Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees dat je tot 100% laad je de auto zo snel mogelijk moet gebruiken. Hoe snel ? Heb morgen lange trip gepland; als ik deze nacht tot 100% laad ok om 6 uur later te vertrekken ?
Over die 6 uur bestaat geen absolute wetenschap, maar met deze lage temperaturen zal het waarschijnlijk geen enkele invloed hebben op levensduur of capaciteit.

Maar je kunt toch ook iets langzamer laden door stroomsterkte iets lager in te stellen.(?).

Koelt ie ook iets minder af in de tussentijd.

Goede reis.
 
Gisteren na het wassen van de auto waren de beide achterramen van binnen ook nat. Dat heb ik niet eerder gehad. Wellicht heb ik met de spuit wat te dichtbij gestaan.
Wat me wel opviel bij beide ruiten: als je het portier sluit dan gaat het raam eerst helemaal naar omhoog en daarna weer een halve cm omlaag. Beide doen het dus zal wel zo horen lijkt me. Kan iemand dat bevestigen?
 
Hoi, gisteren voor het eerst usb stick geplaatst in M3 en sentry mode dus aangezet op bepaalde locaties. Bij in de auto stappen stond er "1 voorval plaatsgevonden" maar kon er niet op klikken en de melding was daarna weg. Nu heeft de auto een uur ergens gestaan. Er is een andere mogelijkheid dan door 1 filmpjes kijken? De tijd die in het bestand staat is ook geen lokale tijd lijkt mij. Iemand tips?
 
Hoi, gisteren voor het eerst usb stick geplaatst in M3 en sentry mode dus aangezet op bepaalde locaties. Bij in de auto stappen stond er "1 voorval plaatsgevonden" maar kon er niet op klikken en de melding was daarna weg. Nu heeft de auto een uur ergens gestaan. Er is een andere mogelijkheid dan door 1 filmpjes kijken? De tijd die in het bestand staat is ook geen lokale tijd lijkt mij. Iemand tips?
Zoek eens op dashcam of sentry mode, er zijn een heleboel posts die beschrijven hoe je je data van de usb stick kunt lezen (eea ook afhankelijk van het systeem/device waarop je de usb stick data wilt lezen). Direct in de auto op het scherm gaat helaas (nog) niet lukken.
 
Laden tot 90% en ‘s morgens wijzigen naar 100% via de app. Tijdens het ontbijt en de ochtendrituelen druppelt de batterij vol en de wagen warmt op via de lader.

Goed advies, maar ga er met lage temperaturen van uit dat van 90 tot 100% wel tot anderhalf uur kan duren. Ik zou een uur voor vertrek gaan laden en het boeit echt niet veel of het 98% of 100%. RIj je 10km 90km/h en dan heb je dat al veruit gecompenseerd :)
 
Na lange tijd sparen en een jaar meelezen op het forum zijn mijn vrouw en ik voornemens om in de komende weken een tweedehands Tesla Model S85 aan te schaffen. Heb op dit forum al veel nuttige info gevonden!

Er zijn een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Als het al ergens beschreven staat is een linkje naar de post ook van harte welkom.
  1. 90% typical range wordt aan gerefereerd als benchmark (<300km voor s85 zou niet gunstig zijn).
    • Is dit statistiekje standaard beschikbaar, of alleen als de accu 90% vol zit
      • Edit: Beantwoord door BobbyKings, dank!
  2. Tesla een aankoopkeuring wachttijd is ongeveer een maand, wat onvoldoende ruimte geeft voor een vlotte inspectie tijdens een proefrit. Zaken die ik graag zou controleren:
    • Historie:
      • TSC zegt dat het persoonsgebonden informatie is en dat niet zullen delen. Zal proberen dit via de eigenaar te achterhalen.
    • Huidige staat:
      • Mechaniek: wellicht bij willekeurige andere garages (ophanging, banden, remmen, etc.)
      • Tesla specifieke techniek: Zouden jullie bijvoorbeeld als alternatief t.o.v. de Tesla aankoopkeuring zelf de OBD poort uitlezen (zo ja, hoe en waar let je dan op?)
      • Hoe sluit je zo goed mogelijk uit dat je een (water)schademodelletje koopt?
  3. Controleren Free-Unlimited-Supercharging
    • Kan je dit checken in de auto, via Account, Beheren, Details, Info; supercharging enabled, zonder creditcard gegevens?
    • Of kan je er bijvoorbeeld alleen achter komen door Tesla met het VIN nummer op te bellen?
  4. Hoeveel range maakt het uit of je een S85, S85D, of S P85D uitvoering hebt uit 2015/2016?
  5. Wat voor banden zou je aanbevelen op de 19" velgen? We gaan voornamelijk voor comfort qua geluid en demping.
 
Last edited:
Mijn vrouw en ik zijn voornemens om deze maand een tweedehands Tesla Model S85 aan te schaffen en heb inmiddels aardig wat uurtjes gelezen op dit forum, waarbij ik veel nuttige info heb gevonden!

Er zijn een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
  1. 90% typical range wordt vaker aan gerefereerd als benchmark (<300km voor s85 zou niet gunstig zijn).
    • Hoe kom je hier achter als de accu van de auto die je bekijkt op dat moment minder dan 90% lading heeft? Is dit statistiekje standaard beschikbaar, of alleen als de accu daadwerkelijk 90% vol zit
  2. Je kan bij Tesla een aankoopkeuring laten doen, maar de wachttijd om een dergelijke afspraak in te plannen is ongeveer een maand, wat niet heel veel flexibiliteit geeft om even vlot te laten inspecteren tijdens een spontaan proefritje.
    • Onderhoudshistorie:
      • Hierover geeft het TSC bij aan dat het persoonsgebonden informatie is en dat ze dat niet zullen delen.
    • Huidige staat:
      • Voor het mechanische kan ik bij willekeurige andere garages terecht (ophanging, banden, remmen, etc.)
      • Voor de Tesla specifieke techniek, statistieken en ervaring wordt dat lastiger?
      • Zouden jullie bijvoorbeeld als alternatief zelf de OBD poort uitlezen (zo ja, hoe?)
      • Hoe sluit je uit dat je een (water)schademodelletje koopt?
  3. Controleren Free-Unlimited-Supercharging
    • Klopt het dat je kan controleren of het free unlimited supercharging van toepassing is in de auto, via Account, Beheren, Details, Info; supercharging enabled, zonder creditcard gegevens?
    • Of kan je er bijvoorbeeld alleen achter komen door Tesla met het VIN nummer op te bellen?
Je kunt op het grote scherm de instellingen eenvoudig wijzigen tussen kms en %. Dan kun je zelf omrekenen naar 90%.

Voor het overige ben je grotendeels afhankelijk van Tesla denk ik.
Mechanische zaken kun je wel veelal buiten Tesla om regelen.
 
  • Informative
Reactions: Knooijer