TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Belgische elektriciteitsleverancier met een speciaal tarief voor EV-laders ?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by justroll, Feb 25, 2015.

1. justroll

justroll Member

Wat me opvalt is dat in Nederland er een verlaagd energietarief is vanaf een vebruik van 10.000 kWh. Volgens mij is dit in België onbestaand. De totale kostprijs bestaat in België uit drie groepen : - energiekost - heffingen - nettarieven De kosten van de nettarieven hangen af van de regio waarin je woont (omvatten transmissie- & distributiekosten) - bij een schatting van 3000 kWh dag & 18000 kWh nacht) (excl btw) In mijn geval (Maaseik, Belgie) is de verdeling van de taart al volgt 0.177476 EUR / kWh (mix) - energiekost 33% - nettarieven 64% - heffingen 3% Mocht ik verhuizen naar Antwerpen zou de verdeling als volgt zijn 0.149168 EUR / kWh (mix) - energiekost 39% - nettarieven 57% - heffingen 3% Zoals je ziet scheelt het totale kostenplaatje enorm van waar je woont omdat de nettarieven meer dan de helft van de kost uitmaken. Verhuizen is helaas géén optie, dus vroeg ik me af of er geen andere manieren zijn om een andere prijs te bedingen voor de MS-kWh. Op vlak van nettarieven maak je waarschijnlijk geen schijn van kans om een lagere prijs te bedingen met een netbeheerder. Maar misschien - al is het maar om reclame te kunnen maken - een betere partij om een deal te sluiten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?

2. Noelis

Noelis Member

Goede Thread, spijtig dat ik er niks over weet en u niet kan helpen.

Zelfs met een enorm arsenaal aan zonnepanelen zal ik mijn EV ladingen niet kunnen dekken.
    Het enige lichtpunt is dat mijn vennootschap de kost zal dragen. Buiten de 75% aftrekbaarheid is er weinig bruikbare informatie van de tarieven.
    Met al die aparte kosten is het alles behalve transparant om te weten hoeveel 1KWh nu eigenlijk kost.

Het zou politiek gedurfd zijn mocht er eens iemand de leveranciers verplichten om de totaalprijs/KWh te moeten vermelden.
    Mensen hebben sites genoeg om de goedkoopste leverancier te vinden, maar uw eigen prijs terugvinden is onmogelijk.

3. jpet

jpet Jan P.

Op mijn afrekening bij Elegant staat de totaalprijs per kWh netjes vermeld:

Prijs per kWh Elegant.jpg

Waar ik mij mateloos aan stoor is de Turteltaks van 290 EUR die je vanaf dit jaar moet betalen als je meer dan 10 MWh verbruikt.
    Als je de pech hebt een appartement te hebben die met accumulatie verwarmt en je rijdt met een elektrische wagen, dan mag je jaarlijks zo maar even 290 EUR bijkomende belastingen betalen. :cursing:

4. Noelis

Noelis Member

Bij Belpower staat er niks. Maar momenteel heb ik nog overschot, we wekken 7MWh op, misschien is dat de reden.
    Met de Tesla en Leaf zal dat wel boven de 10MWh worden denk ik.

Share This Page