Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Cabin overheat protection: hebben jullie deze aan? In Nederland niet echt van toepassing lijkt mij. Maar als je deze op "On" laat, verbruikt de auto dan energie?
Ik heb deze aanstaan, thuis als de auto aan de kabel hangt, maar zonder de AC. Als de auto in de felle zon staat hoor je de ventilator lopen. De temperatuur loopt wel op tot boven de ingestelde 40 graden, vaak wel 45 a 48 graden. Het gebruik is 1 a 2 kWh per dag. Bij een extreem zonnige dag soms zelfs 3 kWh. Maar als het buiten koud is haalt de binnentemperatuur geen 40 graden en doet de Cabin overheat protection helemaal niets. Ik meet dan geen stroomverbruik, althans het is zo weinig dat het niet meetbaar is.
 
Last edited:
To what % do you actually charge your battery? I read all kinds of (conflicting) messages on the internet. I don't need the range and one says as close as possible the 50% and the other 70% and the other 90% again....
Ik denk dat het afhangt van het type batterij. Aangezien je een nieuwe MYP hebt, ga ik ervan uit dat deze een LFP-batterij heeft en Tesla suggereert dat LFP regelmatig tot 100% moet worden opgeladen. Maar voor oudere auto's met Li-batterij was 80-85% de aanbevolen dagelijkse lading

I think it depends on the type of battery. Since you have a new MYP, I assume it has an LFP battery and Tesla suggests that LFP should be charged to 100% regularly. But for older cars with Li battery, 80-85% was the suggested daily charge
 
Last edited:
I think it depends on the type of battery. Since you have a new MYP, I'm assuming it has an LFP battery and Tesla suggests that LFP needs regular charging to 100%. But for older cars with Li battery, 80-85% was the recommended daily charge

I think it depends on the type of battery. Since you have a new MYP, I assume it has an LFP battery and Tesla suggests that LFP should be charged to 100% regularly. But for older cars with Li battery, 80-85% was the suggested daily charge

I don’t think the MYP and Long Range have LFP. Only the Standard Range versions. Maybe someone with a Y can correct me if I’m wrong.
 
Last edited:
I think it depends on the type of battery. Since you have a new MYP, I'm assuming it has an LFP battery and Tesla suggests that LFP needs regular charging to 100%. But for older cars with Li battery, 80-85% was the recommended daily charge

I think it depends on the type of battery. Since you have a new MYP, I assume it has an LFP battery and Tesla suggests that LFP should be charged to 100% regularly. But for older cars with Li battery, 80-85% was the suggested daily charge
The Y Performance doesn't have LFP.
 
Maar verbruikt de auto ook energie met weersomstandigheden zoals vandaag? Bijvoorbeeld dat een temperatuursensor actief blijft.
Ja dit kost meer energie, maar in deze tijd van het jaar niet echt nuttig meer. Overigens heeft mijn auto zonder dit actief te hebben al vaak zat temperaturen bereikt die boven de 55 graden liggen. Ik activeer het alleen maar bij echt warme dagen met veel zon.
 
  • Helpful
Reactions: DM231191
De temperatuur loopt wel op tot boven de ingestelde 40 graden, vaak wel 45 a 48 graden.

Dan vrees ik dat je COP (cabin overheat protection) niet aanstaat 😜
Zoals zovelen, ik incluus, heeft zich of laat zich vangen aan de app. Daar kan je inderdaad COP inschakelen, maar als je niet de juiste procedure in je voertuig zelf hebt ingeschakeld, werkt COP niet.
Met schade en schande in Spanje ondervonden als je in een wagen van 58°C stapt, met COP opstaan (in de app)

Hoe werkt COP in de M3:
- Sentry mode in de wagen uitschakelen (niet in de app.)
- COP in de wagen op "aan" zetten
- COP kan nu ook bediend worden vanaf de app. (zolang Sentry mode niet ingeschakeld wordt)
- Als COP "echt" aanstaat, krijg je bij het afsluiten van de M3 een melding op je smartphone dat COP staat ingeschakeld.



Met andere woorden, COP en sentry mode werken niet samen
 
Dat is goed om te weten, ik dacht dat de nieuwe CATL-batterijen in 2022 naar LFP waren verhuisd. Ik weet dat de nieuwe BYP's LFP zullen zijn. Je leeft en leert bij Tesla

To determine if your vehicle has an LFP Battery, navigate to Controls > Software > Additional Vehicle Information.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Dan vrees ik dat je COP (cabin overheat protection) niet aanstaat 😜
Zoals zovelen, ik incluus, heeft zich of laat zich vangen aan de app. Daar kan je inderdaad COP inschakelen, maar als je niet de juiste procedure in je voertuig zelf hebt ingeschakeld, werkt COP niet.
Met schade en schande in Spanje ondervonden als je in een wagen van 58°C stapt, met COP opstaan (in de app)
Hoe werkt COP in de M3:
- Sentry mode in de wagen uitschakelen (niet in de app.)
- COP in de wagen op "aan" zetten
- COP kan nu ook bediend worden vanaf de app. (zolang Sentry mode niet ingeschakeld wordt)
- Als COP "echt" aanstaat, krijg je bij het afsluiten van de M3 een melding op je smartphone dat COP staat ingeschakeld.
Met andere woorden, COP en sentry mode werken niet samen
Krisja,
Goed dat je meldt dat COP (cabin overheat protection) niet werkt als je Sentry aan hebt staan.

Maar ik heb Sentry echt niet aanstaan en alleen de ventilator-stand van COP gebruikt.
COP heeft 3 standen, namelijk "uit", "met A/C", en "aan". "A/C" is met airco. En "aan" is zonder airco, dan blaast alleen de ventilator.
De ventilator blaast lucht van buiten in het interieur en je hoort de ventilator duidelijk lopen zodra de temperatuur boven de 40 graden komt.
Alleen bij veel zon en een hoge buiten-temperatuur (bv. 30+ °C) is de ventilator niet genoeg om 40 graden te leveren.
Dan loopt de interieur temperatuur op tot ruim boven de 40 graden. Maar dat is beter dan de 58°C die jij noemt. ;)

Ik gebruik in de zomer COP met ventilator ook gewoon thuis, als de auto voor de deur staat, aan de laadkabel.
Want ik denk dat het beter is voor het interieur als deze niet zo bloedheet wordt, en het kost maar een beetje stroom, die dan rechtstreeks van het net komt, en niet uit de batterij.
 
Last edited:
Wat is het voordeel van COP? Ik laat de auto ongeveer 10-15 minuten van te voren naar ingestelde temperatuur gaan voor wegrijden.

Ik had namelijk zelfde begrepen als @nico180 en zag dan helemaal geen toepassing bij mij voor COP. Dus ben serieus nieuwsgierig.
 
Dan vrees ik dat je COP (cabin overheat protection) niet aanstaat 😜
Zoals zovelen, ik incluus, heeft zich of laat zich vangen aan de app. Daar kan je inderdaad COP inschakelen, maar als je niet de juiste procedure in je voertuig zelf hebt ingeschakeld, werkt COP niet.
Met
COP kan je via de app inschakelen door eerst even dog mode aan en uit te zetten, daarna kan je het schuifje bedienen, werkt prima. Ik gebruik COP regelmatig, zwart op zwart wordt ERG heet. Wat betreft laden staat het bij mij standaard op 80% en laad ik als ik onder de ~15% kom.
 
Wat is het voordeel van COP?
Bescherming van de elektronica, stuurbekleding, vegan leder.
Voorkomen dat je jouw billen verbrandt.
Ooit zag ik de specs voor de hoedenplank bekleding van Audi in een offerteaanvraag.
Moest bestand zijn tegen 80 graden, wat natuurlijk de kostprijs omhoog jaagt.
Tesla kennende zullen ze goedkoper willen en dus niet bestand zijn tegen die hige temperaturen (denk maar aan de huis- tuin en keukenprocessors die SpaceX in zijn ruimtetuigen gebruikt in vergelijking met die van de NASA.
COP is niet van in het begin ingevoerd. Er zal in het hete California al wel een of ander probleem opgedoken zijn wegens de warmte. Zo zag ik al stuurwielen met blaren op. Ik vermoed dat Tesla nu de garantie kan weigeren als COP niet op stond. Al is er bij mijn weten geen duidelijke richtlijn in de handleiding.