Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels bijna twee weken en 2324 km verder met onze eerste Tesla. Wat een fantastische auto! Praktisch met de kinderen, snel, stil, alles werkt en intuitief en vooral ook het fijne gevoel te kunnen rijden zonder uitstoot :)

Ik hoop dat ik nog in de categorie 'beginner' val (is daar een norm voor?) want dan kan ik mijn vraag hier nog kwijt. Heb inmiddels goed begrepen dat de drempel voor het starten van nieuwe draadjes hoog is :)

Mijn vraag is: hoe betrouwbaar is het batterijpercentage dat voorspeld wordt bij aankomst op je bestemming? En wat houden jullie aan als 'veilige' marge: erop wagen of toch stoppen en even bijladen?
Nu bijvoorbeeld op weg naar huis percentage van 10%, maar na paar kilometer rijden zakt die terug naar 7%. En net als ik besluit toch even langs SuC te gaan (laf, ik weet het) dan loopt ie weer op naar 9%... gaat overigens om een woon-werk rit van rond de 120 km.

Tweede vraag is beetje triviaal. In het scherm 'achter het t-tje' staat de link 'name your vehicle'. Is het gek dat mijn vrouw en ik (inmiddels allebei volwassen) serieus aan het praten zijn over een naam voor de auto?
 
Tweede vraag is beetje triviaal. In het scherm 'achter het t-tje' staat de link 'name your vehicle'. Is het gek dat mijn vrouw en ik (inmiddels allebei volwassen) serieus aan het praten zijn over een naam voor de auto?
First things first: noem 'm a.s.a.p. "EelkoV's Tesla", dan is dat ten minste duidelijk voor je vrouw :p
 
Last edited:
Inmiddels bijna twee weken en 2324 km verder met onze eerste Tesla. Wat een fantastische auto! Praktisch met de kinderen, snel, stil, alles werkt en intuitief en vooral ook het fijne gevoel te kunnen rijden zonder uitstoot :)

Ik hoop dat ik nog in de categorie 'beginner' val (is daar een norm voor?) want dan kan ik mijn vraag hier nog kwijt. Heb inmiddels goed begrepen dat de drempel voor het starten van nieuwe draadjes hoog is :)

Mijn vraag is: hoe betrouwbaar is het batterijpercentage dat voorspeld wordt bij aankomst op je bestemming? En wat houden jullie aan als 'veilige' marge: erop wagen of toch stoppen en even bijladen?
Nu bijvoorbeeld op weg naar huis percentage van 10%, maar na paar kilometer rijden zakt die terug naar 7%. En net als ik besluit toch even langs SuC te gaan (laf, ik weet het) dan loopt ie weer op naar 9%... gaat overigens om een woon-werk rit van rond de 120 km.
Mijn ervaring: predictor is te voorzichtig. Maar de werkelijkheid (en dus het realiteitsgehalte van de voorspelling) bepaal jij zelf met je rechtervoet. Begin rustig, en als je overhoudt, kun je altijd nog het funpedaal een keer intrappen. Op termijn weet je het steeds beter zelf.

Ik gebruik voor lange ritten op minder bekend terrein, zeker met belangrijke hoogteverschillen, graag de Tesla | Hoogte grafiek , ook tijdens het rijden. Door de huidige positie regelmatig te updaten kun je goed bijhouden of je op schema ligt. Als er tunnels door bergen op je route liggen, is de Hoogte meter te pessimistisch want die worden niet meegerekend. Probeer het eens een tijdje.
 
  • Informative
Reactions: EelkoV
Tweede vraag is beetje triviaal. In het scherm 'achter het t-tje' staat de link 'name your vehicle'. Is het gek dat mijn vrouw en ik (inmiddels allebei volwassen) serieus aan het praten zijn over een naam voor de auto?

Er is een paar jaar geleden zelfs een hele thread over geweest: hoe noem jij je Tesla? Dus zo raar is het niet (de mijne heet 'Eddie' :) )

En die voorspelling is inderdaad nogal conservatief. Als je hem aanhoudt heb je zeker geen last van range anxiety. Na verloop van tijd leer je wel wat er echt gebeurt en zul je vanzelf je eigen range leren aanhouden. Komt vanzelf.

Gefeliciteerd met je auto en geniet ervan!
 
  • Like
Reactions: EelkoV
hier is dat draadje.;)
Hoe heet jouw Tesla?

mijn eerste S was "American Beauty"
nu ben ik dagelijks met "Red Sonja" op stap;)
19cyjed35zaisjpg.jpg
 
Last edited:
//**//

Mijn vraag is: hoe betrouwbaar is het batterijpercentage dat voorspeld wordt bij aankomst op je bestemming? En wat houden jullie aan als 'veilige' marge: erop wagen of toch stoppen en even bijladen?
//**//

aanvulling op de bovenstaande antwoorden : de trip-predictor is best betrouwbaar. Tijdens het rijden zie je of je wat trager moet rijden; of integendeel de rechterpedaal mag meer mag indrukken (in zoverre dat binnen de wettelijke limieten kan).
Heb je die predictor al gevonden ?
Dat is dit scherm :
img_0775.jpg


In dit voorbeeld zie je mooi de regeneratie tijdens het afdalen.
De grijze lijn is de oorspronkelijke voorspelling, de groene lijn is de voorspelling op basis van de actuele SOC en rijstijl.

Ik probeer aan te komen met een reserve van pakweg 3%. Indien de groene lijn eronder komt, ga ik wat rustiger rijden.
 
Mijn ervaring: predictor is te voorzichtig. Maar de werkelijkheid (en dus het realiteitsgehalte van de voorspelling) bepaal jij zelf met je rechtervoet. Begin rustig, en als je overhoudt, kun je altijd nog het funpedaal een keer intrappen. Op termijn weet je het steeds beter zelf.

Ik gebruik voor lange ritten op minder bekend terrein, zeker met belangrijke hoogteverschillen, graag de Tesla | Hoogte grafiek , ook tijdens het rijden. Door de huidige positie regelmatig te updaten kun je goed bijhouden of je op schema ligt. Als er tunnels door bergen op je route liggen, is de Hoogte meter te pessimistisch want die worden niet meegerekend. Probeer het eens een tijdje.
Dank! Site kende ik niet, ga ik eens me experimenteren...
 
aanvulling op de bovenstaande antwoorden : de trip-predictor is best betrouwbaar. Tijdens het rijden zie je of je wat trager moet rijden; of integendeel de rechterpedaal mag meer mag indrukken (in zoverre dat binnen de wettelijke limieten kan).
Heb je die predictor al gevonden ?
Dat is dit scherm :
img_0775.jpg


In dit voorbeeld zie je mooi de regeneratie tijdens het afdalen.
De grijze lijn is de oorspronkelijke voorspelling, de groene lijn is de voorspelling op basis van de actuele SOC en rijstijl.

Ik probeer aan te komen met een reserve van pakweg 3%. Indien de groene lijn eronder komt, ga ik wat rustiger rijden.
Dank! Scherm had ik ergens wel gezien, maar gebruik ik nog niet tijdens het rijden. Ik denk dat dit de grafiek is waar de voorspelling in de navi op gebaseerd is? En dat als je zuiniger rijdt de lijn groen is, en anders rood of oranje? Dan ga ik daar ook eens mee aan de slag!
 
FYI : kleur van de lijn heeft niets te maken met hoe zuinig je rijdt, maar met de Soc (state-of-charge van de batterij).
Die wordt geel ergens rond de 18% dacht ik, en rood rond de 8% (percentages zomaar uit het hoofd voor mijn P85)

Op de NAV zie je inderdaad het eind-percentage; maar dit geeft een duidelijker en betrouwbaar beeld - bij lange trips, of bij trips met lage SOC is dit voor mij onmisbaar - nul range-anxiety hierdoor.
 
  • Informative
Reactions: EelkoV
Misschien nog even meegeven dat de predictor nog een paar foutjes heeft :
- trips met een veerboot of trein (bvb kanaaltunnel) worden meegerekend. Als je bvb van Suc Gent naar Suc Maidstone rijdt, zal de voorspelling op het continent te pessimistisch zijn. Vanaf Dover of Folkestone klopt het opnieuw wel.
-idem met trips in de bergen doorheen tunnels: de predictor gaat -naar mijn ervaring- er steeds vanuit dat je over de berg rijdt; en niet door de berg heen.

In beide gevallen zal je méér energie overhebben dan voorspeld werd.
 
Misschien nog even meegeven dat de predictor nog een paar foutjes heeft :
- trips met een veerboot of trein (bvb kanaaltunnel) worden meegerekend. Als je bvb van Suc Gent naar Suc Maidstone rijdt, zal de voorspelling op het continent te pessimistisch zijn. Vanaf Dover of Folkestone klopt het opnieuw wel.
-idem met trips in de bergen doorheen tunnels: de predictor gaat -naar mijn ervaring- er steeds vanuit dat je over de berg rijdt; en niet door de berg heen.

In beide gevallen zal je méér energie overhebben dan voorspeld werd.
Daar worstel ik als oud-beginner nog steeds mee. Heb nog niets gevonden dat me makkelijk een goede voorspelling geeft en laad tussen van Duitsland tot Italië steevast teveel (te lang, dus).
 
aanvulling op de bovenstaande antwoorden : de trip-predictor is best betrouwbaar. Tijdens het rijden zie je of je wat trager moet rijden; of integendeel de rechterpedaal mag meer mag indrukken (in zoverre dat binnen de wettelijke limieten kan).
Heb je die predictor al gevonden ?
Dat is dit scherm :
img_0775.jpg


In dit voorbeeld zie je mooi de regeneratie tijdens het afdalen.
De grijze lijn is de oorspronkelijke voorspelling, de groene lijn is de voorspelling op basis van de actuele SOC en rijstijl.

Ik probeer aan te komen met een reserve van pakweg 3%. Indien de groene lijn eronder komt, ga ik wat rustiger rijden.
Bij mij ligt die lijn altijd onder de grijze:oops:. En hij veranderd bij mij nog wel eens naar oranje en rood:eek:.
 
En nog belangrijk om te weten: de trip predictor voorspelt je remaining SoC op de eindbestemming door het verbruik tijdens je rit tot nu toe te extrapoleren.
Als je dus vertrekt met een estimate remaining van 10% en je trapt in het begin flink het pedaal in dan gaat hij er van uit dat het verbruik de rest van de rit ook wel hoger zal zijn en zakt dat percentage snel. Dat is bijna altijd zo want in het begin van de rit zit je op lokale wegen, je moet meerdere keren optrekken en dergelijke. Later ga je over op meer stabiel verbruik op een snelweg en stijgt het percentage weer.
Soms cancel ik de navigatie na enige tijd en kies opnieuw de bestemming, dan berekent de predictor dat percentage opnieuw.