Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Phil heeft hier een goed punt. Maar het is een Amerikaanse auto dus bigger is better. In mijn ogen is het iets vroeger knijpen wel van belang,
BTX6_x100d.png.bccbbf35ad8f44ed0b94457dd38620a6.png

In deze grafiek van een 100 accu zie je dat het knijpen al tussen de 40 en 50% begint. Op de abetterrouteplanner website kun je deze grafieken vinden voor de Tesla accu's. Deze grafiek is wel in ideale omstandigheden wat je ook ziet in de andere datapunten. Als het erg koud is dan zit je onder de lijn.
Niet alleen laad een accu langzamer als die koud is, maar ook je bereik is kleiner dus voor mij: Bigger is better.

Alles is natuurlijk een kwestie van budget of als je niet met budgetten werkt zoals ik, de vraag wat je er voor over hebt. Ik keek eerst ook naar een S maar vond een X toch mooier. Ze zijn alleen best wel duur vind ik. Dus ik heb lang gezocht en me zelfs als handelaar bij veilingsites ingeschreven zodat ik tegen autohandelaren kon gaan bieden. Ik keek naar 90D versies van de X totdat ik mijn 100D op autoscout tegen kwam. Wel iets boven waar ik ophield met bieden op de 90D's maar na een proefrit en wat handelen heb ik hem gekocht voor een bedrag dat ik ook al geboden had op een 90D met bijna de dubbele km stand.
Ik heb 2 jaar gezocht, ja ik had hem ook niet echt nodig, maar ben blij dat ik zolang gezocht heb.
 
Nieuw op dit forum. Uiteraard even de begin-threads doorgenomen maar die zijn soms uit 2015. Ik ben op zoek nr een S omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben ongeveer 6-7x per jaar naar midden Italie te reizen. Dus gebaat bij grote actieradius. Bovendien moet de auto een zo groot mogelijke bodemvrijheid hebben om onverharde wegen te kunnen berijden (vandaar S en niet model 3). Ik lees dat Tesla ieder jaar betere accu's/software maakt. Is het nu verstandiger naar een auto uit bijv 2016 te kijken, bijv. een 90d of is eentje uit 2017 met lagere accucapaciteit (75d) uit 2017/18 een betere optie? Hoe kan ik überhaupt de exacte actieradius in relatie tot bouwjaar en accucapaciteit te weten komen?
@Limbo2121 rijdt ook vaak op en neer naar Italie, met een S75D en binnenkort (?) een model3 LR AWD
 
  • Like
Reactions: Wyps and Exiteer
Ik heb nu nog een mini countryman SD en dat gaat goed. Maar die staat hoog op z'n pootjes. Ik zou liever voor een model 3 gaan maar ik kan met de S tot 17cm bodemvrijheid creeëren, dat moet ruim voldoende zijn. De laatste km van de onverharde weg is heftig en stijl.

Kan de laatste km van de onverharde weg niet een klein beetje bewerkt worden tot een "iets vlakkere onverharde weg"?
De ergste kuilen eruit en je hebt alle keuzevrijheid ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
In mijn ogen is het iets vroeger knijpen wel van belang,
Wil ik ook niet ontkennen. Maar idd kwestie van budget. Is die extra ster bij jouw logies het waard om 15-20minuten langer te laden of in het slechtste geval, als het slecht uitkomt met de locaties op jouw route een extra laadbeurt. Misschien moet je daar van uit gaan bij jouw vergelijking. Een extra laadbeurt van 40’. Indertijd was het voor een nieuwe 20000€ verschil. Daar kan je die extra laadtijd heel aangenaam mee maken. Of compenseren op bestemming.
 
Dank. goede info. Je zegt "oudere" S'en die beperkt laadvermogen hebben, waar denk je dan aan? 2016, 17?
Ik denk dat alle Model S en X tot 2019 maar beperkt zijn tot zo een 142kW in het beste geval. Het is pas met de beschikbaarheid van V3 superchargers en de CCS2 adapter voor de S en X dat er in de zomer van 2019 ook Model S en X uit kwamen die tot 200kW aan kunnen.

Ga je nog ouder, naar een 90D, 75D en zo, dan kan het ook nog zijn dat je geconfronteerd wordt met een softwarematige limiet om het accupack te beschermen. Dan kijk je naar maximum 90kW aan vermogen aan een supercharger.

Simuleer je trips eens met de verschillende modellen op A Better Routeplanner en dan kan je al veel beter een idee vormen van hoe groot het verschil tussen de modellen kan zijn.
 
Wil ik ook niet ontkennen. Maar idd kwestie van budget. Is die extra ster bij jouw logies het waard om 15-20minuten langer te laden of in het slechtste geval, als het slecht uitkomt met de locaties op jouw route een extra laadbeurt. Misschien moet je daar van uit gaan bij jouw vergelijking. Een extra laadbeurt van 40’. Indertijd was het voor een nieuwe 20000€ verschil. Daar kan je die extra laadtijd heel aangenaam mee maken. Of compenseren op bestemming.
Ik geef ook aan dat het budget afhankelijk is. Nieuw is het prijsverschil groot maar tweedehands lijkt het minder uit te maken.
Nu ben ik ook niet de standaard gebruiker denk ik. Ik heb net even gekeken in ongeveer 25% van de ritten die gemaakt heb die vanuit huis begonnen en/of thuis aankwamen heb ik een of meerdere superchargers gebruikt. Dit zijn ritten inclusief kinderen van het station halen. In totaal heb ik tot nu toe (in 2 maanden) 720kWh thuis geladen 526 kWh aan de superchargers en 156 kWh aan andere laders zoals openbare laders en dikke diesel generatoren.
Ik heb nog niet het vertrouwen dat ik naar een supercharger of huis durf te navigeren met een SOC lager dan 10%. (Ik weet ik ben een schijtert). Ik heb het 1 keer gedaan van Lauenau naar Apeldoorn Oost en vertrokken met een verwachte aankomst SOC van 7%. Met Emsbüren als uitwijk mogelijkheid durfde ik dat. Maar ik kwam met 12% aan. Meestal rij ik zuiniger dan de aangeven lijn maar soms ook niet. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaken hiervan zijn. Temperatuur, regen etc hebben invloed. Maar niet zo duidelijk als ik verwacht had.
 
  • Like
Reactions: Wyps and Phil V
Ik geef ook aan dat het budget afhankelijk is. Nieuw is het prijsverschil groot maar tweedehands lijkt het minder uit te maken.
Nu ben ik ook niet de standaard gebruiker denk ik. Ik heb net even gekeken in ongeveer 25% van de ritten die gemaakt heb die vanuit huis begonnen en/of thuis aankwamen heb ik een of meerdere superchargers gebruikt. Dit zijn ritten inclusief kinderen van het station halen. In totaal heb ik tot nu toe (in 2 maanden) 720kWh thuis geladen 526 kWh aan de superchargers en 156 kWh aan andere laders zoals openbare laders en dikke diesel generatoren.
Ik heb nog niet het vertrouwen dat ik naar een supercharger of huis durf te navigeren met een SOC lager dan 10%. (Ik weet ik ben een schijtert). Ik heb het 1 keer gedaan van Lauenau naar Apeldoorn Oost en vertrokken met een verwachte aankomst SOC van 7%. Met Emsbüren als uitwijk mogelijkheid durfde ik dat. Maar ik kwam met 12% aan. Meestal rij ik zuiniger dan de aangeven lijn maar soms ook niet. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaken hiervan zijn. Temperatuur, regen etc hebben invloed. Maar niet zo duidelijk als ik verwacht had.

In de winter is het wat lastiger / onvoorspelbaarder, je gaat dus een beter voorspelbaardere periode tegemoet :)
Met aanhanger erachter is ook wat onvoorspelbaar (heb jij er ook regelmatig achter begreep ik)

Op het verbruiksscherm zit nog een extra tabblad met een voorspelling van verbruik met accupercentage erbij. (dit tabblad zit een klein beetje verstopt, ik kwam hier ook pas later achter) Je ziet dan de invloed van hoogte- en snelheidsverschillen. Vooral op lange ritten in de bergen enorm handig. Ik kon bijna op laatste procent na voorspellen waar ik op uit kwam bij volgende SUC. (of desnoods met de rechtervoet een beetje bijsturen ;))
 
In de winter is het wat lastiger / onvoorspelbaarder, je gaat dus een beter voorspelbaardere periode tegemoet :)
Met aanhanger erachter is ook wat onvoorspelbaar (heb jij er ook regelmatig achter begreep ik)

Op het verbruiksscherm zit nog een extra tabblad met een voorspelling van verbruik met accupercentage erbij. (dit tabblad zit een klein beetje verstopt, ik kwam hier ook pas later achter) Je ziet dan de invloed van hoogte- en snelheidsverschillen. Vooral op lange ritten in de bergen enorm handig. Ik kon bijna op laatste procent na voorspellen waar ik op uit kwam bij volgende SUC. (of desnoods met de rechtervoet een beetje bijsturen ;))
Ik heb nog niet met een aanhanger gereden, daarvoor moet de Corona een beetje verder onder controle zijn.
Het verbruikscherm met de grafiek heb ik eigenlijk altijd aanstaan. (van mij zou die iets kleiner mogen.:)) die vind ik dan ook best goed werken. Maar dan rij je door Duitsland met 130 km/uur terwijl je een melding in het scherm hebt dat je langzamer dan 110 moet gaan rijden en dan zie je bij Emsbüren dat je Apeldoorn Oost makkelijk gaat halen. En dan in Nederland komen er nog een paar procent bij.
 
  • Like
Reactions: Wyps
Nieuw op dit forum. Uiteraard even de begin-threads doorgenomen maar die zijn soms uit 2015. Ik ben op zoek nr een S omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben ongeveer 6-7x per jaar naar midden Italie te reizen. Dus gebaat bij grote actieradius. Bovendien moet de auto een zo groot mogelijke bodemvrijheid hebben om onverharde wegen te kunnen berijden (vandaar S en niet model 3). Ik lees dat Tesla ieder jaar betere accu's/software maakt. Is het nu verstandiger naar een auto uit bijv 2016 te kijken, bijv. een 90d of is eentje uit 2017 met lagere accucapaciteit (75d) uit 2017/18 een betere optie? Hoe kan ik überhaupt de exacte actieradius in relatie tot bouwjaar en accucapaciteit te weten komen?
Welkom bij de club. Ik heb een MS 75 uit 2018. Je kunt de wielstand wijzigen van hoog naar laag. Ik rij net zo vaak als jij naar Italië, centraal Toscane. Nog nooit angst gehad iets te beschadigen. Dat brengt me wel bij je keuze. Met een oude MS75 ga je wel erg lange ritten maken. Vooral bij lage temperaturen. Ik kan de MS nog 2 jaar doorrijden naar toch gekozen voor een M3 LR. Al te vaak met samengeknepen bellen gereden. Vergis je ook niet in de laadpalendichtheid in Italië. En als ze er al zijn en ze zijn niet bezet door een blauwe Panda dan doen ze het vaak niet. Hoop dat je in de buurt van een SuC zit.
 
Je ziet dan de invloed van hoogte- en snelheidsverschillen.
Zo kan je zien dat je dank zij de regeneratie in de afdaling wel met 3% aankomt, maar op de laatste berg negatief gaat en dus toch moet laden er voor.
Het omgekeerde heb je natuurlijk als jouw trip bovenop de berg begint. 45,6 km gereden en een verbruik van min 3 %:
1616585632683.jpeg
 
  • Like
Reactions: Wyps
Ik denk dat alle Model S en X tot 2019 maar beperkt zijn tot zo een 142kW in het beste geval. Het is pas met de beschikbaarheid van V3 superchargers en de CCS2 adapter voor de S en X dat er in de zomer van 2019 ook Model S en X uit kwamen die tot 200kW aan kunnen.

Ga je nog ouder, naar een 90D, 75D en zo, dan kan het ook nog zijn dat je geconfronteerd wordt met een softwarematige limiet om het accupack te beschermen. Dan kijk je naar maximum 90kW aan vermogen aan een supercharger.

Simuleer je trips eens met de verschillende modellen op A Better Routeplanner en dan kan je al veel beter een idee vormen van hoe groot het verschil tussen de modellen kan zijn.
Terechte opmerking @wooter, van groot belang voor een keuze. Het goede nieuws is dat je met 2 vingers in de neus tot in Italië geraakt, en ook weer terug. Maar laadsnelheid enerzijds en degeneratie accu anderzijds (bij mij van steeds 90% 345 naar 313 inmiddels maar daar staat hij al maanden op, iets zegt me dat ze de degeneratie niet meer laten zien) bepalen ook wel grotendeels het rijplezier. Choose wisely @Wyps!!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat alle Model S en X tot 2019 maar beperkt zijn tot zo een 142kW in het beste geval. Het is pas met de beschikbaarheid van V3 superchargers en de CCS2 adapter voor de S en X dat er in de zomer van 2019 ook Model S en X uit kwamen die tot 200kW aan kunnen.

Ga je nog ouder, naar een 90D, 75D en zo, dan kan het ook nog zijn dat je geconfronteerd wordt met een softwarematige limiet om het accupack te beschermen. Dan kijk je naar maximum 90kW aan vermogen aan een supercharger.

Simuleer je trips eens met de verschillende modellen op A Better Routeplanner en dan kan je al veel beter een idee vormen van hoe groot het verschil tussen de modellen kan zijn.

De beperking van de 90D was inderdaad tot 95kW. Echter na een recente update kan ik weer chargen op 105kW. We hebben dus weer betere laadtijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Terechte opmerking @wooter, van groot belang voor een keuze. Het goede nieuws is dat je met 2 vingers in de neus tot in Italië geraakt, en ook weer terug. Maar laadsnelheid enerzijds en degeneratie accu anderzijds (bij mij van steeds 90% 345 naar 313 inmiddels maar daar staat hij al maanden op, iets zegt me dat ze de degeneratie niet meer laten zien) bepalen ook wel grotendeels het rijplezier. Choose wisely @Wyps!!
thx!!
 
Welkom bij de club. Ik heb een MS 75 uit 2018. Je kunt de wielstand wijzigen van hoog naar laag. Ik rij net zo vaak als jij naar Italië, centraal Toscane. Nog nooit angst gehad iets te beschadigen. Dat brengt me wel bij je keuze. Met een oude MS75 ga je wel erg lange ritten maken. Vooral bij lage temperaturen. Ik kan de MS nog 2 jaar doorrijden naar toch gekozen voor een M3 LR. Al te vaak met samengeknepen bellen gereden. Vergis je ook niet in de laadpalendichtheid in Italië. En als ze er al zijn en ze zijn niet bezet door een blauwe Panda dan doen ze het vaak niet. Hoop dat je in de buurt van een SuC zit.
Dat in de buurt zitten van een SuC kan ik schudden. Maar daar is rekening mee te houden. Ik heb inmiddels besloten voor een LR M3 te gaan; weliswaar kan die niet omhoog qua bodemvrijheid maar ik hoop dat de hoogte genoeg zal zijn. Laatste stukje met 3km/u dan maar...
 
  • Like
Reactions: Klaas
Dat in de buurt zitten van een SuC kan ik schudden. Maar daar is rekening mee te houden. Ik heb inmiddels besloten voor een LR M3 te gaan; weliswaar kan die niet omhoog qua bodemvrijheid maar ik hoop dat de hoogte genoeg zal zijn. Laatste stukje met 3km/u dan maar...
Ik denk dat dat idd het beste is wat je had kunnen besluiten. Ik wist overigens niet dat dat bij de M3 niet kon. Weet wat geleerd!!
 
De 70 serie haalt max 94kW bij de SuC.
De 90 serie haalt maximaal 110kW bij de SuC
De 100 serie haalt maximaal 145kW bij de SuC(V3)

Check de site abetterrouteplanner voor zowel navigatie impressie als historische data van werkelijke data grafieken.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and Phil V
Die pagina is best achterhaald. Ik heb een BTX5 accu en de curve in deze update is veel dichter bij wat ik zelf zie aan de SuC:
 
Die pagina is best achterhaald. Ik heb een BTX5 accu en de curve in deze update is veel dichter bij wat ik zelf zie aan de SuC:
Ik heb een 90D en haal sinds enkele maanden gewoon weer 130+ kW bij de Supercharger. De cap op 93 kW is er bij mij maar kort geweest.

Onderstaand 131 kW is van 10 maart jl.
Tot 42% SoC blijft de laadsnelheid boven 100 kW.
 

Attachments

  • Screenshot_20210310_165309_com.teslamotors.tesla.jpg
    Screenshot_20210310_165309_com.teslamotors.tesla.jpg
    165.4 KB · Views: 29
  • Like
Reactions: job-lek and nico180