Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
De quiz gaat teveel uit van een laboratorium situatie en te weinig van daadwerkelijk EV-gebruik.

Het is niet goed voor een EV batterijcel om hem richting 0% leeg te rijden en dan te laten staan. Bij koud weer koelt de batterij dan sterk af en verliest als gevolg van de temperatuursdaling nog een stukje vermogen.

In het laboratorium van deze quizmaker zal de temperatuur ongetwijfeld permanent 20 graden zijn. In een Tesla EV houdt de batterij zichzelf in zeer koude omstandigheden op een veilige temperatuur. Dat gaat niet lukken bij een SoC van bijna 0%.

Daarnaast verbruikt een stilstaande EV altijd stroom en zal de 12V accu regelmatig moeten worden opgeladen. Dat gaat niet lukken bij een SoC van bijna 0%. Het is niet voor niks dat je in een Tesla het laagste charge niveau niet lager dan 50% kan instellen.

Als deze quiz zou gaan over "lithium batterijen in een lab", dan zijn de antwoorden van de quizmaker juist. In de context van een EV heeft iedereen die 7 tot 9 antwoorden goed had de juiste antwoorden gegeven.
 
De quiz gaat teveel uit van een laboratorium situatie en te weinig van daadwerkelijk EV-gebruik.

Het is niet goed voor een EV batterijcel om hem richting 0% leeg te rijden en dan te laten staan. Bij koud weer koelt de batterij dan sterk af en verliest als gevolg van de temperatuursdaling nog een stukje vermogen.

In het laboratorium van deze quizmaker zal de temperatuur ongetwijfeld permanent 20 graden zijn. In een Tesla EV houdt de batterij zichzelf in zeer koude omstandigheden op een veilige temperatuur. Dat gaat niet lukken bij een SoC van bijna 0%.

Daarnaast verbruikt een stilstaande EV altijd stroom en zal de 12V accu regelmatig moeten worden opgeladen. Dat gaat niet lukken bij een SoC van bijna 0%. Het is niet voor niks dat je in een Tesla het laagste charge niveau niet lager dan 50% kan instellen.

Als deze quiz zou gaan over "lithium batterijen in een lab", dan zijn de antwoorden van de quizmaker juist. In de context van een EV heeft iedereen die 7 tot 9 antwoorden goed had de juiste antwoorden gegeven.
Ik denk als je zo je batterij gebruikt zoals hier de juiste antwoorden dat dan de batterij extra snel zal degraderen, neemt het maar van mij aan.
 
Last edited:
Pff, ik had er maar 7 van de 13 goed :(
Leuke quiz, wie heeft hem opgesteld ?
Geen idee maar kwam hem tegen in een Amerikaanse draad hier op het forum en ik dacht, ik zet hem even hier.

 
Sinds tijdje krijg ik telkens zwart (rijders) scherm bij instappen en duurt zo'n 10-20sec voordat ik iets kan. Krijg dan altijd eerst tesla logo op het scherm.
Iemand idee waarom dit gebeurt en tip hoe op te lossen?
Waarschijnlijk is de auto dan nog in slaapstand. Als je voor het instappen de app opent of de auto voorverwarmt(of koelt) dan zie je dit waarschijnlijk niet meer. Zo gaat het bij mij in ieder geval!
 
  • Like
Reactions: WilsonA
Met het risico een ellenlange discussie te starten: ik vind die quiz toch wel verbazingwekkend. Ik begreep dat de batterij rond de 50% lading het minste stress had, ik zit meestal tussen 30-70 als dat me lukt.
Maar zou ik dat beter tussen 10-50 kunnen blijven? (Model Y LR, dus geen LFP accu)
Ik heb (bij dit type accu) altijd geleerd zo dicht mogelijk rond de 50% is het beste.
Dan is 30-70 beter dan 10-50.

Anderzijds niet al te krampachtig mee omgaan. Zolang je niet te veel (& lang!) <10 & >90% gebruikt heeft de praktijk wel uitgewezen dat er weinig aan de hand is.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Phil V
Binnenkort hoop ik mijn Tesla model Y rwd op te kunnen halen.
Waarschijnlijk moet ik dan laden bij een supercharger Breukelen of Hoorn.
Hoe moet ik bij een supercharger bij een Vandervalk met een slagboom er weer gratis uit rijden (zonder verplichte consumptie) ?
Ik lees verschillende dingen. Binnen x minuten er weer uit rijden, code in toetsen die in het scherm staat, vragen bij de receptie van het hotel of nog betalen voor parkeren.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Binnenkort hoop ik mijn Tesla model Y rwd op te kunnen halen.
Waarschijnlijk moet ik dan laden bij een supercharger Breukelen of Hoorn.
Hoe moet ik bij een supercharger bij een Vandervalk met een slagboom er weer gratis uit rijden (zonder verplichte consumptie) ?
Ik lees verschillende dingen. Binnen x minuten er weer uit rijden, code in toetsen die in het scherm staat, vragen bij de receptie van het hotel of nog betalen voor parkeren.
Als er een code is, staat die in de navigatie. Op het sic icoontje drukken op de kaart.
 
  • Like
Reactions: Jasper2020
Binnenkort hoop ik mijn Tesla model Y rwd op te kunnen halen.
Waarschijnlijk moet ik dan laden bij een supercharger Breukelen of Hoorn.
Hoe moet ik bij een supercharger bij een Vandervalk met een slagboom er weer gratis uit rijden (zonder verplichte consumptie) ?
Ik lees verschillende dingen. Binnen x minuten er weer uit rijden, code in toetsen die in het scherm staat, vragen bij de receptie van het hotel of nog betalen voor parkeren.
In Hoorn moet je even naar binnen lopen en bij de receptie vragen om een uitrijkaartje. Als je aangeeft dat je je Tesla geladen hebt doen ze nooit moeilijk.

Bij Breukelen, de laatste keer dat ik daar geladen heb, ging de uitgaande slagboom automatisch open.

Groeten uit Enkhuizen :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Weet iemand waarom ik gisteren op terugweg van zee toch langs de E40 werd gestuurd door mijn Tesla met premium connectivity.
De volledig afgesloten E40, waar iedereen er af moest richting Antwerpen, stond gewoon vrij op mijn navi en die wilde daar ook altijd naar terug navigeren.
Nochtans was overal aangekondigd dat er een brug ging gelegd worden en mijn waze werkte wel juist.
 
Weet iemand waarom ik gisteren op terugweg van zee toch langs de E40 werd gestuurd door mijn Tesla met premium connectivity.
De volledig afgesloten E40, waar iedereen er af moest richting Antwerpen, stond gewoon vrij op mijn navi en die wilde daar ook altijd naar terug navigeren.
Nochtans was overal aangekondigd dat er een brug ging gelegd worden en mijn waze werkte wel juist.
En waarom Waze wel wist dat de snelweg afgesloten was?
Ik kwam van Kortrijk.
Waze gaf inderdaad aan om in Merelbeke af te rijden en ten zuiden van de snelweg secundaire wegen te nemen. Ik ken die wegen en weet dat heel kleine wegen zijn en dat je daar niet vooruit komt en ook dat er al een file stond om af te rijden.
Ik heb dan eigenwijs de sightseeing weg genomen langs Kruisem, Oudenaarde en Brakel naar Ninove. 1 km na afrijden in Kruisem, nam de Nav mijn weg al over. Zal dus geen slechte keuze geweest zijn.