Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kreeg dezelfde opmerking van mijn electriker als @ConstantG met de uitleg dat je huisbekabeling is aangelegd voor 16A. Als je zonnepanelen hebt dan kan je makkelijk die 25A trekken maar je bekabeling wordt te heet.
Daarbij, als je 25A laadt en er gaat een middelzware gebruiker aan dan gaat de stop eruit. Paar keer hoofdstop eruit en je krijgt bezoek van de netbeheerder met bijbehorende nota.
Hij zei ook nog zoiets als asymetrische belasting maar dat ging me eerlijk gezegd op dat moment even boven de pet.
Al met al is zelf beetje knutselen met deze hoge vermogens best riskant, bij brand krijg je gegarandeerd gezeur met je verzekering.
Ik heb een Maxem, ben er blij mee en op die 130K voor de auto is bezuinigen hierop "een beetje dom". My 2 cents....
 
@Duke-U niemand heeft het toch over zelf knutselen, of mis ik iets. Ben het wel met je eens hoor, overlaten aan iemand die er verstand van heeft ipv zelf iets aan doen.

Bij mij is het ook aangelegd door een electricien (inclusief de Maxem) maar kan (als mijn X er is over een paar weken) gewoon met max vermogen laden. De bekabeling is hier geschikt voor.
 
IMG_0572.PNG


En het werkt met de Maxem..
 
  • Like
Reactions: HWS and robertvg
ik snap dat ik niet tot 100 % moet laden maar wat betekent die trip stand dan en wat kan ik daar mee?
Bij een lange reis kan je tot 100% laden, dat kan geen kwaad voor de batterij als je dat niet vaak doet.
Het is slecht voor de batterij als die lang op 100% of bijna leeg staat, als je voor een lange reis tot 100% laadt en dan direct vertrekt is dat geen probleem.
 
Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een 75/75d of 90d. Het verschil in range is mij duidelijk. Maar ik kom er niet achter hoeveel verschil er nu in laadtijd is, met name bij een supercharger. Ik kan daar helaas weinig info over vinden. Kan iemand mij daar iets over vertellen? Het is in ieder geval een onderwerp dat door Tesla zelf zorgvuldig vermeden wordt. Verder nog verschillen tussen deze versies die van belang zijn?
 
Er is geen relevant verschil in laadtijd tussen die modellen aan de SuperCharger, want de laadsnelheid daalt pas op het eind, als de batterij bijna vol is. Tot die tijd gaat het supersnel. Een grotere batterij is dus bijna net zo snel vol. Als je die redenering omdraait, is SuC laden met een groter batterijpakket zelfs sneller, omdat de laadsnelheid later daalt.
Aan niet-Supercharge laders is die lader de beperking en niet de auto, dus maakt het al helemaal niets uit.
 
Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een 75/75d of 90d. Het verschil in range is mij duidelijk. Maar ik kom er niet achter hoeveel verschil er nu in laadtijd is, met name bij een supercharger. Ik kan daar helaas weinig info over vinden. Kan iemand mij daar iets over vertellen? Het is in ieder geval een onderwerp dat door Tesla zelf zorgvuldig vermeden wordt. Verder nog verschillen tussen deze versies die van belang zijn?

Het laden met de 90 gaat in aantallen kms wel sneller en langer door op een hoger niveau. Je kun op A Better Routeplanner een beetje spelen met instellingen en het verschil zien. Bijvoorbeeld Utrecht Zwitserland is met een 90 30mins sneller. Tevens kan het soms makkelijker zijn een supercharger over te slaan.
Verdere verschillen 0-100 is de 90 een stuk sneller en volgens mij zijn sinds kort bepaalde opties niet leverbaar op de 75 zoals luchtvering.

Het advies hangt ervan af hoevaak je de extra range nodig hebt. Heb zelf de 70D en bijna nooit tekort gehad. Meer is altijd beter natuurlijk, maar 75 is nu meeste value for money en zou ik zo weer voor gaan (gezien budget). Als budget niet een issue zou zijn dan zou ik uiteraard wel voor de 90 gaan :)