Waar kan ik info vinden over de techniek?
Motor:
DC weet ik, zonder borstels weet ik ook, maar wat is er dan in de plaats?
Overbrenging:
ik zag in de opstelling in de showroom de motors boven de as zitten. Hie gebeurt de overbrenging naar de as? Riem, tandwiel? Tandwiel lijkt mij te stroef. Ik weet dat een electromotor van bij de start 'alles' geeft. Wie ooit met een hoogtewerker reed, weet wat ik bedoel. Hoe krijgen we dan zo een smooth start?
4x4 met 2 motors. Is dat dan 2x2: 1 aandrijving per as, of is dat toch echt 4x4? Waar zit dan het differentieel tussen linker en rechterwiel van eenzelfde as? Hoe wordt de kracht dan verdeeld?
Stel ik nu domme vragen?
Mijn kennis is wat verouderd en heeft nog last van fossilitis.
Batterij info moet ook interessant zijn, maar dat zal zeker boven mijn petje gaan.
Hi Phil,
Heb je de film ( reportage ) van Tesla op NGC gezien?
Daar krijg je al heel wat antwoorden.
Verder mag je natuurlijk een Model S niet gaan vergelijken met een hoogtewerker…
Bij die hoogtewerker kies je met een joystick vooruit of achteruit, m.a.w. je activeert gewoon de wielmotoren in de ene of andere richting, daar zit geen smooth regeling op en zodoende ga je dus met een schok vooruit of achteruit.
Bij onze auto's hebben we een invertermotor ( soort meerfasige motor ) die via een invertersturing ( triacs ) aangestuurd wordt, dit wil zeggen dat de motor als het ware met een - laat me zeggen - soort "dimmer" bediend wordt, zo krijg je bij lichte aansturing ( weinig indrukken van je Watt-pedaal ) een langzame start, maar bij vol opendraaien van je "dimmer" - plankgas dus - je volle torque ter beschikking.
Naast de eigenlijke motor is er geen versnellingsbak, maar wel een vaste reductiebak. Deze gaat een conversie maken van de draaisnelheid van de motor naar een bruikbare snelheid van de wielas. Deze reductiebak is voorzien van tandwielkoppelingen/reducties die in een oliebad draaien. ( Olie gaat - verbeter me indien nodig - zo'n 100.000km mee )
Een RWD S heeft 1 motor achteraan en drijft de achterwielen aan, het differentieel zit mee in de reductiebak.
Een 4WD S heeft dus 2 motoren en de voorste heeft een aangepaste reductiebak vooraan die je voorwielen aandrijft.
Dus een échte 4x4 zoals bv een Defender er één is mag je het niet noemen. Bij een Defender heb je een sperdifferentieel waarbij je de aandrijvende assen kan 'locken' en dan trekt hij op alles waar hij grip kan krijgen.
Bij de S is het 'eerder' vergelijkbaar met een Volvo XC90 of BMW X5 permanent 4 wheel drive systeem.