Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Deze heb ik op mijn SR+ los afgenomen. @rsnhakan

Is bij de LR en Performance 12 maanden inbegrepen, bij de SR+ 1 maand. Mits je nieuw koopt/least uiteraard.
Hoe vind je de audio klinken? Voor mij een dealbreaker namelijk..

Ik neig nu namelijk naar een SR+. Acceleratie is prima en bereik ook. Iemand tips?
 
Last edited by a moderator:
Hoe vind je de audio klinken? Voor mij een dealbreaker namelijk..

Ik neig nu namelijk naar een SR+. Acceleratie is prima en bereik ook. Iemand tips?
Audio is prima, zou het gewoon een keer uitproberen bij Tesla zelf in de showroom oid. Je merkt wel verschil tussen de LR en SR+ qua audio, maar als je de equalizer wat hoger op de bass zet zal je voor normaal gebruik prima muziek kunnen luisteren. En dan luister ik al best wel bass-heavy muziek.

Ook bij bijvoorbeeld Netflix is het geluid meer dan prima om een soort mobiel home cinema effect te geven. Het kan altijd beter, maar het scheelt wel een hoop geld als je alleen voor de audio een upgrade naar LR zou doen.
 
Audio is prima, zou het gewoon een keer uitproberen bij Tesla zelf in de showroom oid. Je merkt wel verschil tussen de LR en SR+ qua audio, maar als je de equalizer wat hoger op de bass zet zal je voor normaal gebruik prima muziek kunnen luisteren. En dan luister ik al best wel bass-heavy muziek.

Ook bij bijvoorbeeld Netflix is het geluid meer dan prima om een soort mobiel home cinema effect te geven. Het kan altijd beter, maar het scheelt wel een hoop geld als je alleen voor de audio een upgrade naar LR zou doen.
Mijn Kia Niro met JBL soundsystem klinkt ook prima. Maar genieten heb ik pas gedaan toen ik recent in een LR reed.

Vervormt het geluid als je de muziek wat hoger zet?
 
Met mn model 3 aflevering in juni 2021 nog een jaar premium connectivity gehad, per deze maand dus ook betalen.

Wat geluid betreft, tsja... Ik ben autos gewend waar ik zelf subwoofers en dergelijke inbouwde met externe versterkers en dan is de tesla premium audio subwoofer nog een stakker bij zegmaar. Het is net wat je gewend bent. Mijn LR in ieder geval wel dik tevreden over het gehele systeem als "semi audiofiel?"
 
Vooral het gemis aan Premium Audio vind ik dan jammer. Er zijn wat nieuwe ontwikkelingen en de SR+ valt net binnen het leasebudget. Dus wellicht toch maar leasen.

Ik zag ook op het internet dat er nog wat andere opties missen, zoals live traffic?
Dat is (naast de mistlampen) letterlijk het enige van deze lijst waar aftermarket oplossingen voor zijn 😄 Ik zou al de andere dingen als een groter gemis zien, met name pack grootte en laadsnelheid, aangezien je eerder zelf aangaf de auto voor lange afstanden op hogere (autobahn) snelheid te gaan gebruiken. Stuur en stoelverwarming gaan je helpen bij rijbereik in de winter. Alles boven ~5 graden is voor mij voldoende alleen stoel en stuurverwarming te gebruiken.
 
Zit er trouwens veel verschil in uitrusting tussen een SR+ en LR?
Als een SR (of "gewoon" Model 3 zoals het nu heet) rijder met een model gemaakt in feb van dit jaar:

Ben geen audiofiel en heb alleen een proefrit met de LR gereden, maar het geluid in de 'SR' is voor mij echt meer dan prima.
Stoelverwarming voor+achter, stuurverwarming, en ruitenwissers verwarming zit er standaard in.

De auto zelf is bizar zuinig (18" aero). Gemiddeld nu na bijna 7000km op ~130 Wh/km.

LFP batterij is top. Bijna geheel ongestraft, en zelfs aangeraden, om minstens wekelijks tot 100% te laden. Het bereik (400km+) is daarmee meer dan voldoende (60 kWh bruikbaar). In ongeveer ~25 min zit je van 10-80%.

0-100 in ~6 sec is snel zat.

Dus voor +€8k heb je AWD, snellere acceleratie, mistlampen voor, voor de audiofielen 'betere audio', en nog meer bereik.

Ben erg blij met de auto en heb de €8k in TSLA geïnvesteerd ;)
 
Nog een vraagje: wat is het verschil tussen een Model Y LR en P? Ik zie zelfs verschil in headlights.

De oriëntatie loopt een beetje uit de hand. De Y is meer auto en veel ruimer… (kwamen we net achter bij de “dealer”)
 
Na al die jaren voel ik me weer een beginner, dus daarom maar weer een vraag hier.
Ik zag in de app (iPhone) dat alleen mijn vrouw als bestuurder vermeld staat (in de app). In de auto heb ik gewoon mijn profiel, met mijn telefoon gekoppeld en ik heb ook gewoon een account op de website waar ik de eigenaar van de auto ben, mijn facturen in kan zien, enz.
Ik heb mezelf maar uitgenodigd als bestuurder en op de link geklikt (dat voelt raar, dat je jezelf kan uitnodigen), maar gelukkig (cynisch) gaat dat hopeloos mis met een foutmelding. Soms wordt ik zo moe.
Wat voor functie hangt er achter die bestuurder in de app?
 
Na al die jaren voel ik me weer een beginner, dus daarom maar weer een vraag hier.
Ik zag in de app (iPhone) dat alleen mijn vrouw als bestuurder vermeld staat (in de app). In de auto heb ik gewoon mijn profiel, met mijn telefoon gekoppeld en ik heb ook gewoon een account op de website waar ik de eigenaar van de auto ben, mijn facturen in kan zien, enz.
Ik heb mezelf maar uitgenodigd als bestuurder en op de link geklikt (dat voelt raar, dat je jezelf kan uitnodigen), maar gelukkig (cynisch) gaat dat hopeloos mis met een foutmelding. Soms wordt ik zo moe.
Wat voor functie hangt er achter die bestuurder in de app?
Jij bent hoofd-bestuurder. Je hebt de account van je vrouw uitgenodigd als extra bestuurder.

In de praktijk scheelt het niet veel, maar kan ze bijvoorbeeld niet het verbruik nagaan.

Voor jezelf moet je geen extra bestuurder aanmaken.
 
Met mn model 3 aflevering in juni 2021 nog een jaar premium connectivity gehad, per deze maand dus ook betalen.

Wat geluid betreft, tsja... Ik ben autos gewend waar ik zelf subwoofers en dergelijke inbouwde met externe versterkers en dan is de tesla premium audio subwoofer nog een stakker bij zegmaar. Het is net wat je gewend bent. Mijn LR in ieder geval wel dik tevreden over het gehele systeem als "semi audiofiel?"
Ik was erg tevreden over het geluid in mijn vorige Tesla (S P85+ met Premium Audio o.i.d.), maar keek toch even raar op toen in mijn huidige Y LR een keer iemand anders het knopje 'volume' ontdekte rechtsonder in het scherm.

Zoek via Spotify maar eens dit nummer op:


en zie de beelden in de achteruitkijkspiegel volkomen vervagen bij hogere volumes. En lijken je stoelen alsnog een massagestand te hebben.
(Met dank aan een Oekraïense vluchtelinge voor deze ervaring, onderweg naar haar opvanglocatie in Nederland.)
 
Nog iemand die veel problemen heeft bij het laden met laadpas (diverse al geprobeerd) bij de publiek laadpalen van Allego?
Eerst komt het groene V'tje, maar na het swipen met de pas/kaart geeft hij de rode X weer. Al verschillende keren geprobeerd, met diverse laadpassen, maar geen oplossing. Het komt ook bij verschillende laadpalen voor, dus niet telkens dezelfde.
Toevallig iemand die zou weten wat de oorzaak is en wat een oplossing kan zijn?
 
Weet iemand of het technisch kwaad kan als passagiers de elektrische achterklep per ongeluk proberen handmatig te openen (omhoog duwen) of handmatig proberen te sluiten (omlaag duwen)?