Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ook van mij een beginnersvraag. Heb nu 4 maanden een 2e hands P90D, uit 2016. MCU upgrade uit laten voeren, en erg tevreden over. Gisteren wilde ik wegrijden bij mijn werk, en alle schermen helemaal zwart. Beide scrollknoppen op het stuur 30 seconden ingehouden, en toen kwam de auto weer tot leven.

Is dit een eenmalige glitch, of moet ik me hier zorgen over maken? Als ik het goed snap is met de MCU upgrade ook het probleem van de emmc van 8GB opgelost, dus wat nu de reden zijn dat de auto ineens op zwart staat?
 
Ook van mij een beginnersvraag. Heb nu 4 maanden een 2e hands P90D, uit 2016. MCU upgrade uit laten voeren, en erg tevreden over. Gisteren wilde ik wegrijden bij mijn werk, en alle schermen helemaal zwart. Beide scrollknoppen op het stuur 30 seconden ingehouden, en toen kwam de auto weer tot leven.

Is dit een eenmalige glitch, of moet ik me hier zorgen over maken? Als ik het goed snap is met de MCU upgrade ook het probleem van de emmc van 8GB opgelost, dus wat nu de reden zijn dat de auto ineens op zwart staat?
Als je dat erg vaak overkomt moet je even een call inschieten via de app. Maar normaal is 1 reset genoeg (vaak na een update, er wordt wel gesuggereerd om naar iedere update een reset uit te voeren), maar ja, het overkomt iedereen wel eens een keer.
PS ook zijn er mensen zo als ik die als ze stil staan ook de rem ingedrukt houden met de knopjes, totdat je het Tesla-symbool verschijnt. Maar of dat een fabeltje is is mij niet bekend.
Overigens: als je dit onder het rijden overkomt: alles werkt nog (ook het knipperlicht dat je niet meer hoort), zelfs kun je snelheidsboetes voorkomen, want TACC werkt nog gewoon ondanks dat je je snelheid niet meer ziet, dus je hoeft niet in paniek aan de kant.
 
  • Like
Reactions: Sparhawk
Ook van mij een beginnersvraag. Heb nu 4 maanden een 2e hands P90D, uit 2016. MCU upgrade uit laten voeren, en erg tevreden over. Gisteren wilde ik wegrijden bij mijn werk, en alle schermen helemaal zwart. Beide scrollknoppen op het stuur 30 seconden ingehouden, en toen kwam de auto weer tot leven.

Is dit een eenmalige glitch, of moet ik me hier zorgen over maken? Als ik het goed snap is met de MCU upgrade ook het probleem van de emmc van 8GB opgelost, dus wat nu de reden zijn dat de auto ineens op zwart staat?
Ik had dat zo ongeveer 1 keer per maand. Beste is niets doen, de wagen is al met een reboot bezig, dat is het zelfde als wat je met de scrollknoppen dan nog eens herstart. Je laat het dus nog langer duren.
Als je dat erg vaak overkomt moet je even een call inschieten via de app.

Als je een service ticket inschiet, krijg je als antwoord dat een volgende update dit verhelpt. Dit was 4 updates geleden 😉 en de afspraak wordt gecancelled.
 
  • Like
Reactions: Sparhawk
Thx. Ja, dat kan bij Android ook, maar die werkt toch minder lekker (gaat ook via data volgens mij, dus weel langzamer en minder responsive en soms niet actueel qua status.)
Het is me eindelijk gelukt uit te vinden hoe een screenshot toe te voegen hier:
View attachment 824317
Dit is er dus bij iOS niet?
Wat ik doe: naar beneden swipen = meest gebruikte apps. Tik op tesla, tik op ontgrendelen. Gaat zonder onderbreking. Soms duurt het een aantal seconden voordat de auto echt open gaat. Maar altijd sneller dan dat iemand naar de auto is gelopen
 
  • Like
Reactions: coolname
Bij mijn voorbereiding op vakantie loop ik tegen de volgende beginnersvraag aan:

Er zijn publieke laadpalen die 11kw of 22kw leveren. Mijn MYLR kan die 11 prima aan (uiteraard). De 22 wordt niet ondersteund.

Wat gebeurd er als ik m wel aan een 22-paal leg?
- laad wel, maar kapt m af op 11 (no problem)
- laden gaat niet
- je auto ontploft ter plekke
 
Bij mijn voorbereiding op vakantie loop ik tegen de volgende beginnersvraag aan:

Er zijn publieke laadpalen die 11kw of 22kw leveren. Mijn MYLR kan die 11 prima aan (uiteraard). De 22 wordt niet ondersteund.

Wat gebeurd er als ik m wel aan een 22-paal leg?
- laad wel, maar kapt m af op 11 (no problem)
- laden gaat niet
- je auto ontploft ter plekke

Je kan ook zonder problemen aan een 350kW paal gaan hangen. De auto past zich aan. Maak je meer zorgen om laadpasjes zou ik zeggen!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik weet niet wat je EV geschiedenis/ervaring is, maar wij hebben er net een vakantie van 8.008 km opzitten en hebben helemaal geen laadpasje nodig gehad. SuC enkel op de heen- en terugreis en voor de rest gratis laden...
Niet veel ervaring, nog maar net 2000km gedaan, maar ook volledig op SuC en een gratis paal in het hotel.

De vraag ging echter specifiek over publieke laadpalen en aangezien Mattie al weet waar de palen staan kan hij kijken of ze gratis zijn, een pasje nodig hebben of een app. In Estlanc was het bijvoorbeeld wat moeilijker om de publieke palen te gebruiken zonder op voorhand wat te regelen. Misschien is dat ondertussen ook verbeterd.

Edit: ik heb een plugsurfing en Shell pas als backup. Bijvoorbeeld gebruik ik de Shell pas hier in Brussel indien nodig. Ik kan niet thuis laden, maar wel op het werk,. Nu ik vakantie heb gebruik ik de publieke palen.
 
Allen bedankt voor de reactie. Fijn om de bevestiging te krijgen dat de auto zich aanpast.

De heen- en terugreis gaat geheel met SuC. Tijdens het verblijf gok ik dat ik wellicht een keer publiek moet gaan laden: geen SuC in de directe nabije omgeving en geen mogelijkheid tot stopcontact.

Er zijn genoeg laadpalen in de buurt en heb twee laadpassen. Via Shell weet ik dat degene bij mij in de buurt ook daadwerkelijk werken met hun laadpas.
 
  • Like
Reactions: YCedric
Allen bedankt voor de reactie. Fijn om de bevestiging te krijgen dat de auto zich aanpast.

De heen- en terugreis gaat geheel met SuC. Tijdens het verblijf gok ik dat ik wellicht een keer publiek moet gaan laden: geen SuC in de directe nabije omgeving en geen mogelijkheid tot stopcontact.

Er zijn genoeg laadpalen in de buurt en heb twee laadpassen. Via Shell weet ik dat degene bij mij in de buurt ook daadwerkelijk werken met hun laadpas.
Ik ben ook net terug uit het verlaten binnenland van Spanje en Portugal, met gebieden met een lage dekking van SuC’s en laadpalen. Geen enkel moment gehad dat ik niet ergens kon laden. De range is zo groot dat je altijd wel ergens een moment bij een restaurant of supermarkt, of stad hebt waar je kunt laden.
Ik heb af en toe gebruik gemaakt van ShellRecharge pas, maar in de praktijk werkt die overigens ook hiet overal, ondanks dat de app aangeeft dat de laadpal wordt geaccepteerd.
 
  • Like
Reactions: _Mattie_
Vraagje: als de Model Y op slot is, kun je de achterbak dan wel keyless openen?

En hoe zit het met het openen van andere deuren? Kun je gewoon met je telefoon aan komen lopen en de betreffende deur openen?