Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
En weer een beginnersvraag: ik heb Sentry mode aan staan (exclude home and work). Stel ik parkeer mijn auto elders, dan krijg ik geen melding op mijn telefoon i.v.m. sentry mode events. Wel als ik weer naar de auto loop, dan zie ik op het scherm dat er events hebben plaatsgevonden.

1. Bestaat de mogelijkheid om meldingen op je telefoon te krijgen dat er een sentry event is gedetecteerd?
2. Kun je deze dan ook via je telefoon terugkijken?
 
Liever tot 100% laden of tussendoor superchargen? Wat is beter voor de accu? In geval van een lange trip bijvoorbeeld.
Niet zo hard over nadenken. Doen wat 't beste uitkomt in je trip.
Alleen zorgen dat je de auto niet lang op 100% laat staan, dus volladen tot 100% betekent ook zo snel mogelijk gaan rijden.
 
Liever tot 100% laden of tussendoor superchargen? Wat is beter voor de accu? In geval van een lange trip bijvoorbeeld.
Voor vertrek thuis zo vol mogelijk en daarna niet te lang vol laten staan (een uur is geen probleem hoor). Onderweg is het best om te vertrekken als het vermogen te veel daalt. Je kan dan beter doorrijden en aan een volgende snellader weer de volle snelheid krijgen. Meestal vertrek ik op 70-80%, tenzij ik nog iets aan het doen ben en zelf meer tijd nodig heb.
Speel eens met de settings op abetterrouteplanner.com en je zal snel merken wat best is.
 
Voor vertrek thuis zo vol mogelijk en daarna niet te lang vol laten staan (een uur is geen probleem hoor). Onderweg is het best om te vertrekken als het vermogen te veel daalt. Je kan dan beter doorrijden en aan een volgende snellader weer de volle snelheid krijgen. Meestal vertrek ik op 70-80%, tenzij ik nog iets aan het doen ben en zelf meer tijd nodig heb.
Speel eens met de settings op abetterrouteplanner.com en je zal snel merken wat best is.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik plan op langere reizen mijn Suc´s zelf. Ik stop graag rond de 200 km, dus daar plan in de volgende Suc en dan met een aankomst SOC van ongeveer 17/18 %. Meestal win ik iets en kom dan met 20% aan. Dit is vaak met ongeveer 70% vertrek SOC.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Mijn ritten zijn voorlopig allemaal binnen een bereik van 400 km. Dus ik laad het liefst gewon thuis op. En dat heb ik tot op heden ook nog kunnen doen (geen supercharger of externe locatie gebruikt). Vandaar mijn interesse eigenlijk, wat is slechter voor een accu, tot 100% laden en dan direct vertrekken of tussendoor superchargen? :) Deze vraag stel ik meer uit interesse eigenlijk. PS: ik heb nog niet meer dan 90% geladen. Ik laad nu tot 80% en de stekker gaat er na elke rit weer in (ook al is het maar 1km).
 
Mijn ritten zijn voorlopig allemaal binnen een bereik van 400 km. Dus ik laad het liefst gewon thuis op. En dat heb ik tot op heden ook nog kunnen doen (geen supercharger of externe locatie gebruikt). Vandaar mijn interesse eigenlijk, wat is slechter voor een accu, tot 100% laden en dan direct vertrekken of tussendoor superchargen? :) Deze vraag stel ik meer uit interesse eigenlijk. PS: ik heb nog niet meer dan 90% geladen. Ik laad nu tot 80% en de stekker gaat er na elke rit weer in (ook al is het maar 1km).
Mijn ervaring met 200000km MS (steekproef met N=1 dus).
Meer dan 50% SuC geladen (was gratis). Degradatie lag rond de 10%. Die nam elk jaar minder toe.
Alleen tot 100% geladen als ik direct kon vertrekken (ik denk zo’n 20 keer maximum).
Ik denk dat het batterijmanagement aan de SuC goed zijn werk doet. Laadvermogen is dan ook gedurende 3 jaar geknepen geweest tot 94kW. Het laatste jaar weer kort tot 115 kW. Waarschijnlijk omdat ze merkten dat de impact op de batterijdegradatie binnen de perken bleek.
 
Mijn ritten zijn voorlopig allemaal binnen een bereik van 400 km. Dus ik laad het liefst gewon thuis op. En dat heb ik tot op heden ook nog kunnen doen (geen supercharger of externe locatie gebruikt). Vandaar mijn interesse eigenlijk, wat is slechter voor een accu, tot 100% laden en dan direct vertrekken of tussendoor superchargen? :) Deze vraag stel ik meer uit interesse eigenlijk. PS: ik heb nog niet meer dan 90% geladen. Ik laad nu tot 80% en de stekker gaat er na elke rit weer in (ook al is het maar 1km).
Waarom zou je dief zijn van je eigen (tijd) portemonnee?

Als je een LFP pakket hebt kun je altijd zonder issues rijden. Sterker, met LFP moet je ook regelmatig tot 100% laden.

Volgens je signature heb je een performance en die hebben volgens mij tot nu toe nooit een LFP pakket gekregen maar dat weet ik niet zeker.

Dan kun je het beste doen wat je nu doet. Als je met 80% uitkomt lekker daar op laten staan en voor die enkele keer dat je meer range nodig hebt tot net voor vertrek laden tot boven de 90%
 
  • Like
Reactions: DM231191
Waarom zou je dief zijn van je eigen (tijd) portemonnee?

Als je een LFP pakket hebt kun je altijd zonder issues rijden. Sterker, met LFP moet je ook regelmatig tot 100% laden.

Volgens je signature heb je een performance en die hebben volgens mij tot nu toe nooit een LFP pakket gekregen maar dat weet ik niet zeker.

Dan kun je het beste doen wat je nu doet. Als je met 80% uitkomt lekker daar op laten staan en voor die enkele keer dat je meer range nodig hebt tot net voor vertrek laden tot boven de 90%
Ik heb inderdaad een P!
 
Denk dat er weinig zo gek zijn, maar ik laad thuis via een 230V stopcontact met de mobile connector van tesla (dus 11-13A afhankelijk van temperatuur en hoe warm het stopcontact word. rijd 200-250km per dag.

Ik laad tot 88% maar dat percentage bereikt die vaak pas vlak voordat ik sochtens weer de deur uit ga (normale laadtijd voor mij is 12-14uur.

Hierdoor druppelt de accu bij wijze van spreken de hele nacht rustig vol en staat die nooit met een hoog percentage voor de deur te wachten.
Beetje een experiment hoe de accu het vind om langzaam op geladen te worden over zn levensduur ondanks de 50-60k per jaar aan km.

Als ik ECHT eens meer stroom nodig heb of verre vakantieritten hang ik m wel aan de snellader maar dat gebeurt zeer zelden.

Zo heeft ieder zijn of haar gewoontes en ideeën over hoe om te gaan met de batterij
 
Denk dat er weinig zo gek zijn, maar ik laad thuis via een 230V stopcontact met de mobile connector van tesla (dus 11-13A afhankelijk van temperatuur en hoe warm het stopcontact word. rijd 200-250km per dag.

Ik laad tot 88% maar dat percentage bereikt die vaak pas vlak voordat ik sochtens weer de deur uit ga (normale laadtijd voor mij is 12-14uur.

Hierdoor druppelt de accu bij wijze van spreken de hele nacht rustig vol en staat die nooit met een hoog percentage voor de deur te wachten.
Beetje een experiment hoe de accu het vind om langzaam op geladen te worden over zn levensduur ondanks de 50-60k per jaar aan km.

Als ik ECHT eens meer stroom nodig heb of verre vakantieritten hang ik m wel aan de snellader maar dat gebeurt zeer zelden.

Zo heeft ieder zijn of haar gewoontes en ideeën over hoe om te gaan met de batterij
Niet zozeer erg voor de batterij, wel redelijk wat stroomverlies bij zo op te laden natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Denk dat er weinig zo gek zijn, maar ik laad thuis via een 230V stopcontact met de mobile connector van tesla (dus 11-13A afhankelijk van temperatuur en hoe warm het stopcontact word. rijd 200-250km per dag.

Ik laad tot 88% maar dat percentage bereikt die vaak pas vlak voordat ik sochtens weer de deur uit ga (normale laadtijd voor mij is 12-14uur.

Hierdoor druppelt de accu bij wijze van spreken de hele nacht rustig vol en staat die nooit met een hoog percentage voor de deur te wachten.
Beetje een experiment hoe de accu het vind om langzaam op geladen te worden over zn levensduur ondanks de 50-60k per jaar aan km.

Als ik ECHT eens meer stroom nodig heb of verre vakantieritten hang ik m wel aan de snellader maar dat gebeurt zeer zelden.

Zo heeft ieder zijn of haar gewoontes en ideeën over hoe om te gaan met de batterij
Hoe langzamer je AC laadt hoe groter het laadverlies.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Mag ik een echte beginnersvraag ? Gisteren : ik reed ( mijn profiel). Stap en ga huis binnen. Mijn vrouw ( met haar gsm bij de hand) sluit na het uitladen de koffer. Ik ben niet in de buurt. Ik kom terug en krijg MY niet meer open noch met mijn iphone noch met sleutelkaart. Wagen kin alleen geopend worden met iohone van mijn vrouw. Normaal? Hebben we iets fout gedaan ? Alvast dank.