Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Trouwens: raden jullie aan om een M3P te kiezen bovenop de M3LR? Ik heb gelezen dat de wielen van de P niet echt geschikt zijn voor in de winter.
LR is voldoende, vermogen van P gebruik je nooit en P vereist 19" wielen dus je zit beperkt qua aanbod winterbanden.

Maar dat zeg ik natuurlijk met een P voor de deur.
 
LR is voldoende, vermogen van P gebruik je nooit en P vereist 19" wielen dus je zit beperkt qua aanbod winterbanden.

Maar dat zeg ik natuurlijk met een P voor de deur.
Het gaat mij meer om of een P geschikt is voor in de winter. Een dergelijke aankoop doe je niet zo maar dus betaal ik liever iets meer voor een P.
 
Het gaat mij meer om of een P geschikt is voor in de winter. Een dergelijke aankoop doe je niet zo maar dus betaal ik liever iets meer voor een P.
Niet geschikt voor de winter lijkt mij nu wel een heel geladen uitspraak.

Geschikter dan elke wagen die ik ooit hiervoor gehad heb. Ik kom van een LR en heb nu een P …. Hebt nog geen verschil gemerkt in dat opzicht.

De P ziet er naar mijn mening gewoon beter uit (verlaagd, rode brake pads, specifieke 20 inch velgen), heeft een meer power en de track feature maar goed mijn vorige LR had het acceleration boost package en dat kwam aardig in de buurt.

qua motor zou het 2022 model de hairpin wire motor hebben. Technisch had ik begrepen dat die efficiënter is en meer koppel zou kunnen genereren zodat je de versnelling/snelheid theoretisch langer zou kunnen aanhouden enz.

In de specs vind je hier echter (nog) niets van terug.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Niet geschikt voor de winter lijkt mij nu wel een heel geladen uitspraak.

Geschikter dan elke wagen die ik ooit hiervoor gehad heb. Ik kom van een LR en heb nu een P …. Hebt nog geen verschil gemerkt in dat opzicht.

De P ziet er naar mijn mening gewoon beter uit (verlaagd, rode brake pads, specifieke 20 inch velgen), heeft een meer power en de track feature maar goed mijn vorige LR had het acceleration boost package en dat kwam aardig in de buurt.

qua motor zou het 2022 model de hairpin wire motor hebben. Technisch had ik begrepen dat die efficiënter is en meer koppel zou kunnen genereren zodat je de versnelling/snelheid theoretisch langer zou kunnen aanhouden enz.

In de specs vind je hier echter (nog) niets van terug.
En hoe ervaar je de Performance? Kom je goed mee op de autobahn met de S3’en GTI’s etc ;)
 
En hoe ervaar je de Performance? Kom je goed mee op de autobahn met de S3’en GTI’s etc ;)
Ik laat in het midden of het een rationele aankoop is, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en kan iemand anders echt niet voor je uitmaken aangezien we allemaal net iets anders in het leven staan met elk z’n wensen en mogelijkheden. (Dat was filosofisch 😂)

Dan nu de hard feiten:

Het meeste wordt vermorzeld van 0-160km/u. Het is anders als je begint te accelereren vanaf 100/120km/u.
Daar zit dan ook het meeste verschil tussen de verschillende model 3’s.

Maar het blijven EVs dus aan die snelheden gaat de batterij zeer snel plat op de Autobahn dus stel er ook niet teveel van voor.

Als je zij aan zij met een LR zou accelereren vanaf 80/100km/u gaan ze volgens mij even snel maar de P gaat nog even door tot 261km/u

is het allemaal belangrijk? Neen. Is het leuk soms? Ja

Waarom ik een P heb gekozen?:
1) hij stond op mijn leasing lijst/paste in het budget
2) ik vind hem er leuker uitzien
3) het bereik is nagenoeg hetzelfde als mijn vorig LR. (Vond ik het minimum)
4) die beuk bij het accelereren verveeld nooit. (Niet dat ik elk roodlicht onveilig maak, zeker niet…meer)

Zou ik minder tevreden zijn met een LR? Zeker niet!! Dit blijft, voor mij persoonlijk, de meest rationele keuze.
Maar gezien je opmerking over GTI’tjes en RS3s is voor jouw een auto meer dan een rationele keuze 😉

Zou ik een SR+/standard nemen? Denk het niet, ik zou persoonlijk eens rond shoppen.

Er staan enorm veel filmpjes op internet met de verschillen tussen de modellen dus kijk even rond vooraleer te beslissen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Paco
Tja, als dat de reden is om een Tesla te kopen🤔, er zijn zoveel meer dingen waar je van kunt genieten, zelf met de SR+.
Tja, waarom kopen mensen een BMW M3 en geen 316d. Stel de vraag aan iemand die een 3°hands Dacia Duster koopt, die zal wss hetzelfde zeggen over jouw SR+. Ik vind het persoonlijk ook enorm vreemd dat er mensen zijn die een fiets van +10K kopen of vrouwen die een Gucci handtas hebben. Who am I to judge 🤷🏻‍♂️
 
Tja, waarom kopen mensen een BMW M3 en geen 316d. Stel de vraag aan iemand die een 3°hands Dacia Duster koopt, die zal wss hetzelfde zeggen over jouw SR+. Ik vind het persoonlijk ook enorm vreemd dat er mensen zijn die een fiets van +10K kopen of vrouwen die een Gucci handtas hebben. Who am I to judge 🤷🏻‍♂️
Was ook verder geen oordeel, wat je koopt moet je inderdaad gewoon zelf weten, ieder zijn ding;)
Wat ik wilde aangeven is dat zelfs een SR+ al uitstekend rijd. Het verschil tussen onze SR+ en LR is al niet heel groot en met beiden rijd ik met even veel plezier, de LR is wel sneller maar Ik denk dat de stap tussen een LR met accelerationboost en een P zelf iets kleiner is. Wat wil je betalen voor het verschil, dat zal voor iedereen anders zijn.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik laat in het midden of het een rationele aankoop is, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en kan iemand anders echt niet voor je uitmaken aangezien we allemaal net iets anders in het leven staan met elk z’n wensen en mogelijkheden. (Dat was filosofisch 😂)

Dan nu de hard feiten:

Het meeste wordt vermorzeld van 0-160km/u. Het is anders als je begint te accelereren vanaf 100/120km/u.
Daar zit dan ook het meeste verschil tussen de verschillende model 3’s.

Maar het blijven EVs dus aan die snelheden gaat de batterij zeer snel plat op de Autobahn dus stel er ook niet teveel van voor.

Als je zij aan zij met een LR zou accelereren vanaf 80/100km/u gaan ze volgens mij even snel maar de P gaat nog even door tot 261km/u

is het allemaal belangrijk? Neen. Is het leuk soms? Ja

Waarom ik een P heb gekozen?:
1) hij stond op mijn leasing lijst/paste in het budget
2) ik vind hem er leuker uitzien
3) het bereik is nagenoeg hetzelfde als mijn vorig LR. (Vond ik het minimum)
4) die beuk bij het accelereren verveeld nooit. (Niet dat ik elk roodlicht onveilig maak, zeker niet…meer)

Zou ik minder tevreden zijn met een LR? Zeker niet!! Dit blijft, voor mij persoonlijk, de meest rationele keuze.
Maar gezien je opmerking over GTI’tjes en RS3s is voor jouw een auto meer dan een rationele keuze 😉

Zou ik een SR+/standard nemen? Denk het niet, ik zou persoonlijk eens rond shoppen.

Er staan enorm veel filmpjes op internet met de verschillen tussen de modellen dus kijk even rond vooraleer te beslissen.
Bedankt voor je toelichting! Een auto is voor mij passie, en ik heb altijd al een Tesla gewild. Echter maak ik mij wel een beetje zorgen over inderdaad de range. 160-180 op de cruise in Duitsland en je hebt volgens mij een stuk minder range. Dus niet echt praktisch als je veel lange afstanden doet. Tenzij met beleid..
 
Bedankt voor je toelichting! Een auto is voor mij passie, en ik heb altijd al een Tesla gewild. Echter maak ik mij wel een beetje zorgen over inderdaad de range. 160-180 op de cruise in Duitsland en je hebt volgens mij een stuk minder range. Dus niet echt praktisch als je veel lange afstanden doet. Tenzij met beleid..
Je kunt niet eens 160-180 op de cruise rijden bij de Model 3, dat kan maar tot 150 km/u :)
 
  • Like
Reactions: DM231191
Bedankt voor je toelichting! Een auto is voor mij passie, en ik heb altijd al een Tesla gewild. Echter maak ik mij wel een beetje zorgen over inderdaad de range. 160-180 op de cruise in Duitsland en je hebt volgens mij een stuk minder range. Dus niet echt praktisch als je veel lange afstanden doet. Tenzij met beleid..
Sinds ik Tesla rij heb ik nog maar een paar keren harder dan 150 gereden.

Boeit niks.

Afgelopen winter zelfs heen en terug op max. 130. Gaat ook. En aan 150 op autopilot ben je vaak nog een van de snelleren.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Sinds ik Tesla rij heb ik nog maar een paar keren harder dan 150 gereden.

Boeit niks.

Afgelopen winter zelfs heen en terug op max. 130. Gaat ook. En aan 150 op autopilot ben je vaak nog een van de snelleren.
150 is prima, maar hoeveel km kun je dan op een lading (80% - 20%) rijden? Zal rond de 150-200 zijn denk ik of niet?
 
Bedankt voor je toelichting! Een auto is voor mij passie, en ik heb altijd al een Tesla gewild. Echter maak ik mij wel een beetje zorgen over inderdaad de range. 160-180 op de cruise in Duitsland en je hebt volgens mij een stuk minder range. Dus niet echt praktisch als je veel lange afstanden doet. Tenzij met beleid..
Het kan natuurlijk allemaal maar je zal snel inzien dat een EV daar niet van houdt. (en jij na de zoveelste laadbeurt ook niet 😬)

Kijk eens naar de filmpjes van Bjorn Nyland of Next move waar ze de range bij verschillende hoge snelheden uittesten. (Wind, regen en temperatuur kunnen allemaal roet in het eten gooien)

 
  • Like
Reactions: DM231191
Het kan natuurlijk allemaal maar je zal snel inzien dat een EV daar niet van houdt. (en jij na de zoveelste laadbeurt ook niet 😬)

Kijk eens naar de filmpjes van Bjorn Nyland of Next move waar ze de range bij verschillende hoge snelheden uittesten. (Wind, regen en temperatuur kunnen allemaal roet in het eten gooien)

Het valt nog mee 300+ km op 1 lading met 150. Wij rijden jaarlijks naar Turkije en dat is het enige wat mij doet denken…
 
Bedankt voor je toelichting! Een auto is voor mij passie, en ik heb altijd al een Tesla gewild. Echter maak ik mij wel een beetje zorgen over inderdaad de range. 160-180 op de cruise in Duitsland en je hebt volgens mij een stuk minder range. Dus niet echt praktisch als je veel lange afstanden doet. Tenzij met beleid..
Als je met een ICE 160-180 rijdt moet je ook aanzienlijk vaker tanken dan met 130 km/uur. Alles is relatief.
De accu grote en dus range is niet zo heel belangrijk behalve dat je sneller 250 km range in een grote accu geladen hebt dan in een kleine.
 
  • Like
Reactions: DM231191
150 is prima, maar hoeveel km kun je dan op een lading (80% - 20%) rijden? Zal rond de 150-200 zijn denk ik of niet?
Hangt van je Tesla af. Onze Model 3 Performance kan verder op een lading dan onze Model X, maar eerlijk gezegd kies ik altijd voor de X omdat die ruimer en comfortabeler is.

Op de eerste stint doe je meestal de meeste kilometers omdat je vanaf 90 of zelfs 100% kan vertrekken. De daaropvolgende stints zijn vaak 70% tot 10% (altijd een beetje marge aanhouden) en in een Model X 100D is dat bij benadering tussen de 150 en 200km, maar dat voelt niet aan alsof dat weinig is.

En wat ik ook merk is dat niet altijd alle superchargers ideaal gespreid zijn... Dus doe je soms 100km omdat die lader dan samen valt met 's middags iets eten, of omdat de file zo zwaar was dat je na 3 en een half uur toch maar stopt bij een supercharger, hoewel je nog 34% range over hebt.