Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb vandaag een scheidingstransfo geplaatst van (3x 220V naar 3x 400V +N) - op dit moment heb ik 1 lader in de wagen (2de besteld) - en kan dus laden op 16A - Tijdens de laad sessie krijg ik nu echter een melding dat de laadsnelheid verlaagt wordt omwille van een externe wiring - display toont ook 220V ipv 380V. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
PS: ik gebruik een laadpaal welke voorheen direct aangesloten was op 3x 400V + N en prima werkte

View attachment 106016

Dat je geen 400V ziet klopt (380V is oud!). Wat voor een voltage zie je wanneer je hem op bijv 6A zet? Ik vermoed dat het voltage te ver zakt. 214V is best laag namelijk en dan kan ik snappen dat de auto dat te gevaarlijk vind.
 
Dat je geen 400V ziet klopt (380V is oud!). Wat voor een voltage zie je wanneer je hem op bijv 6A zet? Ik vermoed dat het voltage te ver zakt. 214V is best laag namelijk en dan kan ik snappen dat de auto dat te gevaarlijk vind.

Lager AMP zorgt voor een iets hogere stroom... Heb nu de phases omgedraaid en een doorkoppeling van de neuter naar de aarding.... blijkt nu toch stabieler te zijn.
 
Heb vandaag een scheidingstransfo geplaatst van (3x 220V naar 3x 400V +N) - op dit moment heb ik 1 lader in de wagen (2de besteld) - en kan dus laden op 16A - Tijdens de laad sessie krijg ik nu echter een melding dat de laadsnelheid verlaagt wordt omwille van een externe wiring - display toont ook 220V ipv 380V. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
PS: ik gebruik een laadpaal welke voorheen direct aangesloten was op 3x 400V + N en prima werkte

View attachment 106016

Transfo iets te krap gekozen qua KVA ? Kan je ook een spanningsval door krijgen.
Wordt de transfo ( extreem ) warm?
 
Ben sinds dinsdag aan het sukkelen geslagen met mijn UMC.
De chronologie:
-maandag om 10u00 in de garage van ons hotel gestart met laden (230V, 8A)
-dinsdag net tegen de auto terug omtrent de 80 à 90% zat werd het laden onderbroken... gaan kijken... 4 flitsjes van de rode led op de UMC... groundfault...
Gezien de ouderdom van het stopcontact (ik schat jaren '50) de UMC maar opgeborgen en gemeld aan de receptie. Maar maakte me geen zorgen omdat ik toch vol genoeg was om tot aan de geplande SuC te geraken in Erftstad.
-spijtig genoeg de technieker van het hotel niet meer kunnen spreken
-naar huis gereden via SuC Erftstad
-woe. avond thuis starten met laden op 230V, 13A (400V-adapter zat te ver weg tussen de koffers) maar zekering sloeg uit omdat het vrouwke direct was begonnen met een was in te steken en die zitten op dezelfde kring... :redface:
-valiezen uitgepakt en 400V-adapter aangesloten en begonnen met laden (400V, 16A) ... na een half uur differentieel gesprongen... (het springen van de differentieel is iets wat nu de rode draad begint te vormen)
-dan maar de nacht in gegaan met de schuko op 8A
-donderdagochtend differentieel rond 6u00 gesprongen...
-zekeringenkast open gevezen, IR-camera erop, een van de draadjes aan de automaten was warmer dan de rest ... draadje zat los... terug vast gevezen
-overdag terug een laadbeurt... differentieel springt opnieuw, probleem was dus nog steeds niet opgelost

Tesla Aartselaar gebeld, mocht direct langskomen
Hebben daar mijn UMC 5 minuutjes aan een demo-wagen gehangen, geen probleem natuurlijk, het stelt zich pas na een half uur op 11kW of 7u op +/-2kW. Dus toch ter controle een UMC van hen mee gekregen.
-Deze ochtend 1u30 11kW met hun UMC... geen enkel probleem, een half uur met mijn UMC... differentieel weer gesprongen
-opnieuw met de IR-camera gekeken en blijkt dat de automaat die de Tesla voedt zeer traag (op 2u tijd) opwarmt tot 70°C, ongeacht met welke UMC ik laad.
IR000006.jpg
IR000008.jpg


Er zijn dus verschillende zaken tezamen gekomen, maar ondertussen kan ik het wel reproduceren door 30 min. met mijn UMC te laden.
Komende dagen ga ik het nog eens proberen door een nacht op 2kW te laden.

En nu (eindelijk) de vraag: zijn er hier met nog deze ervaring?
 
Last edited:
Ben sinds dinsdag aan het sukkelen geslagen met mijn UMC.
De chronologie:
-maandag om 10u00 in de garage van ons hotel gestart met laden (230V, 8A)
-dinsdag net tegen de auto terug omtrent de 80 à 90% zat werd het laden onderbroken... gaan kijken... 4 flitsjes van de rode led op de UMC... groundfault...
Gezien de ouderdom van het stopcontact (ik schat jaren '50) de UMC maar opgeborgen en gemeld aan de receptie. Maar maakte me geen zorgen omdat ik toch vol genoeg was om tot aan de geplande SuC te geraken in Erftstad.
-spijtig genoeg de technieker van het hotel niet meer kunnen spreken
-naar huis gereden via SuC Erftstad
-woe. avond thuis starten met laden op 230V, 13A (400V-adapter zat te ver weg tussen de koffers) maar zekering sloeg uit omdat het vrouwke direct was begonnen met een was in te steken en die zitten op dezelfde kring... :redface:
-valiezen uitgepakt en 400V-adapter aangesloten en begonnen met laden (400V, 16A) ... na een half uur differentieel gesprongen... (het springen van de differentieel is iets wat nu de rode draad begint te vormen)
-dan maar de nacht in gegaan met de schuko op 8A
-donderdagochtend differentieel rond 6u00 gesprongen...
-zekeringenkast open gevezen, IR-camera erop, een van de draadjes aan de automaten was warmer dan de rest ... draadje zat los... terug vast gevezen
-overdag terug een laadbeurt... differentieel springt opnieuw, probleem was dus nog steeds niet opgelost

Tesla Aartselaar gebeld, mocht direct langskomen
Hebben daar mijn UMC 5 minuutjes aan een demo-wagen gehangen, geen probleem natuurlijk, het stelt zich pas na een half uur op 11kW of 7u op +/-2kW. Dus toch ter controle een UMC van hen mee gekregen.
-Deze ochtend 1u30 11kW met hun UMC... geen enkel probleem, een half uur met mijn UMC... differentieel weer gesprongen
-opnieuw met de IR-camera gekeken en blijkt dat de automaat die de Tesla voedt zeer traag (op 2u tijd) opwarmt tot 70°C, ongeacht met welke UMC ik laad.


Er zijn dus verschillende zaken tezamen gekomen, maar ondertussen kan ik het wel reproduceren door 30 min. met mijn UMC te laden.
Komende dagen ga ik het nog eens proberen door een nacht op 2kW te laden.

En nu (eindelijk) de vraag: zijn er hier met nog deze ervaring?

Tip: Op de zijkant van de automaten/aardlekschakelaars staan het moment waarmee de schroeven moeten worden aangehaald.
 
Frederik,

Die zekering die heet wordt is in elk geval een linke boel !
Check zeker eens alle vier de aansluitklemmen van je automaat. Eventueel de draden eens volledig losmaken en zien of je bedrading zelf nog OK is.
Indien alle vier de draden en aansluitingen goed / stevig vast zitten zou ik een nieuwe automaat installeren, 70°C is me teveel... .
Ik vrees echter dat je twee problemen in één slag te verwerken hebt.
Het uitslaan van de differentieel lijkt me niet gelinkt te zijn aan je zekering.

Check voor het Diff. probleem toch eens je stekkers die je gebruikt, bij zwartkleurige stekkers is het soms moeilijk te zien, maar je stekker is toch niet beginnend aan het smelten?
Als de stekker oververhit is geweest kan het verbloeide plastiek elektrisch geleidend worden en aangezien je aardingspin het dichtst zit kan je verlies naar de aarding krijgen waardoor je diff. uitslaat... !!

Xavier
 
Ik heb nog een vraag, op een vakantiebestemming waar ik regelmatig kom heb ik alleen 220v oplaad mogelijkheid, en ik moet een verlengkabel gebruikrn. Ik zag dat er 2.5mm verlengkabels zijn van zo'n 25m, maar bij heftige regen (of sneeuw etc) lijkt me dat een eng idee. Ik zag een andere tesla rijder die een dribox gebruikt en er erg tevreden over was, meer mensen hier bekend mee, of andere tips?

Dribox waterdichte box voor elektra groot | Praxis

Deze is er ook, maar kun je ongestraft de hele umc unit buiten laten liggen?

Kabelmof Stekkersafe Laadkabels voor elektrische auto's
 
Probleem deed zich toch ook al in Duitsland voor? Oorzaak zou ik elders zoeken dan.

Het bizarre is dat de UMC daar pas na +/-24u een rood lichtje gaf.
Hier thuis springt de differentieel.

In feite weten we niet of beide zaken aan elkaar gelinkt zijn omdat ik de technieker niet meer gesproken heb.

- - - Updated - - -

Niet noodzakelijk Hendrik, Netstekker van F zijn UMC zou ik verdenken, kan In Duitsland beginnen verbloeien zijn... .

Zou wel raar zijn door slechts op 230V, 8A te laden toen. En ik heb de rode in Duitsland niet gebruikt.

Anyway,

Bij deze de foto's van mijn UMC...
DSCN1838 - kopie.JPG
DSCN1839 - kopie.JPG
DSCN1840 - kopie.JPG
DSCN1841 - kopie.JPG
DSCN1842 - kopie.JPG
DSCN1843 - kopie.JPG
DSCN1844 - kopie.JPG


Alles redelijk ok mijns inziens (heeft op 2 jaar tijd zo'n 10.000kWh versluisd).

Ter info, elke 6-maand zit het aandraaien van de schroeven op de rode stekker en het indrukken van de testknop van de 2-differentieels mee in het onderhoudslijstje van het huis!
 
Last edited:
Tip: Op de zijkant van de automaten/aardlekschakelaars staan het moment waarmee de schroeven moeten worden aangehaald.

Het aandraaimoment heb ik niet gevonden zowel op die van Schneider als General Electric, maar schroeven zitten stevig vast.

- - - Updated - - -

Die zekering die heet wordt is in elk geval een linke boel !
Check zeker eens alle vier de aansluitklemmen van je automaat. Eventueel de draden eens volledig losmaken en zien of je bedrading zelf nog OK is.
Indien alle vier de draden en aansluitingen goed / stevig vast zitten zou ik een nieuwe automaat installeren, 70°C is me teveel... .

De Brico zal voor morgen worden.
Nog ter info, automaat en bedrading naar het 3F 16A-stopcontact is voorzien op 20A.
 
Frederik,

Heb je de Schuko gebruikt van je UMC gebruikt in Duitsland?
Ik heb een vermoeden dat daar het probleem ligt van je diff die uitslaat.
Kijk eens goed naar de linker pen op je foto, de overgang van de pen naar plastiek is veel 'ruwer' dan bij de rechter pen !!
Stekker toevallig niet nat geweest of extreme condens gehad?

Heb je de UMC met Schuko nog van Tesla in bruikleen? Indien ja, test eens jouw UMC met de Schuko overgang van hen… .

Ik heb een voorgevoel… . :wink:

Xavier