Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stond vrijdag in Oost Groningen en de Tesla navigatie verwachte dat ik met 4% thuis zou komen. Wel met een melding van een maximum snelheid 110km/uur volgens mij. Ik keek even of ik Suc Emmeloord makkelijk kon halen maar dat was ook maar met 7%. Toch Zuidbroek voorbij gereden want Suc Drachten is er ook nog. Ja ik ben nog geen held. :D Maar Emmeloord naar Lelystad maar 3% accu? Dat is toch 42km. Lijkt niet logisch.
Dus lekker op EAP gereden met 103 km/uur en thuis als navigatie bestemming laten staan en regelmatig even kijken hoe de verwachting voor Suc Emmeloord was.
Thuis ging van 4% terug naar 2% met een melding dat ik tussendoor zou moeten laden en later weer naar 4%. Terwijl Suc Emmeloord begon met 7% en langzamerhand omhoogging naar 16%. Toch maar even ik Emmeloord geladen ik durfde het toch niet aan. Al had het wel gekund denk ik.

Dat de verwachte percentage aankomst SOC in Emmeloord omhoog ging had ik wel verwacht maar hoe zit het dan met de aankomst SOC thuis?
 
Ik stond vrijdag in Oost Groningen en de Tesla navigatie verwachte dat ik met 4% thuis zou komen. Wel met een melding van een maximum snelheid 110km/uur volgens mij. Ik keek even of ik Suc Emmeloord makkelijk kon halen maar dat was ook maar met 7%. Toch Zuidbroek voorbij gereden want Suc Drachten is er ook nog. Ja ik ben nog geen held. :D Maar Emmeloord naar Lelystad maar 3% accu? Dat is toch 42km. Lijkt niet logisch.
Dus lekker op EAP gereden met 103 km/uur en thuis als navigatie bestemming laten staan en regelmatig even kijken hoe de verwachting voor Suc Emmeloord was.
Thuis ging van 4% terug naar 2% met een melding dat ik tussendoor zou moeten laden en later weer naar 4%. Terwijl Suc Emmeloord begon met 7% en langzamerhand omhoogging naar 16%. Toch maar even ik Emmeloord geladen ik durfde het toch niet aan. Al had het wel gekund denk ik.

Dat de verwachte percentage aankomst SOC in Emmeloord omhoog ging had ik wel verwacht maar hoe zit het dan met de aankomst SOC thuis?
Er komt een tijd dat je het opgeeft om de algoritmes te proberen doorgronden. Elon’s wegen zijn ondoorgrondelijk.
Wat je aanvankelijk deed is de correcte manier. Zien hoe het percentage bij aankomst evolueert en daarop beslissen of je verder relaxed doorrijdt of relaxed gaat laden. Chill!
 
  • Like
Reactions: job-lek and Epyx
Duidelijk! Dat wordt dan handmatig de muziek pauzeren bij het afsluiten. Het komt regelmatig voor dat ik tijdens de rit de muziek steeds harder zet. Als ik na het uitzetten en uitstappen weer terug kom in de auto, dan wordt de muziek direct weer afgespeeld. Soms dus ook te hard..
Je kunt hem ook zo instellen dat de muziek zachter gaat wanneer er een portier of klep wordt geopend. In ieder geval bij de model S
 
  • Like
Reactions: Exiteer
I want to compare insurance costs online, what is the official "beveiligingsklasse" of the Model3? I know about sentry mode and all the tech gadgets but what is expected by law?


1617565021045.png


Thanks
 
I want to compare insurance costs online, what is the official "beveiligingsklasse" of the Model3? I know about sentry mode and all the tech gadgets but what is expected by law?


View attachment 650840

Thanks
Not sure if this is by law, could just be the rules of the insurance companies.
Some (eg Promovendum where I ended up) accept the Tesla alarm and tracking as effectively level 5; some require you to install a lo jack.
 
Even een verschrikkelijke noob vraag.
laatst aan een supercharger gestaan maar zag dat er aan de 2 kabels verschillende stekkers zaten.
nou hoop ik van de zomer naar spanje te rijden en dan ga ik voor het eerst echt supercharger sessies nodig hebben.
maar als ik aan kom rijden en alle chargers hebben al minimaal 1 auto aan het laden hoe weet ik dan of de stekker die nog vrij is op mijn model 3 past?
 
Volgens mij kan er maar 1 auto aan een paal. Ik zou niet weten wat er gebeurd als de tweede kabel ook gebruikt gaat worden.
Een Model 3 heeft de CCS stekker nodig die zit aan alle palen, v2 (2kabels) en v3 (alleen CCS). De S en X zijn standaard niet gebouwd om de CCS kabel te gebruiken en zijn een extra onderdeel nodig om aan de CCS te kunnen laden.

Ik denk dat als alle palen in gebruik zijn je zult moeten wachten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even een verschrikkelijke noob vraag.
laatst aan een supercharger gestaan maar zag dat er aan de 2 kabels verschillende stekkers zaten.
nou hoop ik van de zomer naar spanje te rijden en dan ga ik voor het eerst echt supercharger sessies nodig hebben.
maar als ik aan kom rijden en alle chargers hebben al minimaal 1 auto aan het laden hoe weet ik dan of de stekker die nog vrij is op mijn model 3 past?
Sommige supercharger stalls hebben 2 stekkers. Eentje past in de Model 3 en Y, maar de Model S en X hebben nog de oude Type2 stekker. Zo een stalls zijn dus om eigenaars van Model S en X toe te laden om te kunnen laden zonder adapter.

Als van een stall al 1 stekker in gebruik is, kan je niet de 2e stekker in jouw auto gebruiken.
 
Even een verschrikkelijke noob vraag.
laatst aan een supercharger gestaan maar zag dat er aan de 2 kabels verschillende stekkers zaten.
nou hoop ik van de zomer naar spanje te rijden en dan ga ik voor het eerst echt supercharger sessies nodig hebben.
maar als ik aan kom rijden en alle chargers hebben al minimaal 1 auto aan het laden hoe weet ik dan of de stekker die nog vrij is op mijn model 3 past?
Ik denk dat de vrije plaatsen in de navigatie de vrije plaatsen zijn die in jouw wagen passen. Nu zou het natuurlijk kunnen dat de ccs rijders alle plaatsen met twee kabels bezetten en er 4 ccs only plaatsen vrij zijn. Dat zou dom zijn, want ccs only is V3 en dus sneller. Die gaan eerst genomen worden. Ik verwacht ook nog weinig volle SuCs in de toekomst door de uitbreidingen en het sneller laden van de nieuwste modellen.
 
Nu zou het natuurlijk kunnen dat de ccs rijders alle plaatsen met twee kabels bezetten en er 4 ccs only plaatsen vrij zijn. Dat zou dom zijn, want ccs only is V3 en dus sneller. Die gaan eerst genomen worden.
Het opvallende is dat er de nodige M3 rijders zijn die dit niet begrijpen. De afgelopen maanden heb ik een paar keer bij SuC Zwolle geladen en tot mijn niet geringe verbazing werd ruim de helft van de V2-stalls gebruikt door M3's. Gelukkig heb ik een adapter, dus ik heb de MX maar op een V3-stall aangesloten.
 
heeft er iemand ervaring met de overgang van een Models 85D naar een Model3 longrange?
Van een (oude) S85 naar een nieuwe M3 LR. Feitelijk overgelijkbare auto’s. Een Model S is een limousine en een Model 3 daarmee vergeleken een skelter. Anders gezegd een M3 stuurt veel strakker, ligt beter, is sneller, maar de MS is comfortabeler en ruimer. Natuurlijk is de M3 11 cm smaller dan de MS en dat maakt hem veel makkelijker in stadsverkeer en parkeergarages. Kortom: als je vooral op de snelweg zit is de S te verkiezen en in de stad de M3.
En als je van sportief rijden houdt is de M3 de enige.
Nog een aspect: ik vond de MS veel stiller dan de M3. Door omstandigheden kon ik de M3 niet meer teruggeven (ik was op vakantie toen hij werd afgeleverd), maar ik had dat vanwege het lawaai wel gedaan. Ook nu nog erger ik me elke rit aan de herrie en het gefluit. Hoewel dat fluiten wel een exemplarisch probleem zal zijn.