Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belasting per Kwh vergelijken bij elektrisch rijden versus fossiel (benzine)

This site may earn commission on affiliate links.
Auke de Vries (Technische Universiteit Eindhoven) heeft een overzicht gemaakt waarin hij de belasting-betaling voor energie vergelijkt voor de diverse mogelijkheden.

1644867274494.png

Het zijn dagkoersen, want er verandert nogal wat de afgelopen tijd bij de energieprijzen.

Voor wie zelf de berekeningen wil nagaan, heb ik het volgende:
Ik concentreer me daarbij even op de vergelijking tussen benzine en elektra. En voor is de situatie in Nederland want in Belgie zijn de belastingen weer heel anders.

Benzine
De accijns op benzine is 83 cent per liter. Daarnaast is er 21% Btw (ook over de accijns 😒 ) zodat met de huidige benzineprijs (€ 2,00) de belasting ca. € 1,20 per liter is.
Een liter benzine heeft een energie-inhoud van 9 kWh, dus is de belasting bij benzine € 1,20 / 9 = 0,13 per kWh, ofwel 13 cent per kWh. Wel hoger dan Auke berekent.

Elektra
De "accijns" op elektra is net enorm verlaagd van 15 cent naar 8 cent per kWh. Met "accijns" bedoel ik energiebelasting + ODE (opslag duurzame energie).
Over de energiebelasting en ODE betaal je 21% btw, net zoals over de kale elektraprijs. Stel dat die drie opgeteld 25 cent per kWh is dan is de Btw 5 cent.
Ik kom daarmee op 13 cent per kWh, weer wel hoger dan Auke berekent.

Uitkomst
Wat energie betreft, is de belasting op benzine en elektra ongeveer gelijk, namelijk 13 cent per kWh.

Belasting per km vergeleken
Een Model 3/Y rijdt 19 kWh / 100 km en betaalt 19 x 0,13 = € 2,45 per 100 km.
Een vergelijkbare auto op benzine rijdt 1 op 12,5 ofwel 8 liter benzine op 100 km en betaalt 8 x 1,20 = € 9,60

Conclusie
Alhoewel elektra net zo zwaar belast wordt als benzine betaalt de benzine-rijder vier keer zoveel belasting omdat hij/zijvier keer zoveel energie gebruikt.
Een benzineauto is maar 25% energie-efficient.
 
Auke de Vries (Technische Universiteit Eindhoven) heeft een overzicht gemaakt waarin hij de belasting-betaling voor energie vergelijkt voor de diverse mogelijkheden.

View attachment 768972
Het zijn dagkoersen, want er verandert nogal wat de afgelopen tijd bij de energieprijzen.

Voor wie zelf de berekeningen wil nagaan, heb ik het volgende:
Ik concentreer me daarbij even op de vergelijking tussen benzine en elektra. En voor is de situatie in Nederland want in Belgie zijn de belastingen weer heel anders.

Benzine
De accijns op benzine is 83 cent per liter. Daarnaast is er 21% Btw (ook over de accijns 😒 ) zodat met de huidige benzineprijs (€ 2,00) de belasting ca. € 1,20 per liter is.
Een liter benzine heeft een energie-inhoud van 9 kWh, dus is de belasting bij benzine € 1,20 / 9 = 0,13 per kWh, ofwel 13 cent per kWh. Wel hoger dan Auke berekent.

Elektra
De "accijns" op elektra is net enorm verlaagd van 15 cent naar 8 cent per kWh. Met "accijns" bedoel ik energiebelasting + ODE (opslag duurzame energie).
Over de energiebelasting en ODE betaal je 21% btw, net zoals over de kale elektraprijs. Stel dat die drie opgeteld 25 cent per kWh is dan is de Btw 5 cent.
Ik kom daarmee op 13 cent per kWh, weer wel hoger dan Auke berekent.

Uitkomst
Wat energie betreft, is de belasting op benzine en elektra ongeveer gelijk, namelijk 13 cent per kWh.

Belasting per km vergeleken
Een Model 3/Y rijdt 19 kWh / 100 km en betaalt 19 x 0,13 = € 2,45 per 100 km.
Een vergelijkbare auto op benzine rijdt 1 op 12,5 ofwel 8 liter benzine op 100 km en betaalt 8 x 1,20 = € 9,60

Conclusie
Alhoewel elektra net zo zwaar belast wordt als benzine betaalt de benzine-rijder vier keer zoveel belasting omdat hij/zijvier keer zoveel energie gebruikt.
Een benzineauto is maar 25% energie-efficient.
De onderste getallen zijn eigenlijk veel interessanter omdat de fiscus daar geen invloed op heeft. behalve wanneer hij die specifiek gaat belasten 😉
 
De onderste getallen zijn eigenlijk veel interessanter omdat de fiscus daar geen invloed op heeft. behalve wanneer hij die specifiek gaat belasten 😉
De onderste getallen zijn in het stuk juist niet relevant. Het is een energiebelasting, geen kilometer- of wegenbelasting.
Dat een Hummer 1-op-1 rijdt is hun fout maar dat weten ze wel. Ik zie ze nog niet protesteren op het Binnenhof omdat ze 120€ per 100km energiebasting betalen.
 
Ja dat wordt nog een fiscaal dingetje, want hoewel de taksen op elektriciteit inderdaad per Wh hoger zijn dan op benzine of diesel, ben je met je kekke EV natuurlijk 3x efficiënter op energie. Dat gast wel wat geven in de schatkist als iedereen elektrisch gaat rijden.
 
Ja dat wordt nog een fiscaal dingetje, want hoewel de taksen op elektriciteit inderdaad per Wh hoger zijn dan op benzine of diesel, ben je met je kekke EV natuurlijk 3x efficiënter op energie. Dat gast wel wat geven in de schatkist als iedereen elektrisch gaat rijden.
Zwarte doos afrekening. De gebruiker betaalt 1 keer per maand voor:
  • De wegen die hij gebruikt (km-afhankelijk)
  • De vervuiling die hij veroorzaakt (wagen-afhankelijk)
  • De congestie die hij veroorzaakt (locatie en tijdsafhankelijk)
  • De parkeerplaats die hij ingenomen heeft
  • De overtredingen die hij gemaakt heeft
  • De tunnels, veerboten….
 
Zwarte doos afrekening. De gebruiker betaalt 1 keer per maand voor:
  • De wegen die hij gebruikt (km-afhankelijk)
  • De vervuiling die hij veroorzaakt (wagen-afhankelijk)
  • De congestie die hij veroorzaakt (locatie en tijdsafhankelijk)
  • De parkeerplaats die hij ingenomen heeft
  • De overtredingen die hij gemaakt heeft
  • De tunnels, veerboten….
Ja, maar mensen willen minder en minder voor anderen hun luxe betalen. Dus zie je voorstellen zoals rekeningrijden, congestion charge, parkeertarieven afhankelijk van locatie en duur, tolwegen, ... Dat zie je ook met energie, met dingen zoals prosumententarief, capaciteitstarief, verschillende variabele tarieven, slimme meters, etc... Allemaal om ons voor te liegen dat het zo goedkoper zou worden, terwijl dat natuurlijk niet zo zal zijn.
 
De onderste getallen zijn in het stuk juist niet relevant. Het is een energiebelasting, geen kilometer- of wegenbelasting.
Dat een Hummer 1-op-1 rijdt is hun fout maar dat weten ze wel. Ik zie ze nog niet protesteren op het Binnenhof omdat ze 120€ per 100km energiebasting betalen.
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij worden met "onderste getallen" de onderste getallen op die benzinepompjes bedoeld. En dat zijn NOx waarden die een heel andere (grotere?) relevantie hebben.
 
  • Helpful
Reactions: DuurzameHenk
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij worden met "onderste getallen" de onderste getallen op die benzinepompjes bedoeld. En dat zijn NOx waarden die een heel andere (grotere?) relevantie hebben.
Ik begreep dat ‘onderste’ sloeg op de laatste alinea die het omrekende naar belasting per kilometers.
Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
 
Ja, maar mensen willen minder en minder voor anderen hun luxe betalen. Dus zie je voorstellen zoals rekeningrijden, congestion charge, parkeertarieven afhankelijk van locatie en duur, tolwegen, ... Dat zie je ook met energie, met dingen zoals prosumententarief, capaciteitstarief, verschillende variabele tarieven, slimme meters, etc... Allemaal om ons voor te liegen dat het zo goedkoper zou worden, terwijl dat natuurlijk niet zo zal zijn.
Gebruik correct doorrekenen is het rechtvaardigst, maar is praktisch niet altijd mogelijk. Ik zie het zo nog niet direct mogelijk om de vervuiling in ons rioolwater te meten, vandaar dat dit forfaitair (en inderdaad soms onrechtvaardig) belast wordt.
Met wegenbelasting was dat vroeger ook niet mogelijk. Iemand die 10000km/jaar doet betaalt zo evenveel als iemand die er 60000 doet. Met de huidige technologie is differentiatie wel mogelijk. Diegene die 10000 doet gaat dan minder betalen en wie 60000 doet meer. Maar is dat nu juist niet correct? Heeft niets met voorliegen te maken. Dat men dan ‘en route’ een correctie doorvoert om het totaal geïnde bedrag op te trekken als dat vroeger te weinig was of wat extra reserves inbouwt is niet meer dan goed beheer. Misschien moet mijn moeder die geen wagen heeft dan niet meer bijdragen aan het wegennet via de personenbelasting.
 
Lastig... Want zelfs je als géén auto hebt/rijdt, maak je bijvoorbeeld wel gebruik van het wegennet. Lopend, met de fiets, maar ook met de bus of taxi.

Ik zou daarom voorstellen via de algemene middelen een deel om te slaan over iedere inwoner en een deel via accijns op benzine / electra.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Gebruik correct doorrekenen is het rechtvaardigst, maar is praktisch niet altijd mogelijk.
Het beste voorbeeld zijn de ziekteverzekering, levensverzekering en ongevallenverzekering.

We betalen allemaal een beetje mee zodat de bill shock van iemand die een ongeval veroorzaakt, ziek wordt of dood gaat gespreid wordt over een grote populatie. Als we daarmee ophouden, ja dan is je verzekering erg goedkoop geworden, tot je echt een probleem hebben je effectief aan marktprijs de diensten moet betalen.
 
Lastig... Want zelfs je als géén auto hebt/rijdt, maak je bijvoorbeeld wel gebruik van het wegennet. Lopend, met de fiets, maar ook met de bus of taxi.
Helemaal niet lastig.

In het geval van die taxi / bus / ander OV zitten kosten voor dat gebruik gewoon in de prijs van dat vervoer. En voor wat betreft fietsers en wandelaars, de aanleg van wegen speciaal voor deze verkeersdeelnemers (fietspaden/voetpaden) wordt gedaan vanwege het gevaar dat zij lopen door het gemotoriseerd verkeer. En dus m.i. terecht dat die voorzieningen betaald worden uit de belasting op motorvoertuigen.
 
En voor wat betreft fietsers en wandelaars, de aanleg van wegen speciaal voor deze verkeersdeelnemers (fietspaden/voetpaden) wordt gedaan vanwege het gevaar dat zij lopen door het gemotoriseerd verkeer. En dus m.i. terecht dat die voorzieningen betaald worden uit de belasting op motorvoertuigen.
En ik kijk daar anders tegenaan... Agree to disagree om topic zuiver te houden.
 
  • Like
Reactions: Phil V