Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor het laden in Breda is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen. Heeft er iemand hier in het verleden last mee gehad? heb het idee dat de gemeente het toch niet controleert. Heb straks voldoende zonnepanelen op het dak liggen en ga liever daarmee laden dan met een publieke laadpaal.

Kun je de stoeptegels niet even opwippen en daar een buis onder leggen zodat de kabel niet zichtbaar is?
 
Voor het laden in Breda is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen. Heeft er iemand hier in het verleden last mee gehad? heb het idee dat de gemeente het toch niet controleert. Heb straks voldoende zonnepanelen op het dak liggen en ga liever daarmee laden dan met een publieke laadpaal.
Je kan, om te voorkomen dat voetgangers struikelen en fietsers je kabel kapot rijden, een kabelbrug neerleggen. Dan heeft niemand er last van.
 
Ik heb ook nagedacht over een kabelbrug, maar ik heb het idee dat het voor fietsers juist onveiliger is. De dingen die ik heb gezien zijn een aardige verhoging namelijk. De kabel zelf vlak over de grond is maar een klein hobbeltje. Hier hebben we redelijk wat jonge kinderen die met hun fietsjes over de stoep fietsen namelijk en zeker ten opzichte van zo'n klein fietsje voelt het ineens aan als een redelijk groot object. Overigens ook niet heel prettig, zo vlak langs de Tesla, maar er is weinig tegen te doen. Hopelijk blijft het gewoon goed gaan :)
 
Het zou mooi zijn als er eens een simpele betonnen gootstuk met een 20mm geultje op de markt kwam, ter vervanging van een half of heel rijtje stoeptegels.

Ik leg mijn kabel i.p. alleen bij daglicht over de stoep. Heb er een keer of drie iets over te horen gekregen (in twee jaar tijd). Vraag dan vriendelijk of ik goed inschat dat ze zo'n 150 meter terug al gingen bedenken wat ze zouden zeggen, van zo ver zie je die oranje kabel namelijk al liggen. En of ze ook bij de gemeente klagen over het al jaren los liggen van tegels.

De laatste keer was het een dame van middelbare leeftijd, met haar bejaarde moeder die ik wel meer in de buurt tegenkom. De oude dame zei tegen haar dochter dat ze niet moet zeuren.
 
Sind kort iets geks met laden. Bij laden 3 fase 16A (11kW) is pilot signaal 16A maar auto laad met 15A (in Android app). Zowel publieke laadpaal als eigen laadpaal op 16A. Iemand anders dit ook gehad?
32A laad gewoon met 32A en als laadpaal op 20A staat gaat de auto ook 20A laden.

Ook wel eens gezien, alleen volgens mij gaat hij iets later gewoon op 16A laden.

Zag het toevallig vanmorgen in de ArenA ook, maar heb er daarna niet meer op gelet.
 
Even opstart advies nodig..

Heren,

Het is nog niet helemaal rond, maar ik ben in afwachting van een, voor mij nieuwe, s85 uit 2013.

Nu heb ik mij natuurlijk al behoorlijk ingelezen, maar voor mijn laadsituatie thuis ben ik er nog niet uit.

Graag zou ik eens wat opstart advies krijgen.

Huidige situatie: Een verbouwd jaren 70 huis, nog geen zonnepanelen, en nog een oude meter, hierop staat 3x10a, ster.

Wat ik wil: zonder al te grote kosten thuis kunnen laden, dat hoeft niet het meest snelle laden op te leveren gezien ik vrij veel thuis verblijf/werk.

Ik kan op de eigen oprit staan, en zou de aansluiting aan het huis zo onopvallend mogelijk willen maken, dus een kleine unit aan de muur, of liefst enkel zo'n mennekes aansluiting.

Wat is nu de eerste stap ? Een nieuwe meter aanvragen? (Mijn leverancier is Delta, in Zeeland.)

En wat ik mij afvroeg.. stel nu dat mijn meter nog niet vervangen is en de elektriciën nog niet gereed is, is het dan eigenlijk mogelijk om, weliswaar heel langzaam, al te kunnen laden?

Kortom.. graag eens wat beginnersadvies.. dan ga ik me aan de hand daarvan weer verder inlezen..

Bedankt alvast!

grt,

Jasper

IMG_7794.JPG
IMG_2331.jpeg
IMG_7789.JPG
 
Last edited:
Natuurlijk. Als er voldoende tijd zit tussen je ritten en deze op zich niet steeds 350-400 km lang zijn kun je prima vooruit met een standaard stopcontact en de bij de auto geleverde UMC., de standaard lader voor thuis. Daarna kun je, als het nodig is, kijken of er een aanpassing wenselijk is om sneller te laden maar geef er in het begin geen geld aan uit. Er wordt al genoeg verdiend aan laadoplossingen [emoji1]
 
Oh, dat kan toch wel? Dus gewoon zo op het standaard stopcontact 220v, zonder dat de boel eruit klapt?

Snap dat dat niet ideaal is, en heel langzaam gaat, maar gezien mijn beperkte km's tegenwoordig.

Dan heb ik plots wat minder haast, en kan ik het wellicht combineren met een volgende fase in de verbouwing..
 
Gezien de 4-polige hoofdschakelaar en kookgroep ga ik er van uit dat er 3x25A binnenkomt. Dan zou ik op z'n minst een aparte krachtstroom groep laten aanleggen (plek zat in die meterkast) en een kabel trekken naar de gevel nabij de oprit en daar een wandcontactdoos (rode CEE16) plaatsen. Zo kun je met de bijgeleverde Tesla UMC met 11kW laden, en van 0-100% laden in zo'n 8 uurtjes.
Mocht je dan ooit de behoefte aan een "echt" vast laadstation dan is die achteraf eenvoudig te monteren aan de gevel op de plek waar de rode wcd zit.
 
Altijd nog beter dan bijv. een verlengkabel op een gewoon stopcontact waarvan je niet weet wat de staat van de bedrading en contactdozen zijn.
Gezien de leeftijd van het huis (en wss ook de bedrading etc) zou ik niet meteen sein groen geven om eventjes 20 uur achter elkaar 13A over een gewoon stopcontactje te gooien, kans dat eea flink op temperatuur gaat komen, dus mocht je dat toch gaan doen hou dat dan goed in de gaten.
Ter vergelijk: mijn schoonouders wonen ook in een jaren 70 huis en laatst even in de garage na een uurtje of twee voelde ik dat de wandcontactdoos en schuko stekker van de UMC enorm warm waren geworden, zou het niet aandurven mijn auto daar een hele nacht te laten laden.
Overigens zijn er voldoende manieren om een rode CEE16 veilig buiten aan een gevel te hangen. Liever dat dan met een gewoon stopcontact en evt. verlengkabels te gaan knutselen.
ImageUploadedByTapatalk1444844574.829148.jpg

Dat er op de meter staat 3x10(30)A betekent dat de meter gemaakt is voor nominaal 10A, en maximaal 30A continue, piek nog meer. Past bij een standaard 3x25A aansluiting zoals in NL gebruikelijk is.
 
Last edited:
Overigens is vrijwel alle bekabeling in het huis nieuw! Heb dat bewust gedaan omdat ik de oude bekabeling niet vertrouwde. Alle water en andere infra maar meteen goed aangepakt.

Maar begrijp ik goed dat er 3x25a binnen zou kunnen komen, over de 3x10a meter? En daardoor dus ook de Cee stekker geen mogelijkheid is omdat die meter het beperkt tot 3x10A ?
 
Overigens is vrijwel alle bekabeling in het huis nieuw! Heb dat bewust gedaan omdat ik de oude bekabeling niet vertrouwde. Alle water en andere infra maar meteen goed aangepakt.

Maar begrijp ik goed dat er 3x25a binnen zou kunnen komen, over de 3x10a meter? En daardoor dus ook de Cee stekker geen mogelijkheid is omdat die meter het beperkt tot 3x10A ?

Das fijn alle bekabeling nieuw.

Als je n elektrische kookplaat hebt dan mag je er wel van uitgaan dat je 3x25 binnenkrijgt. Wil je meer zekerheid dan zet eens flink wat grote verbruikers aan, kookplaat alle pitten, oven, droger, waterkoker, föhn. Dan ga je wel over die 3x10 heen.

Vind die rode stekker buiten prima advies om mee te beginnen. Er zijn voor rond de 50 euro kunststof kastjes te koop waar die stekker in gemonteerd kan worden met sleuf onderin voor je UMC. Blijft alles netjes droog.
 
View attachment 97773 Ja, we hebben nog nooit gehad dat er iets uit klapt.. En ik heb een behoorlijke kookplaat.. Inductie met een aansluitwaarde van 10,8 kw lees ik net in de specificatie's!
En deze staat vaak genoeg aan samen met afzuigkap, wassen, drogen, vaatwasser etc. Nog nooit op hoeven letten.
Vol vertrouwen in mijn electricien wat dat betreft, maar kan hem momenteel niet bereiken om het na te vragen hoe het precies zat hier.
Maar als dat alles zonder problemen gaat, dan zegt dat wel wat misschien?
 
Last edited:
Ja, we hebben nog nooit gehad dat er iets uit klapt.. En ik heb een behoorlijke kookplaat.. Inductie met een aansluitwaarde van 10,8 kw lees ik net in de specificatie's!
En deze staat vaak genoeg aan samen met afzuigkap, wassen, drogen, vaatwasser etc. Nog nooit op hoeven letten.
Vol vertrouwen in mijn electricien wat dat betreft, maar kan hem momenteel niet bereiken om het na te vragen hoe het precies zat hier.
Maar als dat alles zonder problemen gaat, dan zegt dat wel wat misschien?

Een inductiekookplaat gebruikt tijdens het bereiden van de dagelijkse warme maaltijd, zeg drie pitten tegelijk op kookstand, maar rond 2 kW vermogen.
Wij hebben ook een 11 kW inductiekookplaat en ik maakte ook zorgen over het verbruik. Dat blijkt onterecht. Omdat je maar rond een half uur de kookplaat gebruikt zal er rond 1 kWu per dag worden verbruikt.