Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat wordt krapjes, @twinlifenh.
Zeker als je echt de maximumsnelheid of net daarboven wilt rijden. Daar valt nl. wel mee te besparen.
Beter neem je een X 90D of nog beter wacht je nog even op de X 100D.
Verder welkom hier bij TMC en nog veel leesplezier totdat de echte fun begint...
 
"Ik rijd dagelijks ruim 160km enkele reis en heb geen mogelijkheid om op de bestemming te laden. Moet dus ook retour zonder te laden. "

Op zich moet dit mogelijk zijn.
Als het in Nederland is kom je met deze afstand gegarandeerd ook langs een Supercharger, kun je hem paar minuten aan hangen als je je daar beter door voelt.

Je kunt ook ff wachten met bestellen tot de 100D er is (zonder P); zal wel Q2 2017 worden. Dan is het zeker geen issue meer.
 
Een aantal weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Model X P90D.

Ben na de proefrit direct aan het lezen geslagen en heb een reservering gedaan. Tevens nog een afspraak gemaakt voor een uitgebreidere proefrit.

Heb behoorlijk wat gelezen over bereik.
maar dit is natuurlijk wel hetgeen waar ik me de meeste zorgen om maak.

Ik rijd dagelijks ruim 160km enkele reis en heb geen mogelijkheid om op de bestemming te laden. Moet dus ook retour zonder te laden.

Zijn de ervaringen zo dat dit mogelijk is (320km) zonder laden.

Ik begrijp dat het afhankelijk is van een heleboel factoren. Maar laten we hierbij uitgaan van het rijden van de maximum snelheid en de temperatuur zoals die nu is.

Heb je veel file onderweg? Dat en sneller dan 120 rijden zijn bij mij nu de grootste verbruikers. In mijn P100D verbruik ik zo'n 50 kWh op 170km (85 enkele reis). Dan rijd ik wel 130 / 140 en kom ik iedere dag over de A1 langs Amersfoort met bijbehorende files.

Je kan ook onderweg even 10 minuten bij Fastned bij laden mocht je net tekort komen.
 
Elke dag de accu van 100 naar < 10 en weer terug gaat vast ook wel wat slijtage opleveren. Als je dat echt 250 dagen per jaar doet, dan lijkt het mij toch verstandig om ergens bij een SuC of Fastned-station wat te laden tussentijds.

Die accu heeft er echt geen probleem mee. Het is louter een mentaal probleem.

Alle speculatie over degradatie kan direct naar de prullenbak. Het Tesla battery management system regelt dit. Anders kreeg je ook nooit een 8 jarige garantie.

No bullshit please.
 
  • Like
Reactions: HWS
De reservering die ik gedaan heb is voor een 90D, niet voor een P90D, ik heb al begrepen dat dat al beter is qua bereik. Dit was niet zo duidelijk verwoord in mijn bericht.

Het betreft hierbij wel altijd door Nederland en/of Belgie, de snelheid die ik rijd is altijd de maximumsnelheid (dus 120 of 130 km/uur).

Langs een supercharger of Fastened is natuurlijk altijd een mogelijkheid, maar ook al is het maar 10 minuten, het zou toch fijn zijn als het niet nodig is. Voor een supercharger zou ik om moeten rijden, en alhoewel dat ook maar 15 minuten is, vind ik elke dag 15 minuten omrijden wel weer wat veel van het goede.

Voor wat betreft files, deze heb ik meestal niet, en mocht het een keer voorkomen dan vind ik het wel acceptabel om op dat moment te moeten bijladen. Of ik nu stil sta in een file of even op het gemak de accu wat oplaadt. Dan is de laatste optie misschien nog wel prettiger :)
 
Langzamer rijden kost minder tijd dan moeten bijladen (=omrijden + stoppen) omdat je zo graag 120 of 130 km/h rijdt.
Naar mijn ervaring verbruik je in de file helemaal niet meer dan rijdend met de maximum toegestane snelheid, maar juist minder. Zelfs met de huidige buitentemperatuur.
 
  • Like
Reactions: HWS
De reservering die ik gedaan heb is voor een 90D, niet voor een P90D, ik heb al begrepen dat dat al beter is qua bereik. Dit was niet zo duidelijk verwoord in mijn bericht.

Het betreft hierbij wel altijd door Nederland en/of Belgie, de snelheid die ik rijd is altijd de maximumsnelheid (dus 120 of 130 km/uur).

Langs een supercharger of Fastened is natuurlijk altijd een mogelijkheid, maar ook al is het maar 10 minuten, het zou toch fijn zijn als het niet nodig is. Voor een supercharger zou ik om moeten rijden, en alhoewel dat ook maar 15 minuten is, vind ik elke dag 15 minuten omrijden wel weer wat veel van het goede.

Voor wat betreft files, deze heb ik meestal niet, en mocht het een keer voorkomen dan vind ik het wel acceptabel om op dat moment te moeten bijladen. Of ik nu stil sta in een file of even op het gemak de accu wat oplaadt. Dan is de laatste optie misschien nog wel prettiger :)

En laden op locatie is echt zeker weten geen optie? Zelfs een lullig stopcontact paaltje is al voldoende om zeker thuis te raken (12-15 km/u laden). Want als je (zeker in Zeeland) eens flinke wind hebt, doet dat ook veel (positief en negatief).
 
Een aantal weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Model X P90D.

Ben na de proefrit direct aan het lezen geslagen en heb een reservering gedaan. Tevens nog een afspraak gemaakt voor een uitgebreidere proefrit.

Heb behoorlijk wat gelezen over bereik.
maar dit is natuurlijk wel hetgeen waar ik me de meeste zorgen om maak.

Ik rijd dagelijks ruim 160km enkele reis en heb geen mogelijkheid om op de bestemming te laden. Moet dus ook retour zonder te laden.

Zijn de ervaringen zo dat dit mogelijk is (320km) zonder laden.

Ik begrijp dat het afhankelijk is van een heleboel factoren. Maar laten we hierbij uitgaan van het rijden van de maximum snelheid en de temperatuur zoals die nu is.

met de huidige weersomstandigheden haal je dat niet, ik heb een MX 90D en haal zelfs 145km enkele reis heen en terug niet, en dan houd ik mij aan de maximumsnelheid ( delen 100km p/u en grootste deel 120km p/u ). Ik laad hem dan zelfs 100% vol.
Ik heb de 1e 2.000km er op zitten met een gemiddeld verbruik van 300 Wh/km
 
  • Like
Reactions: twinlifenh
@CO2CLEAN, helaas is laden echt geen optie.

@Charly D Dat valt me wel heel erg tegen, zoveel invloed van het koude weer had ik niet verwacht. Wel dat het behoorlijke invloed heeft

Er zijn inmiddels ook flink wat parkeergarages met oplaadpunten. En onderweg even bij Fastned kort opladen (en dat combineren met een kop koffie) zou toch genoeg moeten zijn? In een ICE moet je zo nu en dan ook tanken ;-)
 
@CO2CLEAN, helaas is laden echt geen optie.

@Charly D Dat valt me wel heel erg tegen, zoveel invloed van het koude weer had ik niet verwacht. Wel dat het behoorlijke invloed heeft

valt mij ook tegen....volgens de "boekjes" 489km, in de praktijk zou daar 20% van afgetrokken moeten worden maar dat blijkt dus 40% te zijn. Ben erg benieuwd wat dit wordt in het voorjaar / zomer.
Verder moet ik wel zeggen dat het een top wagen is, ik zou hem niet kwijt willen maar het laden en rekening daarmee houden is wel wennen en vereist enige planning. Toevoeging van superchargers in NL zal het makkelijker maken
 
Dat je in een ICE ook moet tanken is absoluut waar en ik ben me er terdege van bewust dat het rijden met een EV een wat andere benadering vereist. Maar dat tanken moet maar 1 tot misschien twee keer in de week afhankelijk van je ICE, en elke dag even aan de lader is wel even iets waar ik zeker rekening mee wil houden.
 
met de huidige weersomstandigheden haal je dat niet, ik heb een MX 90D en haal zelfs 145km enkele reis heen en terug niet, en dan houd ik mij aan de maximumsnelheid ( delen 100km p/u en grootste deel 120km p/u ). Ik laad hem dan zelfs 100% vol.
Ik heb de 1e 2.000km er op zitten met een gemiddeld verbruik van 300 Wh/km
Ik zit intussen op de 5.500km in dezelfde tijd :D Met 'n gemiddelde van zo'n 290 Wh/km.

Die accu heeft er echt geen probleem mee. Het is louter een mentaal probleem.

Alle speculatie over degradatie kan direct naar de prullenbak. Het Tesla battery management system regelt dit. Anders kreeg je ook nooit een 8 jarige garantie.

No bullshit please.
Als dat 100% zeker is, waarom is er dan bij het instellen van de charge limit nog altijd een gebied gemarkeerd voor "trip"? Is dat omdat het beter is de auto niet langere tijd met 'n hele volle accu te laten staan? Of is ook dat achterhaald intussen?

Ik heb gelezen dat de degradation in de praktijk enorm lijkt mee te vallen en maak me er met mijn gebruikspatroon al helemaal niet druk om, maar ik wist niet dat het BMS 100% van de problemen weet te voorkomen.
 
Fijn, dit forum voor mijn typische beginnersvraag. Manlief is weg, ik mag een weekje Tesla rijden.
Kreeg meteen te maken met vorst. En bevroren zijspiegels die niet automatisch uitklapten (model S 2016). Pas na 20 minuten rijden....
Wat te doen?
 
Fijn, dit forum voor mijn typische beginnersvraag. Manlief is weg, ik mag een weekje Tesla rijden.
Kreeg meteen te maken met vorst. En bevroren zijspiegels die niet automatisch uitklapten (model S 2016). Pas na 20 minuten rijden....
Wat te doen?
Welkom KT81,
Wat kan helpen als bij het openen van de deur de spiegels niet uitklappen, is de deur weer sluiten en op slot doen (1 klik midden op keyfob ) en dan weer openen ( dubbele klik midden op keyfob ).
 
@CO2CLEAN, ja kan het zeker toelichten. De organisatie waar ik op dit moment zit heeft geen laadvoorzieningen op het terrein, het is niet midden in een bos maar gewoon in de bewoonde wereld :) Ik heb ook geen invloed om te zorgen dat er laadvoorzieningen komen, hoewel ik toch regelmatig EV's zie staan op het terrein.
 
Ik zit intussen op de 5.500km in dezelfde tijd :D Met 'n gemiddelde van zo'n 290 Wh/km.


Als dat 100% zeker is, waarom is er dan bij het instellen van de charge limit nog altijd een gebied gemarkeerd voor "trip"? Is dat omdat het beter is de auto niet langere tijd met 'n hele volle accu te laten staan? Of is ook dat achterhaald intussen?

Ik heb gelezen dat de degradation in de praktijk enorm lijkt mee te vallen en maak me er met mijn gebruikspatroon al helemaal niet druk om, maar ik wist niet dat het BMS 100% van de problemen weet te voorkomen.

Het nadeel van 100% laden is niet zozeer het battery pack, in ieder geval niet als je daar binnen afzienbare tijd weer mee gaat rijden.

Het is meer dat je bij een >90% State of Charge ("SoC") een beperkte mogelijkheid hebt tot het regenereren van energie naar de batterijen. Want die zijn dan al bijna vol.
En dus zou je je remmen meer kunnen belasten en minder efficiënt rijden. Vandaar.

Maar als je direct los gaat en weinig hoeft af re remmen is dat dus ook niet relevant.

Daarnaast is er al een bricking protection onder de 0% SoC en hoef je niet "dubbel" voorzichtig te zijn door boven de 10% te blijven.

Tesla denkt voor jou. No worries.

Enjoy!