Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks for the Answers!
About ownership is slightly more complicated as I still don't have a Dutch driving license (silly me I did not changed it in the past, now with corona there are 3 months waiting time to get an appointment) so I have to personally go the RDW with a document from the gemeente stating my BSN, nothing crazy, just a bit more paperwork.
Good to know about the insurance, also that one gets a bit more tricky as I have to transfer the "schadevrij jaren" from a foreign insurance, which is a manual process. That's why I think it will not be immediate activation.

The important thing is that know the correct procedure, RDW first then insurance. In this way I avoid going to the RDW and being kicked out because I don't have insurance. Good to know also about the fact I can call and activate it. I will ask if possible. In this way I can do all the paperwork this week and then just activate it next week after the inspection.

Thanks for the help, you will probably see more questions around in the next weeks, I will post a picture of the new (for me) baby as well :)
I think most insurance companies will be helpful. You can probably insure the car directly but the "schadevrije jaren" might take some time. But ask if they know how to do that otherwise find another one. You can always go to a cheaper one after a year when the "schadevrije jaren" are registered. :D
Luckily for you the closed RDW station isn't that far.
 
Misschien een beginnersvraag, maar ik merk de afgelopen tijd dat ik veel water langs de ramen heb lopen bij de eerste bocht na een regenbui.
Ik lees wel over het schoonblazen van de afvoerbuizen van het dakje (Classic 2013) maar ik lees niet ‘hoe en waar’.
Kan iemand mij verduidelijken hoe ik dit het beste doe? Ik heb geen luchtpistool o.i.d. Dank alvast.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toen ik m'n M3 2021 net had ben ik naar het Service Center geweest om mijn koplampen te laten afstellen omdat ik tegenliggers nogal verblindde. Had zelf in het service menu eerst wat geprutst, maar kreeg het niet echt goed.

Had er sindsdien niet echt meer aan gedacht, maar nu reed ik vorige week op een heel donkere avond op de autostrade, en toen viel mij op hoe slecht de lichten nu zijn afgesteld. De linkerlamp schijnt maar heel kort voor mij uit (2-3 strepen), terwijl de pechstrook wel helemaal perfect verlicht is. Nog iemand met die ervaring ? Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is, maar denk dat ze bij SC gaan zeggen dat het gewoon zo de bedoeling is.

Hier een kort filmpje van hoe het eruit ziet.
 
Toen ik m'n M3 2021 net had ben ik naar het Service Center geweest om mijn koplampen te laten afstellen omdat ik tegenliggers nogal verblindde. Had zelf in het service menu eerst wat geprutst, maar kreeg het niet echt goed.

Had er sindsdien niet echt meer aan gedacht, maar nu reed ik vorige week op een heel donkere avond op de autostrade, en toen viel mij op hoe slecht de lichten nu zijn afgesteld. De linkerlamp schijnt maar heel kort voor mij uit (2-3 strepen), terwijl de pechstrook wel helemaal perfect verlicht is. Nog iemand met die ervaring ? Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is, maar denk dat ze bij SC gaan zeggen dat het gewoon zo de bedoeling is.

Hier een kort filmpje van hoe het eruit ziet.
Heel af en toe is de afstelling bij mij ook van slag. Het volstaat in die gevallen door in service menu op het knopje "lampen afstellen" (wellicht andere naam met zelfde strekking) te drukken bij een auto op een VLAKKE ONDERGROND. Je ziet de lampen dan even langzaam op en neer gaan. Daarna menu weer afsluiten ZONDER met knopjes op het stuur te verstellen. Alles is dan weer oké.

Geen idee wat er gebeurd met referentie instelling als je wel met de knopjes op het stuur gaat zitten spelen. Ik verwacht dat je dan de basisinstelling wijzigt waardoor alles van slag is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ook geen behoefte om aan de knopjes te zitten -> alleen menu selecteren is al voldoende om e.a. weer in goede positie te krijgen.
 
Toen ik m'n M3 2021 net had ben ik naar het Service Center geweest om mijn koplampen te laten afstellen omdat ik tegenliggers nogal verblindde. Had zelf in het service menu eerst wat geprutst, maar kreeg het niet echt goed.

Had er sindsdien niet echt meer aan gedacht, maar nu reed ik vorige week op een heel donkere avond op de autostrade, en toen viel mij op hoe slecht de lichten nu zijn afgesteld. De linkerlamp schijnt maar heel kort voor mij uit (2-3 strepen), terwijl de pechstrook wel helemaal perfect verlicht is. Nog iemand met die ervaring ? Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is, maar denk dat ze bij SC gaan zeggen dat het gewoon zo de bedoeling is.

Hier een kort filmpje van hoe het eruit ziet.
Voor zo er ik weet schijnt de rechter koplamp altijd wat meer naar de berm en schijnt de linker wat minder ver. Dit om het verblinden van tegenliggers te voorkomen.
In Engeland is het net andersom.
 
Die worden volgens mij al een tijd niet meer geleverd. Maar je kan in vraag en aanbod-draadje eens een vraag stellen. weinigen gebruiken hem ooit.
Thx. Is niet voor mezelf, maar een vriend die binnen 2 weken zijn SR+ in ontvangst mag nemen en er gelijk mee op vakantie wil vertrekken. Wil ‘m adviseren over welke verlengkabels mee te zeulen. Zelf heb ik een campingstekker verlengkabel met diverse verloopstekkers (schuko, spina italiano) zodat ik altijd uit de voeten kan, maar als die blauwe stekker niet meer meegeleverd wordt, kan hij net zo goed een schuko kabel nemen(2,5mm2 of course)
 
Hoe gedraagt een M3 zich op AP als er gereden wordt op linkerbaan in Duitsland als er sprake is van wegwerkzaamheden? Ik durf er bijna geen vrachtauto's in te halen...

Ik heb me in positieve zin verbaasd hoe goed de auto door de rijbanen manoeuvreert. Zelfs bij tijdelijke strepen en/of slechte strepen. Je merkt dat de auto niet alleen naar de strepen kijkt maar ook naar gedrag van je voorganger??? Maar het blijft wel enorm goed opletten. Bibberende of wisselende strepen op je scherm kondigen al aan dat de auto er moeite mee heeft. Ik rij op deze wijze relaxt maar ben altijd enorm op m'n hoede op afwijkende omstandigheden en/of gedrag van de auto.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Absolute beginnersvraag wellicht. Maar de parameters veranderen zo vaak.
Is er ergens een overzicht waar bijgehouden wordt wat je in BE-NL geleverd krijgt als je een M3 SR+ bestelt?
Of dit met LFP is of niet. En welke opties er dan op zitten? Bijvoorbeeld stuurverwarming is me nog niet helemaal duidelijk of dat er nu wel of niet bij zit als je eentje krijgt in augustus.
 
Zelfs de MS doet het perfect. Met toegeknepen billen bij de inzittenden.
Ging bij mij een keer fout toen de zwarte panter , zonder dat ik er erg in had was overgeschakeld op volgen in plaats van lijnen en soms ben je dus net te breed
271A23AD-F682-415D-B034-0EECD21A2CBA.jpeg
 
Absolute beginnersvraag wellicht. Maar de parameters veranderen zo vaak.
Is er ergens een overzicht waar bijgehouden wordt wat je in BE-NL geleverd krijgt als je een M3 SR+ bestelt?
Of dit met LFP is of niet. En welke opties er dan op zitten? Bijvoorbeeld stuurverwarming is me nog niet helemaal duidelijk of dat er nu wel of niet bij zit als je eentje krijgt in augustus.

Is helaas niet 100% zeker. Tesla veranderd eigenlijk constant dingen aan de configuratie van de autos, gelukkig doorgaans alleen verbeteringen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Absolute beginnersvraag wellicht. Maar de parameters veranderen zo vaak.
Is er ergens een overzicht waar bijgehouden wordt wat je in BE-NL geleverd krijgt als je een M3 SR+ bestelt?
Of dit met LFP is of niet. En welke opties er dan op zitten? Bijvoorbeeld stuurverwarming is me nog niet helemaal duidelijk of dat er nu wel of niet bij zit als je eentje krijgt in augustus.
Ik meen gelezen te hebben dat de SR+ niet uitgerust is met stuurverwarming en warmtepomp, zo is het toch in Amerika.
 
  • Like
Reactions: job-lek