Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat klopt tot voor kort gebruikte ik die instelling ook altijd, maar de periodes met lage tarieven wisselen per dag en zijn lang niet altijd in de nacht. Zeker als er weer meer zonuren komen zie ja dat de lage tarieven naar de middag gaan verschuiven. Ook bij veel wind en in de weekenden zie je dat de lage tarieven niet altijd in de nacht zijn.

Ik heb nu mijn laadpaal via HomeAssistant gekoppeld aan de dynamische uurtarieven zodat ik altijd op de laagste tarieven kan laden, ongeacht het moment van de dag.
Maar ik denk dat we afdwalen van het topic “beginners vragen” Wellicht meer iets voor het draadje:
mee eens!
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Bij mijn 2020 M3 zit het er tussen in. Na het aanzetten van de richtingaanwijzer even wachten tot de autosteer er af gaat (1-2 seconden?) en dan met de cruise er nog op zelf verder sturen
Zelfde bij mij. Op de snelweg werkt dat goed (Hoewel ik daar meestal EAP aan heb staan), maar op binnenwegen werkt het de ene keer soepel en de andere keer moet ik echt het stuur erdoorheen drukken en is de auto steer er af.
 
Uit nieuwsgierigheid, ik krijg namelijk ook binnenkort een laadpaal van Shell Recharge waar ik blijkbaar ook mijn eigen €/kWh prijs moet doorgeven: hoe doe je dit? De elektriciteitsprijs die je zelf betaalt hangt toch af van je contract, fluctueert constant (als je een variabel contract hebt), en is afhankelijk of je tijdens piek- of daluren oplaadt? Moet je dat dan telkens aanpassen? En hoe wordt er dan effectief gecheckt of de prijs die je doorgeeft correct is?
Ik heb een laadpaal van Eneco. Je krijgt bij die laadpaal een account bij Eneco (MijnLaden). Op die pagina kun je niet alleen je credit facturen zien van de stroomkosten die je terugkrijgt omdat de paal jouw stroom gebruikt, maar kun je ook (daar maandelijks) opgeven wat de vergoeding is die je wenst te krijgen. 1 tarief, dus je moet zelf een gemiddelde van dag/nacht nemen. Als je een dynamisch contract hebt dan is den oplossing: neem het gemiddelde tarief van de afgelopen maand, en voer dat in.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Hallo iedereen. Ik rijd met een MY SR met de 20” wielen.
Als ik de batterij tot 100% oplaadt wordt er telkens slechts 389 km max aangegeven.
In de praktijk vertaalt zich dat tot iets meer dan 200 km range met zeer rustig rijgedrag en enkel sporadisch gebruik van sentry mode. De 20” nemen uiteraard wel wat km’s weg maar dat is wel heel veel verschil met de voorgeschreven range.
Wat zijn de ervaringen van de andere SR-rijders? Dan heb ik een vergelijk :)
Alvast bedankt.
 
Hallo iedereen. Ik rijd met een MY SR met de 20” wielen.
Als ik de batterij tot 100% oplaadt wordt er telkens slechts 389 km max aangegeven.
In de praktijk vertaalt zich dat tot iets meer dan 200 km range met zeer rustig rijgedrag en enkel sporadisch gebruik van sentry mode. De 20” nemen uiteraard wel wat km’s weg maar dat is wel heel veel verschil met de voorgeschreven range.
Wat zijn de ervaringen van de andere SR-rijders? Dan heb ik een vergelijk :)
Alvast bedankt.
De batterij meter in de auto geeft geen WLTP weer, maar EPA. Dat is de Amerikaanse variant van WLTP, en is meestal (net als WLTP) te rooskleurig. Welkom in de wereld van de autolobby.

WLTP kan je enkel gebruiken voor vergelijking tussen auto’s, maar zegt natuurlijk niet zo veel over hoever je in ieders individuele ritme van gebruik kan komen met 1 lading. Van 100% naar 0%, met voorverwarmde batterij, met gemiddeld 100km/uur met normale wind, geen regen en een buiten temperatuur van 5-10 graden, zou ik meer verwachten dan “iets meer dan 200km”, zelfs met 20” velgen. Ik zou rekenen op 280-300km eigenlijk.

Maar het valt me op dat je sentry noemt; als je dat gebruikt zonder de lader dan gaan er gewoon kWh’s aan beschikbare capaciteit af. Daarnaast is het direct verbonden (misschien wel de grootste beïnvloeding van range) aan je rechtervoet; hoe harder je rijdt, hoe harder de range exponentieel minder wordt. Dus als je 130 op de snelweg rijdt, dan komt die 200km wel snel dichtbij ja.
 
De batterij meter in de auto geeft geen WLTP weer, maar EPA. Dat is de Amerikaanse variant van WLTP, en is meestal (net als WLTP) te rooskleurig. Welkom in de wereld van de autolobby.

WLTP kan je enkel gebruiken voor vergelijking tussen auto’s, maar zegt natuurlijk niet zo veel over hoever je in ieders individuele ritme van gebruik kan komen met 1 lading. Van 100% naar 0%, met voorverwarmde batterij, met gemiddeld 100km/uur met normale wind, geen regen en een buiten temperatuur van 5-10 graden, zou ik meer verwachten dan “iets meer dan 200km”, zelfs met 20” velgen. Ik zou rekenen op 280-300km eigenlijk.

Maar het valt me op dat je sentry noemt; als je dat gebruikt zonder de lader dan gaan er gewoon kWh’s aan beschikbare capaciteit af. Daarnaast is het direct verbonden (misschien wel de grootste beïnvloeding van range) aan je rechtervoet; hoe harder je rijdt, hoe harder de range exponentieel minder wordt. Dus als je 130 op de snelweg rijdt, dan komt die 200km wel snel dichtbij ja.
Bedankt voor deze uitgebreide duidelijke info!!
 
@ E.D.

Ik heb een paar dagen terug een range test gedaan, met mijn MY RWD 19", bij gemiddeld 9°C. Ik ben vertrokken met 100% volgens de auto 419km. Ik heb lekker met het verkeer meegereden, af en toe wat harder, minimaal 100 km/h maar maximaal 110 km/h. Op locatie heeft hij niet aan de lader gestaan.
Bij thuiskomst zag ik het volgende:
20230203_221413.jpg
 
  • Informative
Reactions: djerro1234
@ E.D.

Ik heb een paar dagen terug een range test gedaan, met mijn MY RWD 19", bij gemiddeld 9°C. Ik ben vertrokken met 100% volgens de auto 419km. Ik heb lekker met het verkeer meegereden, af en toe wat harder, minimaal 100 km/h maar maximaal 110 km/h. Op locatie heeft hij niet aan de lader gestaan.
Bij thuiskomst zag ik het volgende:
View attachment 903864
Zonder verwarming gereden ?
 
De batterij meter in de auto geeft geen WLTP weer, maar EPA.
Zelfs geen EPA volgens mij.
Ik herinner mij van 7 jaar geleden dat Tesla beweerde dat ze de normen niet realistisch vonden en een meer realistische schatting wilden tonen.
Probleem is dat ‘realistisch’ sterk afhangt van de omstandigheden.
Ik weet wel dat de schatting in de zomer haalbaar is.
 
  • Like
Reactions: E.D.
Goedemorgen. Vraag: ik gebruik altijd Apple Music als muziekbron in mijn Tesla MYP 2023. Echter, de autoplay functie werkt niet goed; meestal moet ik Apple Music (muziekbron) opnieuw selecteren als ik weer in de auto ga rijden. Dit terwijl bij de software update in december 2022 de autoplay functie is toegevoegd. Ik heb een iPhone 13. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Dank!