Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij rijhuizen met een garage heb je per definitie een privéplek, want niemand anders mag voor jouw garage staan.
En ja, die garage gebruiken we liever als stapelplaats.
Voor een garage mag je niet parkeren in het publieke domein. Ook niet voor je eigen garage. Wordt niet op gehandhaafd, tenzij iemand in de straat een handhavingsverzoek doet omdat er iemand anders voor zijn garage staat. Dan wordt meteen iedereen beboet die voor een garage of oprit staat.
 
Nou het was woensdag even zweten. Mijn batterij was net vol genoeg om nog naar het werk te rijden maar een klein beetje bijladen was beter om lekker naar de zaak te rijden. Ik had de laadpaal al een tijdje uitstaan dus deze weer aangezet en deze deed niets meer. Het betreft een zelfbouwpaal met een smartevse van stegen en deze wilde niet meer opstarten.

De module is van 2019 dus deze was al wat ouder. Ik heb contact opgenomen met Stegen en ik kon de SmartEvse terugsturen om hergeprogrammeerd te worden. Er zat nog oude software in en een bootloader op een STM chip die corrupt kan raken bij het opstarten. Ik heb deze donderdag verstuurd en dezelfde week zaterdag weer retour ontvangen en weer terug geinstalleerd in de paal. Heel erg prettig om deze mate van service nog tegen te komen in deze wereld.

Het was wel even zweten 20km van de zaak op de snelweg met een melding power reduced op de snelweg. Maar met de verwarming uit nog met 4% aangekomen en 10km resterend. Ik merk dat het gedrag bij mijn MG toch anders is dan bij de Tesla's hier op het forum in de regio 0% - 5%.
 
Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.

In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.

Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.

Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.

Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.

En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.

En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.
Mijn oprit is te klein om de auto op te zetten. 5 jaar geleden mocht je van de gemeente een paal op eigen terrein zetten en dan via een mat over de stoep je auto laden. Met dien verstande dat het een openbare parkeerplaats blijft. De gemeente (Hilversum) is daarop teruggekomen, maar handhaaft (nog) niet. Gelukkig is men wel akkoord gegaan met een laadgoot. De gemeente ziet zelf ook in dat de aanleg van openbare laadpalen minder snel gaat dan de groei van EV’s. Deze oplossing zorgt ervoor dat voor minder toekomstige EV bezitters laden een te hoge drempel hoeft te zijn.

Toen ik vandaag thuiskwam lag hij er.
IMG_9329.jpeg
 
Het heeft wel wat dat er zaken gedoogd worden en dat zo mensen zonder eigen oprit toch kunnen laden.

Wat ik er lastig aan vindt is de verwachting die kan ontstaan dat die plek dan ook soort van vrijgehouden moet worden voor die persoon of dat huishouden.

Zeg niet dat jij die verwachting hebt. Maar heb hier een praktijk geval in de straat van stille verwachtingen die dan toch zijn ontstaan bij mensen.
 
Het heeft wel wat dat er zaken gedoogd worden en dat zo mensen zonder eigen oprit toch kunnen laden.

Wat ik er lastig aan vindt is de verwachting die kan ontstaan dat die plek dan ook soort van vrijgehouden moet worden voor die persoon of dat huishouden.

Zeg niet dat jij die verwachting hebt. Maar heb hier een praktijk geval in de straat van stille verwachtingen die dan toch zijn ontstaan bij mensen.
Goed punt! Ik heb die verwachting niet. Ik heb dan ook wel het voordeel dat ik van drie openbare plekken de auto vanaf eigen terrein kan laden. Ik merk wel dat de plek voor onze deur vaak onbezet blijft. Of dat door de mogelijkheid voor laden komt, of de gewoonte dat ieder voor de plek voor eigen deur gaat, weet ik niet. Ik vermoed dat de meeste mensen wel een verwachting hebben van de plek voor hun eigen deur… 😅
 
  • Like
Reactions: OttoR and ERvee
  • Informative
Reactions: Stream
Klopt. Zolang je kunt salderen is een vast contract met enkeltarief financieel het meest voordelig.
Dat hangt van je situatie af, de verhouding opbrengst en verbruik. Als je een dynamisch contract hebt en je kunt je groot verbruikers aansturen obv laagste tarieven, dan ben je met een dynamisch contract vaak goedkoper uit, ondanks dat je saldering in de zomer niet altijd gunstig is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Stream and adjego