Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij nu 2 weken in een model S 100d en ik heb nu een paar keer meegemaakt dat het alarm afgaat als ik de achterklep met de sleutel open maak. Gebeurd dit vaker bij mensen?
Ik heb dit heel vaak, toen ik bij SeC was gevraagd en volgens hun was het onmogelijk, helaas kon ik het ook niet reproduceren daar ter plaatse, maar hier thuis is het eigenlijk altijd.

Eerst auto unlocken en dan openen en ik heb het niet.

Waarschijnlijk heb jij ook last dat als je de frunk opent voordat de auto unlocked is hij in een vergrendeling blijft hangen? En dan krijg je hem alleen open door eerst weer dicht te drukken en opnieuw te openen
 
Ik heb dit heel vaak, toen ik bij SeC was gevraagd en volgens hun was het onmogelijk, helaas kon ik het ook niet reproduceren daar ter plaatse, maar hier thuis is het eigenlijk altijd.

Eerst auto unlocken en dan openen en ik heb het niet.

Waarschijnlijk heb jij ook last dat als je de frunk opent voordat de auto unlocked is hij in een vergrendeling blijft hangen? En dan krijg je hem alleen open door eerst weer dicht te drukken en opnieuw te openen

De frunk blijft af en toe in de vergrendeling, maar ik dacht dat het kwam omdat ik te lang wacht met de frunk openen. Als ik opnieuw unlock dan gaat hij wel open. Ik zal dat nog een paar keer proberen om te zien of het klopt.
 
Wellicht niet helemaal het goede topic, maar ik weet geen betere....

Ik heb nu een blauwe Tesla Mennekes type 2 laadkabel bij mijn auto gekregen in een cheapy plastic zakje en heb een 25 verlengsnoer aangeschaft bij onze laadkabelforumlid, zit een mooi klittebandje omheen, maar na een vakantie waarin ik beiden gebruikt heb wilde ik beiden liever opruimen in een stevige zak zoals de UMC geleverd wordt. Hoe bergen jullie die kabels op? Hebben jullie er een stevige tas omheen?
 
Mijn frunk is de tas, daar ligt alles auto gerelateerd.
220V verlengsnoer, 380V verlengsnoer, tesla laadkabel, type2 laadkabel, chademo adapter, diverse verloopstekkers, tasje van trekhaak en het stuk plastic wat de trekhaakbevestiging verstopt, voorraad ruitenvloeistof, bandreparatie spuitbus, 12V luchtcompressor.
 
Starterspakket

1. je Tesla UMC (gratis bij de wagen)

2. Type 2 laadkabel : om op de meeste openbare laadpalen in de europa te kunnen laden
aan te kopen bij Tesla, Laadkabelwinkel.NL (let op de extentie ! NL !) of als je echt wil ook elders.

optioneel :

3. een verlengsnoer 2,5mm² (met Nederlandse stekker !, randaarding dus - géén aardingspen) : om bij neuter-problemen de draden om te wisselen; werkt enkel indien de een neuter aanwezig is.

4. een third-party lader; bvb de Fivari-lader of JuiceBooster : om op huis-tuin-keuken stopcontacten te kunnen laden indien er géén neuter aanwezig is. (België; Noorwegen, ook handig in bepaalde delen van Frankrijk).
Werkt ook prima op de rode of de blauwe CEE-stopcontacten.

5. een CHAdeMO-adapter : om sneller te kunnen laden aan openbare CHAdeMO laadpalen; "wereldwijd"

6. een type 3C laadkabel, als je veel naar Frankrijk reist en ook daar wil laden aan openbare palen.


Kijk ook eens bij Tesla Club Belgium om een idee te krijgen van laadsnelheden
Is dit lijstje nog steeds up-to-date?
Of is er een betere starterspack?
 
Mijn frunk is de tas, daar ligt alles auto gerelateerd.
220V verlengsnoer, 380V verlengsnoer, tesla laadkabel, type2 laadkabel, chademo adapter, diverse verloopstekkers, tasje van trekhaak en het stuk plastic wat de trekhaakbevestiging verstopt, voorraad ruitenvloeistof, bandreparatie spuitbus, 12V luchtcompressor.

idem, zoiets. Een bal- voor (soms) tijdens het laden.

IMG_8212.jpg
 
Is dit lijstje nog steeds up-to-date?
Of is er een betere starterspack?
Voor de echte starter volstaat 1) en 2).
3) is handig voor overnight huis-tuin-keuken opladen
De andere genoemde opties zijn eigen voor redelijk specifieke gevallen; Frankrijk, België...en een Chademo adapter zie ik ook niet veel mensen meer aanschaffen (zeker niet nu de laadsnelheden van snelladers omhoog zullen gaan).
Ik heb zelf op vakantie veel meer gehad aan wat verloopstukken/verlengkabels naar blauwe en rode CEE adapers.
 
  • Like
Reactions: Fransananas
Ik verbaas met ook dat er geen N zou zijn, wellicht is die 4-pins ooit voor een specfieke toepassing aangelegd.
Zoals genoemd: een goede electriciën naar laten kijken, wellicht kan het stopcontact makkelijk worden vervangen.

Dank voor de tips, gezien mijn gebrekkige kennis idd beter om een vakman in te schakelen. De aansluiting is indertijd gemaakt ten behoeve van een warmtepomp die nu niet meer in gebruik is. Misschien te specifiek om een Tesla te gaan laden, kijken wat de vakman gaat zeggen.
 
Dank voor de tips, gezien mijn gebrekkige kennis idd beter om een vakman in te schakelen. De aansluiting is indertijd gemaakt ten behoeve van een warmtepomp die nu niet meer in gebruik is. Misschien te specifiek om een Tesla te gaan laden, kijken wat de vakman gaat zeggen.

mits een kleine aanpassing is het stopcontact bruikbaar.
Maar als je niet meteen weet wat de Neuter is ;) kan je best een vakman vragen. Hou ons (eventueel via PM) op de hoogte wat zijn bevindingen (en zijn offerte...) zijn.

succes
 
Dank voor de tips, gezien mijn gebrekkige kennis idd beter om een vakman in te schakelen. De aansluiting is indertijd gemaakt ten behoeve van een warmtepomp die nu niet meer in gebruik is. Misschien te specifiek om een Tesla te gaan laden, kijken wat de vakman gaat zeggen.
Je kunt ook even de stroom afschakelen en de connector open schroeven, wellicht zit er gewoon een Nieuwe in maar is deze niet aangesloten en is dus enkel een kwestie van stekker vervangen
 
Wellicht niet helemaal het goede topic, maar ik weet geen betere....

Ik heb nu een blauwe Tesla Mennekes type 2 laadkabel bij mijn auto gekregen in een cheapy plastic zakje en heb een 25 verlengsnoer aangeschaft bij onze laadkabelforumlid, zit een mooi klittebandje omheen, maar na een vakantie waarin ik beiden gebruikt heb wilde ik beiden liever opruimen in een stevige zak zoals de UMC geleverd wordt. Hoe bergen jullie die kabels op? Hebben jullie er een stevige tas omheen?

UMC gebruik ik normaal gesproken niet en ligt in de tas onderin de achterbak. Heb 'm hier in Tsjechie op vakantie voor 't eerst gebruikt naast een keer testen of hij het doet. De blauwe laadkabel ligt gewoon los in de kofferbak. Die gebruik ik bijna dagelijks, dus die ga ik niet elke keer opruimen in een zak. (Mijn laadpaal thuis heeft geen vaste kabel).

Blauwe kabel wordt ook wel vies. Ligt tijdens het laden over de straat, ook als het regent. Geen zin om die telkens te moeten oprollen en in te pakken. Gewoon in de kofferbak en wegwezen!
 
Ok, alvast bedankt. Maar net een te laag “Jip en Janneke”-gehalte. Lekentaal dus. Deze aansluiting niet geschikt voor laden, of zijn er workarounds denkbaar?

Het is al wat uitgelegd, maar om het wat duidelijker te maken:

Je hebt een aantal fasen, een nul (neuter in Belgie) en een aarde. Een normaal stopcontact waar je bv. je wasmachine op aansluit is een Schuko contact met 1P+N+E. Dat staat dan voor 1 fase (P), een nul (N) en aarde (E).

Zo'n blauwe CEE campingstekker is ook 1P+N+E.
De rode camping stekkers zijn meestal 3 fasen: 3P+N+E (5 polen).

De foto die jij laat zien is wat bijzonder, die heeft 3P+E (4 polen). Die mist dus de N (de blauwe draad, de nul, de neuter). Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Ik zou ook willen adviseren om een elektricien dit te laten wijzigen naar een meer gangbaar formaat: 3P+N+E (5 polen). Dan werkt de UMC er ook zonder verloopjes op.
 
Het is al wat uitgelegd, maar om het wat duidelijker te maken:

Je hebt een aantal fasen, een nul (neuter in Belgie) en een aarde. Een normaal stopcontact waar je bv. je wasmachine op aansluit is een Schuko contact met 1P+N+E. Dat staat dan voor 1 fase (P), een nul (N) en aarde (E).

Zo'n blauwe CEE campingstekker is ook 1P+N+E.
De rode camping stekkers zijn meestal 3 fasen: 3P+N+E (5 polen).

De foto die jij laat zien is wat bijzonder, die heeft 3P+E (4 polen). Die mist dus de N (de blauwe draad, de nul, de neuter). Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Ik zou ook willen adviseren om een elektricien dit te laten wijzigen naar een meer gangbaar formaat: 3P+N+E (5 polen). Dan werkt de UMC er ook zonder verloopjes op.

Bedankt voor de uitleg. Hier zelf mee prutsen lijk idd niet zinvol. De installateur komt morgenmiddag, dus ik ben benieuwd wat hij ervan vindt.
 
Valt kennelijk vrij simpel te verhelpen, maar moet offerte nog krijgen. Andere aansluiting in het bijgebouw, maar waarschijnlijk toch ook een TWC in het hoofdgebouw. Die ga ik morgen halen bij een forumgenoot hier.

De constructie van 3P+E (zonder N) is iets van vroeger, toen kabels duur waren. Op deze manier kon er bespaard worden op een ader, en dat scheelt geld. Als je dan 220V nodig had kon je met een transformator van 380 (tussen 2 fasen staat 380/400 volt) wel weer 220 maken. Op die manier kon je zonder nul toch uit de voeten.

Als de kabel die naar de locatie met deze contactdoos loopt wel gewoon 3P+N+E is dan is het een kwestie van ander CEE ding erop schroeven en klaar. Deze oude aansluiting zal dan waarschijnlijk specifiek voor een ouder apparaat zijn aangelegd.

Als er bespaard is op de kabel (geen ander voor de N), dan zal er een nieuwe kabel moeten komen die die ader wel heeft. Als die kabel in een mantelbuis ligt (een buis waar de kabel doorheen loopt) dan is het waarschijnlijk vrij makkelijk om die kabel te vervangen. Als de kabel direct in de grond ligt is het wat graafwerk.
 
De constructie van 3P+E (zonder N) is iets van vroeger, toen kabels duur waren. Op deze manier kon er bespaard worden op een ader, en dat scheelt geld. Als je dan 220V nodig had kon je met een transformator van 380 (tussen 2 fasen staat 380/400 volt) wel weer 220 maken. Op die manier kon je zonder nul toch uit de voeten.

Als de kabel die naar de locatie met deze contactdoos loopt wel gewoon 3P+N+E is dan is het een kwestie van ander CEE ding erop schroeven en klaar. Deze oude aansluiting zal dan waarschijnlijk specifiek voor een ouder apparaat zijn aangelegd.

Als er bespaard is op de kabel (geen ander voor de N), dan zal er een nieuwe kabel moeten komen die die ader wel heeft. Als die kabel in een mantelbuis ligt (een buis waar de kabel doorheen loopt) dan is het waarschijnlijk vrij makkelijk om die kabel te vervangen. Als de kabel direct in de grond ligt is het wat graafwerk.

Weet zo niet of dat in ons geval ook zo is. Het was een mislukt warmtepomp project van zo’n 10 jaar geleden. Installateur van toen heeft uiteindelijk alles wel vergoed. Kabels konden toen eenvoudig worden getrokken door een buis die van de hoofdwoning naar het bijgebouw liep. Maar misschien heeft dat bedrijf toen uit besparingsoverwegingen een verkeerde kabel getrokken.