Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn auto is net (gepland) beginnen opladen om 21:15. Gepland vertrek om 5:45.
Voor het eerst zie ik het batterijverwarmingsikoontje bij de start van het opladen. Het is 0 graden.
Is dat omdat gepland vertrek op staat? Of is het mij gewoon niet eerder opgevallen?
CA74EA80-8C7E-4FAC-A2E8-C87B22062D89.jpeg
 
Niet programmeren en zelf even het knopje in de app of telefoon widget aanzetten. Doe ik eigenlijk voor iedere rit handmatig (5-10 min ervoor).
Dan moet ik een uur voor vertrek mijn wekker zetten.
Ik zie ook enkel een knop om het interieur op te warmen en 1 om te ontdooien. Niet voor de batterij.

Ik heb eigenlijk nog maar zelden voorverwarmd. Hooguit een kwaetier voor vertrek eens het interieur verwarmen als het echt heel koud was. Nu moet ik 1 keer per week een lange trip doen en is het door de vrieskou maar net haalbaar met een volle batterij, vandaar dat ik aan het experimenteren gegaan ben om het verbruik te drukken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dan moet ik een uur voor vertrek mijn wekker zetten.
Ik zie ook enkel een knop om het interieur op te warmen en 1 om te ontdooien. Niet voor de batterij.

Ik heb eigenlijk nog maar zelden voorverwarmd. Hooguit een kwaetier voor vertrek eens het interieur verwarmen als het echt heel koud was. Nu moet ik 1 keer per week een lange trip doen en is het door de vrieskou maar net haalbaar met een volle batterij, vandaar dat ik aan het experimenteren gegaan ben om het verbruik te drukken.
Gisteren starte ik handmatig het voorverwarmen van het interieur en wat mij opviel is dat ook de batterij begon voor te verwarmen (buitentemperatuur was -3). Ik had dit ook niet eerder gezien/was mij niet eerder opgevallen.
Het was overigens wel één van de weinige keren dat ik ging voorverwarmen terwijl de auto niet aan de lader wasverbonden, ik weet niet of dat er iets ermee te maken heeft.
 
Dan moet ik een uur voor vertrek mijn wekker zetten.
Ik zie ook enkel een knop om het interieur op te warmen en 1 om te ontdooien. Niet voor de batterij.

Ik heb eigenlijk nog maar zelden voorverwarmd. Hooguit een kwaetier voor vertrek eens het interieur verwarmen als het echt heel koud was. Nu moet ik 1 keer per week een lange trip doen en is het door de vrieskou maar net haalbaar met een volle batterij, vandaar dat ik aan het experimenteren gegaan ben om het verbruik te drukken.
Je moet ”gepland vertrek” en ”opladen tijdens daluren” met het “tijdstip einde daluur” instellen op dezelfde tijdstippen. Dus in jouw geval om 5.45 uur. Dan is je auto warm, je accu warm en vol.
 
Dat kan inderdaad, maar in die korte tijd is alleen je interieur op temperatuur, maar niet je accu.
Klopt helemaal, maar de accu regelt zichzelf wel tijdens het rijden. Daar maak ik mij geen zorgen om. Mijn LFP accu opwarmen met deze temperaturen duurt bij Supercharger al 45-60 min. En dan ben ik met 100 km/h+ naar de locatie aan het rijden. Dus daar ga ik thuis niet op wachten voordat ik ga rijden 😂
 
  • Like
Reactions: Janneman and OttoR
Batterij wordt voorverwarmd om beter op te laden en minder verlies te hebben.
Wellicht wel, maar ik dacht dat dit enkel bij hoge vermogens (DC) nodig was. Het is de eerste keer dat ik het zie bij AC laden aan 7,5kW.
Ik zou ook denken dat als de batterij wordt voorverwarmd om te laden, de batterij wanneer volgeladen nog steeds op temperatuur is. Als vertrek dan samenvalt met het afronden van de oplaadbeurt, de batterij niet meer verder voorverwarmd hoeft te worden.
Om 21:15 voorverwarmen om om 5:45 te vertrekken?
Je moet ”gepland vertrek” en ”opladen tijdens daluren” met het “tijdstip einde daluur” instellen op dezelfde tijdstippen. Dus in jouw geval om 5.45 uur. Dan is je auto warm, je accu warm en vol.
Dat weet ik. Mijn vraag was hoe ik dat eenmalig plan. Met jouw procedure doet hij het dagelijks. Ik mag dus niet vergeten om het ‘s anderendaags weer uit te zetten.
 
Wellicht wel, maar ik dacht dat dit enkel bij hoge vermogens (DC) nodig was. Het is de eerste keer dat ik het zie bij AC laden aan 7,5kW.

Om 21:15 voorverwarmen om om 5:45 te vertrekken?

Dat weet ik. Mijn vraag was hoe ik dat eenmalig plan. Met jouw procedure doet hij het dagelijks. Ik mag dus niet vergeten om het ‘s anderendaags weer uit te zetten.

Mijn auto verwarmt zelfs de accu als ik aan een 3,7 kw lader sta. Zie dit al maanden in de app.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Klopt helemaal, maar de accu regelt zichzelf wel tijdens het rijden. Daar maak ik mij geen zorgen om. Mijn LFP accu opwarmen met deze temperaturen duurt bij Supercharger al 45-60 min. En dan ben ik met 100 km/h+ naar de locatie aan het rijden. Dus daar ga ik thuis niet op wachten voordat ik ga rijden 😂
Er is een verschil tussen superchargen en gewoon “langzaam” laden. Bij Superchargen is de temperatuur belangrijker want bij een lage accu temperatuur zul je nooit snel kunnen laden en sta je veel te lang bij de Supercharger.

De initiële vraag was of je bij thuisladen eenmalig preheating kunt activeren, maar dat kan dus niet. Als je gepland vertrek instelt zal de accu zichzelf wel opwarmen. Ook als je bij koud weer gaat laden zal de accu zichzelf eerst opwarmen voordat je met 11kW kunt laden. Je hoeft er dus niet 45-60 minuten op te wachten, je kunt dit gewoon plannen ;)

Uiteindelijk zal de accu zichzelf wel gaan opwarmen tijdens het rijden, maar bij een koude accu mis je regeneratief remmen en ik weet niet of het zo goed is om met een koude accu te vertrekken als het buiten vriest.
 
  • Like
Reactions: nico180
Er is een verschil tussen superchargen en gewoon “langzaam” laden. Bij Superchargen is de temperatuur belangrijker want bij een lage accu temperatuur zul je nooit snel kunnen laden en sta je veel te lang bij de Supercharger.

De initiële vraag was of je bij thuisladen eenmalig preheating kunt activeren, maar dat kan dus niet. Als je gepland vertrek instelt zal de accu zichzelf wel opwarmen. Ook als je bij koud weer gaat laden zal de accu zichzelf eerst opwarmen voordat je met 11kW kunt laden. Je hoeft er dus niet 45-60 minuten op te wachten, je kunt dit gewoon plannen ;)

Uiteindelijk zal de accu zichzelf wel gaan opwarmen tijdens het rijden, maar bij een koude accu mis je regeneratief remmen en ik weet niet of het zo goed is om met een koude accu te vertrekken als het buiten vriest.
Ik kan thuis niet laden, vandaar dat ik er geen rekening mee kan houden. Maar goed, aan 11 kW laden en net voor vertrek klaar zijn kan je ook instellen inderdaad!
 
  • Like
Reactions: Mars2020