Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe moet ik het stuur vastpakken als AP dat wenst? Soms doe ik er wel 10 seconden over op alle mogelijke manieren voor hij het goed vindt. Er lijkt nog geen manier te zijn die altijd werkt .
Even je stuur bewegen tot "de AP weerstand" (is maar een minimale beweging om de auto te laten voelen dat je er nog bent)
> soms moet je even links-rechts beweging maken (minimaal) om de auto het te laten merken en aanvankelijk zal je de auto regelmatig uit AP trekken
 
Dus: hoe meer laadcycli hoe meer 'slijtage' aan de accu? Dat zou betekenen dat je hem dus beter niet na elk door peewee aangehaald ritje van 10 km naar de AH moet inpluggen?

Laat duidelijk zijn dat ik ook geen materiespecialist ben, maar als ik de grafiek lees, dan loopt de degradatie bij de meest gangbare gebruiks patronen (ie tussen) gedurende de eerste 2000 laadcycly tot zo'n 5% uit elkaar. Dat is ruim 6 jaar. Maar, ja, hoe meer laden, hoe meer degradatie.

Ik denk dat rijgedrag meer invloed heeft op bereik dan dit soort degradatie..
 
Dus: hoe meer laadcycli hoe meer 'slijtage' aan de accu? Dat zou betekenen dat je hem dus beter niet na elk door peewee aangehaald ritje van 10 km naar de AH moet inpluggen?

Het gaat in principe om volledige laadcycli. Dus die 10 km naar de AH is niet zo relevant. Bovendien zorgt het Battery Management System ("BMS") er voor dat (partiële) cycli worden verdeeld over de >7000 individuele cellen, of althans modules van meerdere cellen.

Boven de circa 90% en onder de circa 10% worden de individuele cellen of modules weer gebalanceerd om langdurig vol of leeg zijn van individuele cellen te voorkomen.

Er zit zoveel know how in de Tesla BMS dat je als persoon geen zorgen hoeft te maken over de batterijen bij normaal en frequent gebruik.

Just go!
 
  • Like
Reactions: Carl
Interessant. Begrijp ik het goed dat van 90% naar bijv. 10% tijdens een langere rit dus extra slijtage veroorzaakt in de batterij? Want 80% discharge en dat is veel meer dan 40%?
Heb je een link naar het advies van Tesla?
Klopt, zo heb ik het begrepen. De grafiek van @grommelsch geeft dat ook aan. Maar laten we ons niet gek maken, precies wat @BobbyKings aangeeft. Gewoon een beetje opletten met wat je doet en genieten van je Tesla. @Energie Gratiz is het beste voorbeeld. Veel km's, veel laden, hoge ontlading, en toch weinig degradatie.

Een link naar Tesla heb ik niet, maar in het 'instructieboekje' staat dat je bij stilstand 'altijd' aan de lader 'moet' hangen. Natuurlijk, voor zover dat kan. Zo is het me ook in SeC A'dam en bij aflevering in Tilburg meegegeven. En gehoorzaam als ik ben, doe ik dat braaf.
 
Het gaat in principe om volledige laadcycli. Dus die 10 km naar de AH is niet zo relevant. Bovendien zorgt het Battery Management System ("BMS") er voor dat (partiële) cycli worden verdeeld over de >7000 individuele cellen, of althans modules van meerdere cellen.

Boven de circa 90% en onder de circa 10% worden de individuele cellen of modules weer gebalanceerd om langdurig vol of leeg zijn van individuele cellen te voorkomen.

Er zit zoveel know how in de Tesla BMS dat je als persoon geen zorgen hoeft te maken over de batterijen bij normaal en frequent gebruik.

Just go!

Het balanceren gebeurt continue, ongeacht de SoC. Bjorn Nyland heeft daar een video over gemaakt met iemand die BMS kon uitlezen. Hij gaf aan dat hij nog nooit een ongebalanceerd batterijpack heeft gezien bij Tesla.

 
Inderdaad, de degradatie effecten beginnen pas te spelen bij grote aantallen laadcycly en zitten ook dan nog allemaal dicht bij elkaar.

DST-cycles-web2.jpg

Ik vind dit toch wel een heel interessante grafiek.
Mijn voornemen is om de X zo'n 10 jaar te blijven rijden. Voor een gezin met 4 kindjes is er geen betere, leukere, mooiere, veiligere, schonere auto te vinden, ICE of EV, en er is zelfs niks aangekondigd door andere merken dat enigzins in de buurt komt.
4000 cycles ga ik dus wel halen. Mijn dagelijks kilometrage is redelijk constant, iedere dag zo'n beetje van 90% naar 60%. In de winter iets meer. Met de informatie uit de grafiek is het toch duidelijk verstandiger om voortaan dagelijks van 70% naar 40% te gaan doen.
Dit zou de Capacity Retention van ongeveer 84% verbeteren naar ongeveer 91%. De moeite waard!
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Grafiek vermeldt het aantal cycli, maar houdt geen rekening met de hoeveelheid energie van een cyclus. Met een cyclus van 75% naar 65% rijd je slechts 1/5 van wat een cyclus van 75-25 vermag of 1/7,5 van een cyclus van 100-25. Uiteindelijk is het verschil tussen telkens laden en pas laden als bijna leeg dus niet zo groot.
10.000 cycli 75-65 = 1333 cycli 100-25 = 2000 cycli 75-25 hetgeen qua degradatie ook vergelijkbaar blijkt te zijn.
 
Goedenavond, helaas nog niet in het bezit van een Tesla, maar morgen ga ik proefrijden met de Model S en wellicht direct bestellen, want ik heb gehoord dat er een rentestijging voor de financial lease komt as maandag..

Paar vragen:
- Er is iets met een referral code van een collega; wanneer moet ik die hebben, bij het bestellen? Voor mij levert dat gratis Superchargen op en voor mijn collega een "referral" punt. Begrijp ik dat goed? eerder las ik iets over 1000 euro korting, maar dat zie ik niet meer.

- Zijn er veel mensen die het "Premium upgradepakket" hebben? Ik vind het een serieus bedrag voor een stel speakers en een biofilter.

- Ik vind de optie "Zelfrijdende functie" ietwat wazig... zijn de genoemde functies allemaal actief in Nederland?

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren! Dank alvast!
 
Goedenavond, helaas nog niet in het bezit van een Tesla, maar morgen ga ik proefrijden met de Model S en wellicht direct bestellen, want ik heb gehoord dat er een rentestijging voor de financial lease komt as maandag..

Paar vragen:
- Er is iets met een referral code van een collega; wanneer moet ik die hebben, bij het bestellen? Voor mij levert dat gratis Superchargen op en voor mijn collega een "referral" punt. Begrijp ik dat goed? eerder las ik iets over 1000 euro korting, maar dat zie ik niet meer.

- Zijn er veel mensen die het "Premium upgradepakket" hebben? Ik vind het een serieus bedrag voor een stel speakers en een biofilter.

- Ik vind de optie "Zelfrijdende functie" ietwat wazig... zijn de genoemde functies allemaal actief in Nederland?

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren! Dank alvast!
Haai Iwill, ik heb mijn model S net besteld dus val in de categorie 'beginner' maar hierbij mijn 2 centen: Referralcode heb je nodig, je gaat bestellen via deze code. Neem aan dat je er eentje hebt. De duizend euro korting was tot eind oktober de beloning, nu is dat idd onbeperkt gratis superchargen. Ik heb het premiumpakket wel aangevinkt. Eens dat het een klap geld is, maar ik vond het winterpakket en het betere geluid voldoende reden. De zelfrijzende functie heb ik ook, volgens mij kan hij meer dan in NL mag. Maar daar komt vast meer info over. Overigens kun je op dit forum heel veel vinden, er zal vast genoeg over geschreven zijn:) Check de zoekfunctie...

Succes morgen met je beslissing!
 
iWill

Welkom in deze mooie wereld.

Premium upgrade is wel aan te raden, niet vanwege het geld maar wel vanwege audio.

Zelfrijdende functie is nog niet aan te raden (IMHO). Zonodig achteraf nog kopen/activeren wanneer eenmaal bewezen effectief.

Enhanced autopilot WÉL doen, verandert je kijk op autorijden in positieve zin.

Enjoy, enjoy, enjoy.
 
Volgens mij was het tot eind oktober 1.000 euro plus onbeperkt aan de SuC. Anyway, doet er ook niet meer toe, formeel moet je de referral hebben tijdens het bestellen. Maar bij mij kon het ook achteraf.
Hoop dat je morgen alles incl. de financiering kunt vastleggen...
 
Goedenavond, helaas nog niet in het bezit van een Tesla, maar morgen ga ik proefrijden met de Model S en wellicht direct bestellen, want ik heb gehoord dat er een rentestijging voor de financial lease komt as maandag..

Paar vragen:
- Er is iets met een referral code van een collega; wanneer moet ik die hebben, bij het bestellen? Voor mij levert dat gratis Superchargen op en voor mijn collega een "referral" punt. Begrijp ik dat goed? eerder las ik iets over 1000 euro korting, maar dat zie ik niet meer.

- Zijn er veel mensen die het "Premium upgradepakket" hebben? Ik vind het een serieus bedrag voor een stel speakers en een biofilter.

- Ik vind de optie "Zelfrijdende functie" ietwat wazig... zijn de genoemde functies allemaal actief in Nederland?

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren! Dank alvast!

Heb afgelopen zaterdag een MS opgehaald met premium pakket. Stuur verwarming en voorruit verwarming werken super. De audio is ook zeker de moeite waard. Ben geen audiofiel maar vind het geluid echt goed en duidelijk beter dan de standaard. Natuurlijk kan achteraf inbouw ook en wellicht beter voor hetzelfde geld maar orgineel heeft ook wel wat. Ik dus geen spijt (zeker niet zelfs)
 
Goedenavond, helaas nog niet in het bezit van een Tesla, maar morgen ga ik proefrijden met de Model S en wellicht direct bestellen, want ik heb gehoord dat er een rentestijging voor de financial lease komt as maandag..

Paar vragen:
- Er is iets met een referral code van een collega; wanneer moet ik die hebben, bij het bestellen? Voor mij levert dat gratis Superchargen op en voor mijn collega een "referral" punt. Begrijp ik dat goed? eerder las ik iets over 1000 euro korting, maar dat zie ik niet meer.
Vraag je collega om de referral link via zijn tesla telefoon app met je te delen, open die link in je browser en vul daar verder alle gegevens in, dan komt het zeker weten goed.
- Zijn er veel mensen die het "Premium upgradepakket" hebben? Ik vind het een serieus bedrag voor een stel speakers en een biofilter.
Ik heb er ook over getwijfeld maar uiteindelijk wel gekozen. Zeker met lease en wanneer je de auto na 5 jaar weer inruilt is het bedrag dat je er uiteindelijk netto voor betaalt niet zo hoog.
Ik heb zelf last van hooikoorts in de lente dus ik heb wel baat bij dat filter. Ik wordt altijd zo duf van die antihistamine pillen... Verder zullen de passagiers op de achterbank hopelijk blij zijn met warme billen ;-)
Audio heb ik niet kunnen vergelijken maar vind ik zelf niet zo spannend.
(Ik kan er pas iets over zeggen nadat ik de auto over een paar weken in bezit heb en kan vergeleijken met de huidige).
- Ik vind de optie "Zelfrijdende functie" ietwat wazig... zijn de genoemde functies allemaal actief in Nederland?
Van de zelfrijdende functie (en dan bedoel ik niet de verbeterde autopilot) is volgens mij nog niets actief, en ik verwacht er de komende tijd (jaren) nog niet veel van. Ik heb het niet aangevinkt (kan achteraf altijd nog aangeschaft worden).