Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga jaarlijks. Ik rij 45-50K km per jaar en ga niet tweemaal per jaar mijn ruitensproeier laten bijvullen en wat bouten laten natrekken. Als er wat mis is ga ik tussendoor wel. Er zijn er die al 80Kkm erop hebben en nog geen servicebeurt hebben gehad.

Maar het stikt hier van de specialisten en weters dus ben ook benieuwd...
 
Ik heb wel wat informatie kunnen vinden over het onderhoudsplan....maar ben toch nog eens benieuwd wat jullie mening is. Ik kom er achter dat om de 20.000 KM wordt geadviseerd. Dan zit ik aan 2 of 3 beurten per jaar. Dat valt mij tegen. Mijn laatste ICE had al 30K. Ik had verwacht dat ik minder vaak zou hoeven te gaan. Geen olie etc. Ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Dat is voor iedereen anders. Ik ga helemaal niet voor onderhoud naar Tesla. Als de auto een serieus probleem heeft meldt deze het zelf wel. Ook Tesla initieert afspraken als bijv. de 12 Volt accu op bezwijken staat of er in de laadpoort iets veranderd moet worden. De enige keer dat ik naar Tesla ga voor onderhoud is vlak voor 80.000 km als formeel de garantie gaat aflopen.
Nou ben ik hier niet erg representatief, ik rij minder dan 15.000 km per jaar en de Tesla is dus meer liefhebberij. Ik denk dat als ik de kilometers die ik maak met een taxi zou maken ik voordeliger uit zou zijn.
 
Bij mij eerste onderhoud na 1 jaar op 40000 km. Dan net voor 80000 km enkel wat garantie items laten oplossen. Verder geen onderhoud laten uitvoeren. Intussen zit ik aan 115000 km. Volgens mij is onderhoud bij tesla overdreven duur. Er worden dingen gedaan die helemaal niet nodig zijn (nazicht uitlijning bijvoorbeeld). En 750 € voor een paar ruitenwissers en een interieurfilter plus diverse volgens mij overbodige nazichten. Toen ik mijn S kocht prees de verkoper het feit aan dat de wagen zo onderhoudsvriendelijk was. Als je dan de onderhoudschema's nagaat zou je al na de eerste 20000 km 750 € kwijt zijn. Volgende op 40000 km terug. Groter onderhoud zit zelfs over de 1000 €.
 
Tesla verplicht je wel jaarlijks een beurt bij ze uit te laten voeren als je voor de terugkoopgarantie in aanmerking wilt komen na 60 maanden... Dus wellicht doe ik het daarom toch maar, zit ook te twijfelen.
Voor de teugkoopgarantie hoef je het niet te doen. Er zijn al de nodige voorbeelden van verkopen ruim boven de waarde die Tesla afgeeft.
 
Tesla verplicht je wel jaarlijks een beurt bij ze uit te laten voeren als je voor de terugkoopgarantie in aanmerking wilt komen na 60 maanden... Dus wellicht doe ik het daarom toch maar, zit ook te twijfelen.
Tesla geeft zeker geen hoge bedragen voor je gebruikte Tesla, soms wel redelijke prijzen voor auto's van andere merken.
Die lage inruilprijs van Tesla is natuurlijk wel handig om een tegen een gunstige prijs een Tesla van zakelijk naar privé te halen. Je hebt immers een aanbod van Tesla zelf :D
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Over "vampire drain"...

Vannacht laadt hij vol, de app meldt me dat hij een range heeft van 401 km.
In de late namiddag - de auto hing nog steeds aan zijn draadje - heeft hij al 9 km minder.

Is dat normaal... en is het niet wat veel verlies op een halve dag ? Tenslotte hangt hij nog steeds aan de draad (een Tesla Wall connector, moest het wat uitmaken).
 
Dat maakt mij wat zenuwachtig voor de aankomende skireis. Als er 9 km af gaat per halve dag bij zacht winterweer, wat wordt dat ter plaatse ? Ik moet toch geen +180 km vampire drain incalculeren als ik 10 dagen daar geparkeerd sta ?
Als je 'always connected' uitschakelt zul je niet meer dan 4 tot 5 km per 24 uur kwijtraken. Liever niet meerdere keren per dag contact zoeken met auto via de app, de systemen worden dan geactiveerd en loopt het verbruik op.
Het verbruik kan wat meer worden als de auto extreem koud wordt. Die kilometers komen weer terug als de accu warm wordt.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik heb wel wat informatie kunnen vinden over het onderhoudsplan....maar ben toch nog eens benieuwd wat jullie mening is. Ik kom er achter dat om de 20.000 KM wordt geadviseerd. Dan zit ik aan 2 of 3 beurten per jaar. Dat valt mij tegen. Mijn laatste ICE had al 30K. Ik had verwacht dat ik minder vaak zou hoeven te gaan. Geen olie etc. Ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Ik zit op 75000km en ga nu eens eindelijk voor het eerst een onderhoud laten doen... Er moet toch wel iéts zijn (weet ik veel - remvloeistof? vloeistof van stuurinrichting? koelvloeistof?) dat af en toe ververst moet worden, denk ik dan :)
 
Ik zit op 75000km en ga nu eens eindelijk voor het eerst een onderhoud laten doen... Er moet toch wel iéts zijn (weet ik veel - remvloeistof? vloeistof van stuurinrichting? koelvloeistof?) dat af en toe ververst moet worden, denk ik dan :)
Tesla adviseert elke twee jaar de remvloeistof te vervangen en om de vier jaar de koelvloeistof van de accu.
Een interval van twee jaar geldt voor alle auto's. Bij gewone auto's wordt de remvloeistof veel zwaarder belast door veel grotere temperatuurwisselingen.
Voor een Tesla lijkt me een interval van twee jaar vrij kort, we gebruiken onze remmen nauwelijks. Uiteraard is hydraulische remolie hygroscopisch en trekt water aan. Ik zou de interval rustig durven opvoeren naar 4 jaar of 80.000 km. Kan dus mooi bij een laatste, en dus voor mij enige beurt, voor het aflopen van de formele garantie. Ik gebruik bewust het woord 'formele garantie', jullie weten wel hoe ik daar tegenaan kijk ;)
 
  • Funny
Reactions: Phil_BE
Voor de teugkoopgarantie hoef je het niet te doen. Er zijn al de nodige voorbeelden van verkopen ruim boven de waarde die Tesla afgeeft.
Dat is nu ja. Maar mijn auto gaat nog bijna 5 jaar mee. Dan dan kan je zo een Model 3 bestellen, zijn er vele andere elektrische auto's van andere merken. En er is een grote kans dat over 4 jaar een nieuwe S (of flinke refresh) staat tegen lagere kosten met veel groter bereik.

Ik denk dat de prijs van occasion Model S de komende jaren minder rooskleurig gaan zijn.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Dat is nu ja. Maar mijn auto gaat nog bijna 5 jaar mee. Dan dan kan je zo een Model 3 bestellen, zijn er vele andere elektrische auto's van andere merken. En er is een grote kans dat over 4 jaar een nieuwe S (of flinke refresh) staat tegen lagere kosten met veel groter bereik.

Ik denk dat de prijs van occasion Model S de komende jaren minder rooskleurig gaan zijn.
Ik denk dat dat aardig mee zou kunnen vallen. Naarmate de auto meer afschrijft komt er een steeds grotere categorie particulieren in de markt.