Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het ook erg jammer dat je geen zenders kunt zoeken. Bijvoorbeeld van veel Amerikaanse zenders weet ik niet uit welke staat deze komen (internet-only zenders), is dus niet erg praktisch.
Ik kon zelf 538 Dance Departement niet vinden via de zoekfunctie. Als je echter een favoriet station hebt gevonden via de smartphone app of zo kan je noteren in welk land en staat of stad het zich bevindt, en op die manier er naar toe "wandelen" in de Tesla app. Vervolgens als favoriet opslaan en Bob's your uncle!
 
Vandaag werd mijn S60 geleverd, uiteraard ben ik al heel de dag in de wolken.
Wel 2 vragen hierover:

Hoe krijgen jullie de sleutel aan je sleutelbos? Mijn ringske kan daar niet tussen zo een smalle opening. Zonder sleutelbos verlies ik die sleutel of vergeet ik mijn huissleutels binnen de kortste keren.

Er moet achteraan een kinderstoel in met isofix. De onderkant en rugkant van de zetels zitten zodanig gespannen dat ik niet kan/durf die brede isofix pluggen daar tussen te klikken. Is dit bij jullie geen issue?
 
Vandaag werd mijn S60 geleverd, uiteraard ben ik al heel de dag in de wolken.
Wel 2 vragen hierover:

Hoe krijgen jullie de sleutel aan je sleutelbos? Mijn ringske kan daar niet tussen zo een smalle opening. Zonder sleutelbos verlies ik die sleutel of vergeet ik mijn huissleutels binnen de kortste keren.
Van harte met de nieuwe wagen!
Wat de keyfob betreft heb ik 2 oplossingen:
IMG_8056.JPG

De linker is van abstract ocean en de rechter van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Rubinho
Van harte met de nieuwe wagen!
Wat de keyfob betreft heb ik 2 oplossingen:
View attachment 195703
De linker is van abstract ocean en de rechter van Tesla.
Waarschuwing ten aanzien van die van Tesla zelf. Ik heb gehad dat zonder er erg in te hebben, bij het gebruik van de huissleutel, de Tesla sleutel gewoon uit het hoesje viel. Had het niet gezien of gehoord, en was vervolgens de sleutel kwijt. Dus als je dat hoesje gebruikt zou ik de sleutel met een dun onopvallend draadje vastknopen aan het hoesje.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Er moet achteraan een kinderstoel in met isofix. De onderkant en rugkant van de zetels zitten zodanig gespannen dat ik niet kan/durf die brede isofix pluggen daar tussen te klikken. Is dit bij jullie geen issue?
Als het goed is zaten er bij de kinderstoel 2 geleiders waar de isofix pluggen doorheen gaan. Ik heb die nooit gebruikt, tot ik de Tesla had. Scheelde een boel frustratie. Je klemt dus eerst die geleiders tussen de bank aan de isofix haken en daarna isofix erdoorheen.

Edit; plaatje gevonden:
motortorqueIsofix.jpg

Heten hier "attachment guide".
 
Last edited:
Als het goed is zaten er bij de kinderstoel 2 geleiders waar de isofix pluggen doorheen gaan. Ik heb die nooit gebruikt, tot ik de Tesla had. Scheelde een boel frustratie. Je klemt dus eerst die geleiders tussen de bank aan de isofix haken en daarna isofix erdoorheen.

Edit; plaatje gevonden:
motortorqueIsofix.jpg

Heten hier "attachment guide".

Dat is inderdaad het principe wat ook in mijn vorige wagen zat. Alleen is er heel weinig ruimte tussen de rugleuning en het zitvlak van de zetel, waardoor ik schrik heb mijn zetels te beschadigen.
 
Dat is inderdaad het principe wat ook in mijn vorige wagen zat. Alleen is er heel weinig ruimte tussen de rugleuning en het zitvlak van de zetel, waardoor ik schrik heb mijn zetels te beschadigen.
Ik heb twee isofix stoeltjes in mijn auto en dit is geen enkel probleem. Heb ze ook al een paar keer eruit gehaald en erin gezet.
Je ziet dan wel een "afdruk" op de stoel in het leer maar die trekt snel weg.
Ook in mijn vorige Tesla bijna een jaar een stoeltje in gehad. Was geen probleem en zonder schade.
(gebruik Maxicosi family fix met voorheen Cabriofix en nu 2x Pearl)
 
  • Like
Reactions: Rubinho
Ik heb twee Cybex Juno kinderstoelen, daar zaten ook soortgelijke geleiders bij als op het plaatje hier boven. Als je die goed monteert (het is wel even p**len tot ze echt goed inhaken, want het plastic haakje wil wel eens scheef schieten onder de spanning van het leer), is het daarna voor altijd peanuts om de stoelen zonder het leer te beschadigen te plaatsen. Het deukt wel iets in, maar dat trekt weer snel weg als de stoelen er uit zijn. Ik heb wel twee (tuinslangen)leren matjes er onder liggen ter bescherming van de zitting tegen de metalen rails. En zand, kruimels en wat er allemaal nog meer van kinderen af valt....
 
  • Like
Reactions: Rubinho
image.jpeg
Van harte met de nieuwe wagen!
Wat de keyfob betreft heb ik 2 oplossingen:
View attachment 195703
De linker is van abstract ocean en de rechter van Tesla.
Ik kreeg in Aartselaar een soort Elastiek met ring bij mijn levering van vorige week. Verbergt het logo, maar is wel practisch. Maar eigenlijk hang ik er geen andere sleutels aan zou beter zonder elastiek gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Rubinho
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb hier een kleine introductie geschreven.
Ook ik zou graag een aantal beginnersvragen willen stellen. Ik heb de indruk dat jullie het liefst groeperen in bestaande topics, dus ik post het hier.

Eerst even een korte samenvatting: wij zijn een familie van 4, volgend jaar hopelijk een familie van 5. Tegen die tijd zijn de leeftijden van de kinderen 0, 3 en 5 jaar. Ook hebben we 2 middelgrote honden, die in de achterbak meerijden. Momenteel is dat in een 3e generatie Prius. Deze auto zal volgend jaar problematisch worden (3 zitjes naast elkaar + honden + bagage...?). Daarnaast heb ik besloten (zie introductie) dat ik het fossielebrandstoftijdperk achter mij wil laten. Financieel is een Tesla voor ons mogelijk, en voelt het bijna onverantwoord om dan toch voor een benzinemotor te kiezen. Ik ben volledig gefascineerd door het merk en de doelstellingen van Musk.

Maar er zijn wel wat dilemma's en vragen:

- De grootste: wij wonen in een autovrije wijk. Parkeren doen we ongeveer 100 meter verderop. Dat betekent dus openbaar laden. Het grote merendeel van de Tesla-rijders kan vast en zeker thuis laden. Zal het gebrek hieraan mij gaan frustreren? Zijn er misschien Tesla-rijders op het forum aanwezig die geen laadpaal aan huis hebben en hun ervaringen willen delen? Goed om te weten: ik rijd niet zo heel veel. Hoef zeker niet elke nacht te laden. Misschien één keer per week. Geen laadpaal aan huis is misschien wat meer gedoe, vergt wat meer plannen, maar dat zou een zwakke reden zijn om dan maar voor een benzineauto te gaan, nietwaar?

- Vervolgvraag: hoe lang blijft een lading op peil? Als je oplaadt tot 80%, de auto vervolgens verplaatst naar een normale parkeerplaats en hem, zeg, twee weken later nodig hebt, zal de lading dan nog steeds 80% zijn? 79%? 75%? Valt hier iets over te zeggen?

- De laadpaal die ik hier zou aanvragen zou een max beschikbaar vermogen hebben van ~17kW (Allego). Begrijp ik goed dat dit betekent dat een 75 kWh accu (idealiter) op te laden is in ca. 4,5 uur?

- Ten slotte... ik heb er al iets over gelezen op dit forum: hoe geschikt is een Model S voor een gezin met 3 jonge kinderen? Is 3 zitjes naast elkaar realistisch (middelste met gordel)? Of wordt het toch 2 zitjes en een zitverhoger in het midden? Ik weet dat de S een flink stuk breder is dan mijn huidige Prius, dus dat verschil uitmaken, maar ik ben (nog) niet met zitjes langsgegaan bij een Tesla Store om het daadwerkelijk uit te proberen. Als de honden mee zijn zitten die in de achterbak, dus de optionele omgekeerde stoeltjes bieden voor ons weinig voordeel.

Model X vind ik trouwens ook een prachtige auto, en die bied natuurlijk de extra ruimte voor een gezin als wij. Maar de Falcon Wing Doors vind ik aan de opzichtige kant. Technisch prachtig en ik snap het praktische voorbeeld, maar ik wil niet dat iedereen kijkt elke keer dat ik mijn kinderen in en uit de auto haal. Misschien geen goede reden om niet voor de X te gaan, misschien wel, tja...

Er komen vast nog meer (vervolg-)vragen. Maar voor nu - alvast bedankt voor jullie tijd!

Maarten
 
Dag Maarten,

Allereerst welkom op dit forum!

Wat een hoop vragen. Laat ik beginnen met de capaciteit. Wij zijn nu een gezin van 3 met een dalmatiër. Ergens eind januari zijn wij hopelijk een gezin van 5. Wij hebben nu een model S die bijna 3 jaar oud is en sinds 3 weken ook een model X. In beide auto's passen drie stoeltjes op de achterbank (als je tenminste de 7 persoons X hebt, wij hebben de 6 persoons uitvoering). De middelste stoel is dan wel lastig te bereiken, maar als daar jullie oudste gaat zitten dan kan hij zelf zijn gordel omdoen.

Qua gebruiksgemak zou ik zonder meer voor de X gaan. Het vastzetten van kinderen gaat zoveel makkelijker als je boven de stoel kunt staan. Natuurlijk vallen die deuren nu nog op, maar dat gaat vanzelf over.

Per dag raak je bereik kwijt. Dat is het gevolg van het stand-by gebruik. Dat kun je zelf beïnvloeden door de auto niet continu verbinding te laten maken met het 4g netwerk. Dan is het verlies beperkt tot een paar km per dag. Wij hebben dat niet en bovendien zijn de auto's verbonden met een teslalog account, dan verlies je zo'n 15 km per dag.

Een laadpaal met een vermogen van 17 kW laadt in 1 uur 17 kWh bij, dus inderdaad in 4,5 uur 75 kWh. Om met 17 kW te kunnen laden heb je overigens de optionele hoger vermogen lader nodig, anders is het laadvermogen beperkt tot 11 kW. Dan heb je 75 kWh in circa 6,5 uur. Bedenk overigens dat verreweg de meeste laadpalen in Nederland op 11 kW laden, weet je zeker dat de aan te vragen laadpaal 17 kW levert? Het klinkt namelijk als een laadpaal met twee aansluitingen, aangesloten op 3x25A. Voor zover ik weet levert zo'n paal aan 1 aansluiting maximaal 11 kW, maar ik kan mij vergissen.

Ik heb zelf geen ervaring met het afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Een en ander zal erg afhangen van de betreffende gemeente: hoe snel zullen zij overgaan tot het plaatsen van meer palen als de laaddruk te groot is? Zijn er meer palen in de buurt als uitwijkmogelijkheid?
 
  • Informative
Reactions: gelden and Carl
Vervolgvraag: hoe lang blijft een lading op peil? Als je oplaadt tot 80%, de auto vervolgens verplaatst naar een normale parkeerplaats en hem, zeg, twee weken later nodig hebt, zal de lading dan nog steeds 80% zijn? 79%? 75%? Valt hier iets over te zeggen?

Beste Maarten,

Welkom op het forum!

Net als jij ben ik afhankelijk van publieke laadpalen. Toen ik de auto bestelde, had ik er al 4 binnen een straal van 200 meter, maar de gemeente Den Haag heeft het beleid om elke aanvraag voor een laadpaal voor de deur te honoreren. Die is er dan ook gekomen, niet helemaal voor de deur maar vlak om de hoek op nog geen 50 meter afstand (wat ook wel weer goed is voor de relatie met de buren ;)). Daarmee heb ik de luxe van een altijd vrije laadpaal op loopafstand. Als jij dat ook hebt, dan zal er niets aan de hand zijn.

Daar komt bij dat ook ik de auto niet dagelijks gebruik. Standaard laad ik de auto op tot 80%. In de zomervakantie heb ik de auto (niet always connected) drie weken laten staan en toen zakte de lading naar 63%. Dat zal in de winter wellicht sneller gaan, maar het geeft aan dat je je over het leeglopen van de batterij totaal geen zorgen hoeft te maken. Ik laad ook niet altijd op na korte ritten, maar doe dat pas als de lading onder de 60% zakt of als ik de auto de volgende dag voor een langere rit nodig heb. In dat laatste geval ga ik doorgaans naar de 90% en soms ook 100%.

Daarmee gaat het dus vanzelf, maar nogmaals: ik hoef me nooit zorgen te maken over de beschikbaarheid van de laadpalen, daarvoor zijn het er eenvoudigweg te veel.

Succes met je keuze!
Daan
 
  • Informative
Reactions: Carl
Hoi Maarten,

Niet op al je vragen antwoord, maar er zijn meer kapers op de antwoordkust :)
- De grootste: wij wonen in een autovrije wijk. Parkeren doen we ongeveer 100 meter verderop. Dat betekent dus openbaar laden. Het grote merendeel van de Tesla-rijders kan vast en zeker thuis laden. Zal het gebrek hieraan mij gaan frustreren? Zijn er misschien Tesla-rijders op het forum aanwezig die geen laadpaal aan huis hebben en hun ervaringen willen delen? Goed om te weten: ik rijd niet zo heel veel. Hoef zeker niet elke nacht te laden. Misschien één keer per week. Geen laadpaal aan huis is misschien wat meer gedoe, vergt wat meer plannen, maar dat zou een zwakke reden zijn om dan maar voor een benzineauto te gaan, nietwaar?
Ik zou in theorie thuis kunnen laden, maar het is een straat met rijtjeshuizen en alleen de mensen met (inmiddels verbouwde) garages (tot woningonderdeel) hebben eigen gelegenheid. De gemeente vindt dat wij hier aan openbare palen moeten hangen of je moet zelf alles investeren en dan een van de plekken - voor de deur - opgeven voor je buren aan jouw eigen parkeerplek die je dan verplicht moet delen met andere (PH)EVs. Niet ideaal dus. Ik gebruik nu (nog) de openbare paal die er is, maar deze is duur (50ct start en 33ct/kW). Zodra ook bij ons op de zaak de (elders besproken) extra meter er hangt zodat het declareerbaar wordt koop ik een rubber veiligheidsmat en gaat hij gewoon thuis aan de stekker. Dat is dus niet helemaal met jouw situatie vergelijkbaar, maar lees je even goed in wat het her-en-der kost. Het nieuwe abo van FastNed leek ook zo slecht nog niet, als dat op je route ligt en/of je daar een pauzemomentje plant kan dat heel goed.
De reden voor mij om toch een stekker (liefst 3x16A, maar anders gewoon enkelfase shuko) te willen is dat een Connexxion auto de laadpaal vaak bezet houdt en er 4 PHEVs ook gebruik van maken, dan moet ik of elke keer als hij vrij is gaan laden en starttarief betalen - of hopen dat als ik de Tesla leeg rijdt er niemand staat.
Als jij dus wel een laadmogelijkheid in de buurt hebt/krijgt, een whatsapp of telegram groepje is dus geen overbodige luxen, en dat moeten zij natuurlijk ook willen (de heren hier willen nog niet). Als jullie autovrij zijn dan lijkt het me dat een gemeente graag wil meedenken over een laadpaal, vraag wel even vtv wat de kosten zijn, anders kun je misschien beter zelf iets aan laten leggen.

- De laadpaal die ik hier zou aanvragen zou een max beschikbaar vermogen hebben van ~17kW (Allego). Begrijp ik goed dat dit betekent dat een 75 kWh accu (idealiter) op te laden is in ca. 4,5 uur?
Als ik mijn 70kWh tot enkele km's leeg rijdt dan gaat dat met 38-49km/h omhoog (ca 11kw, de 38 is als er een PHEV ook aan de paal hangt). Nieuwe Tesla's kunnen inderdaad tot 17kW maar de meeste palen zijn 11kW max. En houdt rekening dat mede-laders effect hebben op wat jij kunt afnemen. Daarnaast de kosten, want dit is voor mij de leverancier die ik veel te duur vindt.

Groetjes en kies-ze!
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Hoi Maarten,

In je inleiding geef je aan niet vaak te hoeven laden, je noemt zelfs maar één keer per week. Jammer genoeg staat je woonplaats er niet bij maar als je in de buurt van een Supercharger woont dan kun je je al het gedoe besparen en daar dan één keer per week langs gaan. Maar het hangt er natuurlijk van af hoeveel je daarvoor (om) moet rijden. Hoewel velen dit soort laden afkeuren is er volgens Elon niets mis mee en installeert hij zelfs Superchargers in grote steden waar veel Tesla rijders zonder thuislaadmogelijkheid wonen. Wanneer je dan op een tijdstip gaat waarop het niet druk is, dan is er niets aan de hand. Bedenk dat een met één auto bezette Supercharger altijd beter is dan eentje die volledig verlaten is en ook dat de stroom zelf aan Tesla nauwelijks iets kost.

Benieuwd naar je reactie.
 
?? wat is er mis met een geheel verlaten Supercharger? Door de bank genomen zijn zeker 8 van mijn 10 wereldwijde SuC bezoeken op geheel verlaten lokaties!

Wat is er mis met een lege trein en bus? Grapje. Het oogt gewoon beter wanneer er bij een Supercharger een auto staat dan wanneer er niemand is. Ook ik reis veel, afgelopen week bijna 1.500 km en heb weer een aantal SuC's bezocht in Duitsland en wel aan een hoofdroute (A3). Overdag soms een paar auto's maar in de avond inderdaad vaak als enige. Dan mag er in die stille uren best wel een autootje bij komen, ook al is het uit de buurt. Het is wat anders als er op piektijden veel van die, dat woord pik je dan gelijk mee, locals komen :)
 
  • Funny
Reactions: ErnstT