De batterij meter in de auto geeft geen WLTP weer, maar EPA. Dat is de Amerikaanse variant van WLTP, en is meestal (net als WLTP) te rooskleurig. Welkom in de wereld van de autolobby.
WLTP kan je enkel gebruiken voor vergelijking tussen auto’s, maar zegt natuurlijk niet zo veel over hoever je in ieders individuele ritme van gebruik kan komen met 1 lading. Van 100% naar 0%, met voorverwarmde batterij, met gemiddeld 100km/uur met normale wind, geen regen en een buiten temperatuur van 5-10 graden, zou ik meer verwachten dan “iets meer dan 200km”, zelfs met 20” velgen. Ik zou rekenen op 280-300km eigenlijk.
Maar het valt me op dat je sentry noemt; als je dat gebruikt zonder de lader dan gaan er gewoon kWh’s aan beschikbare capaciteit af. Daarnaast is het direct verbonden (misschien wel de grootste beïnvloeding van range) aan je rechtervoet; hoe harder je rijdt, hoe harder de range exponentieel minder wordt. Dus als je 130 op de snelweg rijdt, dan komt die 200km wel snel dichtbij ja.