Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wist niet dat TPMS sensoren op batterijen werken. Waarom werken ze dan enkel als je een stukje hebt gereden? Ik dacht om die reden dat we werkten op basis van het ronddraaien van het wiel (optrekken/afremmen). Dat leek me wel logisch maar kennelijk toch een batterij :-(
 
Wist niet dat TPMS sensoren op batterijen werken. Waarom werken ze dan enkel als je een stukje hebt gereden? Ik dacht om die reden dat we werkten op basis van het ronddraaien van het wiel (optrekken/afremmen). Dat leek me wel logisch maar kennelijk toch een batterij :-(
Ze sturen beetje data naar je auto. Dat kost energie.

Kan me voorstellen dat die dataverbinding bij stilstand wordt uitgeschakeld voor besparing. Je auto staat tenslotte meer stil dan dat ie in beweging is.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
ik heb enkele vragen over opladen.

  • op de site van tesla ( Thuis opladen ) staat 3-4km/u voor thuisladen. klopt dit? zo nee, hoeveel km kan je per uur bijladen (geen 3-fase systeem)?
  • hebben laadstations een kabel die vast zit aan het station en die je kan insteken in je auto, of moet je je eigen kabel gebruiken? (ik denk het laatste aangezien ik al gelezen heb dat er kabels gestolen worden) is dat dan die mobiele kabel?
 
ik heb enkele vragen over opladen.

  • op de site van tesla ( Thuis opladen ) staat 3-4km/u voor thuisladen. klopt dit? zo nee, hoeveel km kan je per uur bijladen (geen 3-fase systeem)?
  • hebben laadstations een kabel die vast zit aan het station en die je kan insteken in je auto, of moet je je eigen kabel gebruiken? (ik denk het laatste aangezien ik al gelezen heb dat er kabels gestolen worden) is dat dan die mobiele kabel?
Aantal kilometers hangt af van het vermogen van het laden, en het gemiddelde verbruik van je auto.

Een lader op een stopcontact is maximum 13A op 240V, wat betekent 13A * 240V = 3120W. Als je gemiddelde verbruik 150Wh per kilometer is, betekent het dat je tot 20 kilometer per uur kan laden. Als je gemiddelde verbruik 250Wh per kilometer is, zit je aan 12,48 kilometer per uur.

Met 3 fasen en een degelijke laadpaal, kan je bv laden aan 16A * 240V * 3 = 11520W. Met 150Wh/km geeft dit 77km/u bereik, met 250Wh/km geeft dit 46km bereik op een uur.

Snelladers komen met een vaste kabel. Trage publieke AC laders zoals in je wijk vereisen dat je zelf je eigen kabel insteekt. Sommige laadpalen voor thuis komen ook met een vaste kabel.
 
Moet je niet met de vierkantswortel van 3 vermenigvuldigen? Voor 11KW heb je krachtstroom nodig: 16 * 400 * Vierkantswortel van 3= 11,075kW.
Nee, het is 16A * 400V / sqrt(3) * 3 fases = 11085 W. Daarbij is 400 / sqrt(3) ongeveer 230 dus dat kan je prima als afronding gebruiken. 240V is te hoog. Je energieleverancier doet er veel moeite voor om het voltage rond de 230V te houden. Meestal schommelt het tussen 229 en 235V.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
ik heb enkele vragen over opladen.

  • op de site van tesla ( Thuis opladen ) staat 3-4km/u voor thuisladen. klopt dit? zo nee, hoeveel km kan je per uur bijladen (geen 3-fase systeem)?
  • hebben laadstations een kabel die vast zit aan het station en die je kan insteken in je auto, of moet je je eigen kabel gebruiken? (ik denk het laatste aangezien ik al gelezen heb dat er kabels gestolen worden) is dat dan die mobiele kabel?
Die 3-4 km/u staat bij de Mobile Connector. Ook wel bekend als de "Granny Charger". Als je doorklikt naar de Tesla Wall Connector (TWC) staat er tot 77 km/u:

Met 1 fase kan TWC die fase op 2 pinnen zetten en kom je op ongeveer 2/3e uit van een 3-fase lader.
 
240V is te hoog. Je energieleverancier doet er veel moeite voor om het voltage rond de 230V te houden. Meestal schommelt het tussen 229 en 235V.
Dat is natuurlijk relatief aan het net, en vaak op een zonnige dag in een wijk met veel zonnepanelen zie je het voltage wel stijgen. Tegelijk zie je vaak 's avonds het voltage zakken bij veel verbruik in de wijk.

Hier een resultaat van mijn metingen per fase over de afgelopen 24 uren:

1642510097179.png
 
Nee, het is 16A * 400V / sqrt(3) * 3 fases = 11085 W. Daarbij is 400 / sqrt(3) ongeveer 230 dus dat kan je prima als afronding gebruiken. 240V is te hoog. Je energieleverancier doet er veel moeite voor om het voltage rond de 230V te houden. Meestal schommelt het tussen 229 en 235V.

Te hoog? Heb hier regelmatig +240V, het voltage is hier 99.99% +230V en schommelt meer rond de 235V
 
Die 3-4 km/u staat bij de Mobile Connector. Ook wel bekend als de "Granny Charger". Als je doorklikt naar de Tesla Wall Connector (TWC) staat er tot 77 km/u:

Met 1 fase kan TWC die fase op 2 pinnen zetten en kom je op ongeveer 2/3e uit van een 3-fase lader.

tesla wall charger is momenteel nog geen optie aangezien ik huur. bouw wordt op dit moment gezet, daar voorzie ik dan wel wall charger.

zeg je nu dat die granny charger (inpluggen in 'normaal' stopcontact) effectief maar 3-4km/u kan laden?

ik verwachtte obv de andere uitleg eerder 3 kw/u ipv km/u?
 
tesla wall charger is momenteel nog geen optie aangezien ik huur. bouw wordt op dit moment gezet, daar voorzie ik dan wel wall charger.

zeg je nu dat die granny charger (inpluggen in 'normaal' stopcontact) effectief maar 3-4km/u kan laden?

ik verwachtte obv de andere uitleg eerder 3 kw/u ipv km/u?
De granny charger kan maximaal met 13A laden, dat is inderdaad zo'n 3 kW. Dat is dus 3 kWh per uur. Als jouw Tesla gemiddeld 200 Wh/km verbruikt laadt je dan dus maximaal met 3 kWh / 200 Wh/km = 15 km per uur.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Weet iemand hoelang een TPMS sensor meegaat? Zit er een batterij in die je kan vervangen of moet je de hele sensor vervangen?
Is afhankelijk van je jaarkilometrage. De sensoren gaan namelijk in een slaapstand als de auto niet rijdt. Maar minstens een jaar of vijf moeten die dingen het wel uithouden en dan moet je ze compleet vervangen.
 
  • Like
Reactions: René ZAP
Al een tijdje drukte ik op de laadklep om te gaan laden bij het gebruik van de Type 2 kabel. Nu heb ik recent bij vorst gemerkt dat de laadklep vast bleef zitten en dat het wat moeizamer was en wat hulp nodig had om de klep open te maken. Helaas lukt het mij nu niet meer om door het drukken op de laadklep daadwerkelijk de klep te openen. Hij opent en sluit prima via de app en via het scherm, hij blijft nergens op hangen en maakt geen rare geluiden.

Is dit iets wat sinds de laatste software update gewijzigd is, of kan het toch zijn dat de druk-functionaliteit beschadigd is geraakt door het los maken tijdens de vorst? Hoor graag of er anderen zijn met een Model 3 die dit gemerkt hebben!
 
Recent opende in mijn buurt een nieuw Optimile snellaadpunt. Het laadpunt zag er indrukwekkend uit en de snelheden in de Shell Recharge app met 230 kW en 322 kW erg veelbelovend. Bij laden komt de snelheid echter nooit boven 26 kW, dus min of meer een "gewone laadpaal". Wat zie ik over het hoofd?


IMG_2AF176901248-1.jpeg