Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Laadpalen hebben verschillende vermogens (in kW). Dit is beschikbaar vermogen. Die wordt gemeld aan de auto, de auto vraagt vervolgens wat hij nodig heeft. Meer beschikbaar vermogen dan wat de auto zelf aan kan is nooit een probleem. De auto hoeft zich daarop niet “aan te passen”. Het is meer dat de auto zich aan zou passen als het beschikbaar vermogen minder is dan wat de auto maximaal kan vragen. Dan gaat de auto langzamer laden.
 
Vraagje: als de Model Y op slot is, kun je de achterbak dan wel keyless openen?

En hoe zit het met het openen van andere deuren? Kun je gewoon met je telefoon aan komen lopen en de betreffende deur openen?
Je kunt alle deuren en de achterbak keyless openen. Als je 1 van de portieren opent gaat de auto van slot.
Als je de achterklep opent gaat alleen deze open en blijven de portieren op slot.
 
Ik weet niet wat je EV geschiedenis/ervaring is, maar wij hebben er net een vakantie van 8.008 km opzitten en hebben helemaal geen laadpasje nodig gehad. SuC enkel op de heen- en terugreis en voor de rest gratis laden...
Hangt er toch volledig van af waar je gaat hoor. Ondertussen drie roadtrips achter de rug en elke keer wel een paar keer openbaar moeten laden, dus met pasje. Helemaal geen probleem, maar een pasje kan wel belangrijk zijn.
 
Hangt er toch volledig van af waar je gaat hoor. Ondertussen drie roadtrips achter de rug en elke keer wel een paar keer openbaar moeten laden, dus met pasje. Helemaal geen probleem, maar een pasje kan wel belangrijk zijn.
Dat betwist ik zeer zeker niet, mijn punt was meer op de inhoud van het antwoord, nl. "Maak je meer zorgen om laadpasjes zou ik zeggen!"
Je moet je geen zorgen maken, alleen goed voorbereiden...
 
  • Like
Reactions: Maarten
Vraagje: als de Model Y op slot is, kun je de achterbak dan wel keyless openen?

En hoe zit het met het openen van andere deuren? Kun je gewoon met je telefoon aan komen lopen en de betreffende deur openen?
Inderdaad. Telefoon op zak en alles kan keyless open op de frunk na.

Ik ga wel een keyfob missen in de winter. Het was wel handig in de winter om de koffer te openen door even op een knopje te drukken terwijl je in de regen naar de auto stapt met boodschappen. Bonus: geen vuile handen.
 
Dat kan ook vanuit de app als het echt moet...
Natuurlijk, maar dan heb je twee handen nodig en dat is minder handig met boodschappen, in vergelijking met een keyfob waar je gewoon op de tast kan openen.

Wat de "app" (op Android) betreft. Op mijn notificatie scherm heb ik 3 knoppen, ontgrendelen, koffer en frunk. Kunnen jullie daar ook de frunk openen zonder bevestiging? Is een beetje risky vind ik.
 
De frunk is altijd met bevestiging...

Widget.png App 1.png Frunk bevestiging.png
 
Last edited:
Dat bedoelde ik ook. Heeft er iemand toevallig een Maingau pas kunnen laten leveren?
Ja, ondertussen al een paar jaar geleden. Maingau (einfachstromladen) is overigens heel wat duurder als je het zakelijk neemt. Als je zelfstandige bent is het dus voordeliger om het privé te nemen. Ik zou Maingau enkel nemen als je naar Duitsland gaat. Daar heb ik er een aantal palen kunnen activeren die niet lukken met Plugsurfing. In andere landen heeft Maingau geen voordeel boven Newmotion(Shell?)/Plugsurfing/... volgens mij.
 
Dat betwist ik zeer zeker niet, mijn punt was meer op de inhoud van het antwoord, nl. "Maak je meer zorgen om laadpasjes zou ik zeggen!"
Je moet je geen zorgen maken, alleen goed voorbereiden...
Ok, dan zijn we het helemaal eens 👍
Mijn reactie was overgegeven opdat ik hier (te) vaak posts zie passeren die suggereren dat je met enkel SuC alle vakanties kan doen en geen laadpas nodig hebt. En dat is een veralgemening die niet opgaat.
 
Inderdaad. Telefoon op zak en alles kan keyless open op de frunk na.

Ik ga wel een keyfob missen in de winter. Het was wel handig in de winter om de koffer te openen door even op een knopje te drukken terwijl je in de regen naar de auto stapt met boodschappen. Bonus: geen vuile handen.
Je kan ook een voetsensor laten inbouwen. Ik overweeg dat ook.
 
En nog ineens een tip. Ik gebruikte steeds Chargemap om laadpalen te zoeken. Deze vakantie heb ik gemerkt dat dit hopeloos verouderd is. Gewoon 'laadpaal' zoeken in Google Maps levert veel meer een betrouwbaardere resultaten op.
Je kunt het beste zoeken via de app die bij je pasje hoort, want dan zie je namelijk alleen de laders waarop je pasje werkt (als je dat zo in stelt).
Ik zie bv in Chargemap regelmatig laders staan die niet compatible zijn met ShellRecharge.
Het is overigens geen garantie dat je pasje dan ook werkt, ik heb ook af en toe wel eens een lader die in de app wordt aangegeven, maar het pasje blijkt dan ineens daar niet te werken, terwijl ergens anders het pasje bij dezelfde laadpaal aanbieder wel werkt.
 
Je kunt het beste zoeken via de app die bij je pasje hoort, want dan zie je namelijk alleen de laders waarop je pasje werkt (als je dat zo in stelt).
Ik zie bv in Chargemap regelmatig laders staan die niet compatible zijn met ShellRecharge.
Het is overigens geen garantie dat je pasje dan ook werkt, ik heb ook af en toe wel eens een lader die in de app wordt aangegeven, maar het pasje blijkt dan ineens daar niet te werken, terwijl ergens anders het pasje bij dezelfde laadpaal aanbieder wel werkt.
Ook een goede tip, maar ik heb verschillende pasjes en dan wordt het heel wat moeijlyijker. Op onze roadtrips kijk ik de avond vooraf even waar we ongeveer zullen uitkomen de dag erop en wil ik dan een hotel in de buurt van een laadpaal zoeken en dan is het handig om beide in één app te doen. In Duitsland kon ik elke paal activeren met ofwel Maingau ofwel Plugsurfing, dus keek ik eigenlijk nooit of ik wel het juiste pasje had.
 
Ook een goede tip, maar ik heb verschillende pasjes en dan wordt het heel wat moeijlyijker. Op onze roadtrips kijk ik de avond vooraf even waar we ongeveer zullen uitkomen de dag erop en wil ik dan een hotel in de buurt van een laadpaal zoeken en dan is het handig om beide in één app te doen. In Duitsland kon ik elke paal activeren met ofwel Maingau ofwel Plugsurfing, dus keek ik eigenlijk nooit of ik wel het juiste pasje had.
In ABRP kan je nu al je pasjes steken. Dan houdt hij er rekening mee bij het plannen van een route. Dat is wel een bèta feature.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy