Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
We hebben een 75 van na de facelift (dec 2017). Dus ondanks dat er geen dual motor in zit is de frunk een stuk kleine dan de klassieke MS. Waar voorheen nog mooi een kistje bier inpaste is het nu gewoon dicht gemaakt met bekleding. Ik vraag me af of je het zonder teveel schade de ruimte weer kan gebruiken.
 
"Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?"



Het TCO van een Model S is veel lager dan van een BMW 520D, door lage kosten van electra(18ct/KWU is zeer haalbaar) lage bijtelling, MIA, etc. En door lage onderhoudskosten, 1 beurt per 70.000km is zat. Zelfs bandenslijtage valt mee, 50-60K is goed haalbaar, ook als je doorrijd. businesscase wordt nog beter met zonnepanelen op het dak, bij minimaal 10% gebruik door auto helemaal zakelijk aftrekbaar.
En wat restwaarde betreft: ik denk dat de houdbaarheid van een Tesla veel beter is dan een ICE, 1.000.000-1.500.000 km is goed haalbaar, dat betekend dat deze wagens, 10-20-30 jaar meegaan. en zelfs als er problemen zijn: een batterijpak is in 2 minuten gewisseld en ook een motor is zo omgezet. Misschien moeten we een Tesla S met zijn aluminium carrosserie eerder vergelijken met een Boeing 747 die met upgrades 40 jaar vliegt.
Ik denk dat het met de restwaarde wel goed zit. Vooral na 5-6 of 7 jaar, als deze auto's nog als nieuw rijden.
 
"Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?"

.

Ga uit van de door Tesla gegarandeerde restwaarde en tel daar 10% tot 15% bij op. Dat komt overeen met de huidige situatie. 0% extra heb je zeker, de hoogte van de extra marge door verkoop buiten Tesla om laat je bepalen door de mate van zekerheid die je wilt ontlenen aan je BC.
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
"Hallo,

Ik ben een freelancer met een eigen BVBA en de TCO (Total Cost of Ownership) aan het berekenen van mijn huidige wagen (BMW 520D) vergeleken met een Model S75.
Een grote factor in deze berekening is de verkoopwaarde na 5 jaar. Ik ben van mening dat er over 5 jaar meer elektrische voertuigen op de markt zullen zijn, betere Tesla's zullen zijn enz... MAW, hoger aanbod dus lagere prijzen voor tweedehands Tesla's.

Wat is jullie mening hierover ?"



Het TCO van een Model S is veel lager dan van een BMW 520D, door lage kosten van electra(18ct/KWU is zeer haalbaar) lage bijtelling, MIA, etc. En door lage onderhoudskosten, 1 beurt per 70.000km is zat. Zelfs bandenslijtage valt mee, 50-60K is goed haalbaar, ook als je doorrijd. businesscase wordt nog beter met zonnepanelen op het dak, bij minimaal 10% gebruik door auto helemaal zakelijk aftrekbaar.
En wat restwaarde betreft: ik denk dat de houdbaarheid van een Tesla veel beter is dan een ICE, 1.000.000-1.500.000 km is goed haalbaar, dat betekend dat deze wagens, 10-20-30 jaar meegaan. en zelfs als er problemen zijn: een batterijpak is in 2 minuten gewisseld en ook een motor is zo omgezet. Misschien moeten we een Tesla S met zijn aluminium carrosserie eerder vergelijken met een Boeing 747 die met upgrades 40 jaar vliegt.
Ik denk dat het met de restwaarde wel goed zit. Vooral na 5-6 of 7 jaar, als deze auto's nog als nieuw rijden.
Een BVBA is een Belgische BV,
Daar heb je hogere elektra tarieven en geen Mia Kia etc...
 
We hebben een 75 van na de facelift (dec 2017). Dus ondanks dat er geen dual motor in zit is de frunk een stuk kleine dan de klassieke MS. Waar voorheen nog mooi een kistje bier inpaste is het nu gewoon dicht gemaakt met bekleding. Ik vraag me af of je het zonder teveel schade de ruimte weer kan gebruiken.
Denk het niet. Vermoed dat het Bioweapon Defense wat ruimte in neemt.
 
We hebben een 75 van na de facelift (dec 2017). Dus ondanks dat er geen dual motor in zit is de frunk een stuk kleine dan de klassieke MS. Waar voorheen nog mooi een kistje bier inpaste is het nu gewoon dicht gemaakt met bekleding. Ik vraag me af of je het zonder teveel schade de ruimte weer kan gebruiken.
Was voor mij ook even slikken, :( in m'n classic reed ik voorin met een volwaardig reservewiel, paste precies. Zelfs ook eens nodig gehad! En daarnaast gingen er nog wat losse spulletjes in het deel richting schutbord ('achter' het reservewiel) en nog wat losse spulletjes in de holle ruimte van de velg.
 
Hi, ik denk dat ik er overheen lees, maar ik kan nergens in de owners manual iets vinden over het plaatsen van dakdragers op het pano dak. Moet ik de afdekdopjes eruit halen met iets van een schroevendraaier of indrukken?
Ik kan die met mijn vingernagels verdraaien. Nagel in de inkeping. Heb wel met 1 eens moeite gehad om terug te sluiten. Is dan afgebroken en in garantie vervangen (na wat aandringen).
De nieuwe gaat nog lastig. Ik weet nu dat ik bij het verdaaien licht naar beneden moet drukken om hem onder het dak te kunnen laten passeren. Lijkt een beetje chinees speelgoedmateriaal inderdaad.
Let wel bij oudere wagens draaien ze naar achter denk ik. Er zijn in ieder geval al twee versies op de markt. Bij een whispbar worden adaptors voor beide meegeleverd. 66363788-8181-4B25-95A6-D9A99C48ADD9.jpeg16C643F0-B341-4EDD-9FFC-5025F38A87BC.jpeg
 
Bij een Raststätte in Duitsland zag ik deze RWE laadzuil met o.a. 50kW ChaDeMo laadkabel en 43kW type 2 laadkabel.
F2C86761-3D51-460D-A452-776C6139A12B.jpeg
Ik vroeg me af of de type 2 ‘gewoon’ gebruikt kan worden met een Model S en of inderdaad de volle 43kW ter beschikking staan bij laden (aangezien dit laden per minuut is). Niet dat het echt nodig is met alle SuC’s -maar goed te weten dat er (nood)opties zijn.
 
Bij een Raststätte in Duitsland zag ik deze RWE laadzuil met o.a. 50kW ChaDeMo laadkabel en 43kW type 2 laadkabel.
View attachment 279367
Ik vroeg me af of de type 2 ‘gewoon’ gebruikt kan worden met een Model S en of inderdaad de volle 43kW ter beschikking staan bij laden (aangezien dit laden per minuut is). Niet dat het echt nodig is met alle SuC’s -maar goed te weten dat er (nood)opties zijn.

De interne lader in de auto bepaald hoe snel je kan laden.
In de oude Tesla’s is dat 11kW, uitgezonderd diegene die een duo lader hebben (22kW uiteraard)
De nieuwere Tesla’s kunnen met maximaal 16.5kW laden.

Alleen Renault Zoë’s kunnen gebruik maken van de volle 43kW.

Pas trouwens op met die tarieven per minuut in Duitsland, lees dit even:
Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: [TNM] Een laagje olie op je pindakaas