Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Kosten zijn ook niet standaard:
- is je meterkast voldoende toegerust;
- vanwaar naar waar moet de kabel, wat is er aan hak, breek en graafwerk nodig enz
Relatief eenvoudig. 3F meterkast met kruipruimte onder woning. In principe een gaatje maken via de onderkant van de wand (muur buiten) en that’s it.
 
Op mijn S 2018 zit er een slider. Deze is of Always Low of vanaf een bepaalde snelheid boven de 80-160 of nooit/never:

Bedankt voor info.

Die optie heb ik helaas niet. Misschien eigen aan de Raven-vering. Maar ook in handleiding niet echt veel over te vinden.
1654258144122.png
 
Last edited:
Relatief eenvoudig. 3F meterkast met kruipruimte onder woning. In principe een gaatje maken via de onderkant van de wand (muur buiten) en that’s it.
Ik heb de 3-fase-kabel zelf gekocht (80 euro) en ingegraven. En met een hardhout-paal (20 euro), afdeklat (10 euro) en een serveerplaat van de Action (4 euro) geplaatst. Zelf alles aangelegd, maar niet aangesloten, dat heeft een officiele electricien gedaan (80 euro) incl. een uitbreiding van de meterkast met een aardlek-schakelaar (120 euro). Opgeteld 314 euro. Was in 2019, zal nu iets meer zijn.

1654261074970.png
 
Ik heb de 3-fase-kabel zelf gekocht (80 euro) en ingegraven. En met een hardhout-paal (20 euro), afdeklat (10 euro) en een serveerplaat van de Action (4 euro) geplaatst. Zelf alles aangelegd, maar niet aangesloten, dat heeft een officiele electricien gedaan (80 euro) incl. een uitbreiding van de meterkast met een aardlek-schakelaar (120 euro). Opgeteld 314 euro. Was in 2019, zal nu iets meer zijn.

View attachment 812106
Ziet er goed uit! Toch laat ik het graag uitbesteden..

Nog twee vragen:

- kan één ieder met een elektrische auto zo maar laden aan jouw laadpaal? Zit hier een vorm van beveiliging op?

- gebruiken jullie screenprotectors voor het scherm?
 
Lader op paal in de tuin van NewMotion m, grijs, met 8m vaste kabel en 8m kabel naar de meterkast met aardlek was inclusief straatwerk €2.800. Kabel door de muur en meterkast was zo'n €2.200

Gelukkig betaalt de werkgever/verdisconteerd met de bijtelling; maar weet je zeker dat je het wilt uitbesteden?

Laadpaaldirect.nl deed het overigens voor €2.500.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Lader op paal in de tuin van NewMotion m, grijs, met 8m vaste kabel en 8m kabel naar de meterkast met aardlek was inclusief straatwerk €2.800. Kabel door de muur en meterkast was zo'n €2.200

Gelukkig betaalt de werkgever/verdisconteerd met de bijtelling; maar weet je zeker dat je het wilt uitbesteden?

Laadpaaldirect.nl deed het overigens voor €2.500.
Via mijn plaatselijke installateur was ik voor de installatie van mijn Zappi ongeveer €500,- kwijt. Zappi had ik al, de totale kosten kwamen daarmee uit op €1500,-
Later heb ik via mijn werkgever een NewMotion lader laten aanleggen. Dit liep ook via Laadpaaldirect.nl en kwam uit op €2500,-
Fors verschil dus.

Overigens heb ik heeeel slechte ervaring met Laadpaaldirec.nl. Ondanks dat ik diverse keren had aangegeven waar de bestaande kabel lag, is het ze toch gelukt om er doorheen te boren. Ook het herstel van het straatwerk was bar slecht en daarvoor zijn ze twee keer teruggekomen. Later bleek ook nog eens dat de kabel in de kruipruimte strak gespannen stond zonder enige trekontlasting en dwars onder het kruipluik waardoor je de kruipruimte bijna niet meer in kon.
Bij mij geen laadpaaldirect.nl meer.
 
Nog twee vragen:

- kan één ieder met een elektrische auto zo maar laden aan jouw laadpaal? Zit hier een vorm van beveiliging op?
Als je een Tesla Wall connector neemt dan zit daar binnen in een dipswitch die je kunt omzetten zodat er alleen Tesla's kunnen laden. Als iemand anders daar gebruik van maakt dan gun ik dat hem/haar best: collega Tesla rijders onder elkaar 👍

Er zit een heel goede handleiding bij de Tesla Wall-Charger, ook voor hoe die aangesloten moet worden. Heel duidelijk.
Ik heb hiermee de electricien het uitgelegd hoe hij de Wall-connector moest aansluiten. ;) Was voor hem ook de eerste keer.

Ik zou niet anders willen dan een Tesla Wall Connector want dan heb je het knopje op de "stekker" waarmee je de laadpoort opent als je aankomt. En als je weggaat dan ontkoppelt de stekker bij een druk op het knopje. Voor 299 euro is er geen betere voor je Tesla, zie de shop.
1654283055742.png
 
  • Like
Reactions: DM231191
Als je een Tesla Wall connector neemt dan zit daar binnen in een dipswitch die je kunt omzetten zodat er alleen Tesla's kunnen laden. Als iemand anders daar gebruik van maakt dan gun ik dat hem/haar best: collega Tesla rijders onder elkaar 👍

Er zit een heel goede handleiding bij de Tesla Wall-Charger, ook voor hoe die aangesloten moet worden. Heel duidelijk.
Ik heb hiermee de electricien het uitgelegd hoe hij de Wall-connector moest aansluiten. ;) Was voor hem ook de eerste keer.

Ik zou niet anders willen dan een Tesla Wall Connector want dan heb je het knopje op de "stekker" waarmee je de laadpoort opent als je aankomt. En als je weggaat dan ontkoppelt de stekker bij een druk op het knopje. Voor 299 euro is er geen betere voor je Tesla, zie de shop.
View attachment 812272
Dank! Ik wil inderdaad ook een Tesla Wall Charger. Ik denk echter wel dat ik een schakelaar laat aanleggen in de meterkast, zodat je daarmee de laadpaal uit kunt schakelen.
 
Dank! Ik wil inderdaad ook een Tesla Wall Charger. Ik denk echter wel dat ik een schakelaar laat aanleggen in de meterkast, zodat je daarmee de laadpaal uit kunt schakelen.
Sowieso heb je liefst de TWC apart gezekerd. Ik heb achter de aardlekschakelaar ook per TWC een 4 polen zekering, en een aparte voor een rooie CEE stekker, voor noodgevallen als beide TWC's defect zouden zijn; kan ik nog met de TMC v1 aan de slag :)
 
... Ook het herstel van het straatwerk was bar slecht en daarvoor zijn ze twee keer teruggekomen. ...
Via NewMotion/de LM werd de installatie uitbesteed aan de BAM. Op Laadpaaldirect.nl heb ik vooral gekeken omdat ik de offerte van BAM behoorlijk hoog vond. Uiteindelijk had ik geen invloed op de keuze.

De BAM was overigens ook niet bepaald briljant in hun straatwerk; de heren kregen opeens haast en hebben de klinkers willekeurig teruggeplaatst zodat ze zelfs een aantal klinkers over hielden. 🤷🏼‍♂️

Hierdoor paste het geheel ook zodanig slecht dat ze met veel geweld de laaste klinkers er zo hard in ramden, dat zelfs de buurvrouw kwam kijken wat er aan de hand was.

Hiervoor zijn ze ook terug geweest.

Het stuk tuin wat open is geweest zijn alle beplanting omgespit en hebben ze de aarde met zand vermengt, 1,5 jaar later is dat nog niet hersteld.

Het is natuurlijk ook geen bijzonder interessante klus; zo'n paaltje ingraven.
 
Hoe bedoel je precies? :)
Ik heb met de aansluiting van een 2e TWC een aparte zekeringskast in de garage geplaatst waar de originele bedrading voor 1 x 20A TWC op was aangesloten. In die zekeringkast heb ik 3 3F+N automaten geplaatst. De eerste 2 automaten voorzien de TWC's, de 3e automaat voorziet een 16A rode CEE stekker waarop ik nog een TMC van de eerste generatie kan aansluiten. In de zekeringkast in het huis staat een lekstroomschakelaar type B die aangesloten is op de zekeringkast in de garage voor de 2 laadpalen en CEE stekker.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Dat klopt, maar ze moeten het wel netjes achterlaten. Een beetje stratenmaker heeft een trilplaat om alles netjes vlak te maken, maar die hadden ze niet eens. Dan maar een paar keer terugkomen…..
Ik had zo een houten paal van de doe-het-zelf, en een 2cm boor van pakweg 40cm lang. Eerst een gat geboord, en dan de paal erin, en dan een tijdje kloppen met een halfzware hamer.

C87123B9-F448-4ED2-B32A-A1503F5F20AA_1_105_c.jpeg
 
rsnhakan said:
Hoe bedoel je precies? :)
Ik heb met de aansluiting van een 2e TWC een aparte zekeringskast in de garage geplaatst waar de originele bedrading voor 1 x 20A TWC op was aangesloten. In die zekeringkast heb ik 3 3F+N automaten geplaatst. De eerste 2 automaten voorzien de TWC's, de 3e automaat voorziet een 16A rode CEE stekker waarop ik nog een TMC van de eerste generatie kan aansluiten. In de zekeringkast in het huis staat een lekstroomschakelaar type B die aangesloten is op de zekeringkast in de garage voor de 2 laadpalen en CEE stekker.
@wooter:
Dit is het draadje "Beginnersvragen". Uw antwoord hier is voor "ver-gevorderden". Daarom hier niet zo relevant, en eerder verwarrend dan helpvol. ;)
 
  • Funny
Reactions: Nowyony and ERvee
Het tweede antwoord is wel helder hoor :)

Ik lees in de engelse kant van het Tesla forum dat er verschillen zitten in motoren en batterijen van de M3P, klopt dat en hoe ervaren jullie dit?