, is een tikje overdreven. Ja, je moet uiteraard zelf kijken, je bent en blijft verantwoordelijk, maar het van baanvak veranderen is niet iets dat je zomaar overkomt...

Het gebeurt tamelijk vaak dat de auto niet van baan wisselt of er lang over doet om te wisselen. Een beetje meesturen is geloof ik een vereiste, het is een kwestie van wennen hoe ver je daarmee kunt gaan maar ik trek m ook nog geregeld uit AP. Maar hij wisselt ook niet als niet de volledige baan in zicht is. Dus als je een baan naar links wilt, moet ook de linkerbelijning van het nieuwe baanvak goed in zicht zijn. Verder moet het vak wel degelijk leeg zijn, en de auto weigert om over een doorgetrokken streep te rijden. Dat laatste doet ie dan ook nog eens vrij strikt: een onderbroken lijn met hele lange strepen wil hij ook niet kruisen. Zo lukt het me in NL niet om naar de linker spitsstroken te gaan.

Het is even wennen, en voor achterliggers moet het soms een raar gezicht zijn dat je honderden meters met je richtingaanwijzer aan rijdt maar niet van baan verwisselt. Soms is dat best irritant en als ik veel van baan moet wisselen, zet ik de autosteer meestal uit.

Maar als je weinig hoeft te wisselen is het een heerlijke functie. Ik vind het heel ontspannen rijden op langere ritten.
 
HI Dries,

Een herkenbaar verschijnsel. De waarschuwing dat de auto zonder pardon van baan wisselt, is een tikje overdreven. Ja, je moet uiteraard zelf kijken, je bent en blijft verantwoordelijk, maar het van baanvak veranderen is niet iets dat je zomaar overkomt...

Het gebeurt tamelijk vaak dat de auto niet van baan wisselt of er lang over doet om te wisselen. Een beetje meesturen is geloof ik een vereiste, het is een kwestie van wennen hoe ver je daarmee kunt gaan maar ik trek m ook nog geregeld uit AP. Maar hij wisselt ook niet als niet de volledige baan in zicht is. Dus als je een baan naar links wilt, moet ook de linkerbelijning van het nieuwe baanvak goed in zicht zijn. Verder moet het vak wel degelijk leeg zijn, en de auto weigert om over een doorgetrokken streep te rijden. Dat laatste doet ie dan ook nog eens vrij strikt: een onderbroken lijn met hele lange strepen wil hij ook niet kruisen. Zo lukt het me in NL niet om naar de linker spitsstroken te gaan.

Het is even wennen, en voor achterliggers moet het soms een raar gezicht zijn dat je honderden meters met je richtingaanwijzer aan rijdt maar niet van baan verwisselt. Soms is dat best irritant en als ik veel van baan moet wisselen, zet ik de autosteer meestal uit.

Maar als je weinig hoeft te wisselen is het een heerlijke functie. Ik vind het heel ontspannen rijden op langere ritten.

Herken Daan zijn ervaring.
En soms heeft ie inderdaad zonder reden totaal geen zin om van vak te wisselen.
Zelf overnemen is dan aanbevolen… .
 
Ik heb zonet te horen gekregen dat de aanvraag tot inschrijving van mijn Tesla is aangekomen bij de verzekeraar. Hij vroeg me waar de nummerplaat geleverd moet worden.

Nu vraag ik me af of het niet standaard is dat deze rechtstreeks naar het SeC in Zaventem gaat om daar dan (hopelijk nog op tijd) op de wagen te gaan?
Wat is hier de procedure voor bij Tesla?
 
Ik heb zonet te horen gekregen dat de aanvraag tot inschrijving van mijn Tesla is aangekomen bij de verzekeraar. Hij vroeg me waar de nummerplaat geleverd moet worden.

Nu vraag ik me af of het niet standaard is dat deze rechtstreeks naar het SeC in Zaventem gaat om daar dan (hopelijk nog op tijd) op de wagen te gaan?
Wat is hier de procedure voor bij Tesla?
Vroeger (3 jaar geleden) moest de verzekeraar een soort vignet bezorgen aan tesla en tesla deed de aanvraag van de nummerplaat. Welke later direct bij tesla binnen kwam.
Ik weet niet of het nu nog altijd zo gaat.
 
Vroeger (3 jaar geleden) moest de verzekeraar een soort vignet bezorgen aan tesla en tesla deed de aanvraag van de nummerplaat. Welke later direct bij tesla binnen kwam.
Ik weet niet of het nu nog altijd zo gaat.

Heb 10 minuten geleden DeS aan de lijn gehad en melde dat ze een no-cash policy hebben en er dus geen nummerplaat kan ontvangen worden omdat BPost een cash only policy heeft bij aflevering waardoor ze geen 30€ kunnen neerleggen...
Ik laat leveren bij verzekeraar en ga daar ophalen en neem dan mee bij ophaling.
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel
Sinds wat tips hier gebruik ik steeds vaker voice commands. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om na het gevonden telnummer of muziekstuk te bevestigen. Als ik call die en die zeg, dan vindt hij het nummer direct, maar om dat nummer dan echt te draaien moet ik op de één of andere manier iets doen maar ik weet niet wat. Iemand een idee? In de handleiding vind ik het niet. Bij drive home werkt het wel direct.
 
ik kan niet 1-2-3 een thread vinden waar allerlei handige/nuttige favorites opgesomd staan die algemeen handig zijn voor je browser in de auto.... ik denk dan aan:
- flitsmeister
- algemene laadpalen (routeplanner)
- planner voor accomodaties met laadvoorziening
- etc.

kijk ik er overheen, of zal ik daar een verzamel thread voor starten?
 
Kort vraagje: ik ben deze namiddag een testwagen gaan ophalen in afwachting van de levering van mijn wagen op 1 december. Ik kreeg de waarschuwing mee dat ik "bij gebruik van AP(1.0) zelf zeker moet kijken voordat ik de richtingaanwijzer aanzet, want de auto gaat gewoon onmiddellijk van vak wisselen of er nu plaats is of niet".

Dat strookt toch niet met er gezegd werd/wordt over lane changing of heb ik het dan zo fout begrepen????
Daarnaast is het zo dat als ik de richtingaanwijzer opzet, die vrolijk in zijn baan blijft maar wel met een groen pijltje naast naast de wagan op dashboard. Klein duwtje aan stuur heeft 1 keer geholpen, alle andere keren was duwtje te hard (vermoed ik) en ging de AP uit. Wat gaat er fout?

PS: de grap is dat tijdens één van de eerdere testritten met Tesla verkoper naast mij net hetzelfde gebeurde. Richtingaanwijzer aan bij AP1.0 en bleef lekker strak is zijn vak zitten. Toen zei Tesla-man: "dat ga ik eens laten nakijken waarop hij niet naar het andere vak gaat".

Misschien is het anders tussen Belgie & Nederland: hier in Belgie, lane changing kan pas als de auto de handen op het stuur voelt. Dus zolang ik maar even trekt op het stuur voordat ik de richtingaanwijzer aanzet, gaat de auto van rijstrook veranderen. Onmiddellijk sinds de laatste updates. Het is wel geblokkeerd indeed een andere voertuig naast U staat, of als de lijn continu is.
 
Voor mensen met de bioweapen defensie mode: Werkt het HEPA filter altijd of moet je perse de defense mode aanzetten? Specifieker: Als je achter een sjoemeldiesel rijdt en de airco staat op auto en buitenlucht, gaat deze lucht dan eerst door het HEPA filter? Ruik je minder vervelende luchtjes van buiten?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Voor mensen met de bioweapen defensie mode: Werkt het HEPA filter altijd of moet je perse de defense mode aanzetten? Specifieker: Als je achter een sjoemeldiesel rijdt en de airco staat op auto en buitenlucht, gaat deze lucht dan eerst door het HEPA filter? Ruik je minder vervelende luchtjes van buiten?
+1 vroeg mij dit ook af. Kan mij niet voorstellen dat die steeds moet geactiveerd worden.
Iemand een antwoord?
 
Zelf ook hierin geïnteresseerd, dus even opgezocht (RTFM!):
  1. Als uw Model S is uitgerust met het HEPA-filter (High Effciency Particulate Air), bent u verzekerd van de best mogelijke luchtkwaliteit in het interieur. Als hiervoor is gekozen, wordt de buitenlucht niet alleen door de secundaire filtersystemen gefilterd, maar tevens door het HEPA-filter van medische kwaliteit geleid. Het HEPA-filter verwijdert op een uiterst efficiënte manier deeltjes zoals verontreiniging, allergenen, bacteriën, pollen, schimmels en virussen. Zowel het HEPA-filter als het secundaire filtersysteem bevatten tevens actieve koolstof om allerlei geuren en gassen te verwijderen. Wanneer u de optie HEPA inschakelt, draait de aanjager met het hoogste toerental. Bovendien zorgt de overdruk in het interieur ervoor dat lekkage van buitenlucht naar het interieur van de auto tot een minimum wordt beperkt.
 
Last edited:
Inderdaad, maar werkt die nu enkel als je die inschakelt (dan gaat de aanjager wel voluit en dit lijkt alleen tijdelijk bruikbaar bij tunnels, achter een mestwagen, zoals de stand op alle auto's voor enkel interne circulatie).
Het is mij niet duidelijk of de lucht er ook door gaat bij 'gewone' klima stand.
 
Zoals ik het lees, gaat de buitenlucht altijd door het HEPA-filter en de secundaire filtersystemen. Het (extra) inschakelen van de Bioweapon Defence Mode via het centrale display zet de cabine onder druk om de inzittenden 'te beschermen tegen schadelijke externe omstandigheden'. Zie ook de omschrijving van het Premium Upgradepakket op tesla.com.