Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
I see a lot of dutch and belgium future owners asking about what they have to change in their configuration.

The purpose of this topic is to help those people in their native language (Dutch, dûh!) with everything they have to arrange.

The main topic will indeed be the 3-phase connection you have to install and cabling you have to use.

The rest of this topic will be dutch :)

DUTCH

Lees ook mijn artikel over opladen op Groen7: Alles over laadtijden, bereik en accu Deel 2 - Groen7


- - - Updated - - -

Elke keer denk ik dat ik het begrijp, en dan komt er weer een andere stelling. Ik heb nu een 3x 25A aansluiting, hiervan gebruik ik nu maar 1 fase (heb ik begrepen). Als ik dit nu laat omzetten naar 3-fase dan kan ik de auto in zo'n 8 a 9 uur opladen. Ga ik dan geen problemen krijgen met de rest van mijn huis? Want dat zou inderdaad € 700,- per jaar schelen in vastrecht.

Nu ben ik overigens in overleg met de gemeente om aan de andere kant van mijn schutting ook een oplader te monteren, die vanaf mijn pad komt maar wel aan de kant van een openbaar parkeerterrein komt. Ik wil weten hoe zij ertegenover staan (e-oplaadplek bord erbij). Het opladen van de auto van degene die daar parkeert wordt dan wel een betaalde aktie voor diegene, maar op die manier draag ik bij aan meer laadpalen. Als dit doorgaat dan ontkom ik niet aan een krachtstroomaansluiting van 32A, denk ik.

Nog een vraagje: ik ga de laadpaal bij mijn prive woning zetten en aan laten sluiten op mijn prive meterkast, wel met een aparte kWh-meter ertussen. Heeft iemand een idee of en hoe je de kosten dan naar zakelijk krijg?
Als je 3x25A hebt en je gaat met 3x16A laden, dan heb je dus per fase zo'n 9A over.

Als je de auto dan instelt om bijvoorbeeld elke avond na 23:00 (hoe laat je ook gaat slapen) te gaan laden, dan zit deze in de ochtend gewoon weer vol.

Let Op! De software van de Model S staat NU nog geen charge timer toe. (Het zit er niet in), maar dat zal er bij de EU levering wel in zitten. Anders via de App op de telefoon.

Als je een kabel gaat leggen, leg sowieso 5G6, dat is een 5 aderige kabel met aders van 6mm2, die is ook voldoende om later nog 32A over heen te duwen. Een dikkere kabel zorgt ook voor minder verlies waardoor het voltage wat je auto bereikt hoger is.
 

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
Hi widodh,

Nog een klein vraagje, was is het voordeel nut van de duolader in europa?

Groet,

Mark
Dat vraag ik me ook nog af. Ik heb het gevoel dat de duolader eigenlijk een foutieve vertaling uit het Engels is.

In de VS heb je dus standaard een enkele 10kW enkel-fase lader en kan je er een tweede enkel-fase 10kW lader bij laten zetten.

In de EU gaat de Model S 3-fase kunnen laden, alleen de exacte specs weten we binnenkort. Het kán zijn dat je standaard een enkel-fase lader krijgt en dat als je de duolader besteld er een 3-fase lader in gaat.
 

Mark de Raaij

Model S Sig #411 EU
Dec 18, 2012
129
0
Netherlands
Dat vraag ik me ook nog af. Ik heb het gevoel dat de duolader eigenlijk een foutieve vertaling uit het Engels is.

In de VS heb je dus standaard een enkele 10kW enkel-fase lader en kan je er een tweede enkel-fase 10kW lader bij laten zetten.

In de EU gaat de Model S 3-fase kunnen laden, alleen de exacte specs weten we binnenkort. Het kán zijn dat je standaard een enkel-fase lader krijgt en dat als je de duolader besteld er een 3-fase lader in gaat.

Thanks! Zal het volgende week zaterdag ook nog eens aan Tesla vragen.
 

LuckyLuke

Model S P90DL
Dec 14, 2011
2,286
615
Eindhoven, The Netherlands
Als je een kabel gaat leggen, leg sowieso 5G6, dat is een 5 aderige kabel met aders van 6mm2, die is ook voldoende om later nog 32A over heen te duwen. Een dikkere kabel zorgt ook voor minder verlies waardoor het voltage wat je auto bereikt hoger is.

Ik wil eens voorzichtig gaan kijken om mijn parkeerplaats (eigen grond grenzend aan achtertuin) te gaan voorzien van stroom. Nu moet ik vanaf de meterkast gerekend ongeveer 9 meter naar de achtergevel toe (kan via loze leiding die ik toevallig nog vrij heb, of evt zelfs via kruipruimte) en daarna nog eens zo'n 10 meter door mijn achtertuin naar de parkeerplaats. Inclusief wat verlies ivm bochten etc verwacht ik met rond de 25 meter 5-aderige 6mm2 kabel voldoende te hebben.

Ik zit nog met een aantal vragen:
1) Welk type kabel kan/moet ik nemen? Heb gezocht en vind allerlei soorten 5 aderige kabel zoals ymvk, vmvk, exvb, xvb.
2) Kan dit soort kabel binnenshuis door een standaard loze leiding getrokken worden of is deze te dik/stug hiervoor? (Indien niet mogelijk is dat nog geen ramp ik kan ook via de kruipruimte naar de achtergevel komen)
3) Of moet ik het heel anders aanpakken en verschillende kabel voor binnen en buiten gebruiken met een lasdoos bij de achtergevel?
 

Fuzzylogic

Roadster Sport 2.5 & S100D
Jun 23, 2009
361
95
The Netherlands
1) volgens mij mag je officieel alleen ymvk-as als grondkabel gebruiken. Deze kabel heeft een metalen mantel als bescherming om de normale aders heen.
2) Je krijgt hem zeer waarschijnlijk niet door een loze leiding heen, omdat hij te dik is.
3) Ik zou zo min mogelijk knippen in de kabel, en indien mogelijk in een keer vanuit de meterkast naar de parkeerplaats gaan. Minder verliezen/kans op storingen.
 

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
Ik zit nog met een aantal vragen:
1) Welk type kabel kan/moet ik nemen? Heb gezocht en vind allerlei soorten 5 aderige kabel zoals ymvk, vmvk, exvb, xvb.
2) Kan dit soort kabel binnenshuis door een standaard loze leiding getrokken worden of is deze te dik/stug hiervoor? (Indien niet mogelijk is dat nog geen ramp ik kan ook via de kruipruimte naar de achtergevel komen)

1) volgens mij mag je officieel alleen ymvk-as als grondkabel gebruiken. Deze kabel heeft een metalen mantel als bescherming om de normale aders heen.
2) Je krijgt hem zeer waarschijnlijk niet door een loze leiding heen, omdat hij te dik is.
3) Ik zou zo min mogelijk knippen in de kabel, en indien mogelijk in een keer vanuit de meterkast naar de parkeerplaats gaan. Minder verliezen/kans op storingen.

Ik had dit probleem ook. Bij de nieuwbouw van mijn huis heb ik een 22mm loze leiding naar de achtergevel laten trekken. Een standaard 16mm PVC pijp is niet dik genoeg voor deze kabels.

Een "buitenkabel" heeft inderdaad een dikke mantel die je echt met geen mogelijkheid door een PVC pijp getrokken krijgt. Wat ik echter heb gedaan is met de trekveer meten hoe ver de kabel door de PVC pijp moest en dat deel buitenmantel er af gehaald.

Zo is de kabel nog steeds één geheel maar gaat hij binnenshuis zonder de buitenmantel. Die mantel zit er omheen om te voorkomen dat je met een schep direct door de kabel gaat.

Zo heb je dus één stuk kabel liggen en hoef je geen lasdozen te gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Sagitta013

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
Should have been better to continue to speak english because french future owners are here too and need informations too ;)
That is somewhat true indeed.

The main problem is not the 3-phase, but it's how to get it done. Per country/region it can be different.

But yes, 3-phase power is 400V all over Europe (with some exceptions) at 50Hz, so that's indeed the same.

I think that we should at some point have a European Wiki about wiring your house / garage, just like there is one for the US owners.
 

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
I've pulled a 3x10mm2 wire + 1 10mm2 ground wire to my backyard to support EV charging. I hope this will be sufficient.
3x 10mm2 + ground? So that's 4 wires in total?

I'm not sure if that will be enough to support 3-phase power.

You need 5 wires:
1. L1
2. L2
3. L3
4. Neutral
5. Ground

It could be that the Model S can charge without the Neutral, but other EVs which accept 230V at max need a Neutral to charge.

5G10 (or 5G6) would be sufficient.
 

JoeNe

EU P 1662
Dec 24, 2012
1,620
123
Wijgmaal, Belgium, Europe
3x 10mm2 + ground? So that's 4 wires in total?

I'm not sure if that will be enough to support 3-phase power.

You need 5 wires:
1. L1
2. L2
3. L3
4. Neutral
5. Ground

It could be that the Model S can charge without the Neutral, but other EVs which accept 230V at max need a Neutral to charge.

5G10 (or 5G6) would be sufficient.

Definitly need a serious chat with my electrician (father in law) :)
 

wassenberg

Member
Jan 10, 2012
360
0
Waarom niet gewoon in het Nederlands ?

Diegene die geen Nederlands kunnen moeten maar google translate gebruiken, die fransosen passen zich ook niet aan wanneer wij daar op vakantie gaan !
 

X-RAY

Member
Jan 3, 2012
212
2
Netherlands
Mijn electricien zegt dat 5x6mm2 voldoende is voor 3fase32A laden. Ik las eerder dat iemand 5x10mm2 gebruikt, maar dat is echt een enorm dikke kabel. Wat is jullie mening? De afstand is niet meer dan 15 meter van de meterkast.
 

widodh

Model S 85 and 100D
Jan 23, 2011
6,853
2,776
Venlo, NL
Mijn electricien zegt dat 5x6mm2 voldoende is voor 3fase32A laden. Ik las eerder dat iemand 5x10mm2 gebruikt, maar dat is echt een enorm dikke kabel. Wat is jullie mening? De afstand is niet meer dan 15 meter van de meterkast.
Ik heb 5G6 en dat is prima.

10mm2 kan ook nog, dan heb je iets minder verlies, maar 5G6 is meer dan voldoende en wordt totaal niet warm.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top