Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
De model 3 is afgeleverd en een eerste rondje gereden. Afscheid genomen van de BMW. Het is een mj2021 LR.
Een paar krasjes in de lak worden door Tesla nog hersteld. Binnen zie ik ook wat rare plekken maar miss laat het zich nog wegpoetsen.

Vervelender is dat de voorruit aan de bestuurderskant het beeld vervormd. Is dat herkenbaar?
Verder wilde de auto op de autopilot niet gaan inhalen, hoe lang ik het knipperlicht ook aan had. Maar ik begrijp dat die functie er niet op zit. Dus bij inhalen moet van de AP af kennelijk.
Wat opvalt, vooral als je stilstaat (niet aan de lader), is dat er ca. iedere 5 minuten een vreemde zware brom van onderen komt die zelfs voelbaar is. Is dat normaal?

Ondanks dat er niet geladen wordt, heeft die brom vermoedelijk toch te maken met het koelen/ventileren van de accu, Daar valt echter meer over te zeggen als we weten wanneer je het bromgeluid hoort (hoe lang na het rijden) en hoe lang het aanhoudt.
 
  • Like
Reactions: Snderrr
Is het alleen te horen na het rijden of ook als de auto een dag stil heeft gestaan? In het eerst geval is het normaal en hoort het bij het accubeheer.
De auto heeft een nacht stilgestaan, ik zit er nu 10 minuten in (stilstaand op de parkeerplaats om de instellingen eens op mijn gemak door te lopen) en de brom is er weer. Om de paar tellen en duurt steeds zo’n 3 sec. Stoort me verder niet maar het viel me op.
 
Ik heb sinds eergisteren een tweedehands tesla model 3 standard range thuis staan. Gekocht in Duitsland. De auto is nog. Iet gekoppeld aan mijn iPhone. Ik moet de auto dus openen met een van de twee kaarten. Een kaart werkt zeer goed de andere de ene keer wel de andere keer niet. Heeft iemand dit ook al ervaren en wat kan ik hieraan doen?
 
Ik heb sinds eergisteren een tweedehands tesla model 3 standard range thuis staan. Gekocht in Duitsland. De auto is nog. Iet gekoppeld aan mijn iPhone. Ik moet de auto dus openen met een van de twee kaarten. Een kaart werkt zeer goed de andere de ene keer wel de andere keer niet. Heeft iemand dit ook al ervaren en wat kan ik hieraan doen?
Je kunt voor weinig geld een nieuwe sleutelkaart kopen bij tesla. Melden via de app en als je geluk hebt komen ze ‘m brengen .
 
Allemaal wel lachen, maar ik begrijp de vraag wel: bij 3rd party leveranciers zijn alle kleuren bij alle leveranciers gekend als codes, zodat een spuiterij bijvoorbeeld een BMW, een Mercedes en een Tesla kan herspuiten zonder dat ze een busje bij Mercedes, BMW en Tesla moeten kopen.

Nu, de vraag is vrij eenvoudig opgelost door even op Google te zoeken:

Paint and Coatings – TeslaTap

De code staat ook op een sticker in het deurframe aan bestuurderskant.
 
Na 3 maanden in het bezit te zijn van een Model S (MS) even mijn gedachten op een rijtje (wellicht nuttig voor andere beginners of twijfelaars)
  • Het rijden op een batterij is te gek, soepel en snel
  • De afwerking van een MS is niet wat je gewend bent van onze oosterburen (rammelende kabelbomen, loszittende rubbers, scheve montage etc)
  • De eerste autopilot doet wat-ie moet doen: Hij kan inparkeren en is een prima adaptieve cruise control. Gedraagt zich hetzelfde als iedere andere auto met dit systeem van MobilEye (zoals mijn vorige Volvo). Lane changes en summon zijn hier in Europa in de praktijk niet nuttig/werkend
  • Superchargen onderweg is een goede ervaring, makkelijk en snel. Daardoor geen stress over afstand/bereik
  • Onderhoud en service door Tesla is niet zo slecht als door menigeen hier gedeeld werd. Ik ben nu 2 keer geweest, beide ervaringen "on par" met andere garages
  • Het argument over lager onderhoud vanwege minder bewegende delen ervaar ik zelf niet zo: De bewegende delen die er zijn zijn soms van mindere kwaliteit (draagarm vervangen bij 30.000 km nog nooit eerder meegemaakt) en de 7000+ chemische cellen in een batterij kunnen in het geval van een kortsluiting voor flinke rekeningen zorgen
  • Het blijft een eigenaardige auto: Resets, updates en crashes horen er een beetje bij. De oplossingen zijn net zo goed als dat van ieder ander IT bedrijf en laten dus soms te wensen over
Tot zover :)
 
Na 3 maanden in het bezit te zijn van een Model S (MS) even mijn gedachten op een rijtje (wellicht nuttig voor andere beginners of twijfelaars)
  • Het rijden op een batterij is te gek, soepel en snel
  • De afwerking van een MS is niet wat je gewend bent van onze oosterburen (rammelende kabelbomen, loszittende rubbers, scheve montage etc)
  • De eerste autopilot doet wat-ie moet doen: Hij kan inparkeren en is een prima adaptieve cruise control. Gedraagt zich hetzelfde als iedere andere auto met dit systeem van MobilEye (zoals mijn vorige Volvo). Lane changes en summon zijn hier in Europa in de praktijk niet nuttig/werkend
  • Superchargen onderweg is een goede ervaring, makkelijk en snel. Daardoor geen stress over afstand/bereik
  • Onderhoud en service door Tesla is niet zo slecht als door menigeen hier gedeeld werd. Ik ben nu 2 keer geweest, beide ervaringen "on par" met andere garages
  • Het argument over lager onderhoud vanwege minder bewegende delen ervaar ik zelf niet zo: De bewegende delen die er zijn zijn soms van mindere kwaliteit (draagarm vervangen bij 30.000 km nog nooit eerder meegemaakt) en de 7000+ chemische cellen in een batterij kunnen in het geval van een kortsluiting voor flinke rekeningen zorgen
  • Het blijft een eigenaardige auto: Resets, updates en crashes horen er een beetje bij. De oplossingen zijn net zo goed als dat van ieder ander IT bedrijf en laten dus soms te wensen over
Tot zover :)
Even mijn ervaring ertegenover zetten. Lane changes gebruik ik constant. Soms doe ik het zelf als het sneller moet.
Ik doe al 170000 km met mijn eerste draagarmen. Bij snel optrekking op hogere standen voel ik wel trillingen. Na de eerste symptomen laat ik de wagen nu altijd in laagste veringstand. Zelfs op drempels heb ik daar geen probleem mee. Ik zet hem enkel hoger op onverharde wegen of om over een bijeengeveegde sneeuwberm te rijden. Onlangs de ophanging nog laten checken door Tesla. Geen vervanging nodig.
 
Ondanks dat dit mijn tweede Tesla is toch maar een vraag bij de beginners:)

als ik met de tesla app verbinding maak is het me opgevallen dat de interne temperatuur nooit laag wordt.
Deze is constant rond de 11 graden
Het voorverwarmen staat niet aan, stoelverwarming niet, stuur niet, climate controle niet.
als ik de app een tijdje open heb zie ik de temp oplopen van 11 naar 14 graden.

Ik heb Sentry al uitgezet omdat ik vermoed dat deze de auto warm houdt om te voorkomen dat de camera zicht verliest door bevroren ramen (klopt dat?)
De front camera was van de week niet bedekt met sneeuw. (De M3 van mijn vrouw ook niet. de rest van de ruit wel)

wat kan een te hoge tem veroorzaken (behalve dan een defecte sensor)?
is dit herkenbaar?

Het gaat om een model S LR+ december 2020