Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Overigsn zegt de tweede grafiek dat je met 80% SoC bent vertrokken, niet 100 ;)
Dat is best een belangrijk punt, want bij 100% SoC geen regen braking. Daarnaast komt bij 10-12 graden de regen braking sowieso sneller op 'vol vermogen' dan bij 5 graden. In het eerste geval heb je dus veel minder gebruik kunnen maken van regen braking dan in het tweede geval.

(EDIT: zie nu dat ik op een post van 3 pagina's geleden reageer)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik kon vanavond bij 2° buitentemperatuur mijn wagen niet warm krijgen bij 125km/u. 'Range' stand uit. Thermostaat op 22°. Ventilator op 7. Manueel blazers ook op voorruit gezet. Is dit normaal? Hoe doen ze dit in Noorwegen? Lijkt of er koude wind dwars door de voorruit blaast, hoewel ik geen kier kan detecteren. Overigens, bij 95 km/u geen probleem. Moet toch ergens iets zijn dat niet goed afsluit.
 
Ik kon vanavond bij 2° buitentemperatuur mijn wagen niet warm krijgen bij 125km/u. 'Range' stand uit. Thermostaat op 22°. Ventilator op 7. Manueel blazers ook op voorruit gezet. Is dit normaal? Hoe doen ze dit in Noorwegen? Lijkt of er koude wind dwars door de voorruit blaast, hoewel ik geen kier kan detecteren. Overigens, bij 95 km/u geen probleem. Moet toch ergens iets zijn dat niet goed afsluit.

Heb je je hand wel eens voor bij de aansluiting van de voor-/onderzijde van de ruit van je linkervoor portier op de onderzijde van de A-stijl gehouden bij die snelheid?
Daar heeft in het verleden bij vele anderen en mij een onvoldoende afdichting gezeten, waardoor er 's winters veel koude lucht naar binnen kwam.
Is ondertussen bij mij wel naar tevredenheid door Tesla opgelost; ik zou verwachten dat dat door Tesla ondertussen wel is verbeterd bij de in 2016 in productie zijnde auto's?
 
Heb je je hand wel eens voor bij de aansluiting van de voor-/onderzijde van de ruit van je linkervoor portier op de onderzijde van de A-stijl gehouden bij die snelheid?
Kleine ruitje voelt heel koud aan, maar ik voel er wel geen wind.Vanmorgen was het beter, gewoon zetelverwarming uit en verwarming op 21°. Misschien gaat er minder stroom naar de verwarming als de zetelverwarming op staat. Maar ik laat toch eens de sluitingen nazien bij een volgend bezoek.
 
Kleine ruitje voelt heel koud aan, maar ik voel er wel geen wind.Vanmorgen was het beter, gewoon zetelverwarming uit en verwarming op 21°. Misschien gaat er minder stroom naar de verwarming als de zetelverwarming op staat. Maar ik laat toch eens de sluitingen nazien bij een volgend bezoek.
Het gaat erom of je het voelt tochten.
Iets aanraken en op basis daarvan een conclusie trekken over de temperatuur gaat altijd mis.
Je denkt de temperatuur te voelen, maar je voelt slechts in hoeverre het materiaal de temperatuur geleidt.
Pak maar eens bij de huidige temperaturen een stukje polystyreen of iets van metaal vast dat even buiten gelegen heeft. Zelfde temperatuur, maar je gevoel zegt gegarandeerd wat anders.
 
Het gaat erom of je het voelt tochten.
Iets aanraken en op basis daarvan een conclusie trekken over de temperatuur gaat altijd mis.
Je denkt de temperatuur te voelen, maar je voelt slechts in hoeverre het materiaal de temperatuur geleidt.
Pak maar eens bij de huidige temperaturen een stukje polystyreen of iets van metaal vast dat even buiten gelegen heeft. Zelfde temperatuur, maar je gevoel zegt gegarandeerd wat anders.
Ehh ik bedoel: de warmte geleidt. Kan de fout niet meer in de post hierboven aanpassen. :confused:
 
  • Like
Reactions: Phil V
Waar kan ik info vinden over de techniek?
Motor:
DC weet ik, zonder borstels weet ik ook, maar wat is er dan in de plaats?
Overbrenging:
ik zag in de opstelling in de showroom de motors boven de as zitten. Hie gebeurt de overbrenging naar de as? Riem, tandwiel? Tandwiel lijkt mij te stroef. Ik weet dat een electromotor van bij de start 'alles' geeft. Wie ooit met een hoogtewerker reed, weet wat ik bedoel. Hoe krijgen we dan zo een smooth start?
4x4 met 2 motors. Is dat dan 2x2: 1 aandrijving per as, of is dat toch echt 4x4? Waar zit dan het differentieel tussen linker en rechterwiel van eenzelfde as? Hoe wordt de kracht dan verdeeld?
Stel ik nu domme vragen?
Mijn kennis is wat verouderd en heeft nog last van fossilitis.
Batterij info moet ook interessant zijn, maar dat zal zeker boven mijn petje gaan.
 
Waar kan ik info vinden over de techniek?
Motor:
DC weet ik, zonder borstels weet ik ook, maar wat is er dan in de plaats?
Overbrenging:
ik zag in de opstelling in de showroom de motors boven de as zitten. Hie gebeurt de overbrenging naar de as? Riem, tandwiel? Tandwiel lijkt mij te stroef. Ik weet dat een electromotor van bij de start 'alles' geeft. Wie ooit met een hoogtewerker reed, weet wat ik bedoel. Hoe krijgen we dan zo een smooth start?
4x4 met 2 motors. Is dat dan 2x2: 1 aandrijving per as, of is dat toch echt 4x4? Waar zit dan het differentieel tussen linker en rechterwiel van eenzelfde as? Hoe wordt de kracht dan verdeeld?
Stel ik nu domme vragen?
Mijn kennis is wat verouderd en heeft nog last van fossilitis.
Batterij info moet ook interessant zijn, maar dat zal zeker boven mijn petje gaan.

Domme vragen bestaan niet!
Tesla maakt gebruik van zelf ontworpen inductiemotoren met koperen spoelen, dus geen magneten. Batterij bestaat uit duizenden cilindrische cellen van 65mm hoog en 18mm breed (18650 model van Panasonic, maar met sausje van Tesla). Het batterijpakket bestaat uit verschillende modules die van elkaar gescheiden zijn op zo'n manier dat vuur niet van module naar module kan gaan. Bronnen moet ik schuldig blijven. Als ik die toevallig tegenkom laat ik het meteen weten. Deze info heb ik in de afgelopen paar jaar opgedaan oa via dit forum met haar (sommigen dan :p) zeer deskundige leden. Ik weet dat Tesla een vaste overbrenging gebruikt, maar details zijn mij niet bekend. Anderen zullen mij wel aanvullen en waar nodig verbeteren.
 
Waar kan ik info vinden over de techniek?
Motor:
DC weet ik, zonder borstels weet ik ook, maar wat is er dan in de plaats?
Overbrenging:
ik zag in de opstelling in de showroom de motors boven de as zitten. Hie gebeurt de overbrenging naar de as? Riem, tandwiel? Tandwiel lijkt mij te stroef. Ik weet dat een electromotor van bij de start 'alles' geeft. Wie ooit met een hoogtewerker reed, weet wat ik bedoel. Hoe krijgen we dan zo een smooth start?
4x4 met 2 motors. Is dat dan 2x2: 1 aandrijving per as, of is dat toch echt 4x4? Waar zit dan het differentieel tussen linker en rechterwiel van eenzelfde as? Hoe wordt de kracht dan verdeeld?
Stel ik nu domme vragen?
Mijn kennis is wat verouderd en heeft nog last van fossilitis.
Batterij info moet ook interessant zijn, maar dat zal zeker boven mijn petje gaan.

Hi Phil,

Heb je de film ( reportage ) van Tesla op NGC gezien?
Daar krijg je al heel wat antwoorden.
Verder mag je natuurlijk een Model S niet gaan vergelijken met een hoogtewerker… :eek:
Bij die hoogtewerker kies je met een joystick vooruit of achteruit, m.a.w. je activeert gewoon de wielmotoren in de ene of andere richting, daar zit geen smooth regeling op en zodoende ga je dus met een schok vooruit of achteruit.
Bij onze auto's hebben we een invertermotor ( soort meerfasige motor ) die via een invertersturing ( triacs ) aangestuurd wordt, dit wil zeggen dat de motor als het ware met een - laat me zeggen - soort "dimmer" bediend wordt, zo krijg je bij lichte aansturing ( weinig indrukken van je Watt-pedaal ) een langzame start, maar bij vol opendraaien van je "dimmer" - plankgas dus - je volle torque ter beschikking.
Naast de eigenlijke motor is er geen versnellingsbak, maar wel een vaste reductiebak. Deze gaat een conversie maken van de draaisnelheid van de motor naar een bruikbare snelheid van de wielas. Deze reductiebak is voorzien van tandwielkoppelingen/reducties die in een oliebad draaien. ( Olie gaat - verbeter me indien nodig - zo'n 100.000km mee )
Een RWD S heeft 1 motor achteraan en drijft de achterwielen aan, het differentieel zit mee in de reductiebak.
Een 4WD S heeft dus 2 motoren en de voorste heeft een aangepaste reductiebak vooraan die je voorwielen aandrijft.
Dus een échte 4x4 zoals bv een Defender er één is mag je het niet noemen. Bij een Defender heb je een sperdifferentieel waarbij je de aandrijvende assen kan 'locken' en dan trekt hij op alles waar hij grip kan krijgen.
Bij de S is het 'eerder' vergelijkbaar met een Volvo XC90 of BMW X5 permanent 4 wheel drive systeem.
 
generatoranimation.gif

Ongeveer zo werkt dat. Er wordt een magnetisch veld opgewekt, dat verplaatst zich en de as (of hoe dat dan maar heet) wil zich telkens aanpassen aan het magnetisch veld maar loopt altijd net iets achter op het magnetische veld dat constant beweegt.

Schaamteloos gejat van dit artikel: How Tesla Will Change The World - Wait But Why
Daar staat zo ongeveer alles in wat je over Tesla moet weten (qua bedrijf) en geeft veel context.
Een must read voor elke Tesla eigenaar!
 
Waarschijnlijk is het hier al vaker gevraagd maar er viel me iets op. Ik heb een 70D en vanmorgen met een volledig opgeladen accu weggegaan. Bij 49% zag ik dat ik een verbruik had van 30,9 kwh. Hoe kan dit, deze getallen zijn dus niet verbonden aan elkaar. Waar komt de 49% dan vandaan? Bij 49% had ik 35 kwh verbruik verwacht of bij 30,9 kwh iets van 55%.
 

Attachments

  • 20161215_175029.jpg
    20161215_175029.jpg
    138.6 KB · Views: 64
Waarschijnlijk is het hier al vaker gevraagd maar er viel me iets op. Ik heb een 70D en vanmorgen met een volledig opgeladen accu weggegaan. Bij 49% zag ik dat ik een verbruik had van 30,9 kwh. Hoe kan dit, deze getallen zijn dus niet verbonden aan elkaar. Waar komt de 49% dan vandaan? Bij 49% had ik 35 kwh verbruik verwacht of bij 30,9 kwh iets van 55%.

De 70 kWh batterij heeft geen 70 kWh bruikbare capaciteit. Omdat het heel slecht is voor een batterij om helemaal leeg te raken, is er een veiligheidsmarge ingebouwd. Sinds kort weten we nauwkeuriger hoeveel energie er daadwerkelijk beschikbaar is in de Tesla batterijen. Voor de 70D (geen stiekeme 75?) geldt 68,8 kWh bruikbaar en 71,2 kWh totale capaciteit. Tesla’s hacked Battery Management System exposes the real usable capacity of its battery packs

Voor de 70 kWh batterij geldt dus een veiligheidsmarge (anti-brick) van 2,4 kWh. 30,9 kWh voor 51% betekent 60,6 kWh en dus ruim minder dan 68,8 kWh, dus dan rijst de vraag: heb je de auto voorverwarmd zonder aangekoppeld te zijn aan laadpaal? Of is er op een andere manier energie gebruikt voordat je ging rijden? Lang stilstaan bijvoorbeeld?
 
Ik kon vanavond bij 2° buitentemperatuur mijn wagen niet warm krijgen bij 125km/u. 'Range' stand uit. Thermostaat op 22°. Ventilator op 7. Manueel blazers ook op voorruit gezet. Is dit normaal? Hoe doen ze dit in Noorwegen? Lijkt of er koude wind dwars door de voorruit blaast, hoewel ik geen kier kan detecteren. Overigens, bij 95 km/u geen probleem. Moet toch ergens iets zijn dat niet goed afsluit.

Wat ik merkte toen ik m'n MS ophaalde, was dat de verschillende auto-instellingen niet optimaal werken. Daarnaast was ik van BMW gewend dat 21,0 in mijn beleving warm was. De tesla moet ik hoger zetten. Ook merk ik dat omdat de warmte niet van de motor kan komen, er een vertraging in het opwarmen en afkoelen van het spiraal zit.

Ik ben benieuwd hoe ik het ervaar bij temperaturen onder nul!
 
(geen stiekeme 75?)
, dus dan rijst de vraag: heb je de auto voorverwarmd zonder aangekoppeld te zijn aan laadpaal? Of is er op een andere manier energie gebruikt voordat je ging rijden? Lang stilstaan bijvoorbeeld?

De mijne is schijnbaar geen stiekeme 75. De 1e versies 70D hadden dat niet, daarom was de update naar 75 ook niet mogelijk voor me.
Maar bedankt voor de uitleg, de auto heeft inderdaad een paar uur stil gestaan, maar niet voorverwarmd ofzo. Het verschil is dan nog behoorlijk.
Ik zal binnenkort eens een stuk rijden tot 50% zonder stil te staan en dan kijken waar ik op uitkom.
 
De mijne is schijnbaar geen stiekeme 75. De 1e versies 70D hadden dat niet, daarom was de update naar 75 ook niet mogelijk voor me.
Maar bedankt voor de uitleg, de auto heeft inderdaad een paar uur stil gestaan, maar niet voorverwarmd ofzo. Het verschil is dan nog behoorlijk.
Ik zal binnenkort eens een stuk rijden tot 50% zonder stil te staan en dan kijken waar ik op uitkom.

Ok, dan zou je dus ongeveer 68,8 kWh (zonder degradatie!) moeten kunnen gebruiken. Een paar uur stilstaan lijkt mij niet voldoende om zo'n verschil te veroorzaken. Ben benieuwd naar je resultaat.
 
Ik merk al sinds het begin dat mijn S in 'D' toch een klein beetje blijft 'kruipen' bij stilstand, bijv. bij een stoplicht. 'Creep' staat uit.
Is dat normaal ?
Als de weg 100% vlak is dan mag ie niet van zijn plek komen. Maar de S heeft een uitzonderlijk lage rolweerstand en zal bij minder dan een halve graad helling al gaan rijden.
 
Ik merk al sinds het begin dat mijn S in 'D' toch een klein beetje blijft 'kruipen' bij stilstand, bijv. bij een stoplicht. 'Creep' staat uit.
Is dat normaal ?

Heb hier in het begin zelfs wel eens Tesla voor gebeld met de bewering dat de creep functie aan bleef staan, net alsof er wat stroom lekte:oops:
Een graad helling zie je zelf niet maar de auto komt inderdaad al heel snel in beweging door de lage weerstand.