Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Is het haalbaar/veilig om een US stekker te bestellen en zelf een type2 stekker op te 'knutselen' ?

Nee, zeker niet.

Ten eerste gebruikt Tesla in Europa een speciale type 2 stekker (langere pinnen) voor DC charging omdat de standaard type 2 stekker met een maximale stoomsterkte van 63A bijvoorbeeld de SuperChargers niet aankan (300A). Ik denk niet dat die aangepaste SC stekker ergens te koop is.
Ten tweede zijn dit soort stroomsterkten (125A) en spanningen (400V DC) voor een vermogen van 50 kW van Chademo absoluut niet geschikt voor 'knutselen'.
 
Last edited:
Dinsdag wordt mijn Model S geleverd, Yes!!!:biggrin:

Heb afgelopen maandag nog eens geïnformeerd bij de electricien of de transfo en Wall-B tijdig geïnstalleerd gaat worden. Hij weet mij nu te vertellen dat de transfo pas tegen einde maart gaat geleverd worden en voor de Wall-B weten ze geen leverdatum op te geven.:eek: Oorspronkelijk was het 4 weken levertermijn voor de Wall-B en 10dagen voor de transfo. We zijn nu 6 weken verder en zit nu met de gebakken peren daar de UMC bij mij thuis niet werkt omdat ik geen neuter heb (vandaar de transfo). Heeft er iemand een suggestie hoe ik mij 14 dagen kan behelpen?:confused::confused::confused:




de levertijd was voor mij ook de reden voor een ev box te kiezen....
 
Beste JanH,

Nee, dat lukt dus niet met de UMC die door Tesla wordt meegeleverd. De UMC verwacht een neuter, als die er niet is stopt hij ermee. De test die forumlid s-19910 heeft gedaan was met zijn zelfgemaakte UMC. Die verwacht geen neuter en doet zijn werk wel bij een enkelfasige 230v. aansluiting. Enkel bij de test met 3x230v zonder neuter schakelt de auto zelf over naar enkelfasig. Dat is de reden dat ik een scheidingstransfo ( geen spaartransfo) laat plaatsen om toch nog een neuter te bekomen en zo op een aanvaardbare snelheid te laden.

Groeten,

Patrick



Dag PatrickL,

Heb gelezen dat deze getest gelukt was, maar wat hield die precies in? Was het de UMC aansluiten op een rode stekker met 3*240 zonder neuter?

mvg,

JanH.
 
Beste JanH,

Nee, dat lukt dus niet met de UMC die door Tesla wordt meegeleverd. De UMC verwacht een neuter, als die er niet is stopt hij ermee. De test die forumlid s-19910 heeft gedaan was met zijn zelfgemaakte UMC. Die verwacht geen neuter en doet zijn werk wel bij een enkelfasige 230v. aansluiting. Enkel bij de test met 3x230v zonder neuter schakelt de auto zelf over naar enkelfasig. Dat is de reden dat ik een scheidingstransfo ( geen spaartransfo) laat plaatsen om toch nog een neuter te bekomen en zo op een aanvaardbare snelheid te laden.

Groeten,

Patrick
Dag Patrick,

OK, bedankt, ik dacht/vreesde het al. Ik probeer met een KEBA P20, enkelfasig, 32A maar auto wil maar tot 13A gaan. In de loop van de week probeer ik met een zwaardere leiding, zien of dat iets uithaalt. Uw scheidingstransfo, is dat met PlugIn co. of eigen initiatief?

mvg,

JanH
 
Dag Jan,

Voor de transfo heb ik gegoogled en dan kwam ik bij Erea. Daar het ik de SPT10000/D/BTE laten bestellen door mijn electricien. Ik heb gekozen voor de 10kVA (400V, 14,4A) omdat ik maar één lader heb in mijn wagen en omdat ik maar 3x230v 32a heb. Zo heb ik nog 7A over om 's nacht nog enkele huishoudtoestellen te laten draaien...... hoop ik.:wink:



Dag Patrick,

OK, bedankt, ik dacht/vreesde het al. Ik probeer met een KEBA P20, enkelfasig, 32A maar auto wil maar tot 13A gaan. In de loop van de week probeer ik met een zwaardere leiding, zien of dat iets uithaalt. Uw scheidingstransfo, is dat met PlugIn co. of eigen initiatief?

mvg,

JanH
 
Daar het ik de SPT10000/D/BTE laten bestellen door mijn electricien. Ik heb gekozen voor de 10kVA (400V, 14,4A) omdat ik maar één lader heb in mijn wagen en omdat ik maar 3x230v 32a heb. Zo heb ik nog 7A over om 's nacht nog enkele huishoudtoestellen te laten draaien

En over wat voor prijskaartje spreken we hier dan (orde van grootte)? En ik neem aan dat er dan nog een passend laadpunt bij die transfo moet bijgerekend worden?
 
Voor de transfo is het 1200€ ex. BTW plus installatie, daarbij nog de nodige beveiligingen en de laadpaal. Ik zal rond de 3500€ komen.

Wel, dit bewijst nog maar eens dat zich goed informeren en bij meer dan één leverancier te rade gaan, zijn vruchten afgeeft. Zo kreeg ik een tijdje geleden een offerte voor een gelijkaardige installatie van de firma Electric Fuel, waarin ze ondermeer voor die SPT 10000 alleen al 2535 + BTW vroegen. Met laadpunt (3 x 400V/16A) kwamen ze aan meer dan 4100 EUR!

Ik maakte mij toen al de bedenking dat het "Tesla Model S doelpubliek" door veel leveranciers (van allerlei producten & diensten: installateurs van laadpunten, car coaters, verzekeraars,...) wellicht als "voldoende kapitaalkrachtig" ingeschat wordt, zodat overal wel wat percentjes mogen bijgerekend worden...
 
Wel, dit bewijst nog maar eens dat zich goed informeren en bij meer dan één leverancier te rade gaan, zijn vruchten afgeeft. Zo kreeg ik een tijdje geleden een offerte voor een gelijkaardige installatie van de firma Electric Fuel, waarin ze ondermeer voor die SPT 10000 alleen al 2535 + BTW vroegen. Met laadpunt (3 x 400V/16A) kwamen ze aan meer dan 4100 EUR!

Ik maakte mij toen al de bedenking dat het "Tesla Model S doelpubliek" door veel leveranciers (van allerlei producten & diensten: installateurs van laadpunten, car coaters, verzekeraars,...) wellicht als "voldoende kapitaalkrachtig" ingeschat wordt, zodat overal wel wat percentjes mogen bijgerekend worden...

De doe-het-zelver is, met de 2de hands-transformator die ik hierboven aangaf, voor 1500€ gesteld, waarvan dik 900€ voor de aankoop van het laadstation. Hij heeft dan een laadstation waarmee hij tot 17 kW kan laden (3f, 25A). Elektriciteit is zo moeilijk niet: kabeltje trekken, wat schakelapparatuur zoals aparte zekering en differentiëelschakelaar voor het circuit na de transformator, hoofdzekering even uitschakelen en in de zekeringenkast de aparte lijn aansluiten en zekering terug opzetten. Het langste duurt nog de rit naar de speciaalzaak om alles aan te kopen.
 
Heb je toevallig tijd om wat foto's van je opstelling te posten, en welk laadvermogen je hiermee in de praktijk haalt? Ik heb een offerte liggen (incl. de smart charging optie) en ben er heel benieuwd naar.
Alvast bedankt!

Laadvermogen die je in de praktijk haalt kunnen we helaas nog niet zeggen. Omdat het laadvermogen van de Tesla nog niet naar boven bijgesteld kan worden, kunnen we nog geen uitgebreide praktijktests uitvoeren. Maar wij verwachten dat je met een 3x25A aansluiting minimaal 1,5x sneller dan een 3x16A laadpunt moet kunnen laden.

- - - Updated - - -

Ik heb ook panelen en wil graag smart chargen. Als je nog wat foto's en meer info hebt graag.

@Bill. Zie onze website over Sem voor meer info. En in onze blog over een andere pilot in Utrecht zie je foto's: http://www.cohere.eu/new-pilot-customer-smart-charging-on-solar-installed/. Neem even contact op als je interesse hebt, dan kunnen we jouw meterkast, panelen, etc. eens doornemen en kijken wat kan.
 
Ik heb net mijn blauwe 32A adapter geleverd gekregen (Na 6 maanden.... ;))

tesla-model-s_eu_umc_blue_adapter1.jpg

tesla-model-s_eu_umc_blue_adapter2.jpg

tesla-model-s_eu_umc_blue_adapter3.jpg


Ga straks even wat aansluiten thuis om te kijken of ik netjes 32A Enkel-fase kan laden. Is handig voor in Frankrijk en de UK.

In NL is 32A 1-fase erg zeldzaam.