Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Kun je voor gepland laden 2 tijden per dag ingeven?
Bijvoorbeeld van 01:00 tot 05:00 uur en 12:00 tot 16:00 uur.
Ik zou dit graag willen omdat wij een dynamisch energie contract hebben waarbij meestal 's nachts en 's middags de stroom het goedkoopst is.
Dat kan helaas niet. Als je dat zou willen dan moet je dat extern via een ander applicatie aansturen.
Als je een Zappi lader hebt, dan kan je die aan de dynamische tarieven koppelen, maar ook via Tibber of domotica (Home assistant, Domoticz etc) kan een oplossing zijn.
 
Dat kan helaas niet. Als je dat zou willen dan moet je dat extern via een ander applicatie aansturen.
Als je een Zappi lader hebt, dan kan je die aan de dynamische tarieven koppelen, maar ook via Tibber of domotica (Home assistant, Domoticz etc) kan een oplossing zijn.
Een andere mogelijkheid is de app Jedlix, die houdt ook rekening met dynamische prijzen.

Zie ook dit topic op dit forum.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Weet iemand toevallig of je de ringtone voor inkomende gesprekken kan aanpassen?
Tot nu toe heb ik in elke auto gehad dat de ringtone van de telefoon klonk maar bij de tesla dus niet; ik hoor amper als er iemand belt.
kun je dat amper horen niet oplossen door als hij 'rinkelt' op dat moment met het volume wieltje op het stuur, het volume op te schroeven? Net als de navi-aanwijzingen. Ik meen mij ook een instelling te herinneren die zoiets zegt als ' ringtone telefoon overnemen'? (bij mij werkt dat laatste niet trouwens)
 
Interessant, ik heb sowieso nog geen idee hoe het in de zomer gaat met een dynamisch Energie contract in combinatie met zonnepanelen en salderen.
Mocht iemand hier informatie over hebben en deze willen delen dan is dit van harte welkom.
Hier op Tweakers kun je informatie vinden over terugleveren i.c.m. dynamische tarieven.
In Principe koop je bij dynamisch in o.b.v. het geldende uurtarief en verkoop je ook voor het op dat moment geldende tarief. Zolang je niet meer teruglevert dan je verbruikt krijg je ook de opslagen terug, maar lever je meer terug dan je verbruikt op jaar basis, dan krijg je over wat je te veel terug levert de opslagen meer meer vergoed.
Met zonnepanelen is een dynamisch contract dus lang niet altijd gunstig…
 
Ik ben de uitgebreide handeling aan het doornemen en instellingen over te nemen die daar beschreven en interessant zijn.
Nu kom ik tegen "makkelijk instappen" maar wat in die handleiding staat komt niet geheel over wat er bij in de auto gebeurd.
Vinkje "makkelijk instappen" zie ik niet bij mijn bestuurders profiel, maar wel "Easy Entry" waar je dan andere instellingen kunt zetten als bv het stuur een stuk terug ed. Dit werkt alleen bij het zelf losmaken van de gordel en niet bij het in P zetten zoals in manuaal beschreven!
In de handleiding staat zelfs dat de gordel automatisch los zou gaan, maar niet bij mij.
Kan dit bij jullie wel? (zit op SW 2022.44.100)

stukje uit handleiding;

U kunt een Easy Entry-instelling definiëren waarmee het stuurwiel en de bestuurdersstoel worden versteld om gemakkelijker in of uit de Model Y te kunnen stappen. Elke bestuurder kan de Makkelijk instappen-instelling gebruiken door deze te koppelen aan zijn of haar bestuurdersprofiel. Als de Makkelijk instappen-instelling is gekoppeld aan een bestuurdersprofiel, worden het stuurwiel en de bestuurdersstoel automatisch versteld in de stand P (Parkeren) en wordt de veiligheidsgordel van de bestuurdersstoel losgemaakt, zodat het uitstappen uit de Model Y wordt vergemakkelijkt.
 
Ik ben de uitgebreide handeling aan het doornemen en instellingen over te nemen die daar beschreven en interessant zijn.
Nu kom ik tegen "makkelijk instappen" maar wat in die handleiding staat komt niet geheel over wat er bij in de auto gebeurd.
Vinkje "makkelijk instappen" zie ik niet bij mijn bestuurders profiel, maar wel "Easy Entry" waar je dan andere instellingen kunt zetten als bv het stuur een stuk terug ed. Dit werkt alleen bij het zelf losmaken van de gordel en niet bij het in P zetten zoals in manuaal beschreven!
In de handleiding staat zelfs dat de gordel automatisch los zou gaan, maar niet bij mij.
Kan dit bij jullie wel? (zit op SW 2022.44.100)

stukje uit handleiding;

U kunt een Easy Entry-instelling definiëren waarmee het stuurwiel en de bestuurdersstoel worden versteld om gemakkelijker in of uit de Model Y te kunnen stappen. Elke bestuurder kan de Makkelijk instappen-instelling gebruiken door deze te koppelen aan zijn of haar bestuurdersprofiel. Als de Makkelijk instappen-instelling is gekoppeld aan een bestuurdersprofiel, worden het stuurwiel en de bestuurdersstoel automatisch versteld in de stand P (Parkeren) en wordt de veiligheidsgordel van de bestuurdersstoel losgemaakt, zodat het uitstappen uit de Model Y wordt vergemakkelijkt.
Sja, vertalingen zuigen weleens;

You can define an Easy Entry setting that moves the steering wheel and driver's seat to make it easy to enter and exit Model Y. Any driver can use the Easy Entry setting by associating it with their driver profile. When the Easy Entry setting is associated with a driver profile, the steering wheel and driver's seat automatically adjust when in Park and the driver's seat belt is unbuckled, allowing an easy exit from Model Y
 
Hier op Tweakers kun je informatie vinden over terugleveren i.c.m. dynamische tarieven.
In Principe koop je bij dynamisch in o.b.v. het geldende uurtarief en verkoop je ook voor het op dat moment geldende tarief. Zolang je niet meer teruglevert dan je verbruikt krijg je ook de opslagen terug, maar lever je meer terug dan je verbruikt op jaar basis, dan krijg je over wat je te veel terug levert de opslagen meer meer vergoed.
Met zonnepanelen is een dynamisch contract dus lang niet altijd gunstig…
Goede link. Er lijkt ook snel(ler) een einde te komen aan het salderen feest: Vijf vragen over het kabinetsplan om de zonnepanelenregeling af te bouwen | Politiek | NU.nl
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik ben de uitgebreide handeling aan het doornemen en instellingen over te nemen die daar beschreven en interessant zijn.
Nu kom ik tegen "makkelijk instappen" maar wat in die handleiding staat komt niet geheel over wat er bij in de auto gebeurd.
Vinkje "makkelijk instappen" zie ik niet bij mijn bestuurders profiel, maar wel "Easy Entry" waar je dan andere instellingen kunt zetten als bv het stuur een stuk terug ed. Dit werkt alleen bij het zelf losmaken van de gordel en niet bij het in P zetten zoals in manuaal beschreven!
In de handleiding staat zelfs dat de gordel automatisch los zou gaan, maar niet bij mij.
Kan dit bij jullie wel? (zit op SW 2022.44.100)

stukje uit handleiding;

U kunt een Easy Entry-instelling definiëren waarmee het stuurwiel en de bestuurdersstoel worden versteld om gemakkelijker in of uit de Model Y te kunnen stappen. Elke bestuurder kan de Makkelijk instappen-instelling gebruiken door deze te koppelen aan zijn of haar bestuurdersprofiel. Als de Makkelijk instappen-instelling is gekoppeld aan een bestuurdersprofiel, worden het stuurwiel en de bestuurdersstoel automatisch versteld in de stand P (Parkeren) en wordt de veiligheidsgordel van de bestuurdersstoel losgemaakt, zodat het uitstappen uit de Model Y wordt vergemakkelijkt.
Haha het is natuurlijk omgekeerd: Easy Entry setting wordt geactiveerd bij het in P zetten van de auto en losmaken van de gordel.
 
  • Like
Reactions: nico180 and Hbrink
Op het moment van activeren van 'Makkelijk instappen' krijg je een bestuurdersprofiel met naam 'Makkelijk instappen' (dus als je interface in het nederlands staat)

Heb je in dezelfde auto voorheen de taal interface op engels gehad, en hierin 'Easy Entry' geactiveerd, dan blijft dit 'Easy entry' (ook nog nadat je van taal gewisseld bent)

(je kan het ook verwijderen, en weer opnieuw activeren)
 
Ik heb de auto opgehaald en de taal stond al op NL, nu maakt het me niet zo uit of het "makkelijk instappen" of "Easy Entry' is, maar in de handleiding staat toch duidelijk dat de gordel automatisch losgemaakt wordt.
(Easy Entry werkt niet bij in P zetten, maar alleen door je gordel los te maken)
Heeft iemand van jullie dit al een keer gezien of dit mogelijk is dat de gordel automatisch los komt?
 
Het werkt alleen als de auto in P staat nadat je de gordel los maakt.

Screenshots_2023-02-14-19-42-15.png


Het staat dus verkeerd in de Nederlandse vertaling

Screenshots_2023-02-14-19-43-23.png
 
Mijn auto is net (gepland) beginnen opladen om 21:15. Gepland vertrek om 5:45.
Voor het eerst zie ik het batterijverwarmingsikoontje bij de start van het opladen. Het is 0 graden.
Is dat omdat gepland vertrek op staat? Of is het mij gewoon niet eerder opgevallen?

Nee, is altijd bij het laden. Echter, in de app hebben ze dit een beetje beter gepresenteerd met wat text. Voorheen zag je het heater icoontje gewoon inschakelen als het koud genoeg is en je gaat laden. Dat is al jaren zo.

Overigens niet tot 40 graden zoals wel met snelladen/superchargen het geval is. Volgens mij maar tot 15 of 20 graden.
 
Kan iemand me helpen aan de Nederlande spraakcommando's voor het aan-/uitzetten van de gesproken navigatieaanwijzingen en het aan-/uitzetten van de leeslampjes? Ik klets me suf tegen de auto, maar begrijpen doet íe maar weinig.
Als ik de taal voor commando's op Engels zet dan werkt er ineens wel vanalles (voice guidance on/of, dome lights on/off), sterker nog na het uitspreken van de Engelse tekst staat de Nederlandse bevestiging eronder in beeld! Maar als ik deze opdrachten dan in het Nederlands geef nadat ik de taal weer op NL heb gezet wordt er weer niets begrepen
 
weet iemand of ik adaptive cc ook de afstand korter als 2 kan zetten? hij gaat van 2-5 in MY. En de waarschuwing voor over de lijn rijden, kan die ook helemaal uit? ik heb al in een menu dit uit gezet(dacht ik) maar ik wordt er een beetje kriegelig van. Zodra ik in de lijn aan bermkant kom piept dat ding weer 3 x 😡
Zelfs als ik van linkerbaan naar rechterbaan ga, en er helemaal niemand in de buurt is als ik geen richting aangeef
De ruitenwisser heb ik op auto staan, nu zie ik dat als ik op de knop druk aan linkerhendel er een popup komt om stand te wijzigen, maar kan dit niet via commando toevallig?