Auke de Vries (Technische Universiteit Eindhoven) heeft een overzicht gemaakt waarin hij de belasting-betaling voor energie vergelijkt voor de diverse mogelijkheden.
Het zijn dagkoersen, want er verandert nogal wat de afgelopen tijd bij de energieprijzen.
Voor wie zelf de berekeningen wil nagaan, heb ik het volgende:
Ik concentreer me daarbij even op de vergelijking tussen benzine en elektra. En voor is de situatie in Nederland want in Belgie zijn de belastingen weer heel anders.
Benzine
De accijns op benzine is 83 cent per liter. Daarnaast is er 21% Btw (ook over de accijns ) zodat met de huidige benzineprijs (€ 2,00) de belasting ca. € 1,20 per liter is.
Een liter benzine heeft een energie-inhoud van 9 kWh, dus is de belasting bij benzine € 1,20 / 9 = 0,13 per kWh, ofwel 13 cent per kWh. Wel hoger dan Auke berekent.
Elektra
De "accijns" op elektra is net enorm verlaagd van 15 cent naar 8 cent per kWh. Met "accijns" bedoel ik energiebelasting + ODE (opslag duurzame energie).
Over de energiebelasting en ODE betaal je 21% btw, net zoals over de kale elektraprijs. Stel dat die drie opgeteld 25 cent per kWh is dan is de Btw 5 cent.
Ik kom daarmee op 13 cent per kWh, weer wel hoger dan Auke berekent.
Uitkomst
Wat energie betreft, is de belasting op benzine en elektra ongeveer gelijk, namelijk 13 cent per kWh.
Belasting per km vergeleken
Een Model 3/Y rijdt 19 kWh / 100 km en betaalt 19 x 0,13 = € 2,45 per 100 km.
Een vergelijkbare auto op benzine rijdt 1 op 12,5 ofwel 8 liter benzine op 100 km en betaalt 8 x 1,20 = € 9,60
Conclusie
Alhoewel elektra net zo zwaar belast wordt als benzine betaalt de benzine-rijder vier keer zoveel belasting omdat hij/zijvier keer zoveel energie gebruikt.
Een benzineauto is maar 25% energie-efficient.
Het zijn dagkoersen, want er verandert nogal wat de afgelopen tijd bij de energieprijzen.
Voor wie zelf de berekeningen wil nagaan, heb ik het volgende:
Ik concentreer me daarbij even op de vergelijking tussen benzine en elektra. En voor is de situatie in Nederland want in Belgie zijn de belastingen weer heel anders.
Benzine
De accijns op benzine is 83 cent per liter. Daarnaast is er 21% Btw (ook over de accijns ) zodat met de huidige benzineprijs (€ 2,00) de belasting ca. € 1,20 per liter is.
Een liter benzine heeft een energie-inhoud van 9 kWh, dus is de belasting bij benzine € 1,20 / 9 = 0,13 per kWh, ofwel 13 cent per kWh. Wel hoger dan Auke berekent.
Elektra
De "accijns" op elektra is net enorm verlaagd van 15 cent naar 8 cent per kWh. Met "accijns" bedoel ik energiebelasting + ODE (opslag duurzame energie).
Over de energiebelasting en ODE betaal je 21% btw, net zoals over de kale elektraprijs. Stel dat die drie opgeteld 25 cent per kWh is dan is de Btw 5 cent.
Ik kom daarmee op 13 cent per kWh, weer wel hoger dan Auke berekent.
Uitkomst
Wat energie betreft, is de belasting op benzine en elektra ongeveer gelijk, namelijk 13 cent per kWh.
Belasting per km vergeleken
Een Model 3/Y rijdt 19 kWh / 100 km en betaalt 19 x 0,13 = € 2,45 per 100 km.
Een vergelijkbare auto op benzine rijdt 1 op 12,5 ofwel 8 liter benzine op 100 km en betaalt 8 x 1,20 = € 9,60
Conclusie
Alhoewel elektra net zo zwaar belast wordt als benzine betaalt de benzine-rijder vier keer zoveel belasting omdat hij/zijvier keer zoveel energie gebruikt.
Een benzineauto is maar 25% energie-efficient.