Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij is de belangrijkste "VIA", van huis naar m'n bestemming en weer terug en zien of ik onderweg moet laden en waar.
Je ziet toch heel accuraat in de navigatie met hoeveel % je aankomt op je bestemming én na de rit terug (moet wel zo ingesteld staan). Je laadt indien nodig op bestemming (eigenlijk moet je altijd laden als het kan) en je kent de SuCs indien nodig.
Meer heb ik niet nodig.
Let wel, ik vond het ook spijtig dat het niet kon, maar nu ik het niet heb, moet ik zeggen dat ik het niet mis.
Is typisch voor automatisatieprojecten. Mensen willen oude gewoontes terug die eigenlijk voor niets meer nodig zijn. Lijkt wel een ERP project ;).
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Je ziet toch heel accuraat in de navigatie met hoeveel % je aankomt op je bestemming én na de rit terug (moet wel zo ingesteld staan). Je laadt indien nodig op bestemming (eigenlijk moet je altijd laden als het kan) en je kent de SuCs indien nodig.

Wat heb je aan het feit te weten dat je niet heen en weer kunt? Ik wil dat de navigatie dan zelf aan geeft waar de laadvoorzieningen zijn op de bestemming of waar onderweg zonder dat ik daar dus voor moet zoeken. Dat is wat een EV navigatie in mijn beleving zou moeten bieden en daarom is multi-point navigatie "noodzakelijk".

Als ik zo een meerdere bestemmingen heb of wil weten of ik het haal, ga ik toch sowieso voor vertrek even op www.abetterrouteplanner.com kijken. Ik weet niet of het navi scherm van mn Tesla dat sneller zou kunnen.

Dat doe ik dus ook, maar ik vind dat de auto dit gewoon al helemaal zelf moet doen.

Vandaar dus dat ik zelf m'n automatisering heb. Ik check m'n afspraken in Google Calendar, bereken de afstanden+ rijtijd, stop deze in m'n agenda, check m'n beschikbare range en geef de avond er voor een herinnering om te laden en als een 90% charge niet afdoende is de mededeling dat ik onderweg zal moeten laden. Persoonlijk vind ik dat de auto dit dus zelf al zou moeten doen. Waarom heeft deze anders toegang tot m'n kalender? Niet echt rocket science!
 
De auto doet dat natuurlijk al, maar beperkt tot de door hem gekende eigen superchargers. Dat vind ik nog OK, maar mag later wel uitgebreid worden met andere CCS2-netwerken.

Kijken of er nabij de bestemming een Type2 lader is, doe ik in m'n eigen tijd wel. Dat zit ook in m'n Tesla, maar er is zoveel aanbod maar niet altijd bekend en in de buurt, dat het wat moeilijk wordt. Niet vergeten dat er soms ook bestemmingen zijn met privé-laders, die niet publiek staan.

Nu, bij ABRP kan je bestemmingen ook configureren als laadplekken. Maar ik moet eerlijk zijn: dergelijke (meerdaagse) trips bereken ik alvorens ik in de auto stap.
 
Het enige wat ik mis aan de routeplanner van de Tesla is dat je net als bij ABRP kunt aangeven met hoeveel lading je wilt aankomen.
Het is gewoon prettiger om bij een vreemde stad vlak voor dat je aankomt nog even de auto op te toppen zodat je in die stad niet hoeft te gokken op lokale DC laders waarvoor je de hoofdprijs mag betalen.

Zo deed ik tenminste mijn steden tripjes en dat bevalt erg goed.
 
Als ik bovenstaande reacties lees zou de tip aan Tesla zijn om ABRP op te kopen en te integreren in de auto:)
Maar ook daar heb je dan het risico dat zo een projectje wordt vertraagd door opgeslokt te worden in een grotere organisatie.

Hoe groter het bedrijf, hoe meer er over nagedacht wordt over risico's en hoe meer tijd er gespendeerd wordt om die risico's te mitigeren. Een mannetje dat wat lijnen code bijeen flanst op z'n eigen computer heeft heel wat minder verantwoordelijkheden dan het ontwikkelen van een betalende web app, en een autobouwer heeft wat meer verantwoordelijkheden dan een individuele web app developer.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Hoewel ik mezelf niet meer echt als beginner zie, toch een vraag over het overschakelen van autopilot naar normale cruise control (bijvoorbeeld omdat er bij een bekend stuk snelweg de autopilot niet lekker werkt). Hoe doe ik dit zo 'smooth' mogelijk? Autopilot uitzetten door tikje omhoog geeft directe een vertraging, terwijl ik op dezelfde snelheid wil doorrijden.
 
Hoewel ik mezelf niet meer echt als beginner zie, toch een vraag over het overschakelen van autopilot naar normale cruise control (bijvoorbeeld omdat er bij een bekend stuk snelweg de autopilot niet lekker werkt). Hoe doe ik dit zo 'smooth' mogelijk? Autopilot uitzetten door tikje omhoog geeft directe een vertraging, terwijl ik op dezelfde snelheid wil doorrijden.
Eerst het “gaspedaal” even bedienen tot ongeveer de snelheid die je op dat moment hebt (moet je wat gevoel bij krijgen) dan heb je er geen last van
 
Mensen, ik heb nog een vraagje:
Mijn M3P geeft bij het gebruik van de navigatie steevast de verkeerde kant aan.
Woordje uitleg:
Op het eind van de navigatie zegt de GPS iets in de trend van "u komt aan op uw bestemming. Uw bestemming bevindt zich aan de rechterkant".
Als hij zegt rechterkant, dan is het linkerkant. En andersom.

Doe ik iets verkeerd? o_O
 
Ah, dus ik ben niet de enige... Steevast kom ik aan bij werk en zegt hij dat ik rechts moet kijken, terwijl mijn werk toch echt aan de linkerkant van de weg ligt. (of mijn Tesla wil graag dat ik languit op een grasveld ga liggen ipv werken)


Mensen, ik heb nog een vraagje:
Mijn M3P geeft bij het gebruik van de navigatie steevast de verkeerde kant aan.
Woordje uitleg:
Op het eind van de navigatie zegt de GPS iets in de trend van "u komt aan op uw bestemming. Uw bestemming bevindt zich aan de rechterkant".
Als hij zegt rechterkant, dan is het linkerkant. En andersom.

Doe ik iets verkeerd? o_O
 
Mensen, ik heb nog een vraagje:
Mijn M3P geeft bij het gebruik van de navigatie steevast de verkeerde kant aan.
Woordje uitleg:
Op het eind van de navigatie zegt de GPS iets in de trend van "u komt aan op uw bestemming. Uw bestemming bevindt zich aan de rechterkant".
Als hij zegt rechterkant, dan is het linkerkant. En andersom.

Doe ik iets verkeerd? o_O
Klik op het navigatiescherm rechtsboven op het kompasje, er zijn verschillende weergaveopties die helaas consequenties kunnen hebben voor de weergave van de routebewegingen links op het scherm
 
Ik heb de rijrichting naar boven staan, dus links zou gewoon links en rechts gewoon rechts moeten zijn. En daarbij, er is maar 1 manier om daar de staat in te komen, je kan niet vanaf de andere kant komen. Navigatie zal dus altijd het bedrijf aan de linkerkant moeten zien, ipv rechts.

Klik op het navigatiescherm rechtsboven op het kompasje, er zijn verschillende weergaveopties die helaas consequenties kunnen hebben voor de weergave van de routebewegingen links op het scherm
 
Weet iemand hoe ik in Spotify, van mijn voorheen Duitse MS, in de toplijsten de schlagers kan verwijderen?
Ik heb van alles geprobeerd, maar ze zijn zo hardnekkig dat ze telkens weer bovenaan staan.
Er is geen account gekoppeld aan Spotify.
Dat kan alleen Tesla service voor je doen. Kan via de mobile service of rij even langs een SuC. Voor mijn eerste MS deden ze het gratis bij een bezoek voor garantie geval. Voor mijn 2e MS deden ze het bij de CCS upgrade voor alleen arbeidsloon (paar tientjes).

Je moet vragen of ze de landcode voor Spotify op Nederland kunnen zetten.
 
  • Helpful
Reactions: nico180