Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit met dezelfde situatie.

Ik laat een tranfo van 10kVA installeren zodat ik op 3f 400V 14A kan laden. Ik heb ook gekozen voor een Wall-B Laadstation met vaste kabel (http://www.muurlader.nl/ hier kan je ook prijzen vinden). De degelijke behuizing omdat mijn laadstation buiten in de regen staat. De vaste kabel omdat dit veel praktischer is ipv elke ochtend met die natte kabel te staan sukkelen.

Ik vind het wel straf dat de mensen van Tesla Brussel geen betere info geven aangezien ze een uitgebreid rapport (net zoals ik) hebben verkregen van het Vito (proeftuin-EV) die het ganse gebruik met de UMC van Tesla uit de doeken hebben gedaan. Met en zonder N, enkelfasig, 3 fasen, 230v, 400v.

Succes!

Dat vind ik wel lastig omdat de oplossing waarvoor ik nu gekozen heb mij specifiek door Tesla aanbevolen werd (omdat rode stopcontact 3x400V niet mogelijk was door gebrek aan N). Zij hebben dus iets verkeerd verteld -niet zeer professioneel.

Hoeveel kost zo'n laadstation ongeveer ? Wat zijn de voordelen van een laadstation tov een UMC ? En klopt het dat ik mijn geld niet helemaal verloren heb omdat de laadstation sowieso aan een blauwe stopcontact verbonden moet worden ?
 
Er werd achter de schermen al druk samengewerkt tussen Keba en Cohere, dat heeft nu een officieel tintje gekregen met dit persbericht van Keba.
Na de EV-box werkt nu dus ook de Keba charger (die met UDP interface) met de smart charger van Cohere. Als beta tester heb ik nu deze combinatie thuis, inclusief aansluiting op mn zonnepanelen. Alles is up & running, het is nu enkel nog ongeduldig wachten op v6.0 van de Tesla software om te kunnen testen! Als je je afvraagt waarom v6.0 belangrijk is: de MS accepteert nu nog enkel dynamisch verlagen van de laadsnelheid, verhogen nog niet. Volgens Tesla duurt het nog 1-2 maanden, maar dat zeiden ze in december ook :(


Er wordt nog gewerkt aan de productieversie van de smart charger hub (inmiddels omgedoopt tot Sem), maar de werking is al wel helemaal duidelijk en staat hier uitgelegd. Pricing wordt 395 voor de smart charger hardware met een abonnementsmodel voor dynamisch laden, logging en stats.
Developers kunnen straks los op de open API (bv voor de koppeling met specifieke apparaten of afwijkende situaties in andere landen).
Tuurlijk ben ik door mn trotse beta tester status niet al te objectief meer, maar wat vast staat is dat er 'smart grid' oplossingen moeten komen en een startup als Cohere nu al hele concrete stappen maakt voor in en om je huis. Dus ja, ik gun ze een doorslaand succes en hoop dat jullie massaal gaan bestellen! En nee, ik heb geen aandelen :)
 
Vandaag de blauwe stekker opgehaald. Voor degene die wil weten met hoeveel Ampere je kunt laden op 1 fase. De volle 32 A is mogelijk.
ybaquvem.jpg
 
Ik heb een laadpaal via Cohere en inmiddels ook zonnepanelen via Opdezon. Allemaal prima verlopen, kan ze zeker aanbevelen.
Vlgs mij waren er een paar pagina's terug vragen over, laat maar weten of dat nog zo is!

Als testpiloot had ik ook de eer de nieuwste beta van de smart charger geinstalleerd te krijgen, mooie doorontwikkeling en miniaturisering vanaf voorgaande versie. Lijkt een beetje op een Apple TV, maar dan ietsje groter en met meer poortjes. Er zit uiteraard ook een poortje op voor de zonnepanelen dus direct aangesloten.
Nu nog even ongeduldig wachten op v6.0 van de Tesla software zodat er ook echt variabel geladen kan worden!

Auto, laadpaal, smart charger en de inverter van de zonnepanelen zijn allemaal internet connected, leuke uitdaging dat allemaal eens aan elkaar te knopen :)

Heb je toevallig tijd om wat foto's van je opstelling te posten, en welk laadvermogen je hiermee in de praktijk haalt? Ik heb een offerte liggen (incl. de smart charging optie) en ben er heel benieuwd naar.
Alvast bedankt!
 
Dinsdag wordt mijn Model S geleverd, Yes!!!:biggrin:

Heb afgelopen maandag nog eens geïnformeerd bij de electricien of de transfo en Wall-B tijdig geïnstalleerd gaat worden. Hij weet mij nu te vertellen dat de transfo pas tegen einde maart gaat geleverd worden en voor de Wall-B weten ze geen leverdatum op te geven.:eek: Oorspronkelijk was het 4 weken levertermijn voor de Wall-B en 10dagen voor de transfo. We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:
 
Dinsdag wordt mijn Model S geleverd, Yes!!!:biggrin:

Heb afgelopen maandag nog eens geïnformeerd bij de electricien of de transfo en Wall-B tijdig geïnstalleerd gaat worden. Hij weet mij nu te vertellen dat de transfo pas tegen einde maart gaat geleverd worden en voor de Wall-B weten ze geen leverdatum op te geven.:eek: Oorspronkelijk was het 4 weken levertermijn voor de Wall-B en 10dagen voor de transfo. We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:

Shuko, overal waar je komt insteken... en veel gaan shoppen bij Ikea en/of decatlon? De transfo is het probleem. Een gewone rode stekker zou ook een goede tijdelijke oplossing kunnen zijn anders.
 
Dinsdag wordt mijn Model S geleverd, Yes!!!:biggrin:

Heb afgelopen maandag nog eens geïnformeerd bij de electricien of de transfo en Wall-B tijdig geïnstalleerd gaat worden. Hij weet mij nu te vertellen dat de transfo pas tegen einde maart gaat geleverd worden en voor de Wall-B weten ze geen leverdatum op te geven.:eek: Oorspronkelijk was het 4 weken levertermijn voor de Wall-B en 10dagen voor de transfo. We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:

Geen publieke paal in de buurt als tussentijdse oplossing ?
 
We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:

Naar 't schijnt werkt deze 31320 wel: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections. Ik heb er ene in bestelling lopen, als reserve voor onderweg (ik laad bij mij thuis met een Electrabel CarPlug - die plaatsten dat snel, efficiënt, binnen de afgesproken termijn en met een degelijke service). Maar in jouw geval zou ik eens contact opnemen met de fabrikant om te zien waar hij er ergens in stock heeft.
 
30km verder, in Antwerpen.
Geen publieke paal in de buurt als tussentijdse oplossing ?

- - - Updated - - -

Ik kan toch geen nieuwe Power Cord kopen om 14 dagen te gebruiken? Ik ga een Wall-b laadpunt installeren, zie je.

Naar 't schijnt werkt deze 31320 wel: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections. Ik heb er ene in bestelling lopen, als reserve voor onderweg (ik laad bij mij thuis met een Electrabel CarPlug - die plaatsten dat snel, efficiënt, binnen de afgesproken termijn en met een degelijke service). Maar in jouw geval zou ik eens contact opnemen met de fabrikant om te zien waar hij er ergens in stock heeft.
 
Dinsdag wordt mijn Model S geleverd, Yes!!!:biggrin:

Heb afgelopen maandag nog eens geïnformeerd bij de electricien of de transfo en Wall-B tijdig geïnstalleerd gaat worden. Hij weet mij nu te vertellen dat de transfo pas tegen einde maart gaat geleverd worden en voor de Wall-B weten ze geen leverdatum op te geven.:eek: Oorspronkelijk was het 4 weken levertermijn voor de Wall-B en 10dagen voor de transfo. We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:

Hier: geen wachttijd en waarschijnlijk 1/4 van de prijs, maar daarmee heb je wel een transfo maar natuurlijk nog geen laadstation:

Driefasige autotransformator omkeerbaar 17.5 KVA - Te koop | 2dehands.be

183114542_1-driefasige-autotransformator-omkeerbaar-17-5-kva.jpg


Enkele alternatieven om deze periode te overbruggen: de 22 kW-paal in de Schapenkoppenstraat vlak bij de Zimmertoren of die in Mortsel.
Een bedrijf zoeken waar men rode krachtstroomstekkers heeft en in ruil een proefrit aanbieden.
 
Last edited:
Als er geen N binnenkomt moet je dmv een transfo een geaarde Nullijn laten simuleren. Maar hoe dat juist werkt weet ik ook niet.
Een geaarde nullijn met behulp van een scheidingstransformator ziet er zo uit. Bij het zwevende secundaire circuit wordt een fase (bij conventie de blauwe draad) aan de aarde gekoppeld. Ik gebruikte daarvoor een koperen plaat, maar een kabeltje met kabeloogjes zou even goed zijn.
Zelf zet ik de transformator niet constant onder spanning ( de nullastverliezen belopen bij mij 75 W of 657 kWh per jaar !!!), maar werk ik met een Solid State Relay (SSR), te zien midden boven de transformator. Die bekrachtig ik met de 5V spanning vanuit een GSM-lader van een afgedankte GSM. Zo'n SSR bestaat ook in driefasige uitvoering, een contactor zou ook kunnen. Bij het laden knip ik de schakelaar om waardoor de transfo en dus ook het laadstation onder spanning komen. Onmiddellijk na het laden schakel ik de transfo terug uit.

SSR_(800_x_600).jpg


DSC_0792_(800_x_600).jpg
 
Naar 't schijnt werkt deze 31320 wel: Power Cords, PDUs and Shore Power Connections. Ik heb er ene in bestelling lopen, als reserve voor onderweg (ik laad bij mij thuis met een Electrabel CarPlug - die plaatsten dat snel, efficiënt, binnen de afgesproken termijn en met een degelijke service). Maar in jouw geval zou ik eens contact opnemen met de fabrikant om te zien waar hij er ergens in stock heeft.

Hoe snel kan je nu laden met de Carplug ?