Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben een beginner van 6 jaar , heb nieuwe MCU2 nu ipv 1, en ik vind gewoonweg de optie niet meer om de auto in slaapstand te brengen.

Die bestaat niet voor MCU2
Ik ben op een nacht in mijn (niet koude) garage 20 km bereik kwijt.

Zorg dat zaken als TeslaFi en TeslaMate zo ingeregeld zijn dat de auto nog in slaap valt.

Zorg ook voor een stabiele wifi verbinding. Misschien even proberen een weekje je wifi verbinding uit de auto te verwijderen om te zien of de auto dan wel in slaap valt.

Ik heb circa 1 a 2% verlies per dag met mijn MCU2 Model S 2018.
 
Ik hem thuis nog niet op de wifi gezet, enkel op het werk. Ik gebruik ook geen externe apps meer.

Ik vond het ook bijzonder omdat ik eigenlijk de afgelopen week het niet opgemerkt had na de upgrade, maar dat is omdat ik bijna dagelijks bijvulde. Gisterenavond kwam ik (na rustig cruisen aan 90-100 km/u op snelweg) aan thuis met 42 km range, vanmiddag stond er nog maar 9 km op.
 
Ik hem thuis nog niet op de wifi gezet, enkel op het werk. Ik gebruik ook geen externe apps meer.

Ik vond het ook bijzonder omdat ik eigenlijk de afgelopen week het niet opgemerkt had na de upgrade, maar dat is omdat ik bijna dagelijks bijvulde. Gisterenavond kwam ik (na rustig cruisen aan 90-100 km/u op snelweg) aan thuis met 42 km range, vanmiddag stond er nog maar 9 km op.
Als je het bewust langdurig parkeerparkeren met accu ongeveer 10%, maar alle
 
Ik gebruik ook geen externe apps meer.
“Niet gebruiken” is soms niet voldoende. Zelfs verwijderen niet. Ze blijven soms pollen vanuit de cloud (ze hebben je smartphone daarvoor niet nodig).
Best is om je Tesla password te resetten. Je mag gewoon opnieuw hetzelfde pw nemen. De reset laat alle actieve tokens vervallen (dit zijn de sleutels die je eventueel aan 3th party apps gegeven hebt toen je ze jouw pw gaf. Met je paswoord downloaden ze een sleutel (token). Dan moeten ze jouw paswoord niet opslaan, wat veiliger is tav hackers.
Los daarvan. 20km kan best komen door het opladen van de 12V batterij of recalibratie na temperatuurwijzigingen van de batterij.
 
Die bestaat niet voor MCU2


Zorg dat zaken als TeslaFi en TeslaMate zo ingeregeld zijn dat de auto nog in slaap valt.

Zorg ook voor een stabiele wifi verbinding. Misschien even proberen een weekje je wifi verbinding uit de auto te verwijderen om te zien of de auto dan wel in slaap valt.

Ik heb circa 1 a 2% verlies per dag met mijn MCU2 Model S 2018.
1 a 2% verlies? Is dat inherent aan de wat oudere modellen?
 
Als je het bewust langdurig parkeerparkeren met accu ongeveer 10%, maar alle

Het was niet bewust langdurig ik ben meestal tussen de 60% en 80% geladen, alleen had ik gisteren een lange rit en stond de garage vol en kon ik niet bij mijn laadpaal, en 10% is nog ruim genoeg om van Antwerpen naar mijn zaak in Aartselaar te rijden. Ik heb hopelijk nu een voldoende goede reden gegeven? :)

Ow ja, ik checkte zonet de app en hij is plots van 14 km (ik had hem een uur in een gewoon stopcontact gestoken alvorens hem buiten te zetten om de garage leeg te maken) komende van 9 km, naar 44 km gesprongen 🤷‍♂️

Ik vroeg het me gewoon af omdat ik volgende week de auto tien dagen in Brussels Airport op de parking moet zetten en tegen zulk verlies op 12u zou zelfs een volle batterij leeg zijn bij terugkomst. Maar blijkbaar had hij dus wat problemen met het bepalen van het batterijniveau.
 
  • Like
Reactions: nico180 and Phil V
Gisterenavond kwam ik (na rustig cruisen aan 90-100 km/u op snelweg) aan thuis met 42 km range, vanmiddag stond er nog maar 9 km op.

Sowieso de tip om capaciteit in procenten te zetten ipv kilometers. Aantal kilometers is met een vrij gunstige wh/km factor die je zeker nu met die herfst en straks winter weer zal halen.

Maar dan nog deze b.v. 160wh/km gebruikt in de kilometerberekening ben je van 6,7kWh naar 1,4kWh uur gegaan en dat lijkt me wel veel.

Gaf de app een blauw balkje weer dat niet de volledige capaciteit beschikbaar is door de lage temperatuur? Zag je een sneeuwvlokje?

Ow ja, ik checkte zonet de app en hij is plots van 14 km (ik had hem een uur in een gewoon stopcontact gestoken alvorens hem buiten te zetten om de garage leeg te maken) komende van 9 km, naar 44 km gesprongen 🤷‍♂️

Dit lijkt het te bevestigen dat het temperatuur gerelateerd is. In een uur laad je de auto echt niet met een normale schuko 35 km. Enige wat er is gebeurd is dat de battery heater waarschijnlijk je pack heeft verwarmd.
 
Sowieso de tip om capaciteit in procenten te zetten ipv kilometers. Aantal kilometers is met een vrij gunstige wh/km factor die je zeker nu met die herfst en straks winter weer zal halen.
Mwa, ik rijd altijd op km. Bij langere ritten kijk ik af en toe naar de energy app en 9 vd 10 keer is de initieele schatting aardig pessimistisch, gebaseerd op continu ~110km/u rijden wat in druk verkeer vaak niet haalbaar is (ik ben een rustige AP sukkelaar op de snelweg als ik geen haast heb, een rust ipv stressmoment). Als je een zware voet hebt of koukleum zal dit uiteraard anders zijn.
 
Een auto hoor je in alle weersomstandigheden te kunnen gebruiken. Echter vraag ik mij af hoe het met regen zit. Je opent de deur, er valt water op de zijpanelen, eventueel de knop voor het ontgrendelen van de deur, de speakers. Kan dit geen kwaad? Ik ben zo iemand die dat allemaal droog maakt na het instappen, maar hoe zit dit precies :)
 
de initieele schatting aardig pessimistisch
De initiële kan inderdaad slecht zijn, maar wordt heel snel heel accuraat.
Even belangrijk als de absolute waarde is de evolutie onderweg. Als de resterende range bij aankomst constant blijft of stijgt, weet je dat je mag gerust zijn. Als die daalt, dan zijn er atypische factoren (snelheid, koe, regen, wind, wegoppervlak,lading). Dan moet je voorzichtig zijn met risico nemen. Ik ben vaak met 3% aangekomen. Met volle vertrouwen, omdat het bij vertrek negatief was en onderweg geleidelijk toenam.
 
Mag ik ( echte beginneling) nog eens een beroep doen op de ervaren Tesla-rijders op dit forum ? Zijn momenteel met vakantie. Tesla staat thuis en ligt permanent aan lader. De oplaadstatistiek in de app toont nu elke dag (kleine) grijze balkjes, “andere “ bron. Hij staat nochtans aan hetzelfde laadpunt dat anders als “thuis” wordt gerapporteerd. Is dat normaal ?
 
Mag ik ( echte beginneling) nog eens een beroep doen op de ervaren Tesla-rijders op dit forum ? Zijn momenteel met vakantie. Tesla staat thuis en ligt permanent aan lader. De oplaadstatistiek in de app toont nu elke dag (kleine) grijze balkjes, “andere “ bron. Hij staat nochtans aan hetzelfde laadpunt dat anders als “thuis” wordt gerapporteerd. Is dat normaal ?
Ik heb hetzelfde nu met mijn MYP. De wagen en de Tesla charger staan binnen in de garage, en er is enkel mijn account/kaart/gsm. Soms wordt het laden onder “thuis” genoteerd, soms onder ”other”. Met de M3 heb ik dat probleem nooit gehad.

In de gps merk ik dat hij de wagen soms een 20-tal meter verder positioneert. De LTE verbinding in mijn garage heeft een slechte ontvangst, vandaar misschien de soms foutieve locatie. Maar in de garage maakt de wagen verbinding met mijn WiFi. En toch gaat het in de helft van de gevallen fout. Misschien moet ik eerst controleren of hij verbinding gemaakt heeft met mijn WiFi, vooraleer de lader aan te sluiten…
 
Met dank aan peter85 e.a. denk ik de verklaring gevondente hebben : we hadden een profiel aangemaakt voor onze dochter die ons naar de luchthaven bracht en de MY terug bij ons thuis parkeerde en continu laat opladen. Zij heeft geen home-adres in haar profiel. De MY “denkt” dus dat hij niet thuis staat en elders aan het opladen is. Toch weer dankbaar dat we dit forum en bereidwillige T-rijders hebben.
 
  • Like
Reactions: adjego and ERvee
Morgen wordt mijn model 3 verkocht, ik zat een beetje te lezen hoe dit in geval van een Tesla auto in zijn werk gaat. Ik lees:

Als je eenmaal een koper hebt gevonden zijn er nog een aantal stappen te ondernemen, namelijk:

  • Vraag aan de koper om een Tesla-account aan te maken
  • Fabrieksinstellingen herstellen in jouw auto
  • Je auto verwijderen in je Tesla-account
Vroeg me alleen nog af of de volgorde hierbij nog iets uitmaakt? Bijvoorbeeld niet dat ik eerst de auto op fabrieksinstellingen zet en vervolgens de auto niet meer kan verwijderen omdat ie misschien dan al niet meer gekoppeld is..
 
Ik heb geen ervaring maar je noemt een goed punt. Ik zou:

1) Koper account laten maken;
2) Koper auto laten koppelen;
3) Fabrieksinstellingen reset;
4) Auto uit jouw account verwijderen.

Mocht twee niet lukken omdat jij de auto hebt, dan kan je die ook naar achteren verplaatsen.

Als de koper stap 1 thuis doet, kan je de rest ook samen doen. Geeft beide vertrouwen en kan er niets mis gaan :)
 
Ik zou in dit geval:

1. De auto verwijderen uit je account
2. Fabrieksinstellingen herstellen in de auto
3. Er van uitgaande dat koper reeds een account heeft gemaakt kan diegene de auto verder koppelen

(denk ik)
 
Ik heb geen ervaring maar je noemt een goed punt. Ik zou:

1) Koper account laten maken;
2) Koper auto laten koppelen;
3) Fabrieksinstellingen reset;
4) Auto uit jouw account verwijderen.

Mocht twee niet lukken omdat jij de auto hebt, dan kan je die ook naar achteren verplaatsen.

Als de koper stap 1 thuis doet, kan je de rest ook samen doen. Geeft beide vertrouwen en kan er niets mis gaan :)
Ik zou de koper absoluut niet eerst koppelen aan de auto voordat je de auto eerst hebt ontkoppeld met je eigen account/gegevens.